
Het is zover. Porsche ziet het niet meer zitten…
Porsche had ooit de stoutmoedige droom om zijn eigen batterijen te bouwen. Geen inkoop bij de Chinezen, geen afhankelijkheid van Koreaanse giganten, nee: in Kirchentellinsfurt zou een fabriek verrijzen die 20 gigawattuur per jaar kon uitspugen, goed voor pakweg 200.000 elektrische Porsches.
CEO Oliver Blume noemde dat destijds het kloppend hart van de elektrificatiestrategie, de Duitse overheid gooide er 60 miljoen subsidie tegenaan, en in Zuffenhausen werd er trots over gedaan alsof men het recept voor de heilige graal had gevonden.
Fast forward naar nu, de champagnekurken zijn vervangen door ontslagbrieven. Cellforce, de batterijdochter van Porsche, wordt teruggebracht tot een schim van wat het moest zijn. 200 van de 290 medewerkers mogen hun bureau leegmaken. Alleen de ontwikkelaars die nog een beetje aan ‘performante’ accucellen mogen sleutelen, blijven over. Het gonste al dagen in de Duitse pers en vandaag kwam de bevestiging: Porsche stopt de eigen batterijproductie.
Porsche gooit de handdoek in de ring
Het nieuws doet pijn, niet alleen in Stuttgart maar ook in de rest van Europa. Nog maar kort geleden viel Northvolt om, de grote Scandinavische hoop in bange dagen als het op accuproductie aankwam. Iedere keer blijkt weer dat grootschalige batterijproductie een huzarenstukje is waar bijna niemand buiten Azië echt grip op krijgt.
De Chinezen en Zuid-Koreanen bouwen fabrieken alsof het Legoblokjes zijn, terwijl Europese projecten struikelen over kosten, complexiteit en schaal.
Daarbovenop komt dat de elektrificatie van Porsche zelf inmiddels een paar versnellingen lager staat. De 911-klant wil gewoon benzine ruiken en schakelpookjes voelen, niet stilletjes naar 100 suizen zonder soundtrack. Tweedehands Taycans blijken sneller in waarde te halveren dan je ze kunt opladen, en in de boardroom kijkt men jaloers naar Lamborghini en Bentley die hun grootse EV-plannen inmiddels in de prullenbak hebben gedeponeerd.
Alsof dat allemaal nog niet genoeg is, zit Porsche commercieel ook klem. De cruciale Chinese markt zakt in elkaar, terwijl de Verenigde Staten plots een stuk minder vriendelijk zijn dankzij een importheffing van 25 procent die Donald Trump eigenhandig uit de lucht toverde. Voor een merk dat toch al balanceert tussen exclusiviteit en winstgevend volume is dat een tik die hard aankomt.
Het idee van de Duitse batterij-autonomie ligt dus voorlopig op de plank naast de faxmachines en de V12’s. Porsche blijft nog wel spelen met de ontwikkeling van high-performance cellen, maar de massaproductie? Die is voorlopig weer veilig teruggegeven aan de landen waar men batterijen gewoon wél in de vingers heeft.
En dus gooit Porsche de handdoek in de ring. Wel zonde. Dan maar tanks bouwen?





Er moest alweer behoorlijk geïnvesteerd worden om op niveau te blijven. Dat is voor een kleine fabrikant niet eindeloos haalbaar. Daarbij komt dat VW, BMW en Mercedes behoorlijk ver zijn met de solid state batterijen. Porsche heeft al eerder aangegeven dat ze daarin te toekomst zien.
Geen goed nieuws, wel een mooi geschreven artikel
Ook wel een megalomaan plan om als zo’n kleine speler de concurrentie aan te willen gaan met CATL, LG of BYD.
Jammer dat Duitse autobouwers de samenwerking niet zoeken voor gezamenlijke accubouw; zou beter zijn voor Europa
Voor het hele Porsche SE concern, Rimac, Bugatti en vast ook voor alle Duitse fabrikanten die liever minder afhankelijk zijn van China.
Je bedoelt die Duitse bedrijven die Northvolt als een baksteen hebben laten vallen omdat het te duur was? Die gaan Porsche heus niet helpen hoor, die willen gewoon zo goedkoop mogelijke accucellen.
Het ligt wat genuanceerder. Er is sprake geweest van zware mismanagement binnen Northvolt. Er staan op o.a. Tweakers interessante ervaringen van betrokkenen/oud werknemers over hoe het er daar binnen aan toeging.
Er is enorm veel geld in korte tijd gepompt door fabrikanten, banken en de EU. “Makkelijk geld” corrumpeert.
Ik vind eigenlijk dat een simpele ‘faillissement en weer verder’ niet genoeg is. Er moet een onderzoek komen naar het management. Er zijn zoveel mensen en bedrijven gedupeerd door deze partij (waaronder in NL).
En dat allemaal omdat we in Europa geen effectief (lees: Europees) leger met bijbehorende industrie en eigen energieopwek hebben. Daardoor kan Trump ons het mes op de keel zetten en hebben we handelstarieven met draconische voorwaarden te accepteren.
En ja, die deal kan (veel) beter. Kijk maar naar the UK en Japan.
Inderdaad. We kunnen gewoon even die 1.000 miljard aan schoon gas uit Groningen halen, scheelt alweer.
Dat kan ook zekers, je hebt enkel een extra put nodig waar je 120% van het volume aan aardgas dat je uit put 1 haalt, aan co2 terugpompt. En eerst beginnen met co2 erin te pompen om druk verdchillen op te pompen. Zo sla je 2 slagen in 1 slag. En als het aardgas gewonnen is dan pomp je de put vol met, met mud verzwaard, zoutwater.
O p.s ongeveer 600 miljard :) , nog steeds een giga lading eurootjes.
Bel VDL even, zeg dat je haar even helpt met de onderhandelingen.
Held…
enige reden dat in china en japan de fabrieken zo uit de grond worden gestampt is dat ze maar geld blijven drukken….maar goed..dat doet dr ff niet toe…electrificatie is zoiezo niet de toekomst…dat is al jaren duidelijk….
Nu nog en onderbouwing voor de borrelpraat, dan hebben we er nog wat aan.
Porsche maakte toch ook geen eigen brandstof? Ik zeg, schoenmaker, blijf bij je leest. Maak lekker rijdende en enigzins exclusieve auto’s, en laat de accu productie lekker over aan anderen die er meer verstand van hebben en meer massaproductie kunnen maken.
Jawel hoor. Ze hebben een fabriek voor biofuel in Patagonië.
NorthVolt is niet omgevallen omdat de batterij productie zo enorm complex is. NorthVolt is ten onder gegaan aan mismanagement, onrealistische eigen verwachtingen en onverstandige beslissingen.
Ik heb er een jaar rondgelopen, en iedereen daar met een beetje gezond verstand zag dit aankomen…
Eens, waarom lukt het Tesla anders wel om in Berlijn een batterij fabriek te laten draaien die 50GWh/jaar produceert.
Meestal heb ik wel commentaar op t schrijven van de artikelen….
MAAR, dit artikel is heel leuk geschreven! complimentje…!
Nou, dankjewel dan maar! 😊
Elke autofabrikant moet stoppen met rijden op “aaa”batterijtjes”. Batterijen zijn er voor andere producten, zoals klokjes, horloges vibrators en nog veel meer andere prullaria. Het wordt tijd dat we stoppen met het redden van het “milieu”…dat kan goed voor zichzelf zorgen. Jaren geleden was de hele wereld bedekt met sneeuw en ijs…(ook wel bekend als de “wintertijd”, ahum) en er liep toen nog geen mens op deze aardkloot en toch is het grotendeels van het ijs en sneeuw verdwenen.