Waarom de Wheelsandmore AMG GT63S zo’n vieze bijnaam heeft, begrijpen wij ook niet.
Een paar weken geleden, nog voor het corona-gebeuren, zat ondergetekende te noeste arbeid te verrichten. Althans, dat was de mededeling naar Autoblog Pater Familias en hoofdredacteur @michaelras.
Geheel ‘per ongeluk’ stond de Mercedes-configurator te draaien op de laptop. Even checken wat zo’n apparaat ook al weer kost en welke velgen het mooiste staan onder de AMG GT 4-Door Coupé. Ga voor een rode (is standaard!) met de 21″ putdeksels. Geeft ‘m een lekkere jaren ’80 Brabus-vibe. Oh ja: kies voor de instapper, die heeft voldoende vermogen (367 pk is zat) en heeft premium achterwielaandrijving.
Maar ja niemand bestelt dat daadwerkelijk. Mensen die shoppen in deze klasse willen eigenlijk het dikste van het dikste en betalen daar graag voor. Dus alle goede intenties ten spijt, men gaat liever een zwart exemplaar met topmotorisering halen dan een onmogelijk te verkopen instapper. Als je dan toch wilt afschrijven, koop dan wat spulletjes bij de firma Wheelsandmore.
Dit is namelijk hun laatste project, met een hoogst discutabele naam: de ‘Cummander’. De tuner begrijpt dat deze naam ietwat dubbelzinnig opgevat kan worden. Sterker nog, de rest van het persbericht is dermate smerig dat wij jullie deze citaat niet wilden onthouden:
With the use of the AMG 4.0 bi-turbo engine it is almost like in the 90s when the same actors in every second erotic film in other constellations excited the fans and friends.
In het Duits moet dit nog smeriger klinken. Gelukkig hebben ze ook een Duits persbericht meegestuurd met eenzelfde smeuïge passage. Gelieve te lezen met de stem van Falco:
Es ist fast schon wie in den 90er Jahren, als in jedem zweiten Erotikstreifen die gleichen Darsteller in anderen Konstellationen die Fans und Freunde der damals noch anstößigen Filmchen begeisterten.
Anyway, door naar de auto, de Wheelsandmore AMG GT63S. Men levert twee pakketjes. De eerste is een zogenaamde Tec-Tronic upgrade. Dat is een eenvoudig te installeren software optimisatie. Deze kost 2.160 euro (excl. btw) en is goed voor 700 pk en 975 Nm. Voor de context: dat is 60 pk en 70 Nm meer dan standaard. Stap twee is dezelfde ECU-upgrade, maar dan met andere downpipe, sportkats en Capristo-uitlaat. Het resultaat is 750 pk en 1.010 Nm aan koppel.
Maar je hebt het topmodel gekozen én je hebt het geld. Waarom dan niet voor de duurste gaan? Dan krijg je alles wat hierboven staat, plus nieuwe turbo’s. Het resultaat is dan 810 pk en 1.030 Nm. Om het geheel af te maken kun je de ‘Cummander’ uitrusten met 22″ velgen. Het goedkoopste setje kost 5.882 euro. Ook is het mogelijk een module te installeren voor de luchtvering, waarmee je de AMG GT63S iets lager kunt zetten. Dat kan gewoon met je Android of iOS device. Deze wordt geïnstalleerd voor 1.482. Zo, nu weer door naar een andere configurator totdat de hoofdredacteur weer langs komt.
thomcarspotter zegt
Totdat..?
dawwg zegt
Totdat de remmen het begeven …. “Om het geheel af te maken kun je de ‘Cummander’ uitrusten met 22″ velgen”; ik zou het afmaken met een setje geupgrade remmen, anders heb je er vermoedelijk niet erg lang plezier van ….
fejjie zegt
Ik wacht nog effe op de squirtanders.
Henk_he zegt
Vergeef me mijn onkundige vraag, maar is dit model gebasseerd op een CLS Coupé? Of lijken ze gewoon erg op elkaar?
viezefreddyw zegt
@Henk_he: Weet niet exact op welk platform hij staat, volgens mij dezelfde als de E-klasse en dus ook de CLS. Maar het is dan wel weer een apart model. Ofzo… Jup, ze lijken op elkaar en het gamma van Mercedes is gigantisch en dus ook verwarrend.
E34M5Touring zegt
Dit zou een 4 deurs AMG-GT moeten zijn, dus gebaseerd op de AMG GT coupe’s. De CLS is onder dit model gepositioneerd. Daarom komt er ook geen 63AMG variant van de CLS. Die zou teveel in het vaarwater van deze komen.
janboel zegt
@Henk_he: Dat klopt, de technische basis is een CLSE-klasse..
mashell zegt
@Henk_he: dit is gewoon een 5 deurs CLS. Maar dan hoger in de markt gezet.
mashell zegt
Geil zouden ze in Duitsland zeggen. Maar die rode, dat is het basismodel? Die ziet er zo gelikt uit.
moveyourmind zegt
Soms verlang je gewoon terug naar de jaren ’70…
Niks kon de marketingafdeling gewoon een lekkere geile stoeipoes op de motorkap pleuren en waren er verder geen woorden nodig om een auto een erotische lading te geven.
Dat waren tenminste nog eens tijden.
vroaaaaaaaaaar zegt
@moveyourmind: ja, tijden waarin de naden ook groter waren dan die van die stoeipoes…
rd1991 zegt
Pornobak. Niks meer en minder. Wacht overigens nog steeds op de 800 pk GT73.
ericd zegt
Met zulke velgen… waarom nog überhaupt banden monteren?
Rare is dat ik van de lagere versies, de 43 en 53, nog geen reviews heb mogen lezen.
Leuk is dat in die twee de straight six zit, m.i. een interessantere motor dan de V8.
Die had ook in de AMG Vantage moeten zitten, i.p.v. dat het merk aan een (gaaap) V6 gaat werken.
rd1991 zegt
Die rode lijkt eerder op een GT63, de 43 en 53 hebben een andere voorbumper als ik me niet vergis!
Onehp zegt
Sorry, maar die karrewielen zijn echt superlelijk, alsof ze vergeten zijn banden te monteren en er wat zwarte plakband rond gezwikkeld hebben…