• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wie biedt zes ton voor deze Porsche 968?

Auteur: machielvdd, gepost 17 juli 2023 om 09:08 – 9 Reacties

Porsche 968 Turbo S

Dit is niet de goedkoopste transaxle Porsche, maar wél de gaafste.

Het leuke aan de transaxle modellen van Porsche is dat ze niet alleen leuk zijn, maar ook relatief betaalbaar. Dat geldt met name voor de 924 en 944, maar ook een 968 is niet onbereikbaar. Al gaat die vlieger niet op voor dit gele exemplaar… Dit is wel degelijk een auto voor de Jerry Seinfelds van deze wereld.

Je raadt het al: dit is geen doorsnee Porsche 968. Het betreft namelijk een Porsche 968 Turbo S. Waar de Turbo S-versie van de 911 met bosjes wordt verkocht, was dit bij de 968 een extreem zeldzame versie. Er zijn namelijk maar 14 stuks gebouwd. Dit exemplaar is nog eens extra bijzonder, want dit is een prototype.

De 968 Turbo S is de ultieme evolutie van de viercilinder transaxle modellen. Het begon allemaal met een bescheiden 125 pk in de 924, maar in de 968 Turbo S heb je 305 pk en 500 Nm tot je beschikking.

Porsche 968 Turbo S
Porsche 968 Turbo S
Porsche 968 Turbo S
Porsche 968 Turbo S

De 968 Turbo S is ook 20 kg lichter dan de standaard 968. Net als in de CS moet je daarvoor wel wat offers brengen. Zaken als elektrisch bedienbare ramen, centrale deurvergrendeling en een achterbank zijn allemaal bestempeld als overbodige luxe.

Het onderstel is ook aangepakt. De Turbo S is 17,8 mm lager dan een normale 968 en is tevens voorzien van een sper. De auto is daarnaast uitgerust met de remmen van de 911 Turbo 3.6. Qua uiterlijk is de Turbo S eenvoudig te herkennen aan de grote spoiler, die ook verstelbaar is. Andere herkenningspunten zijn de voorspoiler en de NACA-ducts op de motorkap.

Porsche heeft dus geen half werk geleverd met deze variant. Sterker nog: ze waren eigenlijk te ver gegaan, want de auto werd een beetje te duur. Daarom zijn er uiteindelijk maar 14 stuks gebouwd (inclusief dit prototype), terwijl er oorspronkelijk 100 gebouwd zouden worden.

Nadat Porsche klaar was met het prototype kwam het in handen van Sven Quandt. Die achternaam doet wellicht een belletje rinkelen en inderdaad, dit is de zoon van Herbert Quandt, de redder van BMW.

Deze unieke Porsche 968 Turbo S zal volgende maand geveild worden tijdens de Monterey-veiling van RM Sotheby’s. Om deze auto te bemachtigen moet je een flinke zak geld meenemen, want het veilinghuis verwacht een opbrengst van 600.000 tot 800.000 dollar.

Ook interessant!

  • Mijn Auto video: Porsche Cayman S van Bart
    Mijn Auto video: Porsche Cayman S van Bart
  • Hu?! Porsche test vibrerende auto
    Huh?! Porsche test vibrerende auto
  • Koop dan: zeldzame Porsche 996 Turbo X50
  • Mijn Auto: Porsche 911 997.2 van Eelco
    Mijn Auto video: Porsche 911 997.2 van Eelco

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

968, occasion, Porsche, veiling

Vorig bericht: « Perez gaat niet meer proberen kampioen te worden
Volgend bericht: Autoblog-lezer koopt een dikke Mercedes CL 600 »

Lees Interacties

Reacties

  1. kniesoor zegt

    17 juli 2023 om 09:26

    De 968 stilistisch gezien altijd een stapje achteruit gevonden t.o.v. de 944. Alleen al daarom is-ie niet zo begeerteopwekkend.

    Login om te reageren
    • Mas-Estate zegt

      17 juli 2023 om 10:33

      Ik heb dat precies andersom :)

      Login om te reageren
      • kniesoor zegt

        17 juli 2023 om 11:30

        In dat geval : als het budget er is zou ik bieden op deze 968, beter ga je ze (waarschijnlijk) niet vinden ! 🙂

        Login om te reageren
      • Richmond zegt

        17 juli 2023 om 12:29

        Ik ook!

        Login om te reageren
  2. Exit Luminar zegt

    17 juli 2023 om 10:01

    Geel? Geel?! Misou geel.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      17 juli 2023 om 12:29

      Is nog steeds geel

      Login om te reageren
  3. vbarchetta zegt

    17 juli 2023 om 11:16

    De 968 altijd een prachtig model gevonden, samen met de 944 S2. Had m’n 944 S2 Cabriolet nooit moeten verkopen. Maar mocht ik ooit nog eens tegen een knappe 968 Clubsport aanloop, het liefst in geel of rood dan weet ik niet of de hand op m’n knip kan houden….

    Login om te reageren
  4. bietje zegt

    17 juli 2023 om 12:38

    Doe voor dat geld dan maar een 930 Turbo S in topstaat, zonder louvres en flachbau.

    Login om te reageren
  5. Benny_Weisz zegt

    17 juli 2023 om 13:37

    Jerry’s volgende liefje?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North