Porsche’s cruisecontrol gooit je met 0,7G door een bocht

Auteur: , 30 Reacties

De zelfrijdende auto krijgen we niet in één keer, maar wordt in stapjes geïntroduceerd. Zelfs Porsche doet er aan mee, met een cruise control-systeem dat beter bochten kan nemen dan jij.

Porsche Cayman S

Porsche is waarschijnlijk niet het eerste merk waar je aan denkt bij autonoom rijden. Toch wordt ook in Zuffenhausen aan autonomie gewerkt, maar op een meer entertainende manier. Het heet InnoDrive en is een uitbreiding op het bestaande active cruise control. Want automatisch afstand houden op andere auto’s is niets nieuws meer, dit systeem gaat een stapje verder.

Het werkt als volgt. Porsche heeft in een database informatie over bochten vastgelegd. Daarbij wordt voornamelijk naar twee zaken gekeken: de radius van de bocht en de hellingshoek van de weg. Op basis daarvan een Porsche berekenen wat de ideale snelheid om een bocht te nemen met ingeschakelde cruise control. En hoe minder je afremt, des te efficiënter je door een bocht rolt. Bovendien hebben (sportieve) Porsches grip te over, dus dat kan behoorlijk hard gaan. Tot een laterale kracht van 0,7G. Porsche regelt de snelheid, het enige dat je zelf nog moet doen is sturen.

Door het nemen van bochten te optimaliseren – soms door gas bij te geven vóór een bocht – denkt Porsche het brandstofverbruik met 10 procent te verminderen, en 2 procent van de totale reistijd af te halen. Met dergelijke slimme systemen kan Porsche immers de brake specific fuel consumption (BSFC) optimaliseren.

Porsche InnoDrive

Car & Driver mocht het systeem onlangs testen, en was er ronduit positief over. Ondanks dat het natuurlijk totaal debiel klinkt om een Porsche het rijden zelf te laten doen:

“We sampled an early InnoDrive prototype over a 14-mile loop and can say that it is the most entertaining cruise control ever conceived. Pulling your feet off  the pedals is a totally alien experience on a winding two-lane, but it’s something the La-Z-Boy jockey in us could get used to. “



30 reacties

Straks krijgen we auto’s die rijden voor ons, waarbij er geen stuur meer in zit en waarbij de overheid bepaald of je uberhaubt nog wel met de auto mag reizen. Dan heb je er niks meer tegenin te brengen. Ik blijf lekker bij de manier waarop autorijden is uitgevonden, 4 wielen, een stuur en zelf rijden.
@ghost:kom we gaan naar mother russia daar rijden ze van de dikste auto’s tot een wrak
@ghost: Welke mensen, anders dan nu, mogen straks niet meer op de weg rijden?
@ghost: ik denk dat jij de essentie van dit artikel gemist hebt. Moderne auto’s bepalen voor een groot deel al wat goed voor jou is door zelf af te remmen, de afstand te bepalen en zelf in te parkeren. Gas geven, gaat elektrisch, schakelen automatisch. Heel langzaam worden we klaargestoomd voor de auto die echt alles overneemt. Daar is geen ontkomen meer aan…….
@ghost: echte puristen die verzorgen ook de aandrijving zelf. Dus tegen iedereen die jammert over autonome auto’s zeg ik: ga toch fietsen!
Ik zou nu een hele flauwe grap kunnen maken over Roger Rodas en Paul Walker, maar dat laat ik even voor mij…..
@willempjuh: Houd de doden erbuiten.
@willempjuh: laat maar komen!
@willempjuh:
niet flauw, eerder smakeloos…..
met cruise control over bergweggetjes. om brandstof te besparen. in je porsche.
@super: Autorijden; leuker kunnen we het niet maken, wel saaier…
Cruisecontrol, het kan gewoon uit als je dat wilt. Ik vind dit wel heel gaaf hoor een cruisecontrol die de auto op zijn max de bocht door stuurt.
@potjak: 0,7G is echt helemaal niks voor een Cayman.
@alcantara: dat is best veel… Bij meer dan 1 zou de wagen namelijk van de weg schieten. We rijden niet rechtuit hé maar door een bocht. Een Audi R8 doet op zijn max 1,5 en dat is rechtuit. (Heb er even op Ge’googled. Ben ook geen G kracht expert)
@potjak: 1.5G rechtuit staat gelijk aan een versnelling van bijna 15 m/s^2 dat lijkt me sterk. En bij de figure 8 tests van motortrend stelt 0.7G inderdaad niet overdreven veel voor.
” Freude am fahren ” zei een Duits merk vroeger.
Ik begrijp Porsche wel.
Maar niet dus.
Want de enige reden dat ik ooit Porsche reed, was juist voor de sensatie en de kick van het rijden.
En dat ik van die levensgevaarlijke ouwe krengen reed uit de zeventiger jaren die je gewoon probeerden te vermoorden als je niet bij de les bleef.
En dat je blij was dat je levend door een bocht was gekomen, die je fout had ingeschat.
Want liften in een bocht met een 911 is dodelijk !

Dus kun je in mijn wereld net zo goed een Daihatsu medrive of Suzuki isteer kopen als een 911 je met cruise control door de bochten heen jengelt.
En kunnen we alle races wereldwijd stoppen, de computer kan het nu eenmaal beter dan de mens doen.
Maar ik heb het al voorspeld : de automobiel is zichzelf aan het degraderen tot het niveau van een wasmachine, een utilitair product, ik zou zeggen, geniet zo lang het nog kan !
Dus Porsche gaat een systeem maken dat ervoor zorgt dat je sportwagen een soort leswagen wordt..
Je hoeft alleen maar te sturen!

Vast een hit bij een bepaalde doelgroep.. Maar als ik een Porsche had en me door een systeempje door de bocht liet rijden zou ik t ding inruilen op een alto en een rollator.
En de volgende stap is dat je Porsche lekker over bergweggetjes aan het scheuren is en jij zit thuis alles te bekijken via de webcam…
@Hubert: dat is gewoon GTA…
@e1000bmw523i: voordeel is wel dat je de Porsche (of beter gezegd, Comet) niet heeft te kopen. Scheelt ook weer!
Aangezien de meeste Porsche tegenwoordig een Duv zijn of een liftback is vooral het fotootje fout. Kijk naar het plaatje van Car and Driver.. Dit is voor de hopeloze figuren met zo’n veel te zwaar, onsportief rijdend hok.
Leuk dat laten rijden maar volgens mij gaan mensen dan autorijden verleren. Kijk nu maar eens wat een puinhoop het is als de stoplichten niet meer werken. Moeten ze ineens zelf gaan nadenken, lastig iets.
Als je niet wil rijden, ga je toch lekker met het openbaar vervoer. Dat is toch het hele principe van je laten vervoeren. Waarom nog tijd, energie en geld steken in zelfrijdende auto’s. Autorijden staat voor plezier, waarom deze eigenschap wegnemen? Zeker bij auto’s als een Porsche lijkt mij dit onnodig.
@bmwkevin: kom op, wie wil nou vrijwillig in dat veevervoer stappen? ’t Zit vol met irritante stinkende mensen!
Springt “normale” cruise control dan uit in bochten?
Deze optie wil ik net zo graag als de optie dat je de ruitenwissers kan activeren met je ogen…
Mooi systeem, maar ik doe het liever zelf!
Houdt het ook rekening met bijvoorbeeld ander verkeer. Lijkt mij niet echt een nuttig ding op de openbare weg
Auto’s worden met de dag geavanceerder en steeds saaier… waar is de kick gebleven?
En toen was het wegdek vochtig…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).