• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘Wat Peugeot en Fiat samen gaan doen’

Auteur: RubenPriest, gepost 1 april 2019 om 07:47 – 24 Reacties

'Wat Peugeot en Fiat samen gaan doen


De twee partijen gaan naar verluidt een samenwerking aan.

Het gonst al weken van de geruchten met betrekking tot de PSA Groep en Fiat Chrysler Automobiles. Af en toe komt daar ook de naam Renault-Nissan voorbij, overigens. In eerste instantie werd gesproken over een mogelijke overname, maar naar mate er steeds meer berichten naar buiten komen lijkt er wat anders aan de hand te zijn. De twee grote automotive partijen willen door middel van een partnerschap de krachten bundelen.

Dat meldde Bloomberg afgelopen weekend op basis van interne bronnen. PSA en FCA zouden een focus op Europa voor ogen hebben. Om onder meer geld te besparen gaan de twee partijen volgens de bronnen een zogenaamd superplatform ontwikkelen. Een platform waar beide autoconcerns modellen op kunnen gaan bouwen. De officiële aankondiging van deze samenwerking zou halverwege 2019 moeten komen.

Naast het ontwikkelen van een autoplatform gaan beide partijen volgens bronnen een gezamenlijke investering doen met betrekking tot elektrische auto’s. Een woordvoerder van PSA wilde niet reageren op de berichtgevingen. “We praten altijd met partners, maar hebben geen specifiek doel voor ogen op dit moment”, aldus PSA-chef Carlos Tavares in zijn politiek correcte reactie tegenover de Wall Street Journal.

Door de huidige ontwikkelingen worden autoconcerns min of meer gedwongen samen te zoeken naar oplossingen. Door steeds strenger wordende emissieregels zitten autobouwers allemaal in hetzelfde schuitje zoekende naar de juiste oplossing voor de volgende generatie auto’s. Door krachten te bundelen en samen aandrijflijnen en/of platforms te ontwikkelen komen de gigantische investeringen iets minder hard aan in de portemonnee. Zo gek is deze mogelijke samenwerking dus zeer zeker niet.

Ook interessant!

  • Fiat Ullysse
    Fiat Ullysse keert terug, nu ook elektrisch
  • Fiat SUV
    Bedenk een naam voor deze Fiat SUV
  • Video - Fiat Qubo zoekt ruzie met vrachtwagen
  • Video: met een Fiat Panda heb je altijd lol
    Video: met een Fiat Panda heb je altijd lol

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, fca, Fiat, Peugeot, psa

Vorig bericht: « Dit concept van Lotus en Opel stond nooit op NL kenteken
Volgend bericht: 9 belachelijk dikke Bentley’s op Nederlands kenteken »

Lees Interacties

Reacties

  1. viezefreddyw zegt

    1 april 2019 om 08:18

    Niks mis mee. PSA zou een mooie partner kunnen zijn voor FCA. Op basis van de nieuwe (erg mooie!) 208 kan FCA een knappe Fiat of nieuwe Alfa Romeo MiTo bouwen.

    Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      1 april 2019 om 10:28

      @viezefreddyw: mee eens. En op basis van de Giulia kunnen Peugeot en DS wellicht weer een kansje wagen in het hogere segment.

      Login om te reageren
      • sanderp zegt

        1 april 2019 om 14:46

        @dondeboer: Peugeot heeft in dat segment al de 508, en dus heeft citroën al een basis voor een nieuwe c6.

        Login om te reageren
        • dondeboer zegt

          1 april 2019 om 14:52

          @sanderp: de 508 is vrij klein, heeft voorwielaandrijving en alleen kleine motoren. Het platform van de Giulia biedt kansen om weer een echt luxe sedan te bouwen. Al is dat niet echt een heel winstgevend segment nu, maar ik zou ’t toejuichen.

          Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      1 april 2019 om 17:50

      @viezefreddyw: eens beiden ook ongeveer even groot en gelijke positie zodat ze ook veel kunnen delen. Ik vind het eigenlijk logischer dan de fusie van FCA met Renault/Nissan die ook rond zingt.

      Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    1 april 2019 om 08:25

    De Corsa, 208 en Punto gaan dus net zo’n drieling worden als de Polo, Ibiza en Fabia?

    Login om te reageren
    • dave130r zegt

      1 april 2019 om 08:28

      @dutchdriftking: Volgens mij staan de Punto en Corsa sowieso al op hetzelfde platform.

      Login om te reageren
      • jack_abarth zegt

        1 april 2019 om 08:42

        @dave130r:

        Leverde FCA ook niet de dieseltjes voor de Corsa destijds?

        Login om te reageren
        • dirkiii zegt

          1 april 2019 om 10:39

          @jack_abarth: ja dat klopt 1.9cdti is eigenlijk gewoon een JTD en de 1.3 cdti ook.

          Allemaal gebouwd door iveco.

          Login om te reageren
        • eelco74 zegt

          1 april 2019 om 10:40

          @jack_abarth: GM en fiat hebben heel veel samen gedaan. De jtd,s van fiat zaten in heel veel Opel modellen van pakweg een 10 jaar geleden. Net als dat de alfa 159, GM versnellingsbakken bij de 1,9 diesels gebruikte. Die bakken zaten ook in andere Opel modellen als de Astra, Vectra en Zafira. De vorige Corsa en de Punto deelden het platform.

          Login om te reageren
          • Design_Driven zegt

            1 april 2019 om 11:09

            @eelco74: die bak is waardeloos, heb hem ook in mijn 159. Lagers zijn niet heel sterk.

            Login om te reageren
            • eelco74 zegt

              1 april 2019 om 14:28

              @sketcher: ik ken de verhalen, desondanks probleemloos 120.000km met deze bak gereden in mijn (lease) 159. Daarna op een privé 159 2.4 jtdm met een qtronic bak overgestapt. Juist vanwege de verhalen over de GM M32 bak. probleemloos 245.000 km gehaald met alleen een keer een spoelbeurt.

              Het zit m overigens in de voorspanning op de lagers, bij alle Opels gaan ze ook bij bosjes. Daardoor is revisie overigens zo veel voorkomend dat je het voor een redelijke prijs bijna overal kunt laten doen.

              Login om te reageren
              • Design_Driven zegt

                1 april 2019 om 16:40

                @eelco74: 120k met web handbak is natuurlijk niks en ken genoeg verhalen van kilometerstanden veel lager waarbij de lagers al kaduuk zijn. Maar revisie is inderdaad niet duur, hier is een garage die het bijna exclusief doet en zonder de bak te hoeven uit te bouwen. Kost rond de £250, dat is heel redelijk natuurlijk.

    • Richmond zegt

      1 april 2019 om 08:42

      @dutchdriftking: je hebt op het huidige platform voor de nieuwe 208, ook de nieuwe C3 en nieuwe Corsa. Als deze samenwerking met FCA doorzet wordt dat in de toekomst ook gebruikt voor de nieuwe Punto/MiTo. Dus dan heb je 5 auto’s op een platform.

      Login om te reageren
  3. gove zegt

    1 april 2019 om 08:28

    mooie combi, het slechte interieur van de 208 en de bagger techniek van de 500

    Login om te reageren
  4. mopar70 zegt

    1 april 2019 om 08:31

    1 april

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      1 april 2019 om 11:32

      @mopar70: dat zou een slechte grap zijn. Een 1 april grap zou toch minimaal mensen op de kast moeten jagen of een onwerkelijk iets met goede argumenten verkopen.

      Login om te reageren
      • mopar70 zegt

        1 april 2019 om 11:54

        @flutterby: Klopt, maar het is wel 1 april.

        Login om te reageren
  5. Richmond zegt

    1 april 2019 om 08:45

    Verschillende berichten geven aan dat FCA geen interesse heeft. Wel zou PSA weer interesse hebben in JLR.

    https://www.automobielmanagement.nl/auto-economie-buitenland/2019/03/25/fca-wees-fusievoorstel-van-psa-af/?gdpr=accept

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      1 april 2019 om 11:54

      @benja01: wanneer is de laatste keer dat FCA een positief besluit heeft genomen? Laten we vooral lekker zelf aanmodderen met een gamma dat voor de helft uit auto’s bestaat die in 2004 ontworpen zijn en de andere helft uit Fiat 500-derivaten.

      Login om te reageren
  6. ghost zegt

    1 april 2019 om 09:10

    Op zich prima idee

    Login om te reageren
  7. gandini zegt

    1 april 2019 om 09:23

    De Ducato is ook al jaren als Peugeot en Citroën te krijgen, dus deze samenwerking uitbreiden, is zo gek nog niet.

    Login om te reageren
  8. volvoadventures zegt

    1 april 2019 om 10:35

    Ik begrijp eigenlijk niet waarom meer platforms gedeeld worden over de hele wereld, een standaard platform, standard motor, transmission enz. Dat kan autos goedkoper maken. Laat de afzonderlijke auto fabrikanten de opbouw en interieur maken.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      1 april 2019 om 20:58

      @volvoadventures: Omdat er geen business case voor te maken is. In feite wil je terug naar de tijd van chassis-met-motorbouwers, waarbij die geleverd werden aan carrossiers. Dat werkte wel, maar die dingen waren duur. Toen kwamen de chassisbouwers erachter dat ze ook gewoon zelf een carrosserie konden bouwen, en zelf meer konden verdienen eraan. Sindsdien zijn er geen chassisbouwers meer, behalve voor bussen.

      Er zijn wel al enkele pogingen gedaan om dat weer tot leven te brengen. Local Motors en Open Motors bvb, maar ook Renault heeft het platform van de Twizzy open source gemaakt, zodat het kan gebruikt worden door anderen. Maar ik zie het nog niet snel gebeuren dat daar stabiele, onafhankelijke bedrijven uit voortkomen. Ik denk zelfs eerder dat de grote spelers die zo’n tech beschikbaar maken voor anderen (VW heeft aangegeven dat ze hun elektrisch platform ook gaan aanbieden aan anderen), dat dat eerder is om die nieuwe kleine spelers op te kopen als blijkt dat ze er iets deftigs van maken…

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North