• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Westfield gaat racen met elektrische iRacer

Auteur: RubenBaeten, gepost 6 januari 2010 om 17:27 – 30 Reacties

Westfield iRacer

Kijk, een modelnaam met een ‘i’ ervoor, dus dan moet het wel hip zijn. Het Britse Westfield, bekend van lichtgewicht karretjes als dit, is bezig met elektrisch racertje dat in minder dan 5 seconden de 100 moet kunnen aantikken. Serieus leuk spul dus.

Voor de aandrijving zorgen twee Oxford Yasa-elektromotoren die samen 80 achterwiel-kW leveren (zo’n 107 pk). Dat lijkt een beetje magertjes, maar ze zijn tevens goed voor 1.000 Nm koppel, evenveel als een AMG biturbo V12. In een autootje van 600 kg! De topsnelheid is begrensd op 180 km/h, maar dat is niet echt belangrijk.

Bij dit soort autootjes gaat het meer om het weggedrag. Ongeveer de helft van de lithium-fosfaataccu’s, zo’n 100 kg aan gewicht, is onder de vloer geplaatst om het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden. Je kunt eventueel extra accu’s toevoegen aan de voorkant van de auto om je actieradius te vergroten en het gewicht iets beter te verdelen. Normaal gezien komt de iRacer zo’n 90 km ver op een volle set accu’s. In twee uur is hij weer volgeladen, dus je kunt er best een trackday mee doen.

De iRacer is door Westfield ontwikkeld in samenwerking met Potenza Technology, Delta Motorsport, RDM Automotive en de Universiteit van Coventry. Verantwoordelijk voor de styling is Elliott Hawkins van de Royal College of Arts. De auto komt binnenkort in actie in de EV Cup, waar hij het op zal nemen tegen andere zero-emission sports cars. In de loop van 2010 hoopt Westfield een eigen iRacer Cup op te zetten, net als ze nu voor hun benzineauto’s hebben.

Hieronder wat filmpjes van een iRacer terwijl deze gebouwd en getest wordt. Het geluid is nog best wel cool!

Ook interessant!

  • Ook deze smartphonemaker gaat elektrische auto's maken
  • elektrische Mercedes G
    Zo ontiegelijk veel gaat de elektrische Mercedes G wegen
  • Maserati gaat weer racen
    Macaroni! Maserati gaat weer racen!
  • Zo wil België alleen nog maar elektrische bedrijfswagens

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Lichtgewicht, Racing, westfield

Vorig bericht: « Video: Truckers zijn knettergek
Volgend bericht: Drie varianten opvolger Alfa 159 in Genève »

Lees Interacties

Reacties

  1. Gnermo zegt

    6 januari 2010 om 17:28

    Snap alleen die punt niet, zal wel aerodynamisch zijn maar het ziet er toch niet uit…

    Login om te reageren
  2. sauerpraum zegt

    6 januari 2010 om 17:38

    Geluid is nog best wel vet. Neem aan dat er bij die rendering nog wel een rolkooi overheen moet. Verder leuk initiatief!

    Login om te reageren
  3. tt zegt

    6 januari 2010 om 17:39

    ik zie in de nabije toekomst nog wel enkele klasses tevoorschijn komen voor electrische voertuigen…

    Login om te reageren
  4. Svenska Aeroplan AB zegt

    6 januari 2010 om 17:48

    Westfield Powerrrr!
    Wat een leuk merk is het toch…

    Rij af en toe met een ‘normale’ Westfield, errrrrg leuk! Die zijn nóg lichter, onder de 500 kg!

    Login om te reageren
  5. thomas zegt

    6 januari 2010 om 17:54

    stig pak

    Login om te reageren
  6. six-trey zegt

    6 januari 2010 om 18:06

    ik heb vandaag met een 1300 gereden en ik kon het gewoon niet af dat als je optrekt je geen zwaar geluid hoord hoe verschrikkelijk moet dit niet zijn voor elektrische wagens. Niet mijn ding

    Login om te reageren
  7. qauqi zegt

    6 januari 2010 om 18:14

    klinkt als de heftruck op mijn vader’s werk. het idee is leuk, maar bij motorsport draait het toch juist om het geluid?

    Login om te reageren
  8. Lange zegt

    6 januari 2010 om 18:15

    Het idee is niet echt nieuw

    http://www.thorr.eu/component/option,com_frontpage/Itemid,1/

    Deze nederlandse gasten hebben er al 1 gebouwd

    Login om te reageren
  9. vale46 zegt

    6 januari 2010 om 18:15

    leuk karretje!
    Tesla roadster concurrent??

    BTW: Elektromotoren leveren weinig vermogen maar een hoog koppel. Om het vermogen kunstmatig toch wat op te krikken zal men de spanning verhogen. Toch hebben de elektromotoren ondanks een kunstmatige ingreep nog een redelijk laag vermogen(in vlg met een gewone sportwagen. Dit komt omdat de batterijen maar een bepaalde stroomsterkte kunnen afgeven. De elektrische wagens zijn momenteel nog begrensd op valk van batterijen.

    Zeg dus niet dat de elektromotoren slecht zijn want het ligt gewoon aan die batterijen.

    dit even ter zijde:p

    Login om te reageren
  10. Humanspectrum zegt

    6 januari 2010 om 18:22

    Wat een badkuip! Maar zo te zien approved by The Stig, dus het zal wel goed zijn

    Login om te reageren
  11. MDA zegt

    6 januari 2010 om 18:27

    @Vale: wat voor voltage draaien die krengen dan op?

    Login om te reageren
    • vale46 zegt

      6 januari 2010 om 19:09

      @MDA: Ik zou het niet exact weten bij deze wagen maar ik gok iets rond de 500V. De Toyota prius zit nu op 650V.

      Login om te reageren
  12. vla zegt

    6 januari 2010 om 18:29

    You have to put an ‘i’ in front of it so stupid people get it’s an electric car.

    Login om te reageren
  13. carpicture555 zegt

    6 januari 2010 om 18:32

    ja, maar tijdens een race moet je de auto ook weer kunnen opladen en als je volgas rijdt zal de accu ook zo leeg zijn.
    dus hoe lang duurt het opladen van deze iRacer?

    Login om te reageren
  14. Aquila zegt

    6 januari 2010 om 18:36

    Alleen klopt de rendering niet helemaal volgens mij, het profiel op de banden is op de linker en rechterkant verschillend. Lijkt wel of het wiel 180 graden gedraait is in plaats van gespiegeld.

    Login om te reageren
  15. Megakix zegt

    6 januari 2010 om 18:53

    Typisch iets voor personen die wèl een droom hebben, maar als stelletje boeren hier nooit invulling aan kunnen geven….zucht….what a crap !

    Login om te reageren
  16. Keaven zegt

    6 januari 2010 om 19:11

    Ik vind het zeker een goede stap, ooit zullen we toch aan andere aandrijflijnen wennen. En de specs van dit karretje vallen nog niet tegen.
    Overigens ben ik nog steeds fan van waterstof verbranding.

    Login om te reageren
  17. Cantago zegt

    6 januari 2010 om 19:17

    Heey! Ik hoor geluid! Dat is al iets beter dan wat we gewend zijn. Maar geef mij toch maar een Ariel Atom om vele redenen. Die EV-cup kan me echt niks schelen:P

    Login om te reageren
  18. timberleek zegt

    6 januari 2010 om 20:00

    @ keaven

    hier idemdito

    lekker waterstofcel voor de milieu goeroe’s en waterstof verbranding voor de voormalige petrolheads. dan kun je gewoon eventjes snel tanken en door. net als nu.

    aan waterstof is makkelijk te komen en veel techniek bestaat al.
    en nee dat is niet dmv elektrolyse. ja het kan wel, maar dat is niet efficient.
    er bestaan al talloze andere mogelijkheden om dat te doen. bijvoorbeeld algen. deze kunnen hele grote hoeveelheden waterstof produceren en daarbij nemen ze ook nog eens co2 op en stoten zuurstof uit. 2 problemen opgelost.

    ik zag laatst wel een grappig ding op tv. een unit thuis die aardgas omzet in waterstof en warmte. die warmte werdt dan gebruikt om je huis te verwarmen en de waterstof ging je auto in. was je auto al vol. dan werd er van de waterstof electriciteit gemaakt om je huis te voorzien.

    best grappig concept

    Login om te reageren
  19. Edge zegt

    6 januari 2010 om 20:28

    Leuk wagentje. The Stig not included, neem ik aan?

    Login om te reageren
  20. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    6 januari 2010 om 21:38

    LOL @ Vla!
    Inderdaad…

    OT: nou weet ik het! hij klinkt als een tram!
    ;)

    Login om te reageren
  21. Flapkees zegt

    6 januari 2010 om 23:35

    Verschrikkelijk dat ze tegenwoordig overal een i voor moeten zeggen

    Login om te reageren
  22. Jesper zegt

    6 januari 2010 om 23:54

    Alsof ze een setje wielen onder een speedboat gefotoshopt hebben, en iemand zijn helm dr op heeft laten liggen :)

    Alsnog, not my cup of tea…

    Login om te reageren
  23. luca zegt

    7 januari 2010 om 07:11

    Beetje zwakjes om dan “The iStig” er in te plakken…

    Weinig op een auto lijken, de kameleon op wielen.

    Login om te reageren
  24. MDA zegt

    7 januari 2010 om 12:47

    @Vale: dan zit je inderdaad aan 160 amp piek. Over twee motoren verdeeld is dat 80 amp per stuk. Klinkt inderdaad aannemelijk dat dat wel eens de max kan zijn voor de accu’s voor langdurige belasting.

    Login om te reageren
  25. MDA zegt

    7 januari 2010 om 12:50

    trouwens: weet iemand of het koppel aan de wielen wordt gemeten, of aan de krukas? Alle elektrowagens lijken namelijk een ziek hoog koppel te hebben, en een lage topsnelheid. Dat lijkt me makkelijk op te lossen door een andere versnellingsbak te monteren. Ervan uitgaande dat die gasten bij Westfield niet dom zijn, en dat al gedaan hebben, gok ik dat de 1000 Nm aan de krukas gemeten wordt en niet aan de wielen… toch?

    Login om te reageren
  26. BmwMPower zegt

    7 januari 2010 om 15:38

    Al wordt ie roze, dan nog is het een kei gaaf ding!

    Login om te reageren
  27. friso zegt

    7 januari 2010 om 16:30

    wie zij er dat elektrische auto’s saai zijn??!

    Login om te reageren
  28. VolvoXCseries zegt

    7 januari 2010 om 18:36

    Tested by the Stig?:P

    Login om te reageren
  29. petervd3 zegt

    10 januari 2010 om 02:14

    Ben het met je eens BmwMPower! :)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North