En het beste nieuws is: deze moderne interpretatie van de Alpine A108 gaat in productie!
De originele Willys Interlagos uit de sixties was gebaseerd op de Alpine A108. Nee, het wás eigenlijk een Alpine A108, die door Willys-Overland in licentie werd gebouw. Enkele jaren geleden doken al eens geruchten op over een mogelijke revival van deze Braziliaanse sportwagen, maar vorige maand werd aangekondigd dat het moment daar is. En hoe!
Deze nieuwe Interlagos, genaamd AW 380 Berlineta, heeft namelijk een 3.8-liter biturbo zescilinder boxermotor van Porsche (who else?) onder de kap, die is opgekieteld naar een volwassen 610 pk. Het koppel bedraagt een gargantueske 830 Nm en wordt via de achterwielen middels een sequentiële 6-bak op het asfalt overgebracht.
Daarmee racet de Willys van stilstand naar 100 km/u in 2,7 seconden, de acceleratie stokt bij 340 km/u. De remmerij bestaat uit carbon-keramische schijven met zes zuigers vóór en vier stuks achter. Het leeggewicht bedraagt een alleszins redelijke 1.350 kg.
Dan nu het slechte nieuws: er worden er (vanaf komend jaar) slechts 110 van gebouwd en ze kosten minimaal 380.000 euro’s per stuk. Toch is het wat ons betreft een aardig geslaagde poging van Maggiora en Carrozzeria Viotti om een klassieker in een modern jasje te steken.
PS: de volledige specsheet vind je in de gallery!
Ik vond dat toch pittig snel voor “maar” 600pk
@mrrallycross: inderdaad 2.7 sec lijkt me een beetje te optimistisch
@supersim200: Met deze specs kan dat theoretisch toch helemaal niet?
@bustertje: Qua specificaties, komt deze heel dicht in de buurt van een Porsche GT2 RS. Die doet met 620 pk, en -op 15 kg na- hetzelfde gewicht, 0-100 in 3,5 seconden. Let wel, de GT2 RS heeft een handbak.
Een vlug vergelijk met de modellen van Porsche, leert dat je er met een handbak 0,2 seconden langer over doet tot 100 km/h, dan met een automaat. Dus moest de GT2 RS een automaat hebben, doet die 0-100 in 3,2 seconden.
Je zit dan nog “maar” met een verschil van 0,5 seconden. Deze heeft wel 10 pk minder dan de GT2 RS, maar heeft wel 130 Nm meer koppel ! De banden zijn ook nog iets breder, 345 vs 325 dus hij kan het vermogen ook ietsje beter op de weg brengen.
Dus uiteindelijk lijkt het mij niet zo onmogelijk te zijn, als je in de eerste plaats zou denken.
@SimonMc: Plus het is een publiek geheim dat de snelste 911jes stiekem sneller sprinten dan de fabriek je wil laten geloven. Ik weet niet waarom, misschien om VAG broeders Lambo en zelfs Bugatti niet van hun glans te ontdoen maar verschillende publicaties hebben de GT2 en de nieuwe Turbo S geklokt op minder dan 3 seconden. Al dat gewicht achterin vertaalt zich gewoon in ideale grip om er vandoor te schieten…maar of dat dan ook in diezelfde mate voor dit bouwsel geldt is weer een andere vraag, dan moeten we even kunnen kijken waar de motor precies zit.
@jaapiyo: GT2 (RS) onder de 3 seconden krijgen is een lastige opgave.
De Turbo S kan het door een combinatie van 4wd, PDK en launch control die perfect op elkaar zijn afgestemd, bij de GT2 RS moet je zelf roeren en heb je alleen aandrijving op de achterwielen.
@SimonMc: alleen er word gesproken tussen de specs over een RWD…. En de GT2 RS is toch en 4WD?
@3246cm252kw: Nee. De Carrera 4 en Turbo (S) modellen hebben 4wd. Die GT3 en GT2 hebben altijd RWD.
@bustertje: wat wij waarschijnlijk nog niet weten is dat er een super galactische spinnende turbine ook nog zorgt voor 1000pk extra
@supersim200: zeker mer een RWD maar ben zeker erg benieuwd! :-)
@mrrallycross: Kijk naar de Nissan GT-R. ‘Slechts’ 550 pk, maar wel van 0-100 km/h in 3 seconden…
@valentinorossi: Het is zelfs 2,7 ;-) . De Nismo met 600 pk, doet het in 2,5 seconden.
Alpine’s waren bijzondere auto’s vanwege hun ‘avontuurlijke’ weggedrag, mooie koetswerken en lage gewicht. Een soort Franse Lotus, dus. Een motor met 600 pk en 800nm is niet geheel des Alpines.
En een Porsche 911 GT2 RS (ongeveer zelfde specs) is zo’n bijzondere auto omdat hij met vermogen overweg kan. Jarenlange ervaring van gesnorde ingineurs in doktersjassen zorgden ervoor dat dit concept uiteindelijk werkte. En nu komt een bedrijf vanuit het niets met dezelfde motor als die auto. Iets zegt me dat de ontwikkeling van onderstel, remmen, dempers, besturing niet op hetzelfde niveau zijn…
@gtwillem: Gewoon kijkend naar het ding en wetende dat er een porker motor inzit vraag ik me af of er stiekem niet meer Porsche techniek inzit die door die snorren met doktersjassen gemaakt is.
@jaapiyo: ja, dat denk ik ook. Kijk maar naar de koplampen, deuren, vooruit, wielen: het lijkt allemaal op de zelfde plaats te zitten op de plaats te zitten als op de 911.
Zou me niets verbazen als het gewoon een getunede 911 Turbo S is met een andere koets. Net zoals die Stratos op basis van de F430, de Devon GTX op basis van de Viper, de Bertone Mantide op basis van de Corvette ZR-1 en die speciale Alfa waar Clarkson laatst me reed in Top Gear (met uitlaten gebouwd uit Otis Redding ;-)).
hmmm van een jeep die niet eens de 100 haalt ( kunnen ze wel maar door de speling in het stuur vlieg je er gelijk uit bij 70 km/h, mijn vader heeft er een, heb er ervaring mee maar het zijn wel geweldige wagens!) tot een supercar die van 0 tot 100 knalt in 2.7 seconden, ze hebben niet stil gezeten….
@henkhupelschoten: niet dezelfde willy’s -=edit: language!=-. Dat bedrijf bestaat niet eens meer.
-edit: nutteloze bijdrage-
@mopar: stoere boy…… en het bestaat nog gewoon valt onder fiat….
@henkhupelschoten: als je daarmee jeep bedoelt dan heb je het mooi mis. Het hedendaagse jeep is ontstaan uit 3 verschillende merken. Willys bestaat al niet meer sinds de jaren 60. Misschien eerst even onderzoek doen voor je dingen neerzet. Of noem jij Audi ook nog steeds Auto Union?
Ziet er goedkoop uit…
@meneer: zal aan het kleurtje liggen maar op de details ziet ie er best strak uit!
@flightom: met de prestaties is niks mis maar met het uiterlijk zeer zeker wel voor die prijs als je het mij vraagt.
@meneer: Wat bedoel je dan met het ‘goedkoop’ eruit zien? Ik refereer dat naar slecht sluitende deuren, randen die slecht afgewerkt zijn en kieren van km’s breed. Mensen onderschatten hoe moeilijk het is voor kleine fabrikanten om dat soort details op orde te hebben en dat ziet er bij deze Willys niet heel slecht uit als je het mij vraagt.
Je vindt hem niet mooi? Dat is wat anders ;)
@FlighTom: ik bedoel dat de auto er uit ziet als een uit de klasse gt86. Als je voor deze prijs een supercar koopt vind ik dat hij er ook wel zo uit mag zien.
Mijn fiets gaat van 0 naar 100 in 1.8 secondes!
@nvhuijkelom: 100 meter per uur?
@mrrallycross: oh toch nog iemand scherp genoeg, jammer.
Ik vind ‘m meer gemeen hebben met de A110 dan de A108.
Vooral vanwege die spotjes op de neus.
Verser wel een leuk uitziend bakkie, al is de perfomance misschien wat overdreven.
@carmasterr: inderdaad. Absoluut een aardig model. Met een viercilinder boxer turbo van Subaru of atmosferische 3.4, 3.6 of 3.8 liter van Porsche zou het meer Des Alpines zijn.
In het lichtblauw, met andere wielen, kan hij best wel. Ik vind de voorkant perfect.
@lacker: ja de wielen zijn ook het enige wat ik zou veranderen, en waarschijnlijk een andere kleurtje! Ik vind hem lekker hoor!
Erg gaaf! Hier hoopte ik al op
1350kg. Dat is 2 originele A110 Alpine’s… Deze ziet er ook enorm uit. Zeker naast het origineel. Ben het wel met @carmasterr: eens, daar lijkt ie meer op.
@E34M5Touring: Dat dus…
Dit ding heeft niks daarmee te maken. Gewoon weer een ontwerper zonder fantasie
@baasbas: Terwijl een kleine, lichte sportscar prima past in de huidige tijd. 1000Kg en dan dat 1.6 Turbotorretje uit de Clio RS ofzo. Meer dan genoeg en veel meer Alpine dan dit.
@E34M5Touring: Liever nog lichter en dan de 2.0 NA uit de vorige Clio
Maar dat zal dan wel weer onbetaalbaar worden
@baasbas: Ja zou wellicht nog beter passen inderdaad. Ook qua geluid etc.
https://www.youtube.com/watch?v=aMg9mwwP8LY
https://www.youtube.com/watch?v=T23Wg2sqBZA
Cool!
Is dat nieuw? Dat je reacties pas te zien krijgt als je op het knoppie klikt?
Geen verbetering en zwaar irritant als je het mij vraagt!
Ik vind de auto niet verkeerd.
Met de wagen zelf is weinig mis, maar de naam Willys doet mij nu niet meteen denken aan een supercar…
Liever een klassieke voor mij.Of de nieuwe Alpine.Als Renault een keertje zin krijgt om dat ding eindelijk eens in productie te gaan nemen natuurlijk.
Is dat zo’n prestatie dan voor zo’n auto? Een Nissan GT-R haalt dat al.
@alcantara: Met 4-wiel aandrijving…
En nu in het blauw met witte strepen graag :-)
Bij het horen van de naam Willys denk ik niet bepaald aan een supercar..
Zeker niet verkeerd maar iets er aan maakt me niet super enthousiast. Ik weet alleen niet wat dat ‘iets’ is.
Ik vind hem geweldig mooi! Die kieren mogen nog wat smaller maar al met al mag het totaalplaatje er zeker wezen.
Ik vind dit apparaat dus echt machtig mooi. Net zoals een Ford GT een prachtig eerbetoon is aan de GT40 is deze een mooie doorontwikkeling van de Alpine A110.
@mauritsh: Het staat misschien niet ter discussie maar ik vind deze met die “rallye koplampen” meer een doorvertaling van de A110 dan de door jou genoemde A108. Die had die lampen namelijk niet…Hierin schiet de berichtgeving van Jalopnik toch een beetje tekort ;)
@r2d2: ok, had dus eerdere berichten van @carmasterr over het hoofd gezien maar ik sluit me aan bij zijn comment.
Ziet er goed uit!
Ziet er goed uit
Ziet er geinig uit. Wel opvallend dat ze een motor van Porsche gebruiken. Dat hoor je niet zo vaak maar is eigenlijk best logisch. Laag zwaartepunt, licht en bewezen betrouwbaar en sterk.
Met name de voorkant en velgen doet me denken aan de Lexus SC430….
Ik ga vanuit dat de voorbanden 265 breed zijn ipv 65 :p
Voor de rest vind ik hem niet zo mooi, niet mijn ding maar als ze die 2,7 waar kunnen maken dan steek ik mn duim wel op
Ik heb weinig met supercars, maar dit is toch best een knappe wagen. Niks mis mee. Hij ligt een stuk beter op het netvlies als een willekeurige Porsche, Ferrari of Lamborghini. Ik ben wel benieuwd naar het interieur eigenlijk: is daar al iets over bekend?
Maar als eerbetoon aan de oude Alpine’s….? Mwah, dan zie ik veel liever dit ding van Renault zelf:
http://www.autoblog.nl/gallery/Renault/Alpine_A110-50_Concept/Renault-Alpine-A110-50-10.jpg
Geweldig ding is dat! Hartstikke modern, maar met subtiele verwijzing naar “vroegah”. Zo zie ik het graag. Ik kan niet wachten tot hier een productieversie van komt. Dus Renault, aanmaken, en rap een beetje! ;-)
@Rob: Wat is deze?
“Toon afbeelding” is dat nieuw? Zit @autoblogger stiekem updates door te voeren? ;-)
@Rob: yep :D
Gezien de proporties, vorm van de voorruit en A-stijlen en de genoemde Porsche-techniek heb ik sterk het vermoeden dat hier een complete 911 Cabrio onder zit. Alleen komt de wielbasis niet helemaal overeen, dus ik vraag me af of die wel klopt, of dat ze iets met de wielophanging hebben gedaan (wat me stug lijkt)…
Vernieuwen omdat het kan niet omdat het ( een verbetering)nodig is, bezigheids therapie bij AB!.
Renault kopie met Porsche motor?, nee dank u. smaakt naar vieze stamppot.
Haha, Renault geklopt in snelheid. Vraag me af wat zij ervan vinden. Ik kan me voorstellen dat ze niet geheel tevreden zijn hiermee.
Verder wel mooi ding. Misschien wat te retro…
laagtoerig blokje wel met die specs..
@dappers:
Turbo’s hè.