• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wereldrecord: deze EV drift met 200 km/u

Auteur: machielvdd, gepost 18 augustus 2022 om 20:57 – 20 Reacties

Veel EV’s halen in een rechte lijn niet eens 200 km/u, maar deze EV kan het gewoon zijwaarts.

‘Elektrisch’ en ‘Chinees’ is een combinatie die bij sommige autoliefhebbers spontaan een allergische reactie veroorzaakt. Toch kun je er maar beter aan wennen, want Chinese EV’s zijn straks waarschijnlijk niet meer uit het straatbeeld weg te denken.

Dat zo’n auto niet per se suf hoeft te zijn, zagen we met de Zeekr 001. De naam is misschien wat eigenaardig, maar dat neemt niet weg dat het een gelikte shooting brake is. We durven zelfs te beweren dat de Zeekr beter smoelt dan menig Europese EV. De specificaties zijn ook niet mis: de 001 beschikt over 544 pk en 700 Nm aan koppel.

Zeekr is een piepjong merk dat nog maar sinds vorig jaar bestaat. Omdat ze onder de Geely-vlag vallen is het desondanks een serieuze partij. Qua naamsbekendheid is er echter nog werk aan de winkel. Daarom heeft Zeekr een kleine publiciteitsstunt georganiseerd: ze hebben niet één, maar twee wereldrecords op hun naam gezet.

Nu is dat niet heel moeilijk als je een beetje budget hebt. Het is vooral een kwestie van een specifiek record bedenken. Bij Zeekr kwamen de volgende records uit de ideeënbus: ‘de snelste drift met een elektrische auto’ en ‘de snelste slalom met een elektrische auto’. Die records waren toevallig nog niet ingepikt door Porsche.

Een record bedenken is één ding, vervolgens moet je nog wel een indrukwekkende prestatie neerzetten. Dat is op zich gelukt: de Zeekr 001 wist zijwaarts een snelheid van 208 km/u te bereiken. Genoeg om het Guinness Book of Records in te driften.

Dit is trouwens nog niks vergeleken met het wereldrecord voor de snelste drift in het algemeen. Een Nissan GT-R wist in 2016 namelijk driftend een snelheid van 305 km/u te bereiken. We moeten er wel bij zeggen dat dit een zwaar gemodificeerde auto was, terwijl de Zeekr 001 gewoon een normale personenauto is.

Om het slalomrecord te bemachtigen moest de Zeekr 001 zo snel mogelijk om 50 pylonen zigzaggen. Dit lukte in 49,05 seconden. Dat zegt je natuurlijk helemaal niks, maar dat was dus Guinness World Record nummertje twee. Helaas zijn ze wel vergeten te filmen, dus we moeten het doen met wat foto’s.

Allemaal leuk en aardig, die wereldrecords, een meer relevante vraag is natuurlijk: komt dit driftmonster ook naar Europa? Het antwoord is: jazeker. Het merk wil namelijk volgend jaar de Europese markt betreden. Met deze actie wil Zeekr alvast laten zien dat ze (in tegenstelling tot sommige andere Chinese EV-fabrikanten) géén saai merk zijn.

Ook interessant!

  • Deze goedkope EV met 300 km range is géén grap
  • Vernieuwde MG ZS is goedkoopste EV met 400+ km range!
  • Autoblog EV 10 Daagse 2021
  • Nieuw! Verplicht kabel vasthouden met snelladen EV
    Nieuw! Verplicht kabel vasthouden met snelladen EV

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, record

Vorig bericht: « Jos Verstappen moet even wennen aan communicatie
Volgend bericht: Help jij deze gestolen BMW M140i terug te vinden? »

Lees Interacties

Reacties

  1. hotze zegt

    18 augustus 2022 om 21:24

    Een semi-dictatoriaal regime met expansiedriften, daar hoef ik geen auto vandaan. Er zullen ongetwijfeld Chinese onderdelen zitten in elke auto die wordt gefabriceerd, maar om ook nog een Chinees merk te kiezen, no way. Boycotten die lui.

    Login om te reageren
    • pignon zegt

      18 augustus 2022 om 21:55

      Boycotten? Je hebt geen tv? Elektrische tandenborstel of een katoenen t-shirt enzo? Je hebt geen weet van hoe verweven we zijn met China.

      Login om te reageren
      • qmdb zegt

        18 augustus 2022 om 22:15

        Gemakkelijke reactie. De afhankelijkheid van China wordt/is een steeds groter probleem. Net als de energrieafhankelijkheid van Rusland. Boycotten gaat erg ver, maar ik hoop wel dat er zo veel mogelijk Europese auto’s verkocht worden ipv Chinese.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          19 augustus 2022 om 08:49

          Probeer eens niet in problemen te denken. De afhankelijkheid gaat twee kanten op. Doordat China voor afname van zijn producten afhankelijk is van ons kunnen wij invloed uitoefenen. En terwijl wij dralen en andere bronnen zoeken omdat wij nemen afhankelijk te zijn van Russisch gas draaien de Russen de gaskraan dicht, waardoor we geen invloed meer hebben. Onze politici, of het nou de EU, Rutte of de gemeenteraad van Tubbergen is, ze dralen allemaal zo lang dat ze het momentum of zelf te beslissen verliezen.

          Login om te reageren
          • none1234 zegt

            19 augustus 2022 om 14:42

            “Probeer eens niet in problemen te denken.” Wie doet dit dan?

            ” waardoor we geen invloed meer hebben”
            Dus jij hebt nog steeds de illusie dat we invloed hadden in Rusland? Na 100.000 experts te hebben moeten aanhoren de afgelopen tijd, dat er 0,0 invloed is en was.

            Login om te reageren
      • Ingeblikt zegt

        18 augustus 2022 om 23:20

        Extreem veel wordt geproduceerd in China, vaak is er geen ontkomen aan. Dan nog kan je kiezen voor een merk wat niet in China gevestigd is. Ook al is het product soms iets duurder.

        Login om te reageren
    • pramm zegt

      18 augustus 2022 om 23:53

      Iets met moederbedrijf van Volvo?

      Login om te reageren
    • sntial zegt

      19 augustus 2022 om 10:54

      👏

      Login om te reageren
  2. leaper035t zegt

    18 augustus 2022 om 21:38

    Wat ik me na al het positieve EV-nieuws van afgelopen dagen afvraag, is hoe elektrische motoren zullen evolueren komende 10 jaar. Niet qua range of oplaadsnelheid maar qua technologische ontwikkeling van de motoren. Denk aan hoe ICE-motoren werden doorontwikkeld: directe injectie, turbo, bi-turbo, cilinderuitschakeling, etc. Zijn de elektrische motoren die momenteel bestaan de way to go konde decades of staan er nog ingrijpende innovaties op til? Uit de vele berichten blijkt dat er heel wat know how en kennis zit bij AB-lezers. Jullie weten vast meer.

    Login om te reageren
    • rubend zegt

      18 augustus 2022 om 22:29

      De elektromotor is er al net zo lang als de brandstofmotor. Ik denk dat de meeste winst te behalen is in accu-techniek en bijv. t rendement van de elektronica.

      Geen idee wat er nog ontwikkeld gaat worden t.a.v. de elektromotor.

      Login om te reageren
    • tjorque zegt

      18 augustus 2022 om 23:05

      Ik denk niet dat er nog veel rek zit op het rendement van de elektromotoren. Het mainstream rendement zit nu al op 80 à 90%.

      Ik denk dat het overall gewicht van de auto en de aërodynamica verbeteren grotere werkpunten zijn dan het rendement van de motoren

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        19 augustus 2022 om 08:55

        En de energiedichtheid van de accu’s, die is nu nog erg mager. Verbeteringen op dat vlak zijn nobelprijzen waard wat dat komt ons overal ten goede.

        Login om te reageren
    • flutterby zegt

      19 augustus 2022 om 07:53

      De eerste auto was elektrische en ook treinen profiteren van efficiency. Niet te vergeten dat 98% van de stroom wereldwijd opgewekt wordt met elektromotoren (enige uitzondering is PV). Zoveel ontwikkeling zit daar niet in, hooguit om ze lichter en compacter te maken.

      Login om te reageren
    • fanboy zegt

      19 augustus 2022 om 11:45

      @leaper035t: Zoals gezegd zal de motor weinig innovatie hebben. Vooral nog lichter en kleiner worden of van minder zeldzame metalen worden gemaakt. Maar je gaat weinig merken van 92% naar 94% te gaan.
      Accu’s zijn natuurlijk belangrijk maar ook de vorm van de auto.

      Koop nu een Hyundai Ioniq uit 2017 en die zal de komende 20 jaar nog gewoon mee kunnen praten met de efficientste auto’s. Hij is zelfs vrijwel net zo efficient als de Lightyear of dat ene concept van Mercedes.

      Dat is ook wel een beetje het gevaar van EVs voor de fabrikant, ze moeten zich anders onderscheiden.

      Login om te reageren
  3. potver7 zegt

    18 augustus 2022 om 21:41

    Tsja, als je voor elk nieuw model een nieuw merk lanceert, dan moet je vervolgens allerlei publiciteitsstunts verzinnen om zo’n nieuw merk onder de aandacht te brengen. Blijft raar, de merkenstrategie van die Chinezen.

    Login om te reageren
  4. Edge zegt

    18 augustus 2022 om 21:47

    Krijgen we hier in Europa dan Lynk&Co en Zeekr naast elkaar, ondanks dat de auto’s visueel heel overduidelijk uit dezelfde familie komen? Of krijgen we deze als Lynk&Co?

    Login om te reageren
    • ralfast zegt

      18 augustus 2022 om 23:05

      Dat is allemaal nog niet zeekr

      Login om te reageren
  5. Wolflow zegt

    18 augustus 2022 om 23:57

    Waarom zouden elektrisch en Chinees een allergische reactie opwekken?
    Beiden hebben niets met auto’s te maken!

    Login om te reageren
  6. kennone zegt

    19 augustus 2022 om 00:00

    Slaat nergens op dit, een EV hoort (zogenaamd) schoon te zijn.. laat dit dus lekker aan de echte auto’s over.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      19 augustus 2022 om 08:53

      Driften slaat sowieso nergens op, het is verschrikkelijk inefficiënt. Als je gewoon rechtdoor rijdt ga je sneller en kun je langer met je banden. Je statement dat een EV schoon hoort te zijn slaat ook nergens op, je wilt er allerlei ideologie inleggen maar het is gewoon een auto. Gewoon een auto met een heel soepele en efficiënte aandrijflijn.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North