
De elektrische Volkswagen Up is een hitje, ondanks dat de basis 8 jaar oud is.
Het is bijna niet te geloven dat Volkswagen Up al zo lang op de markt is. De auto werd in 2011 onthuld en de productie startte helemaal aan het einde van dat jaar. Aan het einde van vorig jaar werd de vernieuwde nieuwe E-Up! in productie genomen.
Volkswagen meldt heel content dat de geëlektrificeerde modellen zeer in trek zijn. Nu klinkt dat als een enorme open deur. Vergeet niet dat de subsidies in het verleden véél gematigder waren in Nederland. Sterker nog, dankzij ons belastingsysteem kreeg onze markt voorrang om maar zoveel mogelijk auto’s te leveren.
e-Up!
We zeggen overigens express ‘waren’, want ook in Duitsland krijgen consumenten korting op elektrische auto’s van de overheid. In Duitsland betaal je 21.975 euro voor een ‘Eup’ (koosnaampje), maar dankzij een subsidie van 6.570 euro daalt de prijs naar 15.405 euro. Dan zit je bijna op het niveau van een reguliere Volkswagen Up. Mede daardoor is de kleine elektrische stadsrakker van VW bijna net zo populair als de best zuinige Up met benzinemotor. 1 op de 2 verkochte Ups is inmiddels elektrisch. Een opmerkelijk succes, zeker als je er rekening mee houdt dat de ID.1 binnenkort op weg is.

Passat GTE
Een andere Volkswagen die al een tijdje meegaat, doet het ook nog steeds heel erg aardig: de Passat. In Nederland was dit model een tijdje heel erg populair. Je had een grote, representatieve familieauto, maar dan met weinig bijtelling. Nu worden autoliefhebbers er misschien niet heel erg warm van, maar ja: koelkast liefhebbers hebben waarschijnlijk wat aan te merken op zo’n witte Philips die hier in de keuken staat. De Passat GTE is vijf keer populairder dan vorig jaar. 15 procent van de verkochte Passats in Duitsland is op dit moment een GTE.

Nieuwe plug-ins op komst
Mede dankzij het succes van de elektrische Volkswagen Up en Passat GTE zijn er meerdere plug-in hybrides bevestigd voor 2020. De Golf PHEV (204 pk) en Golf GTE (241 pk) kenden we al. De Touareg R (462 pk) is inmiddeld ook een publiek geheim. Daartussen in komen nog twee interessante modellen, de Arteon GTE en Tiguan GTE. Met namde die Arteon GTE had er wat ons betreft al mogen zijn.

“Een opmerkelijk succes, zeker als je er rekening mee houdt dat de ID.1 op weg is.”
Jaja, over een jaar of vijf…
Branded content ofzo??
In Nederland is de eup helemaal geen gigantisch succes, van de e-Mini worden er bijvoorbeeld 3x zoveel verkocht.
@henkp1:
Nee. Wij geven het altijd aan wanneer het brandend content is of een advertorial. In dit geval is het artikel niet in opdracht geschreven ;-)
@henkp1: geloof het meteen hoor, maar waar staan die cijfers?
https://www.kentekenradar.nl/registraties/
@henkp1: thanks. Ik zie alleen geen cijfers voor de E-versies.
@henkp1: leuk om altijd onderaan te kijken. Zoals die ene Peugeot 307(!) in januari. ?
@henkp1: in Nederland is de E-Up! Voor dit jaar uitverkocht dus het is een aardig succes..
@peugeotrijder: makkelijk uitverkocht raken met een gelimiteerde productie.
Zijn er al meer dan 7 Up’s in de elektrische variant verkocht dan?
Ik rij er al 2 jaar mee. En de mijne was nummer 365 in Nederland,.
Je ziet ze niet zoveel omdat je ’t eigenlijk alleen aan de koplampen kunt zien.
Met de prijs in Duitsland na subsidie is die e-Up gewoon een heel aantrekkelijk alternatief voor de gewone Up, of een andere auto in deze klasse.
In Nederland komt de e-Up straks, als de subsidie op electrische auto’s in gaat tegen de 20.000 Euro. Dan wordt het toch een heel ander verhaal.
@moveyourmind: 90% van de e ups die verkocht worden is toch Private Lease. Dan kost de auto 270 euro per maand en dan is die ineens aantrekkelijk
@renskuhh: Laat eens zien waar je hem kunt private leasen voor zo’n bedrag dan ? Ik kom zo’n E-Up niet tegen voor minder dan 370 euro in de maand. Dan is het wat mij betreft zeker niet meer interessant.
@gertjan2012: excuses, ging over de Seat MII Electric en die zijn nu volgens mij uitverkocht. Wel was er voor een tijdje de citigo electric voor 200 in de maand maar dat was binnen 2 weken ook uitverkocht
Zat er dik in, het is de enige EV in dit segment. Snap ook niet dat andere merken dit laten gebeuren.
De Up! had altijd een elektrisch futuristisch design. Ze moesten hem alleen nog elektrisch maken. :-)
Wat krijgt Autoblog hiervoor?
Toch wel knap van Volkswagen eigenlijk, als je je realiseert dat Dieselgate pas een paar jaar geleden bekend werd. En nu is het volop EV nieuws bij hun en verkopen ze E Golfjes, E Up’s, staat de ID3 in de startblokken, volgend jaar de ID4, een E tron, E tron sportback en dan vergeet ik er vast nog wel een paar.
Heb er nog nooit een gezien. Lul niet.
Nog saaier dan het al was
Juist niet. Zo’n eUp! rijdt juist erg prettig, lekker vlot en stil. Geeft het zo gevoel een veel duurdere auto te rijden.
Zou kunnen… Maar ik ben nog lang niet klaar voor elektromobielen. Ik moet horen en voelen hoe zwaar de motor het heeft of hoe smeuïg het loopt. Voelen hoe de automaat schakelt. Elektro is pedaal intrappen en vvvzzzz…..
@Homer55: Wat de boer niet kent…
En al die merken met hun topmodellen maar nastreven dat je de motor zo min mogelijk hoort en het schakelen vooral maar niet voelt. :-)
De grenzeloze mafkees BOFKONT gebruikt deze laatste Up oprisping op Autoweek als een Fata Morgane.
@roadkill
Groetjes van Jan trouwens ;)
VAG haters in overvloed hier..
Hoe zou het toch komen dat iemand een hekel aan vag heeft..?
Dat valt me ook op, veel negatieve reactie. Ik vind het mooie wagens, een leuke Golf of Passat is echter niet goedkoop, niet nieuw en niet tweedehands. Zelfs een Polo is eigenlijk al best duur voor de meeste mensen. Denk dat een beetje jaloezie wel meetelt.
Zo’n stadsauto is als EV op z’n best. Wij hebben nu een eCitigo als tweede auto. Echt top. Maar ook hier blijkt weer: bijna niemand vindt het de meerprijs waard. Het Duitse succes komt ook alleen maar door die nu wel redelijke prijs.
Wat mij vooral opvalt is dat de Tiguan GTE er nog niet is. Die had echt ten tijde van de Golf GTE er moeten zijn. Ik denk dat dat echt een verkoophit zou zijn geweest. Want dat is wat mensen willen toch? Een mediumsize SUV icm PHEV…
Met genoeg korting is zo’n klein elektrisch gebakje ook best interessant voor de particulier natuurlijk. En de Up is dan ook nog altijd flink goedkoper dan de ID3.
Zo’n Citigo EV kost in Tsjechie dacht ik 17k. Zou het geen idee zijn om die naar NL te halen? Dat zou ook met subsidie moeten kunnen. Dan is het nog te overzien.
Al wacht ik nog even tot er een DHZ kit komt om een Golf 1 om te bouwen naar EV:)