• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Het is bevestigd. Porsche gooit de handdoek in de ring

Auteur: nicolasr, gepost 25 augustus 2025 om 21:00 – 20 Reacties

Het is zover. Porsche ziet het niet meer zitten…

Porsche had ooit de stoutmoedige droom om zijn eigen batterijen te bouwen. Geen inkoop bij de Chinezen, geen afhankelijkheid van Koreaanse giganten, nee: in Kirchentellinsfurt zou een fabriek verrijzen die 20 gigawattuur per jaar kon uitspugen, goed voor pakweg 200.000 elektrische Porsches.

CEO Oliver Blume noemde dat destijds het kloppend hart van de elektrificatiestrategie, de Duitse overheid gooide er 60 miljoen subsidie tegenaan, en in Zuffenhausen werd er trots over gedaan alsof men het recept voor de heilige graal had gevonden.

Fast forward naar nu, de champagnekurken zijn vervangen door ontslagbrieven. Cellforce, de batterijdochter van Porsche, wordt teruggebracht tot een schim van wat het moest zijn. 200 van de 290 medewerkers mogen hun bureau leegmaken. Alleen de ontwikkelaars die nog een beetje aan ‘performante’ accucellen mogen sleutelen, blijven over. Het gonste al dagen in de Duitse pers en vandaag kwam de bevestiging: Porsche stopt de eigen batterijproductie.

Porsche gooit de handdoek in de ring

Het nieuws doet pijn, niet alleen in Stuttgart maar ook in de rest van Europa. Nog maar kort geleden viel Northvolt om, de grote Scandinavische hoop in bange dagen als het op accuproductie aankwam. Iedere keer blijkt weer dat grootschalige batterijproductie een huzarenstukje is waar bijna niemand buiten Azië echt grip op krijgt.

De Chinezen en Zuid-Koreanen bouwen fabrieken alsof het Legoblokjes zijn, terwijl Europese projecten struikelen over kosten, complexiteit en schaal.

Daarbovenop komt dat de elektrificatie van Porsche zelf inmiddels een paar versnellingen lager staat. De 911-klant wil gewoon benzine ruiken en schakelpookjes voelen, niet stilletjes naar 100 suizen zonder soundtrack. Tweedehands Taycans blijken sneller in waarde te halveren dan je ze kunt opladen, en in de boardroom kijkt men jaloers naar Lamborghini en Bentley die hun grootse EV-plannen inmiddels in de prullenbak hebben gedeponeerd.

Alsof dat allemaal nog niet genoeg is, zit Porsche commercieel ook klem. De cruciale Chinese markt zakt in elkaar, terwijl de Verenigde Staten plots een stuk minder vriendelijk zijn dankzij een importheffing van 25 procent die Donald Trump eigenhandig uit de lucht toverde. Voor een merk dat toch al balanceert tussen exclusiviteit en winstgevend volume is dat een tik die hard aankomt.

Het idee van de Duitse batterij-autonomie ligt dus voorlopig op de plank naast de faxmachines en de V12’s. Porsche blijft nog wel spelen met de ontwikkeling van high-performance cellen, maar de massaproductie? Die is voorlopig weer veilig teruggegeven aan de landen waar men batterijen gewoon wél in de vingers heeft.

En dus gooit Porsche de handdoek in de ring. Wel zonde. Dan maar tanks bouwen?

Ook interessant!

  • Video: Inhaalactie Porsche 911 gaat fout
  • Volkswagen Golf Diesel gooit de handdoek in de ring
  • BREEK: Porsche maakt van je oude accu een nieuwe accu
  • Gespot - tweemaal Porsche 918 Spyder

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

accu, Porsche

Vorig bericht: « Wel geld en geen skills? Ferrari heeft de oplossing!
Volgend bericht: We rijden liever in een Chinees dan een Amerikaan »

Lees Interacties

Reacties

  1. JanJansen zegt

    25 augustus 2025 om 21:14

    Er moest alweer behoorlijk geïnvesteerd worden om op niveau te blijven. Dat is voor een kleine fabrikant niet eindeloos haalbaar. Daarbij komt dat VW, BMW en Mercedes behoorlijk ver zijn met de solid state batterijen. Porsche heeft al eerder aangegeven dat ze daarin te toekomst zien.

    Login om te reageren
  2. camber24 zegt

    25 augustus 2025 om 21:29

    Geen goed nieuws, wel een mooi geschreven artikel

    Login om te reageren
  3. Slover zegt

    25 augustus 2025 om 21:52

    Ook wel een megalomaan plan om als zo’n kleine speler de concurrentie aan te willen gaan met CATL, LG of BYD.
    Jammer dat Duitse autobouwers de samenwerking niet zoeken voor gezamenlijke accubouw; zou beter zijn voor Europa

    Login om te reageren
    • nineelevenheaven zegt

      25 augustus 2025 om 22:57

      Voor het hele Porsche SE concern, Rimac, Bugatti en vast ook voor alle Duitse fabrikanten die liever minder afhankelijk zijn van China.

      Login om te reageren
      • potver7 zegt

        26 augustus 2025 om 07:24

        Je bedoelt die Duitse bedrijven die Northvolt als een baksteen hebben laten vallen omdat het te duur was? Die gaan Porsche heus niet helpen hoor, die willen gewoon zo goedkoop mogelijke accucellen.

        Login om te reageren
        • lekkaah zegt

          26 augustus 2025 om 10:55

          Het ligt wat genuanceerder. Er is sprake geweest van zware mismanagement binnen Northvolt. Er staan op o.a. Tweakers interessante ervaringen van betrokkenen/oud werknemers over hoe het er daar binnen aan toeging.

          Er is enorm veel geld in korte tijd gepompt door fabrikanten, banken en de EU. “Makkelijk geld” corrumpeert.

          Ik vind eigenlijk dat een simpele ‘faillissement en weer verder’ niet genoeg is. Er moet een onderzoek komen naar het management. Er zijn zoveel mensen en bedrijven gedupeerd door deze partij (waaronder in NL).

          Login om te reageren
  4. krisp zegt

    25 augustus 2025 om 22:42

    En dat allemaal omdat we in Europa geen effectief (lees: Europees) leger met bijbehorende industrie en eigen energieopwek hebben. Daardoor kan Trump ons het mes op de keel zetten en hebben we handelstarieven met draconische voorwaarden te accepteren.

    En ja, die deal kan (veel) beter. Kijk maar naar the UK en Japan.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      25 augustus 2025 om 22:47

      Inderdaad. We kunnen gewoon even die 1.000 miljard aan schoon gas uit Groningen halen, scheelt alweer.

      Login om te reageren
      • KEV9 zegt

        26 augustus 2025 om 07:20

        Dat kan ook zekers, je hebt enkel een extra put nodig waar je 120% van het volume aan aardgas dat je uit put 1 haalt, aan co2 terugpompt. En eerst beginnen met co2 erin te pompen om druk verdchillen op te pompen. Zo sla je 2 slagen in 1 slag. En als het aardgas gewonnen is dan pomp je de put vol met, met mud verzwaard, zoutwater.

        Login om te reageren
      • KEV9 zegt

        26 augustus 2025 om 08:14

        O p.s ongeveer 600 miljard :) , nog steeds een giga lading eurootjes.

        Login om te reageren
    • potver7 zegt

      26 augustus 2025 om 07:21

      Bel VDL even, zeg dat je haar even helpt met de onderhandelingen.

      Held…

      Login om te reageren
  5. mustang750supersnake zegt

    25 augustus 2025 om 22:44

    enige reden dat in china en japan de fabrieken zo uit de grond worden gestampt is dat ze maar geld blijven drukken….maar goed..dat doet dr ff niet toe…electrificatie is zoiezo niet de toekomst…dat is al jaren duidelijk….

    Login om te reageren
    • grrrrrene zegt

      26 augustus 2025 om 10:12

      Nu nog en onderbouwing voor de borrelpraat, dan hebben we er nog wat aan.

      Login om te reageren
  6. audirs3 zegt

    26 augustus 2025 om 00:14

    Porsche maakte toch ook geen eigen brandstof? Ik zeg, schoenmaker, blijf bij je leest. Maak lekker rijdende en enigzins exclusieve auto’s, en laat de accu productie lekker over aan anderen die er meer verstand van hebben en meer massaproductie kunnen maken.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      26 augustus 2025 om 00:44

      Jawel hoor. Ze hebben een fabriek voor biofuel in Patagonië.

      Login om te reageren
  7. bakkerst zegt

    26 augustus 2025 om 07:52

    NorthVolt is niet omgevallen omdat de batterij productie zo enorm complex is. NorthVolt is ten onder gegaan aan mismanagement, onrealistische eigen verwachtingen en onverstandige beslissingen.

    Ik heb er een jaar rondgelopen, en iedereen daar met een beetje gezond verstand zag dit aankomen…

    Login om te reageren
    • bimmerpost zegt

      26 augustus 2025 om 09:29

      Eens, waarom lukt het Tesla anders wel om in Berlijn een batterij fabriek te laten draaien die 50GWh/jaar produceert.

      Login om te reageren
  8. 718s zegt

    26 augustus 2025 om 12:21

    Meestal heb ik wel commentaar op t schrijven van de artikelen….

    MAAR, dit artikel is heel leuk geschreven! complimentje…!

    Login om te reageren
    • nicolasr zegt

      26 augustus 2025 om 19:51

      Nou, dankjewel dan maar! 😊

      Login om te reageren
  9. fedal zegt

    27 augustus 2025 om 06:44

    Elke autofabrikant moet stoppen met rijden op “aaa”batterijtjes”. Batterijen zijn er voor andere producten, zoals klokjes, horloges vibrators en nog veel meer andere prullaria. Het wordt tijd dat we stoppen met het redden van het “milieu”…dat kan goed voor zichzelf zorgen. Jaren geleden was de hele wereld bedekt met sneeuw en ijs…(ook wel bekend als de “wintertijd”, ahum) en er liep toen nog geen mens op deze aardkloot en toch is het grotendeels van het ijs en sneeuw verdwenen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North