• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wel of niet bijtellen: 5 zaken om rekening mee te houden

Auteur: RubenPriest, gepost 9 januari 2020 om 22:55 – 86 Reacties

wel of niet bijtellen:5 zaken om rekening mee te houden

Bijtelling, bijtelling, bijtelling. Het afgelopen jaar ging het in de autoleasewereld nergens anders over.

Niet zo gek ook, want de regels veranderen regelmatig. Het begint natuurlijk bij de basis. Is bijtelling betalen over de zakelijke auto überhaupt wel interessant in jouw situatie? Vijf punten waar je in ieder geval rekening mee moet houden als het over bijtelling gaat.

1. Je mag maar 1 keer per jaar keuze maken wel of niet bijtellen

Dit klinkt misschien heel droog, maar het is heel feitelijk. Als je eenmaal de keuze hebt gemaakt zit je hier minimaal een jaar aan vast. Denk hier dus niet een nachtje over na, maar ga serieus eens aan tafel de financiële situatie schetsen. Het zou zonde zijn als je een maand na het maken van de keuze spijt hebt, want de overige 11 maanden is er geen weg terug.

2. Je moet een sluitende rittenregistratie hebben

Kies je ervoor om jouw auto van de zaak niet privé maar alleen zakelijk te gebruiken dan haal je jezelf wel een verantwoordelijkheid op de hals. Het bijhouden van je autoritten is eenvereiste voor de Belastingdienst, je moet een zogenaamde sluitende rittenregistratie bijhouden. Nu kun je elke dag een Excel-sheet gaan bijwerken, maar geloof ons: dat ga je heel snel zat worden. Er zijn allerlei slimme tools bedacht die het bijhouden van autoritten een stuk makkelijker maken. Bijvoorbeeld een automatisch rittenregistratiesysteem. Dit systeem werkt via de GPS en je hebt er geen omkijken naar. Alle autoritten en kilometers worden automatisch geregistreerd. Als er vragen van de Belastingdienst komen over jouw administratie dan heb je een afdoende antwoord!

3.  Als het een poolauto betreft, zorg dat je een systeem hebt dat onderscheid maakt naar gebruiker.

Stel je hebt ‘op de zaak’ een poolauto. Dan is het handig dat iedereen die de auto mee mag nemen zichzelf ook echt identificeert. Want zoek later maar eens uit wie er op zaterdagmiddag bij de Praxis door de Belastingdienst op de foto is gezet. Er zijn rittenregistratiesystemen die hier weer uitkomst bieden. Voor elke rit moet de berijder zich identificeren en zijn er geen ritten mee die ‘niemand zich kan herinneren’ …

4. Vergis je niet in 500km / omrijkilometers tellen mee

Als je kiest voor ‘geen bijtelling’ dan mag je maximaal 500km privé rijden in het kalenderjaar. Krijg jij pas bijvoorbeeld in juli je auto vergis je dan niet: je mag dan maar de helft van die 250km privé rijden. Want je hebt hem maar 6 van de 12 maanden. Nou kunnen kilometers hard oplopen. 500 Kilometer klinkt misschien als veel, maar daar zit je al zo aan. Een verkeerde afslag genomen en vervolgens weer terugrijden om op de juiste route te komen kost kilometers. Stel, dit komt een paar keer voor (en ja, dat gaat nu eenmaal gebeuren) dan moet je er rekening mee houden dat de extra kilometers snel op kunnen lopen. Want zo worden ze gezien door de belastingdienst als je deze ‘afwijkende routes’ niet goed bijhoudt. Of het verkeerd rijden was of even omrijden voor een privé-boodschap kan dus snel een discussie worden achteraf. Reken jezelf dus niet te snel rijk. “Ik rij toch nooit privé” horen we vaker. Maar door de regen ergens naartoe moeten op de fiets in de herfst terwijl je mooie leasewagen, met al 500km op de klok, voor de deur staat is natuurlijk wel armoe. Soms duurt het jaar net te lang als je maar 500 km mag.

5. Voorloopauto’s (heel actueel bij nieuwe EV’s) die tellen ook mee, ook al is het een huurauto.

Terwijl je in afwachting bent van je nieuwe leaseauto moet je in de tussentijd wel van A naar B kunnen. Daar komt de voorloopauto om de hoek. Een tijdelijke auto die je ter beschikking krijgt. Het is echter niet zo dat je zorgeloze kilometers kunt maken met zo’n auto. Ook in dit geval tellen de kilometers mee, zelfs als het een huurauto betreft! Misschien vreemd maar er zijn mensen die denken, die 8% bijtelling op een EV en 22% boven de € 45.000 wordt me toch te gortig (het kan oplopen bij een Porsche Taycan). Dus als jij in zo’n geval ‘gewoon’ een BMW 5-serie of E-klasse als voorloopauto rijdt met 22% over de totale waarde is de potentiële bijtelling die boven je hoofd hangt wel de moeite van ‘niet bijtellen’ waard. Nog veel voorkomender is de wetenschap dat jouw nieuwe EV pas in 2021 geleverd gaat worden. Als je dan nu nog een 22% benzine- of diesel voorloopauto moet rijden in 2020 dan kun je ook besluiten om pas in 2021 privé te gaan rijden en in 2020 nog je ritten ‘bij te houden’.

Veel overwegingen dus bij jouw keuze: wel of niet bijtellen. Belangrijk om te weten is dat er dus systemen zijn die jou kunnen ondersteunen bij het bijhouden van die ‘sluitende rittenregistratie’.

Ook interessant!

  • Polestar 2 Single Motor rijtest video
    Bijtelling voor 2022 gaat omhoog!
  • 'Niet registratie, maar koopdatum zou bijtelling moeten bepalen'
    'Niet registratie, maar koopdatum zou bijtelling moeten bepalen'
  • Tesla slechte verliezer
    BOVAG: bijtelling verhogen slaat nergens op!
  • Bijtelling 2023: dit zijn alle regels!

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

2020, bijtelling, rittenregistratie

Vorig bericht: « Speciale Forester heeft een vrij volwassen naam
Volgend bericht: Dít is de Toyota GR Yaris! »

Lees Interacties

Reacties

  1. autojunkiexl zegt

    9 januari 2020 om 23:07

    Wat vreemd dat als je een afslag mist dat het dan als privé geldt…. ik ben nog steeds op weg naar het werk… toch?

    Login om te reageren
    • bitd zegt

      10 januari 2020 om 00:25

      @autojunkiexl: lijkt mij ook bull

      Login om te reageren
      • tvr1974 zegt

        10 januari 2020 om 08:57

        @bitd: en daarnaast armoe in de regen?? Hoezo dan pak ik toch mijn privé (lees auto die IK leuk vind, trackdsy auto)auto op dat moment?

        Login om te reageren
    • b088y zegt

      10 januari 2020 om 04:11

      @autojunkiexl: vind ik ook vreemd. ik betaal nu gewoon bijtelling, maar denk er wel eens over na alleen zakelijk te rijden. Afstand huis-kantoor is 120 km en erg file gevoelig en ik rijd vrijwel nooit de standaard route. Rijd vaak 140 km omdat dat sneller is I.v.m. file.
      Kan me niet voorstellen dat je dan de ‘gebruikelijke’ route moet rijden.

      Login om te reageren
      • Arnoud zegt

        10 januari 2020 om 07:46

        @b088y:
        Woon-werk-verkeer van 240km per dag op een file gevoelige route?? Dan woon of werk je in de verkeerde stad.

        Login om te reageren
        • dieselkameel zegt

          10 januari 2020 om 09:16

          @Original_Arnoud: Ach het ligt er ook maar aan, ik heb er ook dagen tussen zitten met 300 kilometer. Ik wil alleen niet in de randstad wonen, maar moet er wel naar toe. Ze krijgen mij niet weg uit Twente.

          Login om te reageren
          • berlinetta zegt

            10 januari 2020 om 09:19

            @dieselkameel: En dichterbij werken is geen optie?

            Login om te reageren
            • mashell zegt

              10 januari 2020 om 12:34

              @berlinetta: best vaak is dat inderdaad geen realistische optie. Niet het juiste werk voor het juiste salaris beschikbaar komt vrij vaak voor. Om de een of andere reden zitten akelig veel bedrijven in de randstad terwijl het personeel uit heel het land komt.

              Login om te reageren
          • mwti zegt

            11 januari 2020 om 09:03

            @dieselkameel: ik zou niet blij worden van personeel wat zoveel moet rijden voor werk, kom je nog aan werken toe of ga je na twee koffie weer terug? En wie betaalt al die brandstofkosten en autokosten?

            Login om te reageren
        • 2wheeler zegt

          10 januari 2020 om 09:49

          @Original_Arnoud: vind dit altijd zo’n rare opmerking. Alsof iedereen meer een hele generieke baan heeft of moet hebben die je overal kunt vervullen. Of de aanname dat iedereen zijn woonplaats met vrienden, familie maar moet verlaten voor zijn of haar werk. Het is toch zijn eigen keuze, dat jij het niet zou doen is een ander verhaal.

          Login om te reageren
          • volvo480gtt zegt

            10 januari 2020 om 11:05

            @2wheeler: het is maar een vraag… daarbij toch helemaal geen gekke vraag? Heel veel werk is dichterbij te doen…
            Het lijkt mij vrij onzinnig om voor werk 240km te moeten rijden per dag als het ook met 50km per dag kan. Daarentegen snap ik wel dat niet al het werk naast de deur kan zijn (bijv projecten oid) of dat een leuke werkgever een reden kan zijn om verderop te werken. Het kost alleen zo veel tijd (en bij een leaseauto geld voor de werkgever)

            Login om te reageren
        • b088y zegt

          10 januari 2020 om 15:44

          @Original_Arnoud: nu je het zegt ;-), ik werk op de maasvlakte niet echt een omgeving waar je wilt wonen. Ik werk 4 dagen per week, waarvan 2 dagen vanuit huis. Blijven er 2 kantoordagen over die ik dan ook nog wel eens skip :-)

          Voor de rest een leuke baan, waar ik goed van kan leven dus met Max. 2 dagen kantoor kan ik leven.

          Btw: toen ik starte was kantoor 50km dichterbij, maar kantoor is veplaatst

          Login om te reageren
      • mwti zegt

        17 juli 2020 om 09:09

        @b088y: als je 280km reist voor woon werk dan heb je volgens mij een ander probleem. Of je bent niet helemaal lekker.

        Login om te reageren
    • trolololo zegt

      10 januari 2020 om 04:24

      @autojunkiexl: is ook bullshit. Omrijden voor zakelijke bestemming blijft een zakelijke rit. Je zal wel moeten toelichten waarom die rit meer km is dan standaard. Mijn woon-werk is 180km enkele reis en ik rij elke keer anders, maar hou netjes de gereden route bij, evenals de werkelijke km stand. Niets aan de hand.

      Login om te reageren
      • porker zegt

        10 januari 2020 om 06:53

        @trolololo: wtf man 180 km enkele reis. Respect dat je dat iedere dag lukt. Maar beetje waanzin is het wel. Neem aan weinig andere keuze en tijdelijk? Wat voor auto is dit in vol te houden?

        Login om te reageren
      • Arnoud zegt

        10 januari 2020 om 07:50

        @trolololo:
        180km enkele reis… Ik zou zeggen: Of verhuizen of werk dichterbij huis zoeken. Zoveel kilometers vind ik echt niet acceptabel.

        Login om te reageren
        • stephane8200 zegt

          10 januari 2020 om 08:21

          @Original_Arnoud: niet alleen niet acceptabel. Het is allemaal in je eigen tijd en ook nog eens heel vermoeiend. Ik spreek helaas uit ervaring uit het verleden.

          Login om te reageren
        • trolololo zegt

          10 januari 2020 om 09:32

          @Original_Arnoud: Ik ben dan ook maar één keer per twee weken op kantoor, de rest ben ik onderweg naar klanten. Valt mee, 75 K per jaar. In een A5 Sportback

          Login om te reageren
      • detroitv8 zegt

        10 januari 2020 om 08:35

        @trolololo: is geen bullshit. De belastingdienst kijkt naar de kortste route. Het zijn ambtenaren, die kijken niet verder dan hun neus lang is. Omrijden i.v.m. wegafsluiting is uiteraard een ander verhaal, dan MOET je wel. Uiteraard moet dit ook gedocumenteerd worden.

        Login om te reageren
        • tvr1974 zegt

          10 januari 2020 om 09:02

          @detroitv8: als jij aangeeft ivm file, ongelukken enz dan is er niks aan de hand hoor… Als er vragen over komen moet je alleen kunnen aangeven waarom.. maar t mag zeker wel..

          Login om te reageren
    • sportevo zegt

      10 januari 2020 om 06:43

      @autojunkiexl: ik denk dat ze eigenlijk bedoelen dat even uit het werk naar de supermarkt en dan naar huis aan als privé wordt gezien.

      Login om te reageren
    • timowouters zegt

      10 januari 2020 om 07:05

      @autojunkiexl: inderdaad. Ik wil van de auteur wel een bron hebben (belastingdienst/jurisprudentie) hierover. Want dat slaat natuurlijk nergens op. Ik kan op wel 6 manieren van en naar werk rijden en doe dat ook afhankelijk van het verkeer. Als je dat netjes bijhoudt is er niets aan de hand.

      Login om te reageren
      • quinn zegt

        10 januari 2020 om 07:37

        @timowouters: het stuk klopt inderdaad niet. Een tijdelijke huurauto hoef je niet op te geven, mits er een huurfactuur tegenover staat. Dus met een huurauto op vakantie is bijvoorbeeld ook mogelijk. Wel een factuur erbij dus!

        Login om te reageren
        • SpiderIV zegt

          10 januari 2020 om 08:12

          @quinn: maar indien de bedoeling is om onder de 500km prive km’ers te blijven moet je die huurauto natuurlijk wel prive en dus niet zakelijk nemen.

          Login om te reageren
    • joost1234 zegt

      10 januari 2020 om 09:03

      @autojunkiexl: gaat er meer over dat ze het kunnen zien als privé kilotmetes als je het niet goed registreer dan dat het daadwerkelijk als privé kilometers gestelt moet worden volgens mij

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      10 januari 2020 om 09:23

      @autojunkiexl: Lijkt mij ook redelijk onzin. Als jij op weg van de zaak naar een klant echter standaard een afslag te vroeg neemt op boodschappen bij de super te doen dan hebben ze natuurlijk wel weer een punt. Grijs gebied, moeilijk te controleren, dus is de gebruiker altijd de sjaak…

      Login om te reageren
    • bikevscar zegt

      14 maart 2020 om 11:23

      Normale doorgaanse werkdag incl reistijd is 5.00 uur tot ong 18.00 uur! Mocht je hiervan afwijken doordat je later in de avond een ritje in je auto maakt is dit bestempeld als verdacht!

      Login om te reageren
    • sportevo zegt

      28 juni 2020 om 12:55

      @autojunkiexl: het is ook niet zozeer het omrijden alleen de kans bestaat dat jij ergens langsrijdt om je marktplaats koopje op te halen omdat je in de buurt bent en niet omdat je de afslag mist

      Het jammere is dat de overheid er dus voor het gemak maar vanuit gaat dat iedereen misbruik maakt van het systeem en dus omrijden meetelt als privé.

      Login om te reageren
    • mwti zegt

      17 juli 2020 om 09:06

      @autojunkiexl: daarom heb je ook 500km vrij.

      Login om te reageren
  2. trasimo zegt

    9 januari 2020 om 23:20

    Goed artikel, kan geen kwaad om dit nog eens op een rijtje te zetten.

    Tip: “ Het afgelopen jaar ging het in de autoleasewereld nergens anders over.” Daarmee bedoelen jullie: “in de wereld van zakelijk rijden”. Bijtelling heeft niets met de financieringsvorm (zoals aanschaf of leasen) te maken. Natuurlijk wordt er zakelijk veel geleased, maar het staat toch echt los van elkaar, haal het dan niet steeds door elkaar in de artikelen. Willeme maakte die fout eerder vandaag ook al in het andere blog.

    Login om te reageren
    • hehe zegt

      10 januari 2020 om 07:33

      @trasimo: klopt en als je zakelijk koopt, is punt 1 anders.
      Bij een zakelijk gekochte auto mag je als zelfstandig ondernemer niet 1x per jaar, maar in principe slechts eenmalig per koop een keuze maken.
      Dit heet keuzevermogen.
      Als je er voor gekozen hebt dat een auto zakelijk is aangekocht, mag je dat niet meer wijzigen, tenzij je bv een nieuwe zakelijke auto koopt.

      Login om te reageren
      • SpiderIV zegt

        10 januari 2020 om 08:09

        @hehe: kleine aanvulling; wat jij schrijft geldt voor IB-ondernemers. Een ondernemer die haar/zijn activiteiten via een BV doet kan wel de auto van de BV verkopen aan privé (voor een relatief laag, maar met taxatie onderbouwd bedrag, hoge auto kosten in BV en privé een scherp gekochte auto)

        Login om te reageren
        • hehe zegt

          10 januari 2020 om 10:10

          @SpiderIV: ja, ik weet het. Ik probeerde mijn reactie leesbaar te houden
          Er valt veel meer te zeggen over bijtelling, zo is de bijtelling nooit hoger dan de werkelijke kosten.
          En ik wil dit jaar eigenlijk een youngtimer gaan kopen, 35% bijtelling over de dagwaarde. (En die zakt dan ook weer ieder jaar)

          Login om te reageren
          • SpiderIV zegt

            10 januari 2020 om 10:44

            @hehe: begrijp dat je de kennis hebt. ;-)
            Let op met die dagwaarde. Niet te scherp aan de wind zeilen, reeel, met taxatie. Is de discussie met de BD niet waard ten opzichte van voordeel. Zorg echt voor die taxatie dan ben je ingedekt

            Login om te reageren
    • mashell zegt

      10 januari 2020 om 12:39

      @trasimo: “Bijtelling heeft niets met de financieringsvorm (zoals aanschaf of leasen) te maken.”
      Dat is ook weer niet zo zwart wit. De reden om in plaats van leasen aanschaf te overwegen is meestal bijtelling te ontlopen.

      Login om te reageren
      • hans75 zegt

        10 januari 2020 om 13:54

        @mashell: hoe dat zo? snap je redenatie niet..
        ik koop met mijn bv gewoon een auto… hoef hem niet te leasen, maar dat verandert de bijtellingspelregels niet

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          10 januari 2020 om 18:53

          @hans75: Jouw scenario is gewoon leasemaatschapij spelen met de BV. Maar de de meeste BVs willen helemaal geen auto’s op de balans.
          In de situatie waarbij je als werknemer kunt kiezen tussen leasewagen of leasebudget laten uit betalen is de reden om voor het 2e te kiezen, de bijtelling te ontlopen. Ook als je als DGA geen auto van de zaak neemt maar prive rijdt en reiskosten declareert bij de BV doe je dat om bijtelling te ontlopen.

          Login om te reageren
          • trasimo zegt

            10 januari 2020 om 19:27

            @mashell: dat is dan weer niet zo zwart/wit maar zijn gewoon rekensommetjes die per individuele situatie gemaakt moeten worden. Een auto op de balans kan zeer gunstig zijn; het levert allerlei aftrekposten, je kan afschrijven op de auto en alle autokosten kan je zakelijk aftrekken. Dat kan een prima reden zijn om als DGA de bijtelling wel te slikken. (Dat is exact wat ik ook doe trouwens al valt bij mij de rekensom al snel positief uit omdat ik in de 4% bijtelling val voor de eerste 50k) Verder hangt het er nog vanaf of je voldoende cash flow hebt in de BV; anders is financial lease een andere oplossing waarmee de auto wel jouw eigendom wordt maar je ‘m in feite op afbetaling aanschaft.

            Veel DGA’s zie je juist wel hun eigen auto op de balans van de holding BV zetten vanwege bovenstaande redenen. Onder de streep zinn ze dan vaak goedkoper uit dan operational lease omdat dan de leasemaatschappij immers ook geld moet verdienen. Personeel rijdt vaker wel rond in operational lease auto’s die dus niet op de balans staan, doorgaans vanwege de ontzorging en voorkomen van gezeik als een collega er weer eens eentje in de puinpoeier rijdt.

            Login om te reageren
      • trasimo zegt

        10 januari 2020 om 15:18

        @mashell: zo zwart wit is het wel. Wat hans75 ook zegt: Of een zakelijke auto nu gekocht, financial lease, of operational lease is: je betaalt precies dezelfde bijtelling. Het is dus zelfs niet eens van belang of je bedrijf (of werkgever) eigenaar is van de auto.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          10 januari 2020 om 18:57

          @trasimo: maar de keuze om zelf als prive persoon eigenaar te zijn van die auto in plaats van je BV neem je dus wel om bijtelling te ontlopen.

          Login om te reageren
          • trasimo zegt

            10 januari 2020 om 19:19

            @mashell: het enige wat er voor bijtelling toe doet, is of een zakelijke auto prive wordt gebruikt. Het is irrelevant of die auto wel/niet geleased wordt of wel/niet op de balans staat; dat heeft helemaal niets te maken met de bijtelling. Natuurlijk zal men daardoor kijken of het zin heeft om prive te gaan rijden, maar dat is besides the point.

            Login om te reageren
  3. Kvgorp zegt

    10 januari 2020 om 00:24

    Je kunt een auto ook gewoon privé kopen hoor. Heb je geen last van bijtelling of kms schrijven voor de belastingdienst.

    Login om te reageren
    • Joerek zegt

      10 januari 2020 om 04:36

      @kvgorp: wel als je je auto ook zakelijk gebruikt

      Login om te reageren
      • Kvgorp zegt

        10 januari 2020 om 08:18

        @joerek: ik gebruik mijn privé auto ook zakelijk. Voor de overheid zelfs. Staat in mijn geval een goede vergoeding tegen over.

        Login om te reageren
      • Kvgorp zegt

        10 januari 2020 om 08:20

        @joerek: ja dan hou ik ook kilometers bij.

        Login om te reageren
    • bobastic zegt

      10 januari 2020 om 06:48

      @kvgorp: als je ruim 70000 per jaar zakelijk rijd is dat financieel niet erg lekker.

      Login om te reageren
      • Kvgorp zegt

        10 januari 2020 om 08:19

        @bobastic: als je 70000km/pj rijd is dat niet interessant idd.

        Login om te reageren
      • baf07 zegt

        10 januari 2020 om 08:59

        @bobastic: nou, 70000 x €0,19 is meer dan €13000,- wat je zo van je belastbare inkomen kan aftrekken.
        Met die kilometers heb je ook geen onzuinige auto, dus stel 1 op 10 zit je op €11500. Hou je nog €1500 over voor onderhoud etc etc

        Login om te reageren
        • baf07 zegt

          10 januari 2020 om 09:00

          @baf07: oh ja, je kan ook nog een gedeelte van de betaalde btw terugvragen (als je zelfstandig bent). Staffel is prive km vs. zakelijke km

          Login om te reageren
          • plankgas zegt

            10 januari 2020 om 09:23

            @baf07: Leer eerst even het verschil tussen een belastingvrije vergoeding en een aftrekpost alvorens je dit als argumenten gaat gebruiken.

            Login om te reageren
            • flutterby zegt

              10 januari 2020 om 09:48

              @plankgas: Baf07 heeft wel gelijk. BTW staat los van bijtelling. Je kan een auto privé aanmerken voor de inkomstenbelasting en zakelijk voor de BTW en visa versa.

              Login om te reageren
        • joost zegt

          10 januari 2020 om 09:19

          @baf07: Niet alleen dat. Als je een auto rijdt met een hele hoge catalogusprijs wil je helemaal nooit bijtellen. Dus dan of privé en declareren of puur zakelijk rijden. In het tweede geval heb je ook nog de noodzakelijke kosten van een tweede auto, is ook niet gratis. En je wilt niet alleen zakelijk in iets moois rijden en privé in een barrel moeten zitten. Bijvoorbeeld een tweedehands Porsche Macan kost je ook gewoon 1.000,- netto per maand aan alleen al bijtelling. Dan neem je of een tweede privé auto of je koopt m gewoon privé.

          Login om te reageren
        • Dutchdriftking zegt

          10 januari 2020 om 09:27

          @baf07: 1.500 euro onderhoud over 70k kilometer, die rekensom ga je natuurlijk altijd verliezen…..

          Login om te reageren
          • joost zegt

            10 januari 2020 om 09:35

            @dutchdriftking: Die hou je over voor het onderhoud(sbudget). Er staat niet dat je over gaat houden op die 1.500 voor onderhoud ;)

            Login om te reageren
            • weekert zegt

              10 januari 2020 om 10:09

              @joost_schravendeel: En afschrijving, ligt natuurlijk aan de leeftijd van de auto maar kan me zomaar indenken dat bij die kilometers de afschrijving hoger ligt als de onderhoudskosten…. in mijn rekensommen is 19 cent per kilometer nog nooit genoeg geweest..

              Login om te reageren
              • joost zegt

                10 januari 2020 om 12:58

                @weekert: Nee, bij mij ook nooit. Maar alleen die 19 cent is vrijgesteld van belasting. Ik declareerde toevallig bij mijn eigen zaak, dus dan is het ook zinloos om meer te declareren dan die 19 cent. Een mooie auto rijden is gewoon vrij kostbaar :)

    • flutterby zegt

      10 januari 2020 om 12:28

      @kvgorp: klopt en vervolgens kan je de auto voor de BTW wel zakelijk beschouwen zodat je de BTW kan terug vorderen.

      Login om te reageren
  4. faalhaas zegt

    10 januari 2020 om 07:04

    Wat is nu heel belangrijk voor de particuliere markt?

    Login om te reageren
  5. ghost zegt

    10 januari 2020 om 07:47

    Ach ja, gewoon betalen. Anders pak je maar lekker de elektrofiets pauper!

    Login om te reageren
  6. mcshine zegt

    10 januari 2020 om 07:54

    Omrijkilometers zijn bijv via de Appie terug naar huis gaan. Dat zijn logische privékilometers, die trouwens lastig vast te leggen zijn in je registratie.

    Het missen van een afslag tijdens een zakelijke rit zijn zakelijke kilometers, waarbij je aan moet geven wat de reden van omrijden was.

    Login om te reageren
  7. mcshine zegt

    10 januari 2020 om 08:02

    Dat de keuze geen/wel bijtelling vast ligt voor het hele jaar is niet in alle situaties zo, rij maar eens 600 privékilometers in januari, wedden we dat je bijtelling moet gaan betalen?

    Login om te reageren
  8. tjorque zegt

    10 januari 2020 om 08:06

    De mazen van het net zijn allemaal helemaal dicht genaaid. Nu moet de overheid iets/iemand anders naaien…

    Login om te reageren
    • stephane8200 zegt

      10 januari 2020 om 08:50

      @tjorque: deze regels zijn al heel lang hetzelfde. Alleen de controle op kilometer-administratie is strenger. Maar ja, dat krijg je natuurlijk met dit soort constructies.

      Login om te reageren
    • johnwaters zegt

      10 januari 2020 om 15:53

      @tjorque: dacht je nu echt dat het hierbij zou blijven? Ze zullen nooit genoeg hebben.

      Login om te reageren
      • tjorque zegt

        10 januari 2020 om 17:19

        @johnwaters: het was als zwarte humor bedoelt: nu het net dichtgenaaid is worden jullie (nl automobilisten, nog harder) genaaid

        Login om te reageren
  9. tvr1974 zegt

    10 januari 2020 om 09:08

    T is en blijft natuurlijk een belachelijk systeem.. want iedere buitenlandse ondernemer die hier wel voor een NL aan het werk is maar niet woonachtig in NL betaald hier niet aan mee.. dus oneerlijke concurrentie..is volgens mij in strijd met EU wetgeving maar ik hoor daar nooit iets over..

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      10 januari 2020 om 13:51

      @tvr1974: EU wetgeving zegt vrij verkeer van personen en goederen. Mensen die in het buitenland woonachtig zijn lokale belastingen opleggen (zoals de geplande maar afgeschoten Duitse PKW Maut) mag dus juist niet. Neemt niet weg dat heel de bijtelling, belasting heffen over de cataloguswaarde van je auto van de zaak vanwege gemaakte prive kilometers op zich zelf natuurlijk een wel belachelijk systeem is. Het is belasting over belasting (BPM en BTW) en heeft niets met het werkelijke privé gebruik te maken. Het is een rammelend concept dat teveel geld oplevert om door een eerlijker concept te vervangen.

      Login om te reageren
      • karhengst zegt

        10 januari 2020 om 16:10

        @mashell: aan de andere kant komt men in Nederland nog goed weg aangezien woon-werk verkeer, want iedereen (lees: werkende) moet doen, als zakelijk aangemerkt en niet als privé. Er zijn landen waar dat anders is geregeld. Dus zo slecht komt men er ook weer niet vanaf wanneer de overheid echt kwaad zou willen.

        Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    10 januari 2020 om 09:40

    Kortom, óf een dikke auto leasen met normale bijtelling zodat je er privé ook fijn mee rijdt, óf een schraalbak leasen met lage bijtelling en een speeltje er naast. Dat laatste kan je natuurlijk ook wanneer je een knappe auto van de zaak hebt waarmee je niet privé rijdt, maar dan moet je speeltje nog wel een vorm van praktisch zijn.

    Login om te reageren
    • v60germany zegt

      11 januari 2020 om 00:29

      @dutchdriftking: ja, die hamvraag ligt voor dit jaar op m’n bordje.
      Waarschijnlijk ga ik in 2021 weer bij onze GmbH in dienst, waarmee we bij een volgende leaseauto de BPM en MRB gaan voldoen in NL (+/- 3.500 euro eenmalig).
      De auto, het loon en bijtelling zijn dan wel Duits. Maar geeft deels ook weer voordelen.
      Nu kijk ik naar een C300de Automatic, die kost dan aangekleed een 65K = hybride 0.5% vd waarde als bruto bijtelling.
      Bruto dan 575,- euro.
      Terwijl je hier de EV bijtelling wordt beperkt en PHEV onder normaal valt… te krom voor woorden.
      Pak je dezelfde prijsklasse PHEV, dan kom je op bruto 1283,- (70K door oa de BPM.

      Want, Duitsland tot 2030 geldig straks;
      Benzine/diesel = 1.0%
      Dan tot 40K;
      PHEV = 0.5%
      EV = 0.25%
      Restbedrag/restant is dan nog 1.0%
      https://www.electrive.net/2019/10/10/klimaschutzprogramm-2030-bund-will-e-autos-und-ladenetz-foerdern/

      Lang leve Europa, en een land met visie; Duitsland.

      Login om te reageren
  11. monsieurleloure zegt

    10 januari 2020 om 10:04

    Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker ?

    Login om te reageren
    • mwti zegt

      11 januari 2020 om 09:11

      @monsieurleloure: wel duurder bedoel je…

      Login om te reageren
  12. bmw1cabrio zegt

    10 januari 2020 om 10:27

    Geen sterk artikel. Naast foutieve informatie (bijv. de al eerder aangehaalde ‘afslag gemist’ en lease vs zakelijke koop) kennen de bijtellingsregels meer nuances die hier niet benoemd zijn. Geef dan een hyperlink naar nuttige artikelen van bijv. De Belastingdienst, zodat de lezer zelf verder kan zoeken naar meer info en je onderkent dat er meer complexiteit in zit.

    Login om te reageren
    • SpiderIV zegt

      10 januari 2020 om 12:08

      @bmw1cabrio: een blog! Graag input van de lezers. En dat werkt goed! ;-)

      Login om te reageren
      • karhengst zegt

        10 januari 2020 om 16:11

        @SpiderIV: dat is op zich geen probleem maar een disclaimer dat dat de intentie is kan dan geen kwaad. Nu zet je mensen goedbedoeld op een verkeerd spoor.

        Login om te reageren
        • SpiderIV zegt

          10 januari 2020 om 16:14

          @karhengst: je miste mijn ?

          Login om te reageren
      • trasimo zegt

        10 januari 2020 om 18:19

        @spideriv: aanvullingen van lezers zijn leuk, maar het kan niet de bedoeling zijn dat je een artikel over een complex onderwerp publiceert alsof het compleet is en de juiste feiten bevat, terwijl de lezers het vervolgens van verschillende kanten vrij eenvoudig lekschieten. Iets meer research en of evt een disclaimer met linkjes naar de officiele bronnen zijn dan wel op z’n plaats lijkt me.

        Login om te reageren
  13. flutterby zegt

    10 januari 2020 om 12:35

    Als je geen bijtelling wilt betalen kan je het beste een “fiscusproof” GPS module installeren of een verklaring tekenen dat je volledig afstand doet van privé gebruik zodat een kilometerregistratie niet meer noodzakelijk is.

    Daarnaast mag je altijd nog wisselen, maar dan moet je wel over een sluitende kilometerregistratie beschikken.

    Login om te reageren
  14. hans75 zegt

    10 januari 2020 om 13:58

    @mashell: hoe dat zo? snap je redenatie niet..
    ik koop met mijn bv gewoon een auto… hoef hem niet te leasen, maar dat verandert de bijtellingspelregels niet

    Login om te reageren
  15. oxidizers zegt

    10 januari 2020 om 21:37

    De standaard bijtelling hier is veel te hoog… In Duitsland betaal je 1 procent per maand voor een benzine auto

    Login om te reageren
  16. v60germany zegt

    11 januari 2020 om 00:17

    Recent voor ons kantoorteam dus een Caddy aangeschaft. Ding is zo compleet als een Touran, en wordt ie afwisselend gebruikt.
    Zelfs met het afkopen van de bijtelling bij een bedrijfswagen, vanwege wisselende gebruikers, vraagt de belastingdienst indirect om het aantonen van een bepaalde administratie.
    Nu heb ik de VW Connect app met de navi gelukkig erin zitten en kunnen we het aantonen, maar man man, ik dacht dat Duitsers meester waren in regelgeving schrijven, maar dit heeft ook een top-10 notering.
    Minimaal 3 werknemers en een indirecte administratie, waar praat je over…

    Login om te reageren
  17. mwti zegt

    11 januari 2020 om 09:08

    Ik ken veel mensen die rotzooien en nooit gepakt zijn. Wel stoer doen voor de buren in hun Audi Avant maar die weten niet dat het allemaal fake is.

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      11 januari 2020 om 09:59

      @mwti:

      Wat is er fake dan?

      Login om te reageren
      • mwti zegt

        11 januari 2020 om 18:17

        @hupke: dik doen zonder dat iets van jou is en dat het geen cent mag kosten….ze gaan in het week-end met de Fiat Panda van hun vrouw rijden (2 kids en hond). Zielig hoor als er een A6 voor de deur staat.

        Login om te reageren
        • v60germany zegt

          11 januari 2020 om 21:50

          @mwti: zielig is ook een keuze, toch? Ik snap je punt btw.
          Iedere keuze heeft wel een grondslag, ookal ziet dat een buitenstaander meestal zonder nuance.

          Login om te reageren
  18. Hupke zegt

    11 januari 2020 om 09:58

    Even pak koffie en wat cake gaan oppikken voor het kantoor kan je toch wel uitleggen?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North