Zo kan Alfa Romeo weer terugkeren in de Formule 1

Auteur: , 47 Reacties

Een her-entré in de Formule 1 van het merk wat altijd alle zieltjes heeft gestolen, is een grote wens voor velen.

Alfa Romeo 182

Op een positieve manier help ik je even uit je natte droom van jankende V12’s in de Formule 1 van Alfa Romeo bolides. Ok, een V12 zal het niet gaan worden, maar een Italiaans team erbij in de pitsstraat zou wel eens werkelijkheid kunnen gaan worden. Marchionne liet al weten dat ‘ie Alfa Romeo graag terug zou zien in de Formule 1, maar dat kan niet zonder de hulp van een bestaand team. Een tijdje heeft hij zijn pijlen op STR gezet, maar tevergeefs.

Het licht aan het eind van de tunnel is iets wat lijkt op het sympathieke Sauber. Die kampen al sinds jaar en dag met financiële problemen en het lukt ze alsmaar niet zich aan sponsoren te binden.

Ferrari levert al langer de motor aan Sauber en heeft daarmee dus al een ingang tot het team. Verder is het opvallend dat teambaas Monisha Kaltenborn volgens SpeedWeek afgelopen week niet afrees naar de race in Bahrein, maar zich zou hebben gebogen over de geldzaken in haar fabriek in Hinwil. Nu wordt er gespeculeerd dat Sauber wordt gekocht door Alfa Romeo, die op hun beurt weer verbonden zijn met Ferrari.



47 reacties

Dus dat wordt een Ferrari PU met een Alfo logootje. Prima hoor.
Ik kan er niet echt warm van worden eerlijk gezegd.
Toch jammer dat de vrijheid (reglementair & fininnaciel niet bestaat voor Alfa Romeo om er zelf wat van te maken.

Ze hebben buiten de platte en V12 al eerder met turbomotoren gewerkt in de 80’s, maar toen kozen ze vreemd genoeg als enige voor een 1.5L V8. En die was net zo onbetrouwbaar als dat ie dorstig was. Die imagoschade zouden ze met een nieuw apparaat misschien een beetje weg kunnen poetsen. Een simpele rebadge oefening maakt bij niemand indruk.
@carmasterr:

Alfa
Financieel.
T’is laat he.
Verbonden aan Ferrari … of aan GM ? Hoe dan ook, behoud van het Sauber-team zou goed nieuws zijn !
@dawwg: Ik denk dat je GM en Fiat-Chrysler door elkaar haalt. ;)

Zo niet, wat bedoel je met GM, zijn die ook wat van plan met Sauber?
@Edge: 159 tijdperk waren alle benzine blokken van gm alleen wat gekieteld door alfa
@sjeppie156: Niet helemaal correct want de 1.8TBi die naast in de 159 TI ook nog in de Brera en Spider geleverd werden, zijn Alfa motoren. De 2.2 jts en de 3.2 jts waren idd GM blokken.
@tweetyv6: Dat klopt! iets te kortzichtig gereageerd. daarom is de 1750tbi ook het blok wat ik er in zou willen hebben
Met alle respect maar Alfa heeft zelfs de middelen niet voor een fatsoenlijke facelift door te voeren op hun al beperkte gamma. Waarom dromen van de F1 denk ik dan.. Of willen ze via successen in de F1 de verkopen aanzwengelen.. Anyway, ik zie het niet direct gebeuren.
@misterdrogba: Ik meen mij een interview met De Coltrui te herinneren waarin hij zegt dat na de lancering van de Giulia een avontuur in de autosport op de planning staat omdat ze met het succes op de racebaan mensen naar de showrooms willen lokken. En een tijdje later zei diezelfde Marchionne dat hij de F1 wel ziet zitten en dat er 5 miljard is vrijgemaakt om Alfa weer op de rails te krijgen.

En zeg nou zelf, als je de F1 ambieert kun je toch beter nu je kans grijpen en een bestaand team voor relatief weinig geld overnemen dan alles opnieuw te moeten opbouwen? Bovendien weet je als je Sauber overneemt zeker dat je mag meedoen. Als je zelf wat gaat starten moet je eerst een aanvraag bij de FIA doen en een startbewijs toegewezen krijgen.
@Edge: je hebt gelijk dat een overname van een bestaand team vlotter / goedkoper zal verlopen dan een compleet nieuw team uit de grond te stampen. En inderdaad Sauber lijkt momenteel geschikt daarvoor, maar ik snap gewoon niet waarom ze -indien het geld er is- het gewoon niet rechtstreeks investeren in de uitbreiding van hun aanbod en meer lekkere dingen gaan bouwen ipv de verkoopsaantallen via (eventuele) successen in de F1 te proberen verhogen.
Ik zou absoluut Alfa graag in de F1 zien begrijp me niet verkeerd maar Alfa zijnde zou ik andere prioriteiten stellen momenteel.
@misterdrogba: Oh, maar de reden daarachter is heel simpel. Sergio Marchionne is een Italiaan, en bij Italianen draait alles om trots, passie en emotie. En hoe breng je die passie voor je vak nou beter naar buiten dan door in de top van de autosport succes te boeken? Toegegeven, als ik aan het hoofd van Alfa stond zou ik het ook anders aanpakken. F1 is leuk en prestigieus, maar het heeft vrij weinig meer te maken met straatauto’s en zelfs hopeloos in de achterhoede aanmodderen kost je al klauwen vol met geld. Ik zou het geld dan ook investeren in de ontwikkeling van nieuwe modellen, eventueel gekoppeld aan een autosportprogramma dat een stukje goedkoper is en relevanter is voor de straatauto’s zoals rally(cross) of iets met touringcars.
@Edge: Met touringcars bedoel ik natuurlijk toerwagens, niet die reisbussen die vakantievolk van hier naar Zuid-Spanje vervoeren ;)
@Edge:

Wilde al een kaartje kopen heb al de thermos met koffie gevuld en de half-zachte witte broodjes die niet weg te vreten zijn, maar wel 6 weken lang ‘vers’ blijven

Heb jij een plaid?
@misterdrogba:
Alfa Romeo zal misschien niet het geld hebben liggen om een F1 team te hebben en te onderhouden, het moederbedrijf waar AR van uitmaakt kan dit wel.

https://nl.wikipedia.org/wiki/FIAT
@misterdrogba: bij Spyker heeft het ook een enorme verkoopboost gegeven. Nadat ze uit de F1 zijn gestapt, hebben ze nog 2 auto’s verkocht.
Zou leuk zijn! Nog een automerk erbij kan zeker geen kwaad en wat mij betreft mogen er nog meer bij. Ik vind het daarom ook jammer dat Aston Martin het Force India team niet meer overneemt.
@dberkwood: Er gaan nog steeds geruchten over Red Bull en Aston Martin. Ze hebben op dit moment enkel een sponsorcontract, maar er gaan hardnekkige geruchten dat Red Bull hun eigen motoren wilt gaan bouwen, eventueel onder de Aston Martin vlag, met aan het hoofd de man die verantwoordelijk was voor de hybridemotoren waarmee Porsche met hun 919 Le Mans wist te winnen.
Als Alfa Romeo terugkeert in de F1, hoop ik wel dat Ferrari een tijdelijke oplossing is en ze uiteindelijk zelf motoren gaan bouwen. We weten allemaal hoe Ferrari is. Die leveren met alle liefde motoren en kennis, maar zullen er altijd voor zorgen dat hun klanten niet het beste materiaal krijgen. Je wilt immers niet het snot voor de ogen gereden worden door je eigen klantenteam.
@Edge: Het verschil is wel dat Alfa niet zo maar een klant is maar deel van het zelfde bedrijf. Een intere klant eigenlijk dat zou best het verschil kunnen maken al lijkt het me sterk dat ze Alfa Romeo voor Ferrari zouden dulden.
@sketcher: net zoals Bentley één keer Le Mans mocht winnen met een gerebadgde Audi.
@Edge:
Het nieuwe team Haas heeft dezelfde motor als het Ferrari team.

-edit: geloof je dat echt?-
@vorsprungdurchbetrug: Nee, Haas krijgt gewoon de klantenversie van Ferrari’s 2016 motor, net als Sauber. Het grote verschil is dat Haas ook de versnellingsbak, ophanging en vering bij Ferrari inkoopt waardoor zij niet het wiel opnieuw hoeven uit te vinden en makkelijker aansluiting kunnen vinden bij het middenveld.
Een bevestiging van sergio is meer dan welkom! Al weet ik niet of we dat zo serieus moeten nemen… Misschien incl een aantal jaar uitstel.
@clarkson: Waarom niet serieus nemen die Sergio. Hij is heel consequent ………….. elk plan wordt een paar keer uitgesteld ………. ;-)
Wat is het toch eeuwig zonde! Zo’n mooi merk, zo’n mooie historie en nu al jarenlang slechts 2 op zich aardige maar relatief prijzige auto’s en vooral veel, veel, heel veel plannen.
Ik zal het blijven rijden hoor maar sinds de 156 / GT geen nieuwe meer.
Wordt weer een “klonen-auto” daar rijden er al te veel van rond. niks aan.
@sracert: Die ‘klonen-auto’s’ zijn anders wel goed voor de sport. Haas koopt letterlijk elk onderdeel dat reglementair is toegestaan bij Ferrari in, en Manor koopt (los van de motor, die komt van Mercedes) behoorlijk wat bij Williams in. De wagens zijn niet 100% Haas of Manor, maar daardoor hebben die teams echter wel sneller perspectief op aansluiting bij het middenveld, waardoor het aantrekken van sponsoren en financiers een stuk makkelijker wordt en ze sneller op eigen benen competitief kunnen meedoen. Zeg nou zelf, wat heb je liever, een team als Haas of Manor dat een paar jaar onderdelen inkoopt en daardoor redelijk tot goed kan meedoen, of een team zoals Caterham of HRT, dat praktisch alles op eigen houtje deed, hopeloos achteraan reed en daardoor ook binnen enkele jaren weer failliet was?
@Edge: Het is duidelijk dat we van mening verschillen, mooi toch?. Antwoord op je vraag: geen van beide opties vind ik de moeite waard. Je hebt goede en slechte chassis constructeurs en motor fabrikanten. Er zijn best wel fabrikanten die een snelle motor willen maken alleen de sport is dusdanig politiek corrupt dat de meeste daarom afhaken. En er zijn tegenwoordig zoveel mogelijkheden op commercieel sport gebied dat de F1 al lang niet meer de populaire sport is die het in de jaren ’80 en ’90 was. Sinds de invoering v/d V8 klonken de motoren bijna allemaal het zelfde(geen zak aan). Vroeger kon je van kilometers ver horen of er een Honda of Ferrari etc. aan kwam ook al kon je ze nog niet zien op het circuit. Nee het is voorlopig Mercedes K*t en dat blijft helaas nog wel even zo.
Sauber …stelletje boeven.
Overigens @rynnus, hoe kun je in hemelsnaam “sympathiek” en “Sauber” in één zin gebruiken. We hebben het hier over een team waarvan de teambaas gewoon twee rijders in dienst neemt, en ze vervolgens een oor aannaait door hun geld aan te nemen en alsnog twee anderen te laten rijden. Sowieso is mevrouw Kaltenborn niet heel erg sterk in zaken doen, want ze heeft zich een tijdje geleden ook al laten oplichten door een stelletje Russen die graag (een deel van) Sauber wilden opkopen. Ene Sergey Sirotkin zou daarbij eerst testcoureur en later racecoureur worden, maar is nooit met het beoogde geld over de brug gekomen waardoor hij goedkoop een aantal testsessies heeft mogen doen en Sauber verder geen enkele cent van die Russen heeft gekregen.
@Edge: Ik ben het met je eens. Alleen bestaat Sauber al sinds mensenheugenis en heeft het team ook prima tijden gekend. Vandaar de symphatie.
@Edge: Sauber, zoals je ongetwijfeld weet is ooit misbruikt door Mercedes om terug in de F1 te keren. Ze waren alleen in de Groep C volledig ondersteund door Mercedes, niet in de F1. Dat werd McLaren (omdat ze het zelf niet konden) en later t/m heden door een zelfstandig team.Nu konden ze in de oude opzet V8 met eigen team niet winnen en daarom hebben ze door dreigen en eigen ontwikkelde techniek de F1 zo weten te manipuleren dat we met k*t stofzuigers rijden. en de sport door steeds minder mensen leuk gevonden wordt. Dank u Mercedes!. Ik vond Sauber altijd een leuk team maar dat is al een tijd niks meer. Kaltenborn, laat me niet lachen wat een aanfluiting. leuke discussie dank daarvoor Edge!
@sracert: volgens mij was in ieder geval Renault ook voor de hybride krachtbron.
@sracert: Het is overduidelijk dat U een wrok koestert richting Mercedes, maar om het echt overal bij te betrekken en schuld van te geven is nergens voor nodig.

In de Formule 1 kunnen keuzes niet gemaakt worden door één partij, iets wat met het huidige kwalificatiedebat nogmaals duidelijk wordt. Alle partijen moeten het met elkaar eens worden, anders veranderd er niets. Alle partijen waren het dus eens dat de V8 niet kon blijven en er overgestapt moest worden naar iets compacters met turbo en hybride techniek.
@sracert: Je mag naast Mercedes ook Renault en het VW concern (die toen nog serieus geinteresseerd waren in de F1) bedanken. En ook Ferrari trouwens, want het oorspronkelijke plan was om met een viercilinder lijnmotor te gaan rijden, maar dankzij onze Italiaanse vrienden is het als compromis een V6 geworden.
Wat er ook van is, de F1 wereld is duidelijk in beweging, net zoals de internationale geldwereld op dit moment . . .
Wordt net zoals Haas f1. Alles gekocht van Ferrari en dan gewoon in de top 10 rond rijden
@mrrallycross: die Strategie lijkt me logisch. De auto van Sauber is echter een hok zonder perspectief. Daar moet dus echt 200 miljoen in gepompt om consequent kans te maken op punten.. Ik weet niet of je dan niet beter af bent met het team van Haas. En die hebben een naam in de VS en Alfa Romeo verwacht veel van de verkopen in de VS..
Artikel had korter gekund: Niet.
Ze hebben niets te zoeken in de F1. Met hun nieuwe auto naar de DTM komen lijkt me een betere (goedkopere) optie.
Of nog beter. Eerst hun gamma uitbreiden en productiekapaciteit verhogen. Nooit begrepen waarom er nog steeds mensen zijn vandaag de dag die nog luchtkastelen verkondigen zonder de werkelijke middelen te hebben. Kijk maar naar Spyker in de F1. Hoogheidswaanzin.
Aan Alfa. Vernieuw je gamma, breng een SUV uit en een nieuwe Spider op basis van het MX5-Fiat-chassis.
@ericc: Spyker gaat weer auto’s bouwen! Victor M. zegt het zelf…Verder me eens.Alfa deed het jarenlang prima zonder fabrieksteam in welke klasse dan ook. Nu het niet goed gaat met het merk gaan ze ineens geld stuk slaan. Bizar.
@ericc: Tja, Sergio geloof nog in het aloude motto: Win on sunday, sell on monday.

Moet je wel iets te verkopen hebben natuurlijk…
@ericc:
Kijk eens wat rond voor dat je hier wat bij de hand komt kletsen;
AR Stelvio wordt eind van dit jaar gepresenteerd, komt 1e kwartaal 2017 op de markt.
https://www.autoedizione.nl/alfa-romeo-stelvio-nu-definitieve-carrosserie-weg-op/
@ericc: Dom gebreusel. De plannen voor een kleine Spider (Duetto) zijn er. Dit zou eerst op basis van de MX5 gebeuren, maar daar is uiteindelijk vanaf gezien (en is een samenwerking met Fiat begonnen) zodat met toch een volledig eigen auto kan ontwikkelen. Komt in 2018.
De SUV staat al in de startblokken. Het Stelvio genaamde voertuig zal dit jaar zijn gezicht laten zien en in 2017 op de markt komen.
Eigenlijk denk ik dat we het hier over 2 dingen hebben.
Als mr Trui Alfa Romeo terug wil hebben in de F1, moeten ze gewoon hun naam op de Haas zetten. Daar is nog ruimte en dat team rijd niet achteraan (omdat het onderhuids bijna geheel een Ferrari is).
Maar als men bij F1-organisatie Ferrari denkt dat het voor de overkoepelende FCA organisatie van belang is om een sataliet team te nemen; dan is Sauber een aardig idee. En of het geld nou van FCA of van Ferrari afkomt; ach.
Bij Suaber weten ze wel hoe ze een F1 auto moeten bouwen; maar lukt het net even niet. Vraag me alleen wel af of Italiaans management bij een Duitssprekend Zwitsers bedrijf gaat passen.

Anyway, de naam Alfa op de auto zal verder geen reet te maken hebben met het merk Alfa.
Of je stopt je geld en tijd in gewoon een knap modellen gamma op te zetten IPV F1 feestjes. Maar dat zal wel mijn idee zijn…..
Eerst maar wat meer modellen op de weg zetten en dan maar eens verder kijken.
Als.. komt.. zou.. Alfiat in een notedop. Zelfs vaporware maakt meer waar.
Wanneer kan de Giulia besteld? Nog voor we zonder fossiele brandstof zitten?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).