
CarPlay Ultra zou de cabines van vele merken op gaan sieren. Dat lijkt nu toch tegen te vallen.
Wist je dat: de allereerste auto ter wereld die CarPlay ontving, was de Ferrari FF. Het idee achter deze samenwerking met Apple door Ferrari was dat zij de techgigant lekker lieten sleutelen aan de software, dan konden zij zich richten op de rest van de auto. Grappig genoeg is dat zo’n 15 jaar later precies waar CarPlay erg sterk in is. Het idee van CarPlay (en Android Auto, maar omdat het nieuws enkel Apple omvat laten we die even buiten beschouwing) is dat er een universele interface die samenwerkt met jouw smartphone wordt gecreëerd, zodat elke auto qua infotainment voorspelbaar is. Uiteraard wordt CarPlay tegenwoordig af fabriek aangeboden in vrijwel elke auto met een infotainmentscherm, maar een auto waar een 2xDIN-radio (of met geluk zelfs een 1xDIN) in past kunnen het ook ontvangen met een schermupgrade.

CarPlay-integratie
Het voordeel van die eenduidige interface is dus uniformiteit. Het nadeel is dat auto’s tegenwoordig één grote brok software zijn die samenwerken met elkaar. Voorbeeld: als jij de navigatie van je Audi aanzet, kan je kiezen of je de route op het middenscherm of in de Virtual Cockpit wil. Zo kun je eindeloos pielen met verschillende weergaven en alles werkt mooi met elkaar samen. Met CarPlay is dat bij vele merken lastiger. Als jij de navigatie via Apple Maps aanzet in CarPlay, kan het zijn dat Virtual Cockpit geen idee heeft en de kaart daar krijgen dus onmogelijk is. Een oplossing is nabij, want Apple CarPlay Ultra is hier.

CarPlay Ultra
Het idee van CarPlay Ultra lost deze tekortkoming precies op. In plaats van integratie met enkel het middenscherm, neemt Apple zo je hele dashboard over. Dus ook je tellerbak. Bovendien kan Apple echt alles overnemen, denk aan aircobediening en instellingen van je auto. Perfecte integratie. Aston Martin werkt samen met Apple om CarPlay Ultra te integreren in al hun meest recente modellen met het vernieuwde interieur. Het mooiste zou natuurlijk zijn om meer merken over de brug te krijgen, want dan heeft het ook voordelen voor als je auto’s van meerdere merken hebt.

Merken krabbelen terug
Dat moet wel goedkomen, want nog voordat CarPlay Ultra echt onthuld werd, hadden grote namen al gezegd dat ze geïnteresseerd waren om hun infotainment hierop voor te bereiden. Het zou dan gaan om Audi, Ford (en Lincoln), Honda (en Acura), Hyundai (en Kia en Genesis), JLR, Nissan (en Infiniti), Mercedes, Porsche, Renault en Volvo (en Polestar). Een goed gevulde lijst, maar dit was dus een paar jaar geleden toen CarPlay Ultra nog in de kinderschoenen stond. Inmiddels lijkt het tegen te vallen qua merken die het echt willen adopteren.

Desgevraagd door Financial Times lieten Audi, Mercedes, Volvo en Renault weten dat ze CarPlay Ultra niet willen integreren in hun modellen. Meerdere van die merken kwamen met dezelfde reden waarom: het is wat te veel van het goede. Je zegt eigenlijk: ons eigen infotainment is niet goed genoeg, dus laat Apple het maar doen. Renault verwoordde het als volgt: blijf van onze eigen systemen af.

Andere merken zeggen dat ze nog aan het evalueren zijn, maar op zich is de gedachte dat er op eigen systemen geleund wordt een begrijpelijke. Als autofabrikant interesseert het je eigenlijk geen derrière hoe integratie met andere merken gaat, helemaal als je zelf ook kapitalen uitgeeft voor softwareontwerp. En wat te denken van zaken als abonnementen? Die wil je gewoon zelf houden. Kortom: de gedachte van een complete overname van Apple willen blokkeren, daar is wel wat voor te zeggen.

Overigens zegt dit alles niks over de ‘reguliere’ CarPlay als toevoeging aan het scherm. Dat blijven alle eerdergenoemde merken gewoon aanbieden en integreren in de software. Het lijkt er dus op dat Apple wel mee mag doen, maar zich er niet zo veel mee moet bemoeien. Duidelijk!





Begrijpelijk, je maak je als fabrikant veel te afhankelijk van 1 leverancier (en het soms onvoorspelbare beleid daarvan).
Mensen zouden dan toch zelf de keuze kunnen maken welk systeem ze fijner vinden? De consument kan er niets aan doen dat de software van de fabrikant zelf soms ruk is, dan is een integratie van CarPlay Ultra misschien nog wel iets om de koper over de streep te trekken om toch die auto te kiezen
Ik zou hier als frabrikant niet direct nee tegen zeggen. Ja, eigen infotainment met gewone applecarplay blijft de basis. Je wil wel je eigen look en feel aan je product mee kunnen geven. Maar, voor de prettig gestoorde die bereid is een paar k neer te leggen voor andere software waarmee dat wel mogelijk is, zou ik zeggen lekker doen!
Voor de volumemerken is eigen software bijna noodzakelijk om zich nog genoeg van andere merken te kunnen onderscheiden. Bovendien kunnen die de ontwikkelingskosten over veel auto’s omslaan.
Bij exclusievere merken is het juist een uitkomst. Genoeg andere vlakken waarop ze zich kunnen onderscheiden én tegen lagere kosten hebben ze wss betere software aan boord dan wanneer ze het zelf zouden doen.
Ja maar dat kan Apple dan weer niks schelen, die gaan niet voor een handjevol auto’s per jaar carplay ultra ondersteunen.
Zie google hier met android auto wel succesvoller zijn. Google betaald gewoon. Betalen ook 20 miljard (!!!) per jaar (!!!) om de standaard zoekkeuze te zijn op iphones. Tot zover apple en privacyvoorvechter, is gewoon te koop.
Precies. Voor Ferrari en Aston Martin is dit een uitkomst. Voor merken als Volkswagen en Renault een ramp.
Ze kunnen natuurlijk ook een universele API overeenkomen tussen autodata en appledata.
O wacht, daar was car play/android auto al voor bedacht alleen snapten de autoboeren de link niet en kwamen de regelgevers om de hoek om ervoor te zorgen dat je zoveel mogelijk niet kan zodra je gekoppeld bent aan een auto.
Renault heeft toch de hele software van de Megane overgelaten aan Google?
Dat is Android Automotive, gebruikt Volvo overigens ook. Maar met een launcher overlay kan dat besturingssysteem verregaand worden aangepast naar de huisstijl van de fabrikant, net zoals bij telefoons.
En dat is niet hetzelfde als Android Auto of Apple Carplay, wat feitelijk een apps op je infotainmentsysteem zijn waarmee je je telefoonscherm kunt spiegelen.
@potver7: dat is juist, maar banden met Google zorgt er wellicht wel voor dat grote concurrent Apple dan niet interessant is.
Het lijkt wel dat Apple de laatste jaren aaneen hangt van strategisch slechte keuzes. Op artificiele intelligentie lopen ze achter, de zelfrijdende elektrische wagen hebben ze opgegeven, de vision pro slaagt niet aan, carplay ultra lijkt volgens het artikel ook eerder een flop te gaan worden ten opzichte van android automotive dat meer en meer gebruikt wordt. Dan kan je nog discussiëren over het innovatieve van de gsm’s enzovoort
Jij typt dit vast niet vanaf een Apple gsm.
Vanaf een iPhone moet ik hem wel gelijk geven. Apple is z’n cool factor kwijt. Siri loopt hopeloos achter. Er komt alleen nog maar overbodige onzin aan features bij. Nieuwe producten zijn niet bijzonder wel duur.
Nieuwe redesign is raar, moeilijk te lezen, en ik heb het idee dat ze snel een nieuwe skin hebben gemaakt om toch wat te presenteren, gezien ze een jaar eerder apple intelligence hebben aangekondigd, en nog steeds niet beschikbaar is.
Siri zou ook verbeterd worden. Is nog steeds niet al te snugger, Google is daarin veel verder.
Dit bericht past helemaal in het beeld wat Apple al jaren oproept: integratie met apparaten die niet native uit het Apple ecosysteem komen, blijft altijd lastig, omslachtig of met beperkingen.
Tja maar dat ligt in dit geval dus aan de fabrikanten. En waar is Android Ultra?
Het enige wat fijn zou zijn is meer auto informatie naar carplay of AA. Zoals state of charge of verbruik enzo.
Je moet nu aan de slag met bluetooth OBD2 dongles enzo. Voor de tweakers onder ons geen probleem, maar zal nooit echt mainstream worden.
Is er sinds recent. Abrp ondersteunt sinds dit jaar bijvoorbeeld live data via android auto die deze informatie doorkrijgt via de auto (niet via obd/enode maar rechtstreeks). Bepaalde merken ondersteunen dit al (Ford, Koreanen,…) en zullen er vermoedelijk wel steeds meer worden.
Maar er zijn ook redenen waarom om je juist minder informatie van de auto naar Carplay wilt. Apple music wordt op sommige auto’s tijdens het rijden zo beperkt dat je maar heel beperkt andere muziek kunt kiezen.
Sinds een paar maanden heb ik in mijn BMW bij gebruik vanCarPlay de navigatie ook in het cockpit scherm voor mijn neus. Werkt goed en met zowel Apple Maps, Google Maps als mijn favoriet: Waze.
Verdere bemoeienis lijkt me inderdaad niet perse nodig.. Al zijn er wel wat merken die een betere interface kunnen gebruiken.