Koop een A5 TFSI met 388.000 km op Marktplaats

Auteur: , 54 Reacties

Nu in prijs verlaagd!

Volgens mij spreek ik niet alleen voor mezelf als ik zeg dat de Audi A5 naar verloop van tijd alleen maar lelijker is geworden. Het originele ontwerp van Walter de’Silva was het mooiste. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de man in kwestie er zelf ook mee in zijn nopjes is. Het enige wat niet zo mooi is aan de auto is de iets te forse frontoverhang. Maar goed, daar doe je weinig aan als je in de basis aandrijving op de verkeerde wielen hebt.

Enfin, in de tussentijd kreeg de A5 eerst een facelift, waardoor hij van voren nóg meer op broertje A4 leek. Inmiddels is er al weer enige tijd een volledig nieuw model op de markt (rijtest). Die ziet er precies hetzelfde uit als zijn voorganger, maar dan lelijker en minder clean.

De slimme koper pikt zodoende een voordelige okkazie op. Dan krijg je de goede looks en betaal je nog eens minder ook. Nadeel is wel, de eerste A5 was technisch niet foutloos. Het is dus belangrijk het juiste exemplaar uit te zoeken. Occasion-jager @rachid weet dat als geen ander en is op de proppen gekomen met deze zwarte A5 uit 2010.

Het is namelijk een handgeschakeld exemplaar met 1.8 TFSI onder de kap. Daarmee vermijd je niet één, maar twee granaten: de Multitronic-automaat en het 2.0 TFSI-blok. Dit wil niet zeggen dat deze A5 daarmee foutloos is, maar het scheelt wel een slok op een borrel olie. Desalniettemin is het ook bij deze motor belangrijk om te checken of de kettingspanners van de distributieketting nog in puike vorm zijn en of de koppeling naar behoren werkt. Check voor alle andere aandachtspunten ons aankoopadvies.

De auto in kwestie is afkomstig van de eerste eigenaar en die heeft er maar liefst 388.000 kilometer mee afgelegd. Niet weinig voor een coupé op benzine. De verkoper geeft aan dat het gaat om snelwegkilometers en we zijn geneigd hem te geloven wat dat betreft. Al is het maar omdat we op de redactie berekend hebben dat 388.000 kilometer rijden over wegen waar je 30 mag zo’n 169 jaar kost, terwijl deze Audi pas 7 jaar oud is.

De vraagprijs bedraagt niet langer 12.000 Euro, maar nog slechts 10.500 Euro. De prijs is echter wel goed onderbouwd, want de verkoper geeft aan dat de auto onlangs bij de Kwik-Fit nog een ‘normale onderbouwdsbeurt’ heeft gekregen, wat dat ook moge zijn. Ga jij aan de haal met de ranke coupé?

Bedankt @rachid voor de tip!



54 reacties

‘We zijn geneigd hem te geloven wat dat betreft. Al is het maar omdat we op de redactie berekend hebben dat 388.000 kilometer rijden over wegen waar je 30 mag zo’n 169 jaar kost en deze Audi pas 7 jaar oud is.’

Niet nagerekend, op ’t eerste gezicht ijzersterk, al ligt de gemiddelde snelheid op ’s Lands Heeren Snelwegen niet bijster veel hoger vrees ik.
@volvo-s60-adept: logica zegt mij dat dit betekent dat wanneer de gemiddelde snelheid 120 km/u zou zijn de tijd 169/4 jaar zou zijn. Dus zal die rekensom wel niet kloppen.
@volvo-s60-adept: kost +- 1,5 jaar als je dag en nacht rijdt
@volvo-s60-adept:

7 jaar is 2.561 dagen, hiervan afgetrokken over 7 jaar:

728 za/zo
77 feestdagen
175 vakantiedagen
84 ADV dagen

Blijven over 1.497 werkdagen.

388.000 km : 1.497 = 260 km per werkdag.

Kan aardig kloppen. Zelf reed ik elke dag 151 km enkele reis naar mijn werk. Tikte prima aan 302 km per dag :-)
@erik2907: en er was geen geschikt werk dichter bij huis?
@lekbak: nee, een bewuste keuze tussen woongenot en een fijne werkgever. Plus en plus = afstand rijden.
@erik2907: maar dan wel in een diesel neem ik aan.
Dit zijn geen goedkope grappen, ook al krijg je een riante km vergoeding.
Je schrijft ook best wat af in 7 jaar…
@awesome: Skoda Fabia Combi Greenline in de tijd dat deze vrij was van MRB. Haalde op de snelweg met gemak 1:28, wel bij 100-110 km/u. Reed voor € 6,- / € 6,50 op aan brandstof enkele reis.

Nu Dacia Logan MCV BI-FUEL Prestige met een MRB van € 55,- (benzine € 33,-) en LPG voor € 0,489 (dit moment). Verbruik 1:17 (snelweg). Dus voor € 4,50 enkele reis.

@erik2907: Geen neiging om iets leuks te rijden dat dan meer kost? Kan mij er echt niet toe zetten om in een Dacia te rijden, laat staan als ik dit 300km per dag zou moeten doen.
@rw1994: je moet je er niet toe zetten maar gewoon doen. Er is met in het leven om te betalen dan een auto :-).
@erik2907: met = meer
Ik heb bij deze velgen altijd het idee dat ze een blinde stagiair van de afdeling Finance het ontwerp heeft gemaakt. Dermate lelijk dat je wel moet upgraden naar een fatsoenlijk setje wielen.
@willeme: Ik heb bij deze auto altijd het idee dat hij is ontworpen door een blinde koffiejuffrouw. Dermate lelijk dat je wel moet upgraden naar een BMW 3-coupe / 4-serie.
@basvspr: nee, gewoon nee.
@basvspr: De A5 en A7 zijn prachtige auto’s naar mijn mening !
@oemplus: dat je de a5 mooi vind kan ik inkomen, de a7 daarentegen… van de zijkant lijkt het een poepende hond voor mij, en what is seen cannot be unseen helaas.
@basvspr: Smaken verschillen, maar de A5 is zo’n beetje het mooiste wat Audi ooit de fabriekspoorten heeft uitgejaagd.
@berlinetta: dan zullen smaken verschillen. Ik vind het namelijk echt geen fraaie auto.
@thijsj: Nou ik moet mijn opmerking ook wel iets nuanceren. Ik vind namelijk alleen het exterieur mooi. Het interieur vind ik afgrijselijk. En helaas heeft de snelle ontwikkeling in ledverlichting er wel voor gezorgd dat de auto verouderd uit ziet.
@berlinetta: heb je al aan de eerste generatie R8 V10 gedacht, in een goeie kleur met de ovale uitlaten en chroom in de grille? Die is nóg mooier dan een A5 vind ik. Daar moet ik wel bij zeggen dat de A5 inderdaad erg fraai is.
@jobberns: Zeker ook mooi, maar dan heb ik hem het liefst als facelift (vanwege de nieuwe leds) en als spyder. De coupe vind ik weer minder vanwege de sideblades.
@jobberns: Nóg mooier is de allereerste Audi R8 V8 met handbak.
@berlinetta: heeft Audi méér dan één model?
@basvspr: ben toch behoorlijk BMW fan en heb heel weinig met Audi, maar in deze vergelijking is de A5 coupe (de ‘originele’) toch een stuk mooier dan wat BMW in diezelfde klasse aanbood destijds.
@ukbob: @berlinetta:
Smaken verschillen inderdaad! Naar mijn mening heeft het BMW in elke modelgroep een mooiere en betere auto dan Audi, behalve de 7-serie E65 vs A8 D3. En de i8 vs R8 1st gen (in hoeverre je die met elkaar kunt vergelijken).
@ukbob: Ik vond de E92 3 coupe toch ook wel erg fraai hoor, zeker de prefacelift.
@willeme: inderdaad je kan nog beter op 16 inch staal rijden.
@willeme: ik had het niet beter kunnen verwoorden!
@willeme: Dat is toch slim! Net als de standaard achterbumper van de oude generatie Volvo’s. Als je de mooie rechthoekige uitlaten op je V60 wilde mocht je honderden euro’s bijlappen. Anders kreeg je 2 donkere loshangende pijpjes… makkelijk centen verdienen!
Ik zou hem laten staan. De eerste A5 vind ik heel erg verouderd, met name door die kerstverlichting voorin. Het interieur vind ik heel erg lelijk. En 388k is wel erg veel voor een benzineblokje.
@berlinetta: vooral icm die prijs
“Al is het maar omdat we op de redactie berekend hebben dat 388.000 kilometer rijden over wegen waar je 30 mag zo’n 169 jaar kost en deze Audi pas 7 jaar oud is.”

Bestaat de redactie uit Pabo studenten? Ik ben namelijk benieuwd hoe dit dan berekend is :). Zelfs al zou je volgens diezelfde berekening 120 rijden (4x zo hard) dan zou het nog steeds 40+ jaar kosten…
@hiostu: u kent de term “grapje”?
@basvspr: ik grap nooit over wiskunde :D
@hiostu: klopt inderdaad niks van. 388k/30 = 12933 uur = 539 dagen = anderhalf jaar. Moet je niet slapen natuurlijk.
EDIT: Ruh Roh! Bedankt, is gefixt.
OT: flink aan de prijs voor een auto met zoveel kilometer (en toch nog bepaald geen iconische auto wat dat evt zou rechtvaardigen)
In Duitsland heb je ze met 1,5 ton minder kilometers, voor 8500,-. Kost je alleen wat meer moeite…en wat bpm uiteraard.
Haha onderbouwdsbeurt.
7 jaar x 45 weken x 5 dagen= 1575 dagen
388.000/1575= 246 km per dag… In een benzine auto?
@w0o0dy:zo’n beetje om de dag tanken
@w0o0dy: Als je daar weekendritjes bij optelt en zo nu en dan een lange rit (wintersport?), zal het gemiddelde zakken naar 220 per dag ofzo. Dat is niet eens zo heel gek.
Kwik-fit……
Helemaal eens dat de eerste A5 het mooiste is. Het interieur is ook niets mis mee, maar de MMI is onderhand wel wat verouderd. Het 1.8TFSI blok is overigens een al even grote draak als het 2.0TFSI blok. Ook deze heeft na ruim een ton vaak al een olieverbruik van 1l op 1000km. Bij deze zal dat ongetwijfeld al aangepakt zijn…
10.500€!? Zoiets zou ik max 3000€ voor geven…
Fraaie wagen de A5, maar niet deze crisis uitvoering, wat een kaal ding.
Een weldenkend mens laat zijn auto toch niet bij de kwit fit onderhouden!!
Dit pik ik nog niet op met 38.000km
Ik vind de prijs nog steeds fors gezien de km-stand. €8500 zou beter klinken.

Dit moet je kopen als je weinig km’s maakt, geeft om een mooie uitstraling, maar ook je weg weet in onderdelenland. Kans is natuurlijk groot dat je iets maltechnisch overkomt met zo’n kmstand.
Ik vind dit serieus veel geld voor een auto die eigenlijk afgeschreven is. Ja, ik weet dat er Volvo’s rondrijden met een veelvoud aan kilometers en die wisselen ook van eigenaar. Let wel, dan heb je het wel over een Volvo en niet over een Audi. Als je pech hebt is er al 3 keer een nieuw blok in gekomen.
En eerlijk, de eerste serie A5 is toch echt de mooiste.
Nou als een eerste eigenaar zijn waggi bij de Kwik-Fit laat onderhouden dan hoef ik die waggi niet.
Deze teller is vooruit gedraaid.
Marketingstunt van pon.
Mooi ontwerp, vooral schuin van achter soort europese musclecar om te zien (komt door de heupen). Maar ik zou het niet aandurven… Sowieso veel geld voor een 7 jaar oud 1.8je, laatste onderhoud vij de kwik-fit is ook wel een indicatie dat de eigenaar hem betaalbaar rijdend heeft gehouden (op zich prima hoor), maar dat het einde daarvan nu in zicht is… voor een paar K meer heb je een jongere met de helft of een derde van de KM stand. Denk dat je die investering snel terug hebt verdiend :)
Ik heb vorig jaar mijn A5 3.0 tdi verkocht. Waarom?
– corrossie op de dorpels
– corrossie op de voorste spatborden
– corrossie onder de motorkap, op de veerpootbruggen
– corrossie op de kofferklep

… en nee, niet alleen de mijne heeft er last van.
Verder was het een heerlijke auto met geweldige looks en een fantastische motor.
Als je het ding een keer polijst zet er 17 / 18 inch originele wielen op en je maakt goede foto’s op een nette plek (kijk eens hoe autohan dat bijvoorbeeld doet) dan krijg je een hele andere auto te zien.
@ Jaapiyo: De standvastigheid waarmee je je (voor)overhang-fetisj overbrengt, maakt de gemiddelde Jehova getuige jaloers. Get a life!
En ondanks je, wederom jammerlijk mislukte poging het technisch te onderbouwen, door te vermelden dat de forse overhang komt doordat “je in de basis aandrijving op de verkeerde wielen hebt” leuk geprobeerd is, begint je herhaling zielige vormen aan te nemen.
Ik adviseer je; deal with it, or save it for someone who cares (op bijvoorbeeld je eigen AUTOOVERHANGBLOG.NL).
Stop, hou op, het is nu niet meer leuk.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).