
Of eigenlijk, we laten ons steeds iets minder oplichten door garagebedrijven. Wel correct blijven… We kopen steeds meer gereviseerde onderdelen in plaats van nieuwe spullen.
Kijk, wij snappen ook heus wel dat garagebedrijven ook hun geld moeten verdienen en dat het voor hen ook steeds duurder wordt om het hoofd boven water te houden. Maar het is ondertussen haast meer regel dan uitzondering dat de garagebedrijven hun klanten financieel helemaal uitkleden met hun belachelijke prijzen.
Een voorbeeldje uit eigen ervaring. Mijn zus had de linker buitenspiegel van het oude Opeltje van mijn moeder kapot gereden. Er zat een gat in de onderkant van de spiegel. Ze zijn bij twee garagebedrijven geweest om te inventariseren wat de kosten waren om dat te fiksen. En daar zakt je broek van af.
Beiden bedrijven riepen met droge ogen dat de volledige spiegel vervangen moest worden. Inclusief elektra en het glas. Samen met het arbeidsloon dat zou worden gerekend voor demontage en het later weer monteren, was de schade ruim 500 euro. Voor een spiegel van een 18 jaar oude Opel Astra.
Ik ben toen zelf maar aan de slag gegaan, heb een spiegel besteld op de sloop, heb het onderste plastic gedeelte daarvan voorzichtig losgemaakt, heb het op de beschadigde spiegel aan de auto gemonteerd en klaar was ik. 10 minuten werk en 35 euro voor de tweedehands spiegel. Dat scheelde dus 465 euro, laat dat even op je inwerken.
We laten ons niet oplichten door garagebedrijven
En ik ben blijkbaar niet de enige die zoiets heeft meegemaakt, want vandaag kwam ons een ronkend persbericht onder ogen waarin staat dat we steeds vaker tweedehands onderdelen kopen voor de auto, soms wel en soms niet gereviseerd.
In 2024 zag een toonaangevend bedrijf in gereviseerde onderdelen een stijging van bijna 25% ten opzichte van een jaar eerder. Logisch, want de prijsvoordelen kunnen oplopen tot makkelijk 80%. En het is gewoon fijn als je de slechte garagebedrijven een dikke middelvinger kunt geven als ze je weer eens proberen op te lichten.
Laten we hopen dat deze trend met gereviseerde onderdelen ervoor zorgt dat die slechte garagebedrijven stoppen met dit soort praktijken. Dan kunnen de goede bedrijven gewoon verdergaan waar ze mee bezig waren.
Daarom; steun elkaar en koop gereviseerde waar. Of zoiets.
Ben al paar jaar gestopt met het bezoeken van de dealert…
Wat ik heb meegemaakt:
Ford Dealer Amsterdam ZO. Auto gordel gesp die vervangen werd door dealer a € 90,-. Toen ik vroeg wat er mee mis was zei men: gordel klikt niet goed in. Ik vroeg of ik hem mocht zien. Na 5 minuten kwam balie medewerker terug met gesp: ik kijk, zie wat zitten en pak sleutel uit mijn broekzak en vis er een rozijntje uit van 1 van mijn dochters…
Jaren later bij Volvo Amsterdam ZO: nadat aircopomp het voor 2e keer begaf binnen 2 jaar na nummer 1 (is nogal V60 kwaaltje) gevraagd of het systeem na 1e keer vervangen wel gespoeld was. Omdat defecte aircopomp meestal metaalslijpsel geeft wat weer schade geeft asn andere onderdelen in het airco systeem. Gaf men na veel vijfen en zessen toe dat men niet eens zo’n systeem had…
Ben maar weggereden.., heb bevriend garage mannetje het laten doen wn airco werkt sinds dien al 6 jaar probleemloos. Echt compleet kansloos die dealers.
Wat een KUL verhaal.
Prijsvoordelen zal misschien een reden zijn voor gereviseerde onderdelen, maar ik vermoed dat het verouderde wagenpark en niet os slecht te verkrijgen onderdelen hier toch een groter aandeel in hebben.
Zoals @ponnie al stelt, moet ik voor mijn hobby Polo (25 jr) voor verschillende items die niet meer verkrijgbaar zijn uitwijken naar de sloop / revisie / 2ehands.
Anderzijds ligt het misschien ook per onderdeel weer verschillend, en je portemonnee, en of je nog een jaar of járen met die auto wilt doen.
Merkdealer Suzuki in Assen, onze Ignis, kleine beurt. ‘ Wij hebben nog maar 1 beurt, geen kleine of grote beurt meer’……kosten van deze beurt 500 euro…. .
Toen maar naar vakgarage in Zeien, kleine beurt rond 300 euro…… bedoel maar.
Tering wat duur. Mijn garage doet kleine beurt plus apk voor 130 euro. Grote plus apk is 200 ofzo? Mijn schoonvader stuurde van de week de rekening van zijn Megane diesel:
Grote beurt (lucht, interieur, oliefilter, olie, bougies, carterstop pakking) + afmeldtarief RWD + deeltjesteller meting + achterrem gangbaar maken voor 309 euro inclusief BTW.
Ik zit met 3 auto’s bij die garage, familie ook met 3. En iedereen is bijzonder tevreden.
Vroeger kon men zelf nog wat, tegenwoordig niks meer. Men kan nog geen moer van een bout onderscheiden. Men is gewoon te lui om het zelf te doen en bang voor smerige handen. Waar ze wel tijd voor hebben is smoesjes verzinnen om het niet zelf te doen. Om olie en een luchtfilter te wisselen geen je geen computer of opleiding aan de universiteit nodig.
O ja en dat garages geen tweedehands (elektrische) delen gebruiken heeft te maken met garantie. Want als dat goedkope gebruikte deel het binnen een paar weken begeeft staan de mensen als eerste bij jou op de stoep om garantie te claimen, want dat kan men dan weer wel.
Is dan ook een kwestie van goede communicatie… Ze kunnen je ook de keuze geven. Nieuw merkonderdeel met garantie kost dit, immitatie met garantie kost zus en 2e hands zonder garantie kost dat. Wat wilt u? Hebben je zelf de keuze en kan je achteraf niet mekkeren…
Ben d’r zelf levendig bewijs van. Heb een BMW F80 (M3 competition) gehad met jawel het bekende krukas tandwiel probleem. In corona tijd (lekker rustig) naar Duitsland gereden om hem eens lekker uit te proberen. Ik reed 297 km/h en ja hoor, hele dashboard rood geen vermogen meer en aan de kant gezet. Om een lang verhaal kort te houden, tandwiel los gekomen, blok in elkaar gedraaid. Gelukkig garantie (auto was 2,5 jaar oud). Nou ja “gelukkig garantie”, dat heeft nog wat voeten in aarde gehad, maar goed het werd geregeld. Kreeg een nieuwe motor (overigens met geen modificatie, dus met het zelfde probleem?” Vervolgens na…… kon ik de auto weer ophalen. Ik vroeg toen aan de dealer (partner), joh als dit nou buiten de garantie was gebeurd, hoeveel kost zo’n geintje DAN. Nou een kleine € 25K 🫢😳. Serieus hè. Omdat het me niet lekker zat dat de modificatie er niet op zat en ik niet weer wilde dat dit gebeurde heb ik de modificatie in Duitsland bij een revisie bedrijf laten uitvoeren. Een aangepaste set krukas tandwielen inclusief montage € 1600. (In Nederland € 3500). Ik legde toen (in Duitsland bij dat revisie bedrijf) voor wat zij zouden rekenen bij hetzelfde geintje. Compleet nieuw draaiend gedeelte + kop, overzetten van alle appendages inclusief in en uitbouwen € 9500.
😳😳😳 hierbij was tevens de modificatie uitgevoerd + volledige garantie tot 700 pk. Standaard doen deze motoren 450 pk volgens de specificaties. (Die van mij deed standaard 480 pk). Met andere woorden scheelt het nogal wat als je ff verder kijkt dan je neus lang is. En met premium merken al helemaal. Intussen heb ik de auto niet meer (ingeruild op een alpina G31 van 2 jaar), maar kan je vertellen dat deze nu bullitproof is 😉
Ik hen in 1999 een nieuweGolf IV gekocht en hem enkele jaren in onderhoud gehouden bij de dealer. Het viel me wel op dat op de factuur telkens ‘vullen ruitewisser reservoir’ vermeld stond. Ik heb een keer de proef op de som genomen en de auto met een vol reservoir afgeleverd. Toen ik de auto afhaalde stond het weer op de factuur en moest ik dat toch weer betalen. Ik heb meteen gemeld dat het reservoir vol was toen ik de auto inleverde en toen werd mij verteld “oh meneer maar dat zetten we altijd en bij iedereen op de factuur”. Het gaat mijn niet om die paar euro maar om het principe. Ik heb de auto daarna ook nooit meer bij die dealer laten onderhouden. Ik heb het nu over de begin jaren 2000. Niets nieuws onder de zon dus.
Ford Focus 2016 met bi-xenon verlichting waarvan de verstelling het begaf en hij dus regelmatig “scheel” keek.
Dealer -> geheel nieuwe koplamp unit 1200€
Ford specialist -> nieuwe kabelset voor de verstelling die fout in aansturing veroorzaakt + inbouwen 150€
Laatste keer naar de dealer. Daar staat tegenover dat de dealer wel wordt weerhouden door de importeur om eenzelfde oplossing aan te bieden en die kabelsets niet OEM geleverd worden. Dat zegt eigenlijk alles, de fabrikant zijn hele afzetkanaal incl. importeur en dealer hebben er ook baat bij om processen te standaardiseren en verdienmodel omhoog te houden waardoor het oog voor het belang van de klant verloren gaat.