Wie helpt deze arme man van zijn rammelende Saab af?

Auteur: , 105 Reacties

Te koop aangeboden: Saab 9-3 Aero met 312.000 kilometer op de teller. Heeft wat gebreken, dus kan wel wat liefde gebruiken.

Deze prachtige Saab 9-3 Aero staat te koop in België

De Saab 9-3 is normaal gesproken een behoorlijk degelijke auto, maar de eigenaar van dit exemplaar heeft het duidelijk minder getroffen. “Waarschijnlijk op een dinsdagmorgen na een verlengd weekend door de lokale jostiband in elkaar gezet”, aldus de Belg, die er al sinds 2003 in rijdt. Hij heeft inmiddels genoeg van alle problemen en hoopt dat er iemand 8.000 euro over heeft voor ‘de nagel aan zijn doodskist’.

De beste man doet er echter alles aan om potentiële kopers af te schrikken. Zo somt hij op dat het LPG-systeem niet werkt, de remschijven trillen bij remmen vanaf 140 km/u en je bij politiecontroles standaard van de weg wordt gehaald. “Het is Russische roulette met deze auto. Als je wat spanning in je leven wil of een hobby zoekt die veel tijd in beslag neemt, koop dan vooral deze auto“, lezen we verder in de advertentie.

Mocht je dus van een uitdaging houden, dan kun je hier terecht om interesse te tonen in deze prachtige Saab. Of, als je toch echt iets met Russisch roulette hebt, check dan gewoon evenwel een live casino en spendeer je geld daar. Want wij zijn niet zo overtuigd of je met deze aankoop veel geluk gaat hebben! De kans dat je in een casino wint achten we groter dan de kans dat je met deze auto nog 10.000 km zonder pech kunt rijden.



105 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Ik ben een groot Saab liefhebber en ik waardeer eerlijkheidnboven alles. Toch zou ik voor deze bedanken en een andere D-segmenter kiezen die vanochtend werd aangeboden, die C-klasse diesel… Iets zegt mij dat deze Saab eigenaar zijn 9-3 iets meer had mogen vertroetelen!
@gtwillem: Hij is al meer dan 40.000 euro vertroeteld.
@olaf_devries: uw auto?
@gtwillem: Grappige is dat de beste man zoveel aan deze auto heeft verbouwd dat de auto simpelweg niet meer goed loopt.
Wat een prachtige auto. Als ik het geld had zou ik er zeker weten in gaan investeren! Een hobbyauto eindigt nooit, dat is het leuke er aan. Er komt altijd wel wat nieuws om de hoek kijken. Zo bouw je ervaring op.
@VWTouran75: Na 40.000 euro ofwel een dikke 2dehands Porsche Carrera is het leuke er wel vanaf. Voorbeeld: Louter vandaag begon hij koelvloeistof te sproeien door een verkeerd gemonteerde slang (hoi garage!) en bleken de nieuwe schijfremmen en blokken niet echt voor sportief gebruik ondanks zo geadverteerd.
@olaf_devries: Dan ben ik (en wel meerdere) eigenlijk wel benieuwd wat je onderdelen hebben gekost. Een goede turbo-setup ben je al gauw 5k kwijt. Zuigers zijn ook niet goedkoop. Wildere nokkenassen, revisie kop etc. Goed uitlaatsysteem, goed onderstel/remmerij/transmissie en velgen. Standalone ECU (hoop ik iig?!). Afstellen heeft je ook wel genoeg gekost denk ik. LPG installatie… Laten we het hoog vastpakken, dit alles €20.000.- Wat in hemelsnaam heb je met die andere €27,150.72 gedaan?!
@VWTouran75: http://saabworld.net/garage-view-vehicle-27/

Vertel het me maar. ;)
@olaf_devries: Ik zou je eigenlijk voor gek moeten verklaren maar… Ik wil je een gouden tip meegeven. Verwijder de advertentie en hou hem lekker zelf!
@olaf_devries: Aparte accessories z’n iPod en Moto G.. Misschien de koelkast die je erin vervoert hebt ook meereken?
@flutterby: Zou ik zeker doen als die inherent onderdeel is geworden van de auto. iPod was ingebouwd, aangeschaft voor deze auto. Na oververhitting bagger overgegaan op Android. Wederom ingebouwd, op de plaats van het ICM3 scherm. Eerst vragen, dan concluderen.
@olaf_devries: Misschien had je de bagger niet moeten gebruiken waar het niet voor bedoeld is.

“Oh deze tafel zit niet lekker! Wat een waardeloos ding!”
@flutterby: Misschien was er een reden ICM3 niet te gebruiken. Niet oordelen over iets waar je duidelijk geen verstand van hebt. Maar goed, blijf vooral hangen in je instelling.
@olaf_devries: Remmen voor sportief gebruik. LPG installatie. Wat klopt hier niet.
@azenomei: wat is er mis met LPG?

je kan schaamteloos gassen, en het kost geen drol… en is ook minder schadelijk voor het milieu. Daarbij komt dan ook nog dat het “octaangetal” van gas veel hoger ligt, dus je kan de compressieverhouding / turbodruk nog verhogen en dus nog meer pit uit je blok peuteren.
Politie controle heeft denk ik vooral te maken met de kleurstelling denk ik….
@leandro: Dat denk ik ook denk ik.
@leandro: Klopt. Icm geluid.
Ik vind 8.000 euro voor een Saab 9-3 met al die gebreken en zo’n hoge tellerstand toch wel een beetje veel. Iets vergelijkbaars vind je op Autoscout voor pakweg de helft. Dan heb je hem én op Nederlands kenteken én geld over om in het opknappen te steken.
@Edge: heb je de lijst met upgrades niet gezien? Dik 300pk is geen standaard 9-3 en er is van alles aan aangepast/verbeterd. De vraag is of de auto zo slecht is of die eigenaar zo’n serieuze ocd’er is…(?)
@w0o0dy: thx weer wat geleerd, ik moest er even op googlen (osd’er)
@potjak: niet s maar c… Ik leer het wel
:)
@w0o0dy: Combinatie.
@w0o0dy: precies, 3 ton kilometers op een 330 pk getunede auto op gas!!! Het is een wonder!
@svenska_aeroplan_ab: 72000 km, lees de advertentie goed…
Gast… serieus… Zet dat ding gewoon bij de sloop neer. Iets zegt me dat deze gast serieuze issues heeft en niet heel snel tevreden is met iets.
@kvgorp: lees de advertentie eens goed…
Belgen….
@jozef879: Medelander. Helaas.
Nu met nieuw dikke velgen!
Zo op de foto’s ziet-ie er best aardig uit.
Er staan trouwens nog wel meer mooie dingen in die advertentie;
“- Maand lang telefonische support/counseling inbegrepen. ”

En:
“!!! Ik sta ook open voor crowd funding ten einde van een collectieve vernietiging van de Saab. Breng je eigen hamer/honkbalknuppel etc mee. Als 50 mensen dan even 200 euro neertellen ben ik heel blij. !!!”
Met dank aan @RazorHead neem ik aan?
Laat die arme wagen nou gewoon zelfmoord plegen, hij kan er ook niets aan doen dat ie er zo uit ziet!
Mijne staat op 338.000 en rijdt nog vrolijk rond hoor, een Saab rijdt heerlijk. Enige mankementen bij mij zijn elektronisch, motorisch/mechanisch nooit iets mis mee geweest. Ik heb ‘em in het rood :)
Ik mis de ‘met dank voor de tip…’
@Bisazza: inderdaad!!
Hqha genius
saab 93 degelijk? Sorry hoor maar het is gewoon een veredelde opel vectra, onderstel en carrosserie is grotendeels opel.. goedkope meuk en rammeld aan alle kanten. En zo verschrikkelijk iritant dat de auto is de achteruit versnelling moet staan anders krijg je de sleutel niet uit het contact
@rossi46audi: haha, we hebben een kenner in ons midden! Dat is echt de grootste onzin van die sleutel – ik rijd notabene zelf een Saab 9-3 dus ik kan hartelijk om je lachen. Saab is altijd een underdog geweest, nooit populair bij het grote publiek en dus ging het economisch niet goed met het merk. Ze zijn niet failliet gegaan omdat ze slechte kwaliteit leverden, sterker nog: ingenieurs leverden liever een betere auto dan te bezuinigen op kwaliteit, dat heeft ze eerder de das om gedaan. Goedkope meuk, ik en andere Saab eigenaren grinniken smakelijk om je onwetendheid. :)
@93ss: Grappig dat je dat zegt, wij hebben namelijk tot recent een 9-3 Aero Cabrio gehad. En werkelijk ALLES is kapot gegaan aan dat kreng. Behalve de motor die de auto aandrijft zijn ze allemaal vervangen, dakmotor, motor van de electrische stoel, kachelmotor, aircopomp. De 2e versnelling begon te kraken onder het koppel van de motor. Moest ook worden vervangen. Dan zijn er nog de diverse display’s die na 5j pixels verliezen en dr uitzien alsof je een braille cursus moet volgen. M’n pa was van vroeger uit een die hard Volvo fan, dacht met Saab iets soortgelijks qua bouwkwaliteit te hebben. Nou, daar is ie hard van teruggekomen. Hij had er een 9-5 Aero naast, die was iets beter maar ook veel electronica problemen. En ook teveel koppel voor de bak. Voor hem nooit meer een Saab. Kreeg bij de dealer waar ie hem had gekocht 1500,- geboden, inruil op een nieuwe…
@E34M5Touring: bedankt voor je aanvullingen.
@rossi46audi: Jammer dat Saab niet de nog goedkopere meuk van Volkswagen mocht gebruiken omdat Audi daar patent op heeft. Met zulke goedkope onderdelen hadden ze vast wél winst gemaakt…. Om vervolgens nog naar de knoppen te gaan aan torenhoge garantieclaims.
@moveyourmind: oja opel heeft zulk goed spul. Zegt de monteur die bij opel gewerkt heeft
@rossi46audi: Ga je mond spoelen met zeep want je praat alleen maar onzin. Het is absoluut geen goedkope rammelende rommel en het in z’n achteruit zetten om de sleutel eruit te halen is écht geen moeite. En rammelt schrijf je met een T niet met een D. En irritant schrijf je met met dubbel R. Kom op man! Het enige wat klopt aan jouw rammelende zinnen is dat de basis grotendeels Opel is.
@hetzwartesaabvandefamilie: ik heb er genoeg aan gesleuteld dus ja heb er genoeg verstand van. Het is gewoon troep en dat is mijn mening. O ja taal foutje.. je snap wat ik bedoelde toch, dus doel bereikt of snap je dat niet?
@rossi46audi: als je echt verstand had van het merk, zou je enige kennis hebben van de historie en het verhaal achter de 93. De meest herhaalde en gekopieerde uitspraak is toch die van de Opel Vectra, dus allereerst mijn complimenten voor je originaliteit. Ten tweede; Opel was totaal niet te spreken over Saab en zijn ingenieurs, reden: de auto deelde TE WEINIG onderdelen met de Vectra. De jongens bij Saab wilde graag een goede en veilige auto, en die is er uiteindelijk ook gekomen. Bekijk eens de aflevering van Topgear en het vergelijk met de Vectra en 93. Dat zou voldoende moeten zijn voor je.
@ptothem: klopt interieur delen ja. Verder is het onderstel 1op1 overgenomen van een vectra en geloof me dat is troep. Dat merk je wel als je zelf een sleutel pakt en die hokken moet gaan verbouwen
@rossi46audi: je hebt dus gewoon een punt als ze niet verder komen dan jouw argumenten onderuit te halen door het noemen van spelfouten (stel je eens voor dat je nu zelf zo’n Saap zou hebben…..)
@roppp: Toch wel apart dat wanneer een Saab techniek deelt met een Opel het een veredelde Opel is. Qua benzinemotoren is de 1.8 van Opel (welke je overigens zelden ziet), de overige motoren niet.

De Ferrari op jouw plaatje deelt techniek met Fiat, dus veredelde Fiat?
@bassen: als jij echt weet waar je het over hebt, zou je deze opmerking niet gemaakt hebben…. ..
@roppp: Wie leverde ook weer de diesels voor oa. Saab? ;-)
@rossi46audi: pssst. De Opel Vectra is, net als deze Saab, zwaar ondergewaardeerd en zeer betrouwbaar.
@ej20g: tot dat je eraan moet sleutelen. En ja sommige halen makkelijk 3ton, motorisch onverwoestbare izuzu en fiat blokken(diesel) maar onderstel en interieur delen is gewoon van zeer goedekope bende gemaakt door de goedkoopste aanbieder
Victor Muller misschien?
Als ik de advertentie goed lees heeft hij eigenlijk pas 72.000 km gereden…
@Jipp: Goed gelezen. Met de motor wel dan. Chassis is wel oud. Voor de rest is zo ongeveer alles vervangen geweest.
@jipp: zo las ik hem ook. Voor 2K minder wil ik het nog in overweging nemen. Het is wel enkel het blok dat deze afstand heeft gedraaid. Al het andere zit er wat langer op..
@awesome: gezien de aanpassingen lijkt me dat alleen het interieur en de carrosserie een behoorlijke kilometerstand hebben…
Een getuned turbo op gas
Da’s het zelfde als markokanen zeggen in een sisha-bar. Vragen om ellenden.
@jibbe: LPG boer zei dat het zo perfect was. *beter konden ze niet*. En toen bleek hij constant te arm te lopen en boem.
Deze Saab is geen Saab meer met die achterlijke velgen. Doet gewoon pijn aan mijn ogen.
@hetzwartesaabvandefamilie: Nou, dan doe je plicht. Koop hem, tik een stel originele (of wel bij deze auto passende aftermarket als dat je ding is) velgen op de kop en herstel hem in ere.
@Edge: orginele velgen krijg je erbij hé… Zie advertentie
@potjak: Dat zijn louter de winter velgjes.
@hetzwartesaabvandefamilie: Ik wacht op een leuke set ALU50. Ik vind dit ook te Johnny en Anita.
Saabs waren nooit erg degelijk. Na een jaar of 5 begonnen de gebreken te komen. Liefhebbers namen die voor lief, de rest kocht een echte auto. En toen werden ze overgenomen door Slopel……
@roppp: GM hangt er boven. Valt Opel ook onder maar dat is het dan ook.
@roppp: ook jij moet je mond spoelen met zeep! Saab is gewoon kwaliteit, veel mensen waarderen die niet alleen om dat het failliet is. Ga nou maar gauw buiten spelen met je vriendjes ipv dom te luln op autoblog
@theyoungsaablover: ach kijk, daar us weer zo’n meeloper op zijn 2cm lange wormvormig aanhangseltje getrapt, omdat iemand wat naars zegt over zijn favoriete en buitengewoon succesvolle merk (hahaha). Zal ik zelf jouw moeder vast even voor je roepen???
@roppp: Ondanks dat ze niet “degelijk” zijn rijden de meeste nog vrolijk rond met kilometerstanden waar je u tegen zegt. Tevens staat Saab bekend als; “Saab, het Zweedse automerk met een degelijk, veilig en innovatief imago”

De 99 maakt in de jaren ‘70 naam met diverse nieuwigheidjes in de autowereld, zoals ruitenwissers en -sproeiers voor de koplampen (1970), elektrische stoelverwarming (1971), en verstevigingsbalken in de portieren tegen flankaanrijdingen (1972). Het is bovendien de eerste gezinsauto die (vanaf 1977) met een krachtige turbomotor wordt uitgevoerd.
@bassen: heel leuk hoor al die wetenswaardigheden van 40 jaar geleden. VW staat tegenwoordig bekend als betrouwbaar en degelijk terwijl elke kenner ook weet dat dit dus echt niet zo is.
Wat wel zo is, is dat Saab een aantal buitengewoon trouwe liefhebbers kent die er alles aan doen om hun Saab in goede conditie te houden en dat is natuurlijk prima. In Zweden heb ik nog de allereerste Saabs zien rondrijden. Geweldig!!!
De ellende is mijns inziens begonnen met de overname door Saab. Waar dit model vanaf stamt dus.
@roppp: ik heb meerdere Volkswagens gehad en op dit moment in mijn bezit. Ook in mijn omgeving rijden er veel Volkswagens of VAG producten. Op een auto na (distributieketting uitgerekt) hebben we nog nooit grote problemen gehad, al 20 jaar niet. Passat’s, golfjes, polo’s en sharan’s, allen blijven ze rijden.
@roppp: Oh dus het merendeel van de Saabs rijd nog omdat alle eigenaren liefhebbers zijn en dit heeft dus niks te maken met de betrouwbaarheid van de auto’s? Goed te weten.
@bassen: ga daar maar wel vanuit!!
Kunnen jullie ook oplossen dat ik gen reacties te zien krijg?
Je zou ‘m bijna kopen..
Lpg eruit, gas is om op te koken en nieuwe remblokken en -schijven erop. Maar ik mot geen Saab, sorry.
Goeie deal zo! Ik zeg: kopen..
@reggie-boy_rood: Kom maar langs.
Bij beter kijken, komen trillingen wel vanaf de remmen? Aan de velgen te zien zijn hele stoepranden weggewerkt.
@moondustfocus: Velgen waren 2dehands. De dure Hirsch velgen van 2000 euro waren niet bestand tegen de Belgische wegen en de kwaliteit an sich was blijkbaar niet geweldig.

Remmen raken oververhit incl. blokken. Zooi dus. En er wordt weer aan gewekt…
Op het Saabforum kun je alles lezen over zijn auto en wat er mee mis is (geweest);

http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?f=18&t=78924
En dan toch 12 jaar in zo’n hok sturen… Wat een banaan
@AMV8Bart: Gekocht bij 195.000km. :)
Blijf het een mooie auto vinden..
Haha geweldige advertentie. Iets zegt mij dat deze auto met dwang verkocht moet worden (van vrouw lief?) en er helemaal niet vanaf wil omdat hij zo gehecht is aan zijn wagen.
@potjak: Is nogal dubbel. Voor een goed bod gaat hij weg. Vrouwtje zet geen druk maar irriteert zich uiteraard wel aan het geld dat erin gestopt wordt. Verder wil ik hem ergens liever niet weg doen omdat hij zoveel heeft gekost en het ontzettend veel werk in zit. Maar als daily driver blijft hij sowieso niet. Dan moet er gewoon een ander bijgekocht worden en deze wordt dan omgedoopt tot trackday auto.
@olaf_devries: nou, ik mag je graag groot gelijk geven met die tekst, als hij wordt verkocht is het aan een liefhebber!
Sinds ik de gehele advertentie gelezen had twijfel ik ineens een heel stuk minder aan de staat van deze auto. Lijk me een klassiek gevalletje ocd van de eigenaar. Zou er alleen wel fatsoenlijke velgen onder leggen
Als ik het dus goed lees: auto was op zich prima in orde, tot iemand er aan ging sleutelen en zo’n beetje de hele aandrijflijn is vervangen door non-standaard spul. Om er dan de Jostiband de schuld van te geven…
@potver7: Ja en nee. Wat met upgrades te maken heeft daar hoor je me niet over. Maar een volumeknop die de ene dag wel werkt en de andere niet, CIM unit die ineens storingen geeft, kont verwarming die een passagier probeert te verbranden en dan ermee kapt, connector na het achterlicht dat besluit te smelten, icm3 die zichzelf om de zoveel tijd herstart, destijds originele versnellingsbak die even lekker blijft hangen in de tweede versnelling (bij de standaard 210pk)…. Zomaar even wat er bij me op kwam.
Hahahahahaha! Wel n mooie auto verder, zo’n 9-3
Tja als ie ‘m echt kwijt wil zou ik t positiever brengen. Zo heel veel lijkt er niet mis..
Graag gedaan hoor AB ;)
@autoblogger Waarom niet een leuk filmpje/interview met deze gast, @olaf_devries ?
Lijkt me erg leuk!
Ik heb hier een Saab 900 turbo cabrio staan op een Opel platform, ding is een rotbak geweest, heeft ons fortuinen gekost om hem te onderhouden, julle mogen hem gratis komen halen na dat ie uit ons bedrijf over enkele maanden is uitgeschreven…
Ok, hij is dus al opgevoerd, rijdt op LPG en er zit 10W40 olie in. Dit lijkt mij sowieso al geen goede combi.
@jippie: Geen LPG meer.
@olaf_devries: niet meer idd.
Advertentie is verwijderd, niet door mij maar door het volk bij 2dehands.be. Excuses. Kopie van de advertentie heb ik helaas niet.
@olaf_devries: http://www.speurders.nl/lopend/nagel-aan-doodskist-148386513.html

Voor wie nu zoiets heeft van “verdorie, te laat gelezen, wat stond er dan?”
Waarom zou je er de hele tijd zoveel geld aan uitgeven als hij toch de hele tijd kapot gaat? Flikker hem dan weg en koop een goede auto.
Brrr veel geld voor een afgetrapte opel.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).