
Navigatie gebruiken tijdens het rijden, we doen het (bijna) allemaal. Maar met welk app(araat) het liefst?
Voor de jeugdige lezers onder ons: zie je wel eens van die grote blauwe borden langs de weg staan met allerlei plaatsnamen erop? Die waren ooit bedoeld om jou naar de juiste plek te leiden. Want in real-time jou ergens heen kunnen navigeren, dat heeft lang niet altijd gekund. Deze borden, of een kaart (een soort geprinte Google Maps) waren alles wat je had. Het was dus best een revolutie dat auto’s rond de millenniumwisseling dankzij satellieten wisten waar je was, kaarten inzichtelijk hadden en je gewoon naar je bestemming kon gaan door het volgen van de instructies.
Navigatie-overvloed
Zelfs de ooit zo revolutionair geachte standaard navigatie heeft vele evoluties gezien. Want net als het hele verkeer is jouw route zo onvoorspelbaar als het maar kan. Je navigatie zegt dat je de snelweg moet hebben, maar de nieuwslezer op de radio vertelde net dat daar een file van 10 kilometer staat. Toen werden live-services een ding, waar dit soort info direct getoond kan worden op je navigatie om de meest actuele snelle route te hebben. Later wisten apps zelfs de functionaliteit toe te voegen om flitsers of andere ongeregeldheden op jouw route te melden.

Steeds meer integreren merken dit soort live-services in hun navigatiesystemen, maar de makkelijkste vorm om navigatie te krijgen (wat overigens compatibel is met elke auto) is via een navigatie-app op je telefoon. Android heeft Google Maps, Apple heeft hun eigen Maps en dan heb je nog derde partijen als Flitsmeister, Waze en dergelijk. En heb je een auto die in theorie ingebouwde navigatie heeft, dan kiezen mensen er toch vaak voor om een ‘live’-app te gebruiken, al dan niet via het scherm in de auto middels CarPlay/Android Auto.
Welke app gebruik jij het meest?
Enter een onderzoek van Ikwilvanmijnautoaf.nl. Die hebben 1.000 automobilisten ondervraagd over hun navigatiegebruik, wat geen gigantische steekproef is. Maar mocht je hem representatief genoeg vinden: de trends zijn ietwat voorspelbaar. Meer dan de helft van de ondervraagden, 50,8 procent, gebruikt Google Maps. En in tegenstelling tot wat BMW beweert over het ‘eigen’ systeem: daarna met 26 procent komt het gebruik van de ingebouwde navigatie van de auto zelf. Daarachter staat Waze met 15 procent. Wat totaal niet meer populair is: een losse navigatie-unit, zoals waar TomTom groot mee is geworden: dat doen nog zes procent van de ondervraagden. En de laatste 2,3 procent zijn mensen die geen navigatie gebruiken. Het kan dus nog.

Geen gigantische verrassingen, dus ondervragen we jou ook even om te kijken wat Autoblog-lezers gebruiken. Hoe navigeer jij? Heb jij nog een losse TomTom, is de ingebouwde navi van de auto afdoende, ga jij op je interne kompas af of staat er toch ook bij jou een telefoonhouder op het dashboard om je telefoon tegenaan te plakken? Laat het weten in de reacties!





Ik gebruik altijd Google maps met Androidauto in mn bedrijfsbus & privé auto. De ingebouwde navi van beide auto’s vind ik niet fijn werken (vag & stellantis)
Ingebouwde navi van BMW. Werkt top. Daarnaast Google Maps maar meer als “naslagwerk”.
Ingebouwd van bij MINI, werkt top!
Sorry, behoor tot de bejaarden die een losse TomTom gebruikt. Met het grootste scherm omdat ik anders moeite heb met zien wat er gebeurd in de navigatie.
Flitsmeister op Android Auto.
In de Honda uit 95 een ouderwetse TomTom. In de BMW uit 25 de ingebouwde navi. Anders Apple maps of Waze in de huurauto’s in het buitenland.
In elk geval niet de ingebouwde navigatie van de Jaguar. Het lijkt wel of Mark Rutte dat ding ingesproken heeft. Bijna dezelfde stem, vreselijk. En als die je de weg moet wijzen…
@moveyourmind: steeds weer rechtsaf, bedoel je?
Alsnog beter dan wanneer Frans Timmermans hem inspreekt, dan krijg je elke dag een andere taal voor je kiezen. Of vroeger toen het nog alleen PvdA was stuurde hij je alle kanten op behalve de goede.
Eigen systeem van Tesla (geen schaamte), werkt met Google Maps dus gaat top. Andere auto’s met eigen systemen redden het nooit bij Maps is mijn ervaring. In het buitenland gebruik ik vaak Apple Kaarten. En in de Testarossa een TomTom. Als ik die zou hebben.
Ik haak bij je aan, voor de auto zal ik niet nog eens voor Tesla kiezen maar de navigatie is top
Carplay met Waze. Top!
Waze is wel echt top, maar tegelijkertijd de allerlelijkste navigatie app die er bestaat.
Die is echt toe aan een opfrisbeurt.
Voor mij Apple kaarten in combinatie met CarPlay en Apple Watch.
Vind je? Ik vind ze veruit de fijnst user interface hebben en ook veruit de meest duidelijke navigatie.
In kan echt niet begrijpen dat mensen nog een Tomtom of de standaard naci in een auto gebruiken. Ik wil toch wel graag wetwn ook waar flitsers staan, files zijn, ongelukken, etc.
Ik wissel Google Maps wel eens af met Waze: als je een keer verkeerd rijdt zal Google Map een alternatieve route zoeken, terwijl Waze je altijd probeert terug te sturen naar een eerder bekend punt. Ben ik geen fan van. Verder vind ik Waze een nog verder mislukt Windows XP uiterlijk hebben, ook een beetje kinderlijk.
BMW ingebouwde navigatie. Werkt perfect met AR en de HUD.
BMW I4 navigatie is handig met EV, berekend laadstops, en laat zien op hoeveel procent je op je bestemming aankomt.
Apple maps gebruik ik vaak als ik een bestemming opzoek voordat ik de auto in stap en dan pakt de BMW deze met CarPlay van zelf over.
In de Porsche met retrofit CarPlay gebruik ik altijd Google maps, die is op dat type het fijnst vind ik.
Los CarPlay scherm in de Delta III, met daarop Waze. Auto is uit 2011, ingebouwde navigatie heeft geen kaart update gehad (te duur), dus zwaar verouderd. En zoals een echte Italiaan betaamt heeft het entertainment systeem een kleine Tia gehad en wil alleen nog maar Italiaans spreken,….. :-(
Er kan een inbouw scherm met carplay in he….
Vrijwel altijd Waze via Android Auto. Lang Google Maps gebruikt maar via Android Auto zie je dan geen live snelheid(gek genoeg op de telefoon wel) en de flitsers zijn beter aangegeven in Waze.
Tomtom op telefoon / carplay en bmw rtti op de hud (bmw5).
Innde z4 tomtom op telefoon. Voor de 10% bijzondere routes: porsches roads ,Googlemaps of myroutes. Calimoto wel eens geprobeerd.
Flitsmeister navigatie. Na jarenlang Waze gebruikt te hebben heb ik het idee dat FM betere routes berekend in NL. Buiten NL lijkt Waze de betere optie.
Gebruik Apple maps (kaarten). Werkt super, ook met HUD
In Nederland Google Maps via het scherm van de Mustang Mach-e. Sinds de update werkt dan ook de actierdiusberekening op het kleine scherm voor je. In het buitenland de Ford navigatie ivm voorverwarmen accu maar volgens mij werkt dat nu ook met Maps.
CarPlay met Waze.
Google Maps via ingebouwde iPad, want die houdt rekening met SOC v/d auto. Maar eigenlijk prefereer ik Apple Maps (via CarPlay). Die ontvangt helaas geen SOC-gegevens.
Ben ik dan de enige dinosaurus die niet met navigatie rijdt?
Hier nog een dino, al zeg ik er gelijk bij, dat het op de achtergrond meedraait, want dan kan evt routes aanpassen zonder de telefoon vast te hoeven houden. Maar meeste afspraken probeer ik uit mijn hoofd te doen.
Dat heb ik ook lang gedaan. Eerst via Google maps op de computer de route bekijken en dan gaat het meestal ook prima. Bovendien let je dan ook meer op de omgeving. Terug gaat automatisch goed. Helaas ben ik een beetje lui geworden en gaat Google maps nu bijna altijd in de auto aan…
Waze via carplay. Werkt perfect. De Kia Navi werkt ook maar de layout van Waze vind ik fijner.
JVC dubbel din met TomTom en CarPlay in de Toyota, op een zwanenhals gemonteerde Carpuride met TomTom en CarPlay in de Daimler, een Chigee CarPlay met TomTom op de BMW (wat is dat BMW motorrad systeem knaak), houder op de voorruit in de Mini en in de Jaguar slingert de telefoon nog rond.
Alleen de BMW heeft (af fabriek) navi, die voldoet prima. De andere twee hebben geen navi, dus kijk ik van tevoren even hoe ik kom waar ik wezen wil. Voldoet ook prima.
Aks ik gewoon van A naar B wil gebruik ik de nav van de auto waar ik op dat moment in rijd.
Als ik met de cabrio door Europa trek dan gebruik ik TomTom Rider, hier staan dan de routes in die ik zelf maak zodat ik alle passen in de Alpen rijd die ik wil rijden.
Ik gebruik alleen de ingebouwde Tesla navigatie. Lekker vlot, goede verkeersinformatie, en navigatie langs superchargers uiteraard. Apple Music ook bij de hand. Niets anders nodig!
Aangezien mijn Juke inmiddels 15 jr oud is en de ingebouwde navi ook gebruik ik de Garmin XT die ik ook op de motor gebruik.
Gewoon die van de auto. Die kent de laadtoestand en het actuele verbruik, essentieel. Geen geklooi met Apps en Carplay, dat zijn compromis oplossingen. Fabriekssystemen op Google basis (Renault en Volvo) werken ook prima maar het kaart materiaal van Google oogt nog altijd wat sober.
Qua routes en verkeersinformatie zijn de verschillende navigatie stacks inmiddels allemaal vrijwel gelijk. Qua kiezen van laadstops en de vreselijke neiging om als je eens van de route afwijkt je terug te willen leiden naar de route in plaats van een nieuwe te berekenen waarbij je niet hoeft te keren, daar zit het verschil in.
De onboard navigatie van Audi (2024) werkt verrassend goed, files, afsluitingen etc. Ideaal via de via de HUD. Daarnaast rekent hij uit hoe en wanneer hij het beste het hybride stuk kan gebruiken.
Naar zuid Frankrijk en terug heeft het mij veel tijd bespaard. Flitsmeister ernaast voor de controles en gaan.
De onboard navigatie van Lexus, krijgt jaarlijks z’n update.
De onboard navigatie van Lexus, krijgt jaarlijks z’n update.
Dat mag wel wat vaker voor een premium merk.
Kost iets van €300-350, vindt 1x pj prima
Duitse premium merken updaten de kaarten meerdere malen per jaar. Online en in de achtergrond.
Onboard navi. Bediening is toch het meest ergonomisch, zo min mogelijk handelingen.
Flitsmeister en probeer over te stappen naar Comaps
TomTom Go op mijn iPhone in een prima Brodit-houder.
Altijd actueel, kan alle kaarten die ik nodig heb downloaden en offline gebruiken en na een vakantie bijv weer verwijderen. Dat alles voor 11,99 per jaar.
Heb zo’n prachtig Active Info Display in mijn Golf zitten waar ik ook een kaart tussen de meters kan projecteren en wat ik ook doe. Maar gewoon omdat het er wel kek uitziet. Auto-nav is mij niet actueel genoeg.
In m’n Polestar werkt alles met Google dus standaard Google maps die ook nog eens perfect werkt voor het navigeren met laadstops. ABRP is ook als app te installeren in het systeem en wordt ook weergegegeb in bestuurder scherm en werkt soms wat uitgebreider maar komen vaak toch gewoon bij dezelfde laadstops uit wanneer we op vakantie gaan.
In de tesla gewoon de standaard navigatie die ook gebruikt maakt van Google maps informatie. Nou rijden we daar nooit echt ritten mee waar we navigatie voor nodig hebben dus echt een oordeel heb ik daar verder niet over.
Apple kaarten. Heel af en toe google maps maar in vergelijking met Kaarten is deze irritant
Waze via Android Auto
De ingebouwde navigatie is bij mijn auto van TomTom en die voelt echt hopeloos verouderd aan, ondanks dat ik er recent een kaart update heb ingestopt (met een sd-kaartje, jawel!). Dus uiteindelijk gebruik ik gewoon weer Google Maps.
Waze Beta via Android Auto 💕 Hier kan ik blind op vertrouwen en is de perfecte navigatie.
Laat zich gebruiken als een hulpmiddel en niet als zo’n navi die alles voorkauwt. Je moet dus zelf nog wel op de weg letten en alert zijn, en de mogelijkheid om dingen te melden houdt je ‘wakker’ en maakt het ideaal.
Helaas rijdt ik een 1e generatie Skoda Enyaq (RS 80 Edition) dus som traag als vla door een rietje. Lees als in soms seconden lang wachten op input maar nog steeds meer dan waard.
Apple Maps had een wat stroeve start maar is inmiddels bijna net zo goed als Google. Google is wel commerciëler ingericht dus het is daar makkelijker om bedrijven te vinden en te benaderen, inmiddels heeft ook daar Apple goede stappen gezet.
Maar als ik Apple Maps op mijn Carplay gebruikt laat mijn 1-serie netjes in het midden van mijn cluster de route zien, bij Google Maps doet hij dat niet. Even los van het feit dat het op het enorme centrale scherm natuurlijk sowieso al 10x beter te zien is dan op een telefoon of TomTom
Youngtimer met navi van datzelfde jaar dus niet echt praktisch.
Oftewel Waze id telefoonhouder 9 van de 10 keer. Vooral voor flitsers etc, echt navi maar paar keer per jaar nodig.
In mijn BMW I4 gebruik ik Waze via Android auto.
Waze via apple carplay
Google maps en Webfleet.
Het fijne aan Google maps vind ik de satelliet weergave en de street view, dan kan je echt goed duidelijk zien waar je naartoe moet.
De Webfleet gebruik ik tijdens werk, dan weet ik (vrij) zeker dat hij me, bijvoorbeeld, niet onder een viaduct van 2,50m doorstuurt met een touringcar van 3,90m 🙃.
Waze omdat die flitsers aanduiden. Here maps met gedownloade kaarten als ik door Zwitserland moet want daar is mobiel internet onbetaalbaar.
Jeep Avenger BEV ingebouwde navigatie (TomTom) voor korte stukken en Android auto e-ROUTES op langere reizen. Is mogelijk om één laadpaal provider te kiezen, actuele batterij lading wordt berekend en daar is de route op aan te passen. Is echter niet altijd accuraat (bv. achterkant gebouw) daarom soms het laatste stukje ff op Google Maps.
In m’n oude Renegade m’n vertrouwde TomTom Premium met lifetime updates. Zit gewoon goed in het zicht en is actueel.
Altijd Apple Kaarten i.c.m. Carplay. Werkt altijd top. FM op de achtergrond voor flitsers. De navigatie uit mijn auto gebruik ik nooit, ook in vorige auto’s eigenlijk nooit gebruikt.
Ingebouwde navigatie van BMW >2018 voldoet super met de regelmatige updates en RTTi. Werkt beter dan google of apple en ook Waze. Heb ze allemaal naast elkaar gehad maar de ingebouwde werkt perfect. Zeker ook in combinatie met de HUD.
Nog één voordeel, de programmeerbare toetsen waar je bestemmingen onder kunt opslaan. Overigens de meeste bestemmingen weet ik zonder ook wel te bereiken dus gebruik ik het vooral om te weten hoe laat ik aankom en of er vertraging is op mijn route.
Flitsmeister voor woon-werk of waarbij ik de weg al ken en Google Maps i.c.m. Flitsmeister als ik daadwerkelijke routebegeleiding nodig heb.
Zowel in m’n Golfje (2022) als de 911 (2023) gebruik ik Apple Kaarten via Carplay (ik doe in beide auto’s alles via Carplay en gebruik de af-fabriek software bijna nergens voor). Flitsmeister kaarten werkt overigens niet op de HUD van de Golf, terwijl Apple Kaarten dat wel doet.
In de Ford en Porsche Flitsmeister met Android Auto. In de Lexus Flitsmeister op de telefoon. Op de motor Beeline Moto 2.
Waze via Android Auto; duidelijke route beschrijving, extra info onderweg over bijvoorbeeld ongelukken, pech op de vluchtstrook, files, staat van de weg, flitsers, etc. Levert vaak ook de snelste routes.
Een enkele keer voor exotische adressen maak ik gebruik van Google Maps via Android auto.
Google Maps via CarPlay
Ik rijd elektrisch, dus de ingebouwde navigatie aangezien die precies weet wanneer er eventueel geladen moet worden en zorgt dat de accu daarop voorbereid is. Dat lukt met Android auto of een Tomtom niet.