• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Harman Individual Sound Zones: potentiële huwelijksredder

Auteur: Author, gepost 6 januari 2015 om 22:21 – 17 Reacties

Harman Individual Sound Zones


Want terwijl je eega onderweg met één of andere zeikplaat zit mee te blèren, zet jij Peter Pan Speedrock gewoon nog een tandje harder zonder dat je elkaar in de weg zit of stoort. Probleem opgelost!

Vooruit, da’s een iets te rooskleurige voorstelling van deze nieuwe techniek, maar Individual Sound Zones is er inderdaad op gericht om per inzittende het geluid te versterken of te dempen. Gevolg is dat tegelijkertijd de passagier voorin een telefoontje kan plegen, de bestuurder wordt afgeblaft begeleid door de lieftallige vrouwenstem van het navigatiesysteem en de koters op de achterbank zitten te genieten van het zoveelste pulphitje op de radio. En dat allemaal zonder dat de inzittenden last hebben van “elkaars geluid”.

ISZ creëert namelijk individuele zones in de auto die ervoor zorgen dat elke inzittende voornamelijk het geluid hoort dat voor hem/haar belangrijk is. Voornamelijk inderdaad, want het is helaas nog niet mogelijk om de verschillende zones ten opzichte van elkaar helemaal geluiddicht te krijgen. Da’s dan weer een tegenvallertje, maar het begin is er!

Hoe werkt het?

Het systeem werkt met kleine hoofdsteunspeakers, die gebruikmaken van microspeaker-techniek, en langwerpige dunne speakers in het plafond van de auto. Daarnaast is het systeem erop geënt om crosstalk tussen verschillende zones zoveel mogelijk te minimaliseren. De kleine luidsprekers werken op hun beurt samen met het bestaande speakersysteem in de auto en het systeem kan dan ook in elke auto met een audiosysteem van Harman via de versterker worden ingebouwd, waarbij het uiteraard wordt afgesteld op de binnenvorm van de kar in kwestie.

Al met al een mooie stap in de goede richting, met als keerzijde natuurlijk dat autorijden er op deze manier niet echt socialer op wordt. Voor zover daar überhaupt nog sprake van was natuurlijk, want de tijd van ‘Wie is het?’-reisedities en andere grollen op de achterbank is toch al een poosje voorbij.

Meer lezen over ontwikkelingen op speakergebied? Check dit artikel op Apparata over het geluidsysteem in de nieuwe Audi Q7.

Ook interessant!

  • BMW 1 Serie nu door de Individual configurator te halen
  • Donkervoort D8 GTO Individual
    Donkervoort D8 GTO Individual Series nu EXTRA individueel
  • BMW maakt de M4 nu écht Individual
  • Portimaoblauwe M3 Individual
    Is deze Portimaoblauwe M3 Individual dan wel mooi?

Nieuwste artikelen

  • Video: Dame scheurt veel te hard over krappe weg
  • Europese ‘Kei Car-categorie’ blijkt stimulans voor meer elektrische crossovers
  • Ineens is je auto geen youngtimer meer, wat zijn je opties?
  • Nederlandse overheid wil MEER 130 km/u-snelwegen!
FacebookTweetPinLinkedIn

ces-2015, sound, Techniek

Vorig bericht: « Willys Interlagos: 610 pk en van 0 naar 100 in 2,7 tellen
Volgend bericht: Dakar 2015 eist eerste dode »

Lees Interacties

Reacties

  1. rufctr01 zegt

    6 januari 2015 om 22:30

    Ies in mij zegt dat dit rete duur is.

    Login om te reageren
  2. gtwillem zegt

    6 januari 2015 om 22:30

    Als dit systeem mij stilletjes influistert dat vrouwlief naar de kapper is geweest of nieuwe oogschaduw en schoenen heeft of 315 gram is afgevallen, dan wil ik het direct bestellen :-)

    Login om te reageren
    • bierbuik zegt

      7 januari 2015 om 13:45

      @gtwillem: en als je vrouw zegt, ‘er is niks aan de hand’
      Dan legt hij uitgebreid uit wat er allemaal mis is en hoe dit uiteindelijk jouw schuld is

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        7 januari 2015 om 19:56

        @bierbuik: de schoonmoeder app?

        Login om te reageren
  3. mrrallycross zegt

    6 januari 2015 om 22:34

    Lijkt mij op zich een goed idee. Ook geen last meer van schreeuwende mensen als je sportief een bochtje pakt

    Login om te reageren
  4. rolov zegt

    6 januari 2015 om 23:20

    Als dat systeem de bijrijders stoel compleet blokt Is het echt prima

    Login om te reageren
  5. sandervzanten zegt

    6 januari 2015 om 23:28

    Ik kan me herinneren dat ik deze techniek jaren terug al eens voorbij heb zien komen bij dat programma Jules Unlimited.

    Login om te reageren
  6. gerjan zegt

    6 januari 2015 om 23:29

    Kan het gemist hebben met het lezen maar hoe krijg je dat uit 1 radio? Goedkoper lijkt mij om de vrouw of kinderen gewoon oordoppen oplaten doen met muziek uit eigen mobiel ofzo.

    Login om te reageren
  7. audicoupe84 zegt

    6 januari 2015 om 23:34

    Goedkoper: koop een SmartForTwo en richt je vrouw af.

    Login om te reageren
  8. potjak zegt

    6 januari 2015 om 23:37

    Ik vraag mij wel af hoe de subwoofer zich individueel kan aanpassen. Zit je lekker relaxed naar Bach te luisteren met de beats van Tiesto? Dat kan uiteraard een goede combi zijn maar is niet wat je op dat moment wilt.

    Login om te reageren
  9. pesu zegt

    7 januari 2015 om 00:18

    Iets dergelijks is toch al lang in gebruik bij o.a. Mercedes? Hoewel het nu vast wel gefinetuned zal zijn, is het nou niet echt nieuw.

    Login om te reageren
  10. awesome zegt

    7 januari 2015 om 00:49

    Hoezo? Ik ben hartstikke blij met ‘Let it go’ dat zowel rechts als rechtsachter meegeblèrd word joh….

    Login om te reageren
  11. sydney zegt

    7 januari 2015 om 07:05

    Ze doen hun best om auto’s lichter te maken(mooi)aan de ene kant, om ze aan de andere kant weer zwaarder te maken met dit soort onzin.Logisch.

    Login om te reageren
  12. zakar36 zegt

    7 januari 2015 om 07:24

    Let me gues, first world problem!!!. Dat we dit nodig schijnen te hebben zeg…

    Login om te reageren
  13. n54coupe zegt

    7 januari 2015 om 09:23

    Noice cancelling zodat je het geluid van de passagiersstoel (of de achterbank) niet meer horen kan lijkt mij ideaal!
    Dat zou de humeurredder van de eeuw worden :)

    Login om te reageren
    • bierbuik zegt

      7 januari 2015 om 13:47

      @n54coupe: eindelijk een volumeknop voor je vrouw en kinderen!
      Nu nog eentje voor buiten de auto :’)

      Login om te reageren
  14. n42b18 zegt

    7 januari 2015 om 14:18

    Duckt-tape werkt veel beter en is voordeliger ;)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North