• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Welke tuner bouwde deze brute 488?

Auteur: Author, gepost 5 december 2016 om 11:26 – 28 Reacties

Welke tuner bouwde deze brute 488?


Novitec? Liberty Walk? Kareltjes Knakentuning?

Effe scherp blijven op de maandagochtend! Dit is namelijk de 488 Challenge die uiteraard door Ferrari zelf is gebouwd. Helaas zal deze Ferrari het niet opnemen tegen de Porsche 911 RSR met z’n middenmotor. De Duitser komt namelijk uit in de endurance-racerij, waar de 488 Challenge, zoals je al vermoedde, geschikt is voor de Ferrari Challenge. Volgend jaar bestaat deze Challenge alweer 25 jaar en sindsdien zijn er 1.000 races verreden.

Onder de kap van deze bruut ligt de bekroonde 3,9 liter V8 met twee turbo’s. Vaak hebben racers minder pk’s dan de straatversies waar ze van zijn afgeleid, maar voor zover bekend is dat bij de 488 Challenge niet het geval. Dat betekent dat deze racer de beschikking heeft over 670 pk’s. Verder is dat systeem waarmee Ferrari de hoeveelheid koppel per versnelling doseert enigszins aangepast en uiteraard zijn de ‘bakverhoudingen een stuk korter.

488 Challenge

Alles bij elkaar moet de 488 op Fiorano een volle seconde sneller zijn dan de 458 Challenge EVO. Sterker nog: deze 488 is met een rondetijd van 1:15,5 sneller dan een FXX Evoluzione! Daarvoor zorgt niet alleen het blok, maar ook het Slip Slip Control-systeem dat nog heftiger bochtenwerk garandeert. Bovendien kreeg de Challenge maar liefst drie Manettino’s. Met eentje regel je de remmen, de andere voor de tractiecontrole en de laatste voor het elektronische sperdifferentieel.

De opzichtige aero doet uiteraard ook een duit in het zakje. De vraag of het mooi is wordt daardoor meteen een stukje minder relevant. Het is per slot van rekening functioneel.

Ook interessant!

  • Ferrari 488 Pista Tailor Made
    Video: Ferrari Pista crasht in Wassenaar
  • Ferrari 488 Pista Spider voor 1 miljoen euro?!
    Ferrari 488 Pista Spider voor 1 miljoen euro?!
  • Ferrari 488 maakt flinke klapper in Zeeland [video]
  • Wie wint? Ferrari 488 Pista 800 pk vs Opel Kadett 800 pk
    Wie wint? Ferrari 488 Pista 800 pk vs Opel Kadett 800 pk

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

488, challenge, Ferrari, geel, Racing

Vorig bericht: « Dit doet Polestar met je Volvo V90 Cross Country
Volgend bericht: “Mercedes praat met Alonso” »

Lees Interacties

Reacties

  1. pinut187 zegt

    5 december 2016 om 11:29

    Sneller dan de FXX, dat is serieus snel dus..

    Login om te reageren
  2. viezefreddyw zegt

    5 december 2016 om 11:34

    Sneller dan een FXX, dat is zeer indrukwekkend aangezien het bijna 200 PK scheelt. Knap!

    Login om te reageren
    • baap zegt

      5 december 2016 om 11:58

      @viezefreddyw: Het is indd bijna ongeloofwaardig. De FXX EVO heeft 190 pk’s meer en is neem ik aan ook een pak lichter (1155kg) dan de 488 Challenge. Ik heb m’n bedenkingen..

      Login om te reageren
      • lamborghinilp7504 zegt

        5 december 2016 om 13:21

        @baap: ik denk dat het met het koppel wel snor zit in deze auto dus dat dat wel weg wil

        Login om te reageren
        • basjaski zegt

          5 december 2016 om 16:44

          @lamborghinilp7504: Heeft ook met de banden te maken he, FXX rijdt dan ook op slicks maar een stuk hardere compound dan ”echte” race banden waar ze in de Challenge serie mee rijden. 488 EVO heeft ook meer aerodynamica.

          Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      5 december 2016 om 12:44

      @viezefreddyw: koppelboost van de turbo’s kan wel een boel schelen.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        5 december 2016 om 13:24

        @dutchdriftking: Zat ik ook al aan te denken, maar die FFX EVO zal ook geen misselijk koppel hebben. Ik kan het gek genoeg nergens vinden hoeveel precies, maar ik gok op ongeveer 700. Dan doet ie niet veel onder voor het koppel van de 488.

        Ik denk dat het grootste verschil zit in de aerodynamica en de ophanging.

        Login om te reageren
        • viezefreddyw zegt

          5 december 2016 om 13:53

          @berlinetta: Je hebt het bijna goed. Ik kan me nog heugen dat de Evoluzione 690 NM aan koppel binnenboord had. Dat is erg veel voor een atmosferische V12, maar een stuk minder dan een standaard 488 GTB. Die draagt 760 NM koppel binnenboord…

          Login om te reageren
          • berlinetta zegt

            5 december 2016 om 14:01

            @viezefreddyw: 70 Nm verschil is inderdaad een aardig verschil, maar het is dan wel de vraag hoeveel koppel de 488 vrijgeeft. Helaas staat er niet in de tekst wat Ferrari precies heeft aangepast aan de koppelrestrictor.

            Login om te reageren
            • Author zegt

              5 december 2016 om 18:56

              @berlinetta: we hadden het er graag bij gezet, maar Ferrari laat helaas niet het achterste van de tong zien.

              Login om te reageren
  3. goodolddays zegt

    5 december 2016 om 11:41

    Valt wel mee eigenlijk…

    Login om te reageren
  4. valluik zegt

    5 december 2016 om 11:43

    Hij kijkt wel een beetje slaperig uit z’n koplampen op die header foto

    Login om te reageren
  5. berlinetta zegt

    5 december 2016 om 11:49

    Mooi om te zien hoe snel de techniek vooruit gaat. Sneller dan een FXX EVO met 190 pk minder, dat is serieus spul.

    Login om te reageren
  6. w0o0dy zegt

    5 december 2016 om 11:54

    De GT3 / GT2 komt ook nog en zal minstens zo wild van uiterlijk worden.

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      5 december 2016 om 11:56

      @w0o0dy: Goedemorgen, de gt3 is er al natuurlijk

      Login om te reageren
  7. giulio zegt

    5 december 2016 om 12:03

    De taartschep is verschrikkelijk, gelukkig niet terug te vinden op de straatversies. Lijkt me eigenlijk ook link in een binnenstad met veel voetgangers en fietsers..

    Login om te reageren
  8. Gulli zegt

    5 december 2016 om 12:06

    Slip Slip control op je Turbo Turbo! Vette shit

    Login om te reageren
  9. robert110 zegt

    5 december 2016 om 12:15

    Functionalteit is per definitie mooi.

    Login om te reageren
  10. rob5nismo zegt

    5 december 2016 om 12:20

    Racers minder pks dan de straat variant?minder gewicht snap ik maar vermogen?

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      5 december 2016 om 12:30

      @rob5nismo:

      Voor de straatvariant gelden geen restricties.

      Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      5 december 2016 om 13:25

      @rob5nismo: De racers moeten aan bepaalde regeltjes voldoen.

      Login om te reageren
  11. bartteeuwen zegt

    5 december 2016 om 12:23

    Nieuw dieptepunt. Booskijkers op je ferrari

    Login om te reageren
  12. cossiekiller zegt

    5 december 2016 om 12:25

    Is dat nu een snowboard, dat zwart ding achterop?

    Login om te reageren
  13. fmgarcia zegt

    5 december 2016 om 12:31

    Kan het me bijna niet voorstellen dat dit sneller is. Heb wel eens onboard die fxx evo gezien. Die teller leek wel een slotmachine. Gaaf ding en vooral mooie wielen!

    Login om te reageren
  14. Joost zegt

    5 december 2016 om 12:55

    Ik dacht even een PlayStation logo te zien boven de voorspoiler….

    Login om te reageren
  15. Edge zegt

    5 december 2016 om 14:08

    Ik zag aan de ‘fotografie’ (het zijn immers renders) al dat dit het werk van Ferrari zelf is. Gave racebak, vooral omdat elk frutseltje ook daadwerkelijk een functie heeft. Het enige wat ik minder vind, zijn die booskijkers op de koplampen.

    Login om te reageren
  16. clarkson zegt

    5 december 2016 om 16:19

    Ik vind het neusje net een huracan.

    Login om te reageren
  17. toyotafortuner zegt

    6 december 2016 om 00:31

    Dikker dan normaal. Maar daar is dan ook alles mee gezegd

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North