Harman Individual Sound Zones: potentiële huwelijksredder

Auteur: , 17 Reacties

Want terwijl je eega onderweg met één of andere zeikplaat zit mee te blèren, zet jij Peter Pan Speedrock gewoon nog een tandje harder zonder dat je elkaar in de weg zit of stoort. Probleem opgelost!

Harman Individual Sound Zones

Vooruit, da’s een iets te rooskleurige voorstelling van deze nieuwe techniek, maar Individual Sound Zones is er inderdaad op gericht om per inzittende het geluid te versterken of te dempen. Gevolg is dat tegelijkertijd de passagier voorin een telefoontje kan plegen, de bestuurder wordt afgeblaft begeleid door de lieftallige vrouwenstem van het navigatiesysteem en de koters op de achterbank zitten te genieten van het zoveelste pulphitje op de radio. En dat allemaal zonder dat de inzittenden last hebben van “elkaars geluid”.

ISZ creëert namelijk individuele zones in de auto die ervoor zorgen dat elke inzittende voornamelijk het geluid hoort dat voor hem/haar belangrijk is. Voornamelijk inderdaad, want het is helaas nog niet mogelijk om de verschillende zones ten opzichte van elkaar helemaal geluiddicht te krijgen. Da’s dan weer een tegenvallertje, maar het begin is er!

Hoe werkt het?

Het systeem werkt met kleine hoofdsteunspeakers, die gebruikmaken van microspeaker-techniek, en langwerpige dunne speakers in het plafond van de auto. Daarnaast is het systeem erop geënt om crosstalk tussen verschillende zones zoveel mogelijk te minimaliseren. De kleine luidsprekers werken op hun beurt samen met het bestaande speakersysteem in de auto en het systeem kan dan ook in elke auto met een audiosysteem van Harman via de versterker worden ingebouwd, waarbij het uiteraard wordt afgesteld op de binnenvorm van de kar in kwestie.

Al met al een mooie stap in de goede richting, met als keerzijde natuurlijk dat autorijden er op deze manier niet echt socialer op wordt. Voor zover daar überhaupt nog sprake van was natuurlijk, want de tijd van ‘Wie is het?’-reisedities en andere grollen op de achterbank is toch al een poosje voorbij.

Meer lezen over ontwikkelingen op speakergebied? Check dit artikel op Apparata over het geluidsysteem in de nieuwe Audi Q7.



17 reacties

Ies in mij zegt dat dit rete duur is.
Als dit systeem mij stilletjes influistert dat vrouwlief naar de kapper is geweest of nieuwe oogschaduw en schoenen heeft of 315 gram is afgevallen, dan wil ik het direct bestellen :-)
@gtwillem: en als je vrouw zegt, ‘er is niks aan de hand’
Dan legt hij uitgebreid uit wat er allemaal mis is en hoe dit uiteindelijk jouw schuld is
@bierbuik: de schoonmoeder app?
Lijkt mij op zich een goed idee. Ook geen last meer van schreeuwende mensen als je sportief een bochtje pakt
Als dat systeem de bijrijders stoel compleet blokt Is het echt prima
Ik kan me herinneren dat ik deze techniek jaren terug al eens voorbij heb zien komen bij dat programma Jules Unlimited.
Kan het gemist hebben met het lezen maar hoe krijg je dat uit 1 radio? Goedkoper lijkt mij om de vrouw of kinderen gewoon oordoppen oplaten doen met muziek uit eigen mobiel ofzo.
Goedkoper: koop een SmartForTwo en richt je vrouw af.
Ik vraag mij wel af hoe de subwoofer zich individueel kan aanpassen. Zit je lekker relaxed naar Bach te luisteren met de beats van Tiesto? Dat kan uiteraard een goede combi zijn maar is niet wat je op dat moment wilt.
Iets dergelijks is toch al lang in gebruik bij o.a. Mercedes? Hoewel het nu vast wel gefinetuned zal zijn, is het nou niet echt nieuw.
Hoezo? Ik ben hartstikke blij met ‘Let it go’ dat zowel rechts als rechtsachter meegeblèrd word joh….
Ze doen hun best om auto’s lichter te maken(mooi)aan de ene kant, om ze aan de andere kant weer zwaarder te maken met dit soort onzin.Logisch.
Let me gues, first world problem!!!. Dat we dit nodig schijnen te hebben zeg…
Noice cancelling zodat je het geluid van de passagiersstoel (of de achterbank) niet meer horen kan lijkt mij ideaal!
Dat zou de humeurredder van de eeuw worden :)
@n54coupe: eindelijk een volumeknop voor je vrouw en kinderen!
Nu nog eentje voor buiten de auto :’)
Duckt-tape werkt veel beter en is voordeliger ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).