Welke één jaar oude occasion van 150k heeft zwengelramen?

Auteur: , 42 Reacties

En nee, het gaat niet alleen om de achterste zijruiten, ook voorin moet er gezwengeld worden.

Het gaat om de ‘goedkoopste’ G-Klasse die je in 2016 nieuw kon kopen: de G 350 d Professional. Voorheen waren er twee versies van de G-Klasse, de geciviliseerde W463 en de veel minder luxe W461. Deze laatste werd vanaf 1990 louter nog aan defensie-klanten aangeboden, maar was van 2010 tot 2013 toch nog even voor consumenten te koop als Edition30.PUR en G Professional. Deze was veel nauwer verwant aan de originele G (W461) dan de luxere en modernere W463. Niet alleen stond de auto op een andere, minder geavanceerde combinatie van chassis en aandrijflijn, ook het interieur was veel gedateerder dan dat van de G zoals die nu in de showrooms staat. Uiteindelijk deden milieu-eisen de G 300 CDI Professional de das om.

Vorig jaar was de G Professional terug. Ditmaal niet als marginaal luxere versie van de militaire G-Klasse, maar als een flink minder luxe W463 G-Klasse. Het dashboard komt uit de huidige G, maar moet het zonder de ‘iPad’ doen en ook de rest van het interieur is flink uitgekleed. Denk aan slingerramen, zichtbaar plaatwerk in het interieur, rubberen vloermatten en eenvoudige stoffen stoelen. Aan de andere kant krijg je wel moderne fratsen als bi-xenon, led-dagrijverlichting, airco en full map navigatie, zij het op postzegelformaat.

Al met al is de auto een wat moeilijke combinatie van een puristische G-Klasse en een moderne luxe G-Klasse. Iets wat je de auto zou kunnen vergeven als hij significant goedkoper was dan een gewone G 350 d, maar ook dat valt tegen. Dit één jaar oude exemplaar met 8213 km op de teller kost namelijk 149.500 euro, al heeft dezelfde aanbieder ook een groen exemplaar voor 140.000 euro te koop staan. Daarvan bedraagt overigens zo’n 45 mille rest BPM, wat al flink minder is dan de ruim 72 mille aan BPM die je zou betalen als de G-Klasses nieuw waren. Een normale G 350 d staat momenteel voor 169.370 euro in de prijslijsten.

Met dank aan @rovadepo voor de tip!



42 reacties

Ik vind deze stiekem eigenlijk veel leuker dan een G63/65 AMG….
@willempjuh: helemaal mee eens. Zo hoort een terreinwagen er uit te zien. Fit for purpose. V8 uit de G500 zou ik dan wel weer tof vinden.
@r3fl3x: of de 400/420 CDI
Dus geen electrische ramen maar wel bi xenon…. Ik had het liever andersom gehad. Vind hem verder wel stoer zo, wel rare keuzes qua aankleding.
@E34M5Touring: ik niet, heb liever goed zicht…dat zwengelen heeft ook wel wat.
@cpp1: Ik vervang liever een h7 dan een BiXenon unit. Vooral als je de nattigheid in gaat. Electrisch raammotortje kost je de kop ook niet.
@E34M5Touring: heb in 7 jaar tijd nooit 1 xenon hoeven te vervangen…
Bovendien, als je 1,5 euroton voor dit beest kan neerleggen, ga je vast zelf niet staat kutten om een unit H7/xenon te vervangen.
@406_v6: als je 150.000 euro betaald voor een auto wil je toch niet zwengelen? Dit is te belachelijk voor woorden.
@driftkicker: Dan snap je het idee niet. In een Morgan kan dat ook niet geloof ik.
Prima verder, ieder z’n voorkeur namelijk.
@406_v6: Ik al diverse. Doe maar mij normale lampen.
@406_v6: hier idem, in 8 jaar ook nog nooit!
@e34m5touring:
ja, xenon, bi zone climate control, verwarmde stoelen, automaat, navi, allemaal compleet onmisbaar in de jungle. kun je beter zoiets hebben; http://www.toyota.com.au/landcruiser-70/~/media/toyota/vehicles/landcruiser-70/files/landcruiser70-ebrochure_051216.pdf wel elektrische ramen, geen xenon!
@super: En een 4,5 V8 TD!
@e34m5touring:
ja, dat zijn wel mooie cijfers, alhoewel ik zelf de 4.2L I6 HD serie motoren hoger heb zitten.
@super: De I6 is over het algemeen betrouwbaarder en makkelijker te onderhouden. De V8 schijnt prettiger te rijden maar is zeker niet onbetrouwbaar.
@robert110:
ja, ik denk ook dat die V8 wel fijner rijdt, het is tenslotte een moderner en groter blok. Ik denk ook dat er veel 4x4s zijn die “beter” rijden in de zin van comfort, maar als het gaat om het overleven van de zombie apocalypse in de jungle van kalimantan denk ik niet dat er een betere keuze bestaat dan een toyota HD motor.
Wat een onzinnig ding, wel leuk dat dan weer wel.
Ik had eerder iets van de Audi stal verwacht.
@simonmc: Dan hadden er zwendelraampjes ingezeten…

En een sjoemelmotor…
Maar waarom? Wie gaat hier nou 100k+ voor neertellen?
@alassad: Omdat nostalgie. Ik zou het doen als ik dit soort geld te besteden had. En dan een GLS voor de dagelijkse km’s. Dit is toch mooi dat Mercedes-Benz dit zo gemaakt heeft!
@alassad: omdat het kwaliteit is. Tenminste, dat zou het moeten zijn. Ik heb ze nog niet in het echt mogen zien.

De oude professionals waren echt onverwoestbare stukjes techniek. De assen, motor en eigenlijk alle techniek was van een heel ander kaliber dan bijna alles wat je kon kopen. Alleen de eveneens stervensdure land cruiser was/is vergelijkbaar.
Zo’n navischermpje van postzegelformaat past eigenlijk wel bij de G-klasse: je kán er de weg mee op als het echt moet, maar doe het maar gewoon niet
@loremipsum:is gewoon de radio.
@boomhauwer: Niet volgens de vierde en de laatste foto
@loremipsum: het grappige is dat je dit systeem in geen enkele andere Mercedes gaat terugvinden behalve in…. De Citan. Serieus. Dit is een citan GPS. Vind ik wel een beetje vreemd voor een g klasse. Maarreuh, is wel touchscreen! Dat dan wel weer.
eenvoudige stoffen stoelen maar wel lekker met stoelverwarming
Ziet er heel gaaf uit zo. De kleur, de dikke banden, alles klopt.

Maar goed die prijs…. Ik hoef alleen de body, die schroef ik dan wel op een oud chassis met een diesel met indirecte injectie zoals het heurt.
Beetje een gespleten persoonlijkheid zo. Stalen interieurdelen maar ook knoppen uit de E en S. Voor het ruige werk een te verfijnde pook voor de automaatbak. Heel bijzonder om te zien. Ik vraag me wel serieus af wie hier om komt. Zeker voor dit geld.
Het bewijs dat of iets premium is niet is af te lezen aan de hoeveelheid luxe of de mooie zachte kunststoffen maar gewoon aan het prijskaartje. Mercedes van €150.000, heel erg premium!
Echt ééntje voor de Dutch Mountains
Optie ..

Sportwindows ..
@lincoln:
ja, een zeer dure optie alleen te bestellen bij mercedes individual (ofzo).
Dikke winstpakker voor t merk met de ster! Belachelijk overpriced!
@napo: Mercedes krijgt er maar ruim €67.000 van hoor, de rest is belasting.
@robert110:

Productiekosten hooguit 8.000 euro ..
@lincoln: niet bij deze auto. Ze worden lang niet zo massaal en machinaal gemaakt als de meeste auto’s.

Al zal er best een behoorlijke marge op zitten…
@robert110: ja, dit is het meest winstgevend model van Mercedes , ontwikkelingskosten zijn reeds in Duitste Marken afgetikt en dit model is langer in productie dan welk ander consumenten product op aarde.
Sorry maar Dan ben je wel echt gek
Leuk voor de hobby jager met veul geld.
Zwengelen is voor mij niet meer te doen met mijn slijmbeursontstekingen in mijn schouders.
Daarom zijn electrisch bedienbare ramen voor mijn een uitkomst.

Je zou kunnen zeggen dat ik niet meer kan sturen door mijn slijmbeursontstekingen.
Gelukkig heeft de autoindustrie daar ook wat op bedacht, namelijk…. stuurbekrachtiging.

Zou ik een arm moeten missen, hup dan ga ik een automaat rijden.

Dus wie spartaans vervoer wil, prima. Ik ga liever op pad met een compacte middenklasser met alles erop en eraan met een lekker vlotte 4 cilinder in het vooronder.
heeft wat weg van de puristische versies van een 911.
helemaal uitgekleed en toch enkele rare uitrustingsdingen wel aan boord hebben.
uitgekleed: elektrieke ramen, vloerbedekking, navischerm op het dashboard, deurbekledingen, ….
wel aanwezig: bi-xenon, led drl, reetverwarmer, een navi systeem uit een 20jr oude A, …..
elektrieke ramen had ie moeten hebben vind ik. was die optie zo duur dat deze niet aangeduid was?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).