
Da’s wel belangrijk om te weten natuurlijk… Welk onderhoud je als eerste bij jouw ‘nieuwe’ occasion moet laten uitvoeren.
Eindelijk is het zover. Na lang zoeken, wikken, wegen, schrijven en schrappen heb je eindelijk jouw felbegeerde nieuwe occasion van Marktplaats op de kop getikt. Hij voldoet aan al je wensen, hij heeft de juiste brandstof, verzekering, garantie, kilometers kleur, noem maar op.
Maar dan komt het moment dat de occasion écht van jou is. Dan is het nog niet voorbij met wikken en wegen hoor. Want dan gaan dingen tellen als het onderhoud dat je gaat laten uitvoeren. Maar wélk onderhoud heeft jouw occasion nou als eerste nodig?
Verrassing, dat hangt er helemaal vanaf
Dat is een moeilijke vraag om zomaar te beantwoorden, het hangt namelijk helemaal af van de staat waarin jouw auto zich bevindt. Voorbeeldje. Als je een auto hebt waarvan de remschijven tot op de (figuurlijke) draad versleten zijn, dan vervang je die als eerste.
Hetzelfde geldt voor een auto met gare schokdempers. Die vervang je als eerste. Maar da’s allemaal logisch. Het gaat er meer om wat je als eerste aan onderhoud moet laten uitvoeren als je auto verder geen noemenswaardige problemen heeft. Gewoon de preventieve zaken, zullen we maar zeggen.
Als eerste, check de olie in jouw occasion
Een ding dat nooit kwaad kan om aan te pakken is de olie. Dat spul is letterlijk van levensbelang voor jouw occasion. En als je tóch je eerste onderhoud laat uitvoeren, dan moet je gewoon voor de zekerheid de olie verversen. De verkoper kan wel zeggen dat er nieuwe olie inzit, je weet het pas echt 100% zeker als je het er zelf instopt.
Verder is het raadzaam om het onderhoudsboekje eens goed door te nemen. welke beurt is als laatste uitgevoerd? Als dat een kleine beurt is van anderhalf jaar geleden, dan kan het slim zijn om het zelf dan maar meteen goed te doen en er een grote beurt tegenaan te gooien. Heb je ook direct die olie vervangen.
Onderhoud aan de distributieriem
Je wil het nog weleens vergeten, maar sommige vitale onderdelen van een motor zijn aan slijtage onderhevig. Zeker in een occasion En ongeveer het bekendste voorbeeld hiervan is de distributieriem. Die zorgt er simpel gezegd voor dat alles op het juiste moment draait in de motor.
Als die knapt, heb je een serieus probleem. In sommige gevallen kun je de motor dan voorgoed afschrijven. Als er geen sluitende onderhoudshistorie bekend is betreffende de distributieriem, is het eigenlijk verplicht om dat ding te vervangen, zeker als je auto al wat meer kilometers op de teller heeft.
Mocht jouw auto een distributieketting hebben, is het minder essentieel om die te vervangen. Die zouden het in principe levenslang moeten kunnen uithouden. Maar let er bij sommige (VAG) motoren toch maar even op, die kettingen kunnen flink uitrekken met nare resultaten als gevolg.
Wat heeft jouw occasion nodig?
Kortom, het is vooral de algehele staat van jouw occasion waaruit je kan aflezen welk onderhoud hij nodig heeft. Kilometers, onderhoudshistorie en andere gebreken. Maar als heel simpele stelregel kunnen we eigenlijk alleen maar zeggen:
Vervang je olie bij de eerste onderhoudsbeurt. Daar kun je namelijk nooit de mist mee ingaan!
Poetsen/ontsmetten
airco reinigen?
Helemaal als de dealer zich heeft uitgeleefd met de cockpitspray…
Toen ik vorig jaar in de lente mijn Leon Cupra ging halen heb ik direct het zuigertje van de hogedrukpomp laten vervangen. Had deftig research gedaan en gelezen dat deze snel slijten en een kapotte motor tot resultaat kunnen hebben. Een beetje later heb ik dan de divertorvalve en carter ontluchting laten vervangen vermits deze boostleak durven veroorzaken (wat ook zo was) en blijkbaar zijn de standaard bobijnen nog wel is gevoelig. Dus ook gelijk laten vervangen. Owja, en het tandwiel van de balans assen in het carter heb ik laten vervangen door een vrijlopend exemplaar. Dit durft ook blijkbaar ook vast lopen met een fatale motorschade tot gevolg.
Heb het inlaat traject ook chemisch laten reinigen. Eind dit jaar zal ik hem laten walnut blasten. Lang leve direct inspuiting. Dat leek mij allemaal belangrijker dan andere downpipe of andere zooi.
Zet er ook gelijk een catchcan op, heb je langer profijt van je inlaatreiniging ;)
Overigens 1 van de eerste dingen die ik nu doe bij m’n nieuwe 1 serie –> catchcan, nieuwe distributie en een beurtje.
Zoveel voorzorgsmaatregelen dan durf ik deze auto aan niemand aan te raden.
Hallo, klinkt bijna als een totale revisie……zijn die Cupra’s zo slecht gebouwd?
Hoog specifiek vermogen + laag verbruik + lage uitstoot = een gevoelige motor.
Preventief onderhoud is t sleutelwoord bij moderne motoren en dan vooral ook kort op elkaar op blijven volgen, zo heb je er t langst plezier van.
Geen idee. Is mijn eerste VAG product. Ik ging er gewoon gelijk mee op reis dus leek me verstandig om dit allemaal te doen. Ik ken mijn geluk :-) Wet van Murphy…
@ Bottles, hoe vaak moet dit leeg gemaakt worden. Ik doe niet veel km’s maar heb niet veel zin om dit elke 1000km leeg te moeten maken. Maar merci voor de typ. Zal het overwegen :)
Hangt nogal af van je rijstijl en hoeveel je rijdt, maar ’t is wel een goede manier om die olie dampen van je kleppen af te houden.
Als je eenmaal gezien hebt hoe erg ’t kan worden dan lijkt dat periodiek legen plots een kleine moeite
Maar over ’t algemeen:
Veel korte stukjes = veel condens = vaker legen
Versleten motor = blowby = veel olie in de pcv = vaker legen
Eerste wat je moet vervangen is de accu. Die dingen staan nog altijd op nr 1 in de pechlijst. Olie verversen is leuk, maar als ‘ie niet start wordt dat minder belangrijk.
Ik zou zelf er altijd voor kiezen om een set nieuwe velgen te monteren.
Dat is geen onderhoud
@benja01: Jawel want nieuwe wielen zijn ronder en dan heb je minder trillingen. Minder trillingen is beter voor een auto.
Zekers! Mooi tweedehands setje imitatie-BBS velgen met een setje old stock Goodride ZuperEco’s eronder en je ziet er voor een prikkie uit als de man. Allemaal leuk hoor, grote beurt en distributieriem, maar daar ziet niemand iets van.
Zonder gein: ik laat m’n nieuwe aankoop altijd een geurtje geven en even nalopen bij m’n eigen garage.
Hij heeft inmiddels een paar kleine mankementjes gehad en heb de airco laten bijvullen. Die doet het prima, verbazingwekkend hoe goed zo’n oude en simpele installatie nog werkt na zoveel jaren.
Bij de eerstkomende beurt ben ik van plan de automaatbak eens te laten spoelen. ‘t Otootje is een kleine 20 jaar oud en ik vermoed, dat er nog nooit onderhoud aan de bak is gepleegd. Verder alleen standaardonderhoud, ervan uitgaand, dat er tegen die tijd geen mankementen zijn komen bovendrijven. Dat laatste kan met zo’n oude oto waar relatief veel mee gereden wordt gebeuren. Enfin, afschrijving is er niet, dus iets meer kosten voor onderhoud zou ik desnoods mee kunnen leven.
Oppassen met automaat spoelen. Je denkt er goed aan te doen. Maar het kan je ook veel ellende opleveren. Lekkages slecht schakelen enz. De vervuiling kan er voor zorgen dat de boel juist nog werkt.
Gek genoeg de meeste problemen gehad bij een auto waar ik juist een aankoopkeuring heb laten doen. Toegegeven: het waren allemaal dingetjes die bij een aankoopkeuring vrijwel niet aan bod komen. Inmiddels is de 17 jaar oude 330 helemaal goed!
Standaard altijd als eerste nieuwe ruitenwissers.
En indien nodig, de longling bandjes vervangen voor A-merk banden.
En dan kijk ik wel verder.
Ik merk dat ik al afhaak bij een potentiële occasion op longling banden…… als de vorige eigenaar al bespaard op het enige contact met de weg, waar is dan nog meer op bespaard?
Standaard grote beurt of zelfs meer (zelf doen is zo gemakkelijk). Checken van de riem, zo nodig direct laten doen. Remmen nakijken. Interieur zelf goed schoonmaken. Daarnaast nog onderdelen preventief vervangen die bekend zijn om te falen bij de auto. Na enige tijd anti roest behandeling uitvoeren. Vind het zelf erg fijn om de auto zelf goed bekeken te hebben hoe alles werkt en waar alles zit voordat ik veel kilometers ermee ga maken.
Dit hoor je al te weten alvorens je de auto hebt aangeschaft.
Olie vervangen is prima. Maar kijk ook wat voor distributie riem in de motor zit. Bijvoorbeeld de 1.0 Ecoboost 100/125 van Ford. Deze motor heeft een wetbelt en hangt gedeeltelijk in de olie in de motor. Die blokjes kunnen wat kilometers aan, maar alleen met de juiste, voor geschreven olie. Zo maar verversen is er niet bij. Riemen die oplossen en knappen met alle gevolgen van dien. Gebruik SAE 5W-20 met deze oliespecificaties op de verpakking; Ford WSS-M2C948-B. Ik zie zo veel van die blokjes naar de pleuris gaan door onwetendheid.
Was ook fijn dat Kroonolie doodleuk de verkeerde olie voorschreef toen die motoren uitkwamen.
Idd best wat blokken kapot gelopen door verkeerde olie.
Dat ook natuurlijk. Daarom! Koop je een auto met wetbelt ververs die olie en kijk meteen of er geen residu van de riem in de olie zit. De riem vervangen is altijd het beste natuurlijk. En kijk de onderhoud historie na. Onderhouden bij de dealer mag je er van uit gaan dat die weten wat er in moet.
Ruitenwisserbladen.
Zodra ik een auto koop krijgt die gelijk een goede grote beurt.
Zeker als de auto dealer onderhouden is!
Volgende stap is nieuwe banden. En als die zichtbaar zijn zilveren knipperlicht peertjes. Vind dat zo lelijk heldere licht units met een oranje lampje erin.
Hoezo specifiek als ie dealeronderhouden is?
Automaatbak spoelen
Remmen, riemschijven, riem alternator, oliefilter, benzinefilter.
Standaard onderhoud + distributie is meestal geen gek idee. Sowieso een stukje budget overhouden voor onvoorziene kosten lijkt mij geen gek idee.
Mijn DS4 thp 200 heeft vorig jaar verse olie, filters, bougies gekregen. Ketting was nog goed en remmen (340mm voor 😳) waren recent al vervangen. Ook was de inlaat al Gereinigd door de vorige eigenaar. Wel heb ik extra set wielen met zomerbanden erbij gekocht, werd gek van het lawaai van de maxis 4 seizoen Banden.
Olie, distr riem en remvloeistof (ook remmen nakijken)
Ligt heel erg aan de verkoper en historie van de auto.
Met de BMW i3 ben ik gewoon mee gaan rijden na een wasbeurt en schoonmaken van het interieur. Na een paar maanden winterset er onder en na 1,5 jaar de eerste beurt.
E36 320i voorzien van beurt, nieuwe accu, banden, wissers, etc.