
De collectie bevat wel de crème de la crème van Mercedes.
Je kunt BMW’s of Audi’s verzamelen, maar zo’n collectie zal nooit zo gevarieerd worden als een Mercedes-collectie. Door de jaren heeft Das Haus veel meer collector’s items uitgebracht dan hun Duitse rivalen. Kijk maar eens naar deze verzameling.
Qua omvang is het een bescheiden collectie, maar er zitten wel een aantal pareltjes tussen hoor. Al deze auto’s worden later deze maand online geveild door RM Sotheby’s. We gaan de verschillende auto’s even een voor een langs, van oud naar jong.
Mercedes 280 SE Cabrio (1969)


De oudste van het stel is niet ontoevallig ook de meest stijlvolle. De 280 SE Cabrio straalt pure klasse uit, zeker in deze combinatie van zwarte met cognac interieur. Onder de motorkap ligt een 2,8 liter zes-in-lijn, goed voor 160 pk. Het was de laatste cabrio op een S-Klasse-platform, voordat deze in 2016 een comeback maakte.
Mercedes 280 SL (1971)


Een cabrio met dezelfde motor en dezelfde ontwerper (Paul Bracq), maar toch weer een hele andere auto. Dit is een SL van de W113-generatie, oftewel de Pagode. In de kleur Signal Red is dit een ware eyecatcher.
Mercedes 190 E 2.5-16 Evo II (1990)


Van 1971 maken we meteen de sprong naar 1990. Dat is het bouwjaar van deze 190 E Evo II, een van de meest legendarische homologatiespecials. Van deze spectaculaire W201 zijn er slechts 502 gebouwd, die vrijwel allemaal uitgevoerd zijn in Blauschwarz.
Mercedes 500 E (1994)


Nog een dikke sportsedan: de 500 E. Deze is qua uiterlijk veel meer ingetogen, maar heeft wel een dikke 5,0 liter V8. Zoals bekend was deze auto mede ontwikkeld en gebouwd door Porsche. Het gaat hier om een zeldzame Limited uitvoering, waar er maar 951 van gebouwd zijn. Deze was onder meer vanbinnen mooi aangekleed en voorzien van de zespaaks velgen die we kennen van de Evo II.
Mercedes G 65 AMG Final Edition (2018)


Deze G-Klasse lijkt de minst bijzondere auto van het stel, maar ook dit is een echt collector’s item. Het betreft namelijk de G 65 met zijn 6,0 liter V12, die 630 pk en 1.000 Nm levert. Bovendien is dit de Final Edition, het uitzwaaimodel wat gelimiteerd was op 65 exemplaren. De Final Editon kun je herkennen aan de bronskleurige accenten.
Mercedes CLK DTM AMG Cabrio (2006)


De meest bijzondere auto uit de collectie is toch wel deze CLK DTM AMG. Een monsterlijke DTM-auto voor de straat en daar weer een cabrioversie van: het kon soms niet gek genoeg bij Mercedes. Met 582 pk op de achterwielen is deze auto net zo bruut als ‘ie eruit ziet. Van de cabrio zijn slechts 80 exemplaren gebouwd.
Mercedes SLR McLaren 722 Edition (2007)


Last but not least: een SLR McLaren. Wederom een special edition, namelijk de 722. Hier zijn er 150 van gebouwd en je kunt ze onder meer herkennen aan de carbon splitter en de velgen. 722 verwijst niet naar het vermogen (dat is 650 pk), maar naar het startnummer van Stirling Moss. Er zijn dus twee speciale SLR’s naar hem vernoemd, want er was natuurlijk ook nog de SLR Stirling Moss.
De SLR moet het meeste opbrengen: omgerekend 540.000 tot 630.000 euro. Voor de CLK DMT rekent het veilinghuis op 450.000 tot 540.000 euro. De veiling loopt van 23 tot 28 april, dus dan weten we wat deze auto’s echt waard zijn.
Laat vooral even weten in de reacties welke auto uit deze collectie jij het liefst meer naar huis zou nemen!
Foto’s: RM Sotheby’s





Stel ik heb een miljoen pleurotjes: Die rode Pagode en de McLaren, en van het restant de V8 modellen.
Voor een DTM cabrio pas ik, er zijn grenzen.
Mercedes 500 E. Zonder enige twijfel.
Die wil ik heel graag, maar die 2.5 Evo is toch ook wel heel gaaf.
Oef die 280se cabrio is toch wel echt heel erg gaaf! Zou mijn enige keuze zijn uit dit lijstje
Op zeker de 500E, de ultieme sleeper aller tijden
Werd die er op de quarter mile niet uitgereden door een MX-5 bij Hagerty? Snelheid was zo anders in de jaren 80 en 90 vergeleken met nu. Toen was 6 seconden naar de 100 voor een supercar gewoon prima.
500E heb ik al dus ik ga voor de SLR
Toch de CLK DTM. Blijf het een briljant staaltje kromme logica vinden om een homologatiemodel uit te brengen als cabrio. Staat wat mij betreft symbool voor dat echt alles kon in die tijd. En luisteren naar die heerlijke V8 zonder dak moet ook een plezier zijn.
Voor mij dan graag de 500E.
1 van deze autos staat sowieso op mijn wishlist als het ooit zou mogen kunnen… de CLK DTM Cabrio, wat een fantastisch ding is dat toch om te zien en heo rauw die is, heerlijk. de 722S zou de 2e keuze zijn, puur om te verkopen en een andere CLK DTM cabrio te kunnen kopen :)
SLR, blijft een van de mooiste GT’s
280 SE 3,5 coupe aub
Doe mij maar de 500E én de 190 EVO. Zou wreed zijn om die twee uit elkaar te halen. En in mijn dromen heb ik geld zat voor allebei.
Mclaren 722. G klasse meteen voor doorverkoop.
Evo II en 280 SL.
Kan allemaal de shredder in.
Dit gaat vechten worden om de 500E. Want die wil ik ook wel.
Die 280SE cabrio. Je ziet er al zo’n pikzwarte Afrikaanse dictator inzitten, op weg naar een massa-executie
De DTM cabrio
De 280SL
(goed bouwjaar trouwens 😂)
En op 2 de 190 evo en op 3 de 500E.
De rest mag iemand anders.
Die SLR McLaren stijgt ook niet hard in waarde, als je het vergelijkt met een Porsche Carrera GT.
De 500E, aub!
De rode 280 SL natuurlijk en de 500E, sportieve Mercedes met fantastische techniek en zonder AMG pakketje.
De oudste twee graag!
De SLR zonder twijfel. De 500E op de 2e plaats.
Beide 280’s. Mein Gott die zijn mooi. De rest tja alleen de 500e als 3e keus. De rest nee (word oud denk ik haha).
Mercedes 500 E. Zonder enige twijfel.