Wat moet er worden van de goede oude Mercedes SL?

Auteur: , 53 Reacties
SL

De vaste waarde in het gamma van Mercedes ligt onder vuur.

De Mercedes SL ligt onder vuur. Pijnlijk genoeg is het vooral een kwestie van friendly fire. In haar zucht om elke niche te vullen heeft de driepuntige ster in de afgelopen jaren een aantal nieuwe modellen geïntroduceerd, die je doen afvragen of de SL nog wel bestaansrecht heeft. Zo kwam er tóch een open variant van de AMG GT (rijtest) en kreeg de S-Klasse voor het eerst in decennia weer een cabrio versie (rijtest). Ook de nieuwe E-Klasse cabrio is een auto om rekening mee te houden. Waar de vorige open E-Klasse nog een veredelde C-Klasse was, is de nieuwe écht gebaseerd op ‘de E’ en daarmee een stuk hoogwaardiger.

Tegelijkertijd is de SL juist een beetje verwaarloosd door het merk. Ja, de Sport Leicht werd voorzien van een aantal facelifts, maar in de basis is het model al stokoud. Eigenlijk een schande dat de badge waarmee Mercedes zich na de tweede wereldoorlog weer oprichtte op deze manier behandeld wordt. Als de W198 (rijtest) had kunnen sterven, zou deze zich nu omdraaien in zijn graf. Maar goed, enige nuance is wellicht op zijn plaats. De huidige generatie (R231) is namelijk wel modern te noemen, deze heeft een gehele nieuw aluminium chassis sinds 2012. Daarmee is de huidige SL (die slechts 1 facelift heeft gehad) net zo oud als een Porsche 911 (991).

Op korte termijn staat er nog geen opvolger klaar om het blazoen weer op te poetsen. Dat maakt de speculaties over wat het volgende model precies gaat worden er niet minder wild om. Dit wordt gevoed door het feit dat er in de wandelgangen van Mercedes wordt gefluisterd dat de SL zoals we die kennen volledig op de schop gaat.

Waar de meesten het wel over eens zijn is dat de opvouwbare hardtop verdwijnt en plaats maakt voor een stoffen kap. Mercedes was een van de eersten die met dit concept op de proppen kwam, maar de oplossing valt inmiddels bij steeds meer merken uit de gratie. Zo’n stalen klapdak is zwaar en neemt veel ruimte in, waardoor er doorgaans concessies gedaan moeten worden aan de proporties van een auto. Het gewicht past ook niet bij het Sport Leicht idee van de SL, hoewel als we eerlijk zijn deze originele naam al heel lang niet meer van toepassing is op de SL.

Tevens is duidelijk dat auto waarschijnlijk omgevormd wordt tot een echte 2+2 in plaats van een pure tweezitter. De SL zou zo wat praktischer kunnen worden dan tot op heden het geval is geweest en zich hiermee kunnen onderscheiden van de AMG GT Roadster. We vragen ons echter af wat dan nog het verschil is met de S-Klasse cabrio. Een oplossing die Mercedes overweegt om het laatste issue te tackelen is om de auto een puur ‘Mercedes-AMG’ model te maken.

Als Mercedes AMG SL73 zou het model een geblazen V8 kunnen combineren met een elektromotor voor een systeemvermogen van ruim 800 pk. Dit vermogen plus indrukwekkende spoilers en dergelijke zouden de plaats van de SL dichtbij de top van de Mercedes-voedselketen waarborgen. Stiekem zouden wij het echter wel jammer vinden als de ingetogen versies van de SL zouden verdwijnen. Want wat is er nou chiquer dan een SL280 Pagode (rijtest), of zelfs een R129 SL500 met normale velgen en gele pinkers?



53 reacties

Ik heb ook niet echt het idee dat de laatste versie super lekker verkoopt. Vind vooral de neus ook niet echt geslaagd. Zag ze in de US veel in de verhuurkelder staan (kreeg nog een kneiter van een aanbieding op zo’n ding ook maar had een 4zitter nodig). Vaak geen goed teken voor de sales.
Zou wel jammer zijn als ie echt uit het gamma gaat, toch een iconische auto als je het mij vraagt.
@E34M5Touring: bij ons in de showroom staat al 2 jaar een 2014 model.

Je raakt ze aan de straatstenen niet kwijt.
@dirkiii: Rene Froger bellen. Die neemt em wel 😉.
@e34m5touring: die heeft m al
Doen wat Jaguar en aston Martin ook doen, de 300SL en de Pagode terug in productie nemen!
@henkhupelschoten: En hoe is het met Jaguar en Aston Martin uiteindelijk ook alweer gegaan?
@noosaheads: beste periode die ze ooit door maken nu toch??
Afgelopen jaar een R129 320 van ’98 in Turmalingrun gekocht na het autoblog advies. Het hele SL slaat natuurlijk al heel lang nergens meer op. Want sportief of licht zijn de moderne versies zeker niet. Gewoon een heerlijke cruiser, zelfde geldt voor de R230 waar we toen in hebben proefgereden; echt een GT. Kan niet wachten op de zomer, lekker touren met het dak open!
@maxidyne: en bevalt deze? Ik heb een 1996 sl500 . Rij er het hele jaar in.
@rovadepo: heerlijke machine om in te rijden. Genoeg power, zeer geraffineerd onderstel, hoogstaande afwerking. Deze gaat niet weg!
@rovadepo: Echt?! Nooit gezien op Instagram. Erg gaaf man!
@viezefreddyw: speciaal voor jou gepost haha
Ik heb de indruk dat de opvolger al lang klaar is en zelfs al een tijdje rond rijdt. Maar die wagen werd te duur als SL en moet daarom onder de naam AMG GT een hoger marktsegment gaan aanspreken.
@mashell: dit dus. De AMG GT is de auto wat de badge SL had moeten dragen. Dus of de AMG GT afschieten (is al gefacelift dus gaat niet heel lang meer mee) of de SL, en geen halfbakken tussenoplossing.
@mashell: Dat denk ik niet. De AMG GT-R (topmodel) is goedkoper dan een SL65 AMG. SL modellen zijn simpelweg te duur.
Een SL500 r129, grijs metallic met two tone en oranje knippers staat hoog op mn lijstje
Tsja, Mercedes heeft inmiddels zoveel modellen (en ook cabrio’s) dat het logisch is dat dat ook knabbelt aan de SL sales. Daarbij is het design van het huidige model ‘lastig’. Ook niet geholpen door het interieur van een generatie geleden, dan enorm gedateerd overkomt vergeleken met de huidige Mercedes interieurs.

Mercedes moet gewoon een prachtige nieuwe SL ontwerpen. Dan moet het wel lukken.
@poes: dat ze gewoon die Maybach blauwe cabrio concept die ze onlangs gepresenteerd hebben in de productielijn plooien! Plak er SL560 Maybach op en je hebt de übermercedes voor de elite waar men binnen 30 jaar op diezelfde manier naar terugkijkt als vandaag naar de pagode en die r129.
Een Mercedes SL altijd een chique cabrio gevonden. Zeker in de jaren zeventig en tachtig. Toen was het ook één van de weinige open auto’s. Een Porsche 911 cabrio was er pas vanaf 1982. Wat mij betreft ging het mis vanaf de Mercedes R230 (2001–2011). De huidige SL is een volledig overbodig model en zeker géén chique auto meer. Super (of was het Sport) Leicht is de SL niet meer sinds de R129. Ik vond deze SL wel heel strak en minimalistisch, alleen veel te zwaar. Als youngtimer zijn dit dure auto’s om te onderhouden (laat staan als ze een keer gerestaureerd moeten worden). Ik snap wel dat ze proberen de nieuwe SL als AMG uit te brengen. Misschien komt er straks ook nog een Maybach SL versie van…
De SL moet gewoon een 2zitter blijven. Met minimaal een v8 en v12. Sportief / chique auto. En dan niet zo lelijk en sportief als een amg gt en ook niet zo lelijk als een s klasse coupe. Dat zijn geen mooie Mercedes en. Gewoon een rustige onopvallend keurige auto van maken. En absoluut geen 2+2 van maken. Het moet weer een echte liefhebbers auto worden. Geen race moster maar lekkere toer auto. Word wel weer is tijd dat ze wat moois gaan maken bij Mercedes. Zijn ze als poosje weinig aan het doen.
@gerjan: @gerjan: psst. Ik beschouw de W107 als de ultieme SL en dat was een 2+2 die met de 6 cilinder als 280SL op het optimum was. Juist de SL heeft geen grote motoren nodig.
Een nieuwe ontwerpen en het oude 65amg blok er in hangen. Gewoon omdat het kan!
@kennone: het oude ‘65’-blok wordt alleen nog in de huidige generaties geleverd. De ‘63’-modellen zijn nu net zo sterk en veel conpacter en lichter. Sterker nog, eigenlijk is de ‘65’ er al sinds 2003, alweer vijftien jaar oud.
@willeme: Gelukkig is een motorblok veel meer dan uitgedrukt kan worden in wat cijfertjes in een autofolder. Dat blok gaat voorlopig nog wel even mee.
@willeme: Jij bent nooit echt fan geweest van die V12 hè? Dat idee heb ik een beetje.
@viezefreddyw: Het is een stokoud blok dat ingehaald is door de tijd. In een oude C215, W220 of R230 lijkt het mij wel een gave motor. Alhoewel ik de ’55’ gaver vind klinken. Het is gewoon ‘een motor’. Niet echt een bijzonder geluid. Erg zwaar. En de specs van de 63-modellen zijn nu bijna gelijk. Turbogat tot en met. Bizar verbruik. Wel een monsterlijk koppel en Brabus kan er goed mee overweg! Absoluut een gaaf blok, maar als je voor 2,5 ton een 63 heb, snap ik de meerwaarde van een ton niet helemaal.

Een erg gaaf blok 15 jaar geleden, maar de tijd heeft niet stil gestaan, het is gewoon een oude motor die gekocht worden vanwege ’65’ en het discrete karakter. En het feit dt de koper van zo’n auto toch wel 10 auto’s in de garage heeft staan ;-)
@willeme: als je een v12 gewend bent snap ik de keuze. En als je het geld hebt neem je hem gewoon omdat het kan. Hier in het dorp rijden er een aantal modellen rond met dit blok. Vandaag zag ik zelfs een vlam nieuwe S65 staan van een hoogbejaarde. Dit blok is nog zo gewild dat hij denk ik nog wel even mee gaat.
@willeme: de 65 modellen hebben maar één doel en dat is oliesjeiks zo snel mogelijk van hun geld en olie af te helpen. Dat de motor eigenlijk volkomen achterhaald is maakt daarbij niet uit, deze motor kies je niet op rationele gronden maar juist omdat het de duurste is. Niet de kwaliteit, maar de prijs bepaald hier de begeerte. Je zou denken dat die kronkel weinig voor komt, maar het vormt zelfs het bestaansrecht van de halve Zwitserse horlogeindustrie.
@mashell: Klopt helemaal. Het blok is bijkans antiek. Maar omdat het de duurste is, kiest men die nog steeds. Geen speld tussen te krijgen. Het is niet de beste, maar wel de duurste. En dat telt ook mee. Waarom zijn er anders van die Gara Vertu telefoons van 5 mille? Qua specs veel minder dan een beetje smartphone.
@willeme: Plus het feit dat een 6-in lijn of een V12 geen primaire én geen secundaire onbalans in de motor heeft. Dat een merk als Mercedes voor het allerduurste model vasthoudt aan de V12 vind ik dan ook niet vreemd, het is voor het luxe segment de beste configuratie als het gaat om comfort. Wel vind ik het vreemd dat de SL65 een stuk duurder is dan een AMG GT R, terwijl de snelste GT met een indrukwekkende ringtijd toch een imposantere auto is naar mijn idee. Maar misschien is dat ook meteen de reden waarom de SL het niet goed doet, GT modellen doen het namelijk wel goed en zijn goedkoper.
@bassx: Ze houden er aan vast zolang de motor nog in het chassis past. Dit specifieke blok gaat direct met pensioen als er een nieuw platform komt voor de S of G-klasse. Het huidige G-Klasse blok is een evolutie van de stokoude G-klasse (zelfde chassiscode) dus die V12 zal daar nog wel inkomen.

Mercedes heeft zelf al aangegeven dat er niet meer ontwikkeld gaat worden in deze V12. Dat is voorbij. De engineers hadden het blok al lang met pensioen willen sturen (terecht), maar vanwege de vraag in sommige markten houden ze de motor nog even aan.

Als er een nieuwe S-klasse komt (let wel, de huidige is een evolutieversie van de vorige, zelfde typegoedkeuriging, zelfs) dan gaan ze niet voor die 0,03 procent extra ruimte maken voor die V12. Er zal ongetwijfeld een V12 blijven, maar die zal aanzienlijk gaan afvallen (net zoals Bentley nu ook eindelijk een nieuwe generatie W12 motoren heeft).
@willeme: Het blok heeft niet zo heel lang geleden (2014 volgens mij) een grondige update gehad van AMG en is bij lange na niet zo slecht of verouderd als je hier wilt doen lijken. Ik zou dus bij lange na niet zo stellig durven beweren dat dit blok met de volgende generatie S-klasse met pensioen gaat.
De ondergang van een icoon, hoewel die ondergang volgens mij al begonnen is in 2012 met de R231. Die auto is nooit populair geweest naar mijn idee. Nu, we moeten er geen doekjes om winden; het is niet moeders mooiste cabrio. En dat vind ik dan nog een understatement.
Er komt vast wel weer een SL…

Alleen wordt dat hoogstwaarschijnlijk een hele dikke SUV van 2200 kg met zonder dak…

Ik gruwel er nu al van, van zo’n dikke cabrio op hoge poten… Doet me veel te veel denken aan mijn schoonmoeder in topless outfit… Brrrrrr….
O zo’n R129 500 is badass!
Doet u mij de linker maar!
Het zou aardig zijn om na de R129 de SL de SL te laten zijn.Helaas heeft Mercedes-Benz zelf laten zien om met dat soort tradities niet goed om te kunnen gaan.
Na de facelift in 2008 is het allemaal bergafwaarts gegaan met de SL, dat ze alleen door de voorkant te veranderen er zo’n lelijke auto van hebben kunnen maken.. helemaal uit proportie(op de sl65 Black series na). Jammer dat Mercedes nooit meer geïnvesteerd heeft in een waardige opvolger en zo betaalbaarder alternatief in de markt hebben gezet voor een Continental GTC en de DB9.
Vernieuwen?

Dat wordt dus een e-SL.
Mijn vader rijdt een R129 300 SL-24, maar wat is het toch een fijne auto! Het is echt een genot om in te rijden. Die 6 cilinder in lijn bromt er altijd lekker over.
In de zucht naar een Mercedes voor iedereen holt Mercedes zichzelf uit en degradeert het merk zichzelf tot een alles voor iedereen biedende Opel variant.
Ik kan me niet voorstellen dat een verstokt das Haus liefhebber gelukkig kan worden van een A klasse.
De aandeelhouders zullen ondertussen bijzonder tevreden zijn, dat terwijl de magische letters SL opgevreten worden door AMG, wat zelfs op taxi’s verkrijgbaar is.
@desjonnies: Wat dat betreft heeft het merk twee gezichten. Het ene gezicht is wat jij omschrijft. A-klasse, CLA, GLA etc. De kleine bakjes die geld in het laatje leggen waar de aandeelhouders inderdaad gelukkig van worden.

Het andere gezicht is het gezicht van het merk wat het heeft groot gebracht. De gigantische bakken als de S-klasse en in zekere zin de E-klasse. Wat dat betreft is Mercedes in deze klasse de absolute benchmark. Dat zijn ook de auto’s die mij de liefhebber van het merk maakt. De rest er om heen is voor mij invulling.
@viezefreddyw:
Zo’n artikel raakt me als uitgesproken autoliefhebber heel erg! Mercedes-Benz! Wat kon je je nog meer wensen? Kon! Want ik ben ’n kind van net na de oorlog (1948). In januari 1956 verhuisden we naar Venlo, alwaar m’n vader ’n levensmiddelenzaak had in de belangrijkste winkelstraat: de Vleesstraat. In die tijd werd die stad van maandag t/m zaterdag werkelijk overspoeld met Duitsers. Dagelijks kwamen er meer Duitsers dan dat Venlo inwoners had. En ze kwamen met alles wat wielen had! Met fietsen, Mopeds, motoren, al dan niet met zijspan, maar ook met de auto. Van Lloyd LP 250/300/400, BMW Isetta, Kevers, maar uiteraard ook met exclusieve auto’s. En wij hadden zelfs ’n groot aantal klanten, die met ’n Mercedes reden: 170 en 180(D), 190 SL, 219 en 220S, 220S cabrio, 300SL en zelfs met de 300 “Adenauer” (W186). Ik weet niet hoe vaak ik heb mogen genieten van ’n ritje in één van die auto’s, omdat ik na schooltijd ook meehielp in de winkel en ik de weg moest wijzen naar andere winkels.
Mercedes was toen het summum! Het merk wist zich te onderscheiden door sublieme kwaliteit en modellen, die altijd uitstekend herkenbaar waren. Ze staken met kop en schouders uit boven de rest! Merken als BMW of Jaguar konden er (toen) echt niet aan tippen. En dat heeft Mercedes decennia lang kunnen volhouden. Maar, zoals alles, is verandering niet tegen te houden. En dat doet me ergens toch wel pijn.
Voor mijn gevoel (en in die zin ben ik het volkomen eens met @desjonnies en @viezefreddiew) heeft “das Haus” zich moeten invoegen in de trend van nu: Rendement! Sharehouldervalue! En waarmee je dat bereikt, heeft een veel grotere waarde toegekend gekregen dan de oorspronkelijke waarden van het merk. Mercedes heeft ‘t niet meer nodig om zich op basis van de oorspronkelijke waarden van superioriteit te onderscheiden van andere merken. Nee, AMG heeft gewonnen! En dat is volgens mij de oorzaak van aftakeling van de echte SL-types. Dat waren auto’s voor mensen met veel geld, die de glitter wilden maken en toch “op niveau” wilden paraderen. Maar dan wel ’n beetje discreet.
De verhoudingen zijn veranderd en velen beschikken nu over genoeg geld om zich voort te bewegen in bolides met AMG-“genot”. Dat MB daarop ingesprongen is heeft ze beslist geen windeieren gelegd en daar is het tegenwoordig om te doen. Helaas met het verlies van de waarden, die ik vroeger in het merk zo kon waarderen. Maar wie ben ik? Het resultaat voor mij is alleen, dat ik Mercedes nu alleen nog maar beschouw als “ook ’n merk”. Niet meer als begerenswaardig, omdat menig ander merk nu compleet voldoet aan de wensen die ik aan ’n auto stel. En dat doen anderen blijkbaar ook! Vandaar het verloren interesse voor een mooie SL.
@9000cse: Ik kan me heel erg goed voorstellen dat je als ‘de wat oudere man’ (met alle respect) minder met het merk Mercedes-Benz hebt dan voorheen. Ik kan dan ook alleen maar beamen dat het merk grotendeels zijn gezicht is verloren sinds een jaar of 18-20.

Ikzelf ben een wat jongere knaap dan dat jij bent. Zeg maar gerust 40 jaar jonger. Ik ben opgegroeid in de tijd van de W124, W126, W140 en bij voorbeeld de R129. Dat zijn wat mij betreft misschien wel de laatste echte Mercedes-Benz voertuigen, als ik dat zo mag noemen. Wat daarna kwam was en is een soort eenheidsworst en massaproducten. Op een paar kleine uitzonderingen na. Ik heb warme gevoelens voor de nieuwe S-klasse en de nieuwe E-klasse. Misschien komt dat puur omdat dat auto’s zijn die door de jaren heen Mercedes-Benz heeft grootgebracht en voor mij een soort mythische status hebben. Voor de rest heb ik vrij weinig met de overige modellen en dan met name de eerdergenoemde A-klasse, CLA en GLA.

Mooi verhaal trouwens. Met veel interesse zitten lezen op deze vroege morgen. Dit soort verhalen zijn voor mij de mooiste aanvullingen onder de reacties.
@desjonnies: Inderdaad. De tijd van écht exclusief is voorbij. Zoals deze SL 72 AMG bijvoorbeeld. Niemand kent ´m. https://www.youtube.com/watch?v=th2lTG3F020
@desjonnies: Volgens mij mag ik me ondanks mijn bescheiden leeftijd toch echt wel een echte Mercedes-Benz fan noemen. Ik ben echter slechts deels met je eens. De eerste a-klasse maar vooral de tweede zijn echte pareltjes. Ja ze waren betaalbaar voor meer mensen, maar het waren wel bijzondere producten. Als eigenaar van een tweede generatie valt het me pas op hoe goed die auto is nu ik een opvolger heb gezocht en gekocht (en de A te koop staat). Ontzettend veel ruimte in een ontzettend klein autootje, overal praktische opbergruimte, een beer van een motor ondanks de bescheiden inhoud (1,7 benzine) en dat allemaal met een premium sausje. De motor is een gekke met maar twee kleppen per cilinder, het is nog altijd een ontzettend veilige auto met zelfs nu nog bijzondere constructie. Ik kan het waarderen en vind het een echte Mercedes omdat het een bijzonder goed product is. Er is beter over nagedacht dan de meeste concurrenten. En dàt maakt het ook een echte Mercedes-Benz.

Maar dan kom je bij zoutloze producten zoals een B-klasse, de huidige A-klasse die niks bijzonders meer is, de hele batterij suv’s en al die andere niches. Zelfs de C, E en S-klasse zijn niet meer wat het geweest is. Ooit stonden ze mijlenver boven de rest, kregen de ingenieurs opdracht de beste auto te ontwikkelen en kwam de prijs later wel. Was de auto op een bepaalde manier helemaal versleten maar tóch werkte alles nog. En dat zorgt voor een aantrekkingskracht die nu een beetje verloren is. Ook de innovativiteit is grotendeels verloren gegaan. Zo had niet Tesla maar Mercedes-Benz de elektrische auto groot moeten maken, zoals ze ook met de diesel hebben gedaan. (jaja, en jou geliefde peugeot ook een beetje, maar de ster was eerder en uiteraard beter ;-).

En toch word ik nog steeds blij als ik een ster zie, en mis ik dat klote ding op het stuur van mijn prima maar ook zoutloze Focus. Die ik echt alleen maar heb gekocht als bezuiniging. Want de A-klasse is op alle fronten beter, behalve de prijs. Typisch Mercedes-Benz dus.
Heb liever een AMG zonder elektromotor, en in zo’n SL73 een v12…
Laatste versie was niet geslaagd..proportie klopte niet. Maar alle modellen ervoor in hun tijd waren en sommige nog steeds juweeltje
Doe mij deze maar: https: //www.hemmings.com/classified/dealer/mercedes-benz/560sl/2066073-html
Of : “copy and paste” Anyways mooie SL !
Heb afgelopen zomer een R129 gekocht. Gewoon stijlvol! Zn opvolger staat voor minder te koop maar daar hangt echt een woonwagen zweem omheen. Die wagen duld ik dan ook niet. Ben gek op de sacco lijnen van de R129

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).