
Hoekstra laat toch ruimte voor verbrandingsmotoren na 2035.
Het is erop of eronder voor de verbrandingsmotor. De EU staat op het punt om een beslissing te nemen over 2035. De kritiek op het verbod vanuit de fabrikanten en de politiek zwelde aan in de afgelopen periode. Alle ogen in de auto-industrie zijn nu gericht op Brussel. Wat gaat de EU doen…?
Dat moeten we vragen aan onze eigen Wopke Hoekstra, want hij is Eurocommissaris van Schone Groei. Nu hebben we Wopke helaas niet gesproken, maar de Telegraaf is wél te weten gekomen wat zijn plannen zijn. Bronnen bevestigen aan de krant dat Hoekstra water bij de wijn wil doen.
CO2-uitstoot terugbrengen met 90 procent
Dat houdt dus in dat er in 2035 geen hard verbod op de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor komt. Naar verluidt moeten autofabrikanten in plaats daarvan de CO2-uitstoot terugbrengen met 90 procent.
Daarmee moet alsnog het overgrote deel van de auto’s elektrisch worden, maar blijft er nog een klein beetje ruimte voor de verbrandingsmotor. En dat zullen dan waarschijnlijk vooral piepkleine motoren zijn met hybride-ondersteuning, geen dikke motoren waar je blij van wordt.
Compenseren met groen staal
Europese fabrikanten moeten met nog steeds flink aan de bak, maar ze krijgen op deze manier wel iets meer flexibiliteit. Hoekstra wil in ruil hiervoor echter wel dat automakers op een andere manier over de brug komen. Het idee is dat fabrikanten deze milieuvervuiling compenseren door meer groen staal te gebruiken. Ook de automobilist moet zich aanpassen, want we moeten overstappen op biobrandstof.
Voor alle duidelijkheid: dit is allemaal nog niet definitief. Het Europees Parlement en de lidstaten moeten nog akkoord gaan met de plannen. We volgen de verdere ontwikkelingen op de voet.
Meer goedkope, kleine EV’s
Naast alle bovenstaande plannen, zien de beleidsmakers in Brussel ook dat er een kans ligt voor de Europese autobouwers. Met name op het gebied van de kleinere EV’s die nu in opkomst is. De bouw en verkoop hiervan moet gestimuleerd worden.
Volgens anonieme bronnen zou er op dit moment gesproken worden over bijvoorbeeld vrijstelling van nieuwe veiligheidsregels en de Euro 7-norm voor in Europa gebouwde, volledig EV’s met een gewicht van maximaal 1.500 kg. Dat zou op meerdere fronten positief uitpakken.
Door de vrijstelling wordt productie eenvoudiger en goedkoper, wat de verkoopprijs ook zou moeten drukken. Dat verbetert niet alleen de concurrentiepositie van de Europese autobouwers tegenover de Chinese fabrikanten, maar zou elektrisch rijden ook bereikbaarder maken voor iedereen. Alsof dat nog niet genoeg is, zouden kopers ook toegang krijgen tot exclusieve parkeer- en laadplekken.





Het enige positieve hier voor de petrolhead is dat benzine makkelijker verkrijgbaar zal blijven. Maar de auto’s an sich wordt natuurlijk niks. Denk aan de BMW i3 REX.
Dit bericht levert voor een petrolhead geen voordeel op, integendeel
Soms vraag je je af of er een stel debielen met roze bril im Brussel zitten. Ga nou eerst investeren in de energietransitie. Stroomnetten, kerncentrales, accu ontwikkeling/grondstoffen, laadpalen, zorg dat H2 goedkoper en efficienter wordt want het produceren ervan kost nu nog heel veel energie. En maak het financieel aantrekkelijk met een lange termijn visie, ook qua financiën. Iedereen zag aankomen dat 2035 als keihard verbod voor ICEs veel te kortdag en dus niet realistisch is. Dus eerst A en dan B, C D enz. En niet andersom.
Dat verbod is zeker niet te kort dag, eerder zelfs het tegendeel. Doordat het sinds het besluit in 2021 nog 14 jaar zou duren deden de bedrijven niets. Want investeren kost geld en liever wacht je tot de techniek goedkoper is of de overheid je vanwege tegenvallende voortgang subsidies gaat toestoppen. Daarom zou dit iets met een termijn van kleiner dan vijf jaar moeten zijn. Dan is er geen ruimte om te treuzelen en de noodzaak te bediscussiëren.
Amen.
En voor die optimisten die blij zijn met deze mogelijke uitkomst; als de brandstofmotor blijft toegestaan, kun je er de donder op zeggen dat de brandstofkosten finaal de pan uit rijzen, want je kunt er de donder op zeggen dat het percentage met synthetische oorsprong omhoog zal gaan, en de literprijs middels accijnzen en (milieu)heffingen onbetaalbaar wordt voor Jan Modaal.
2035 is pas over 10 jaar, nu al is 1/3e van de verkopen volledig EV. Het zou prima haalbaar zijn geweest, kijk naar Noorwegen met veel grotere afstanden en kou.
Dit is nu gewoon een pyrrusoverwinning van dom populisme. En door die eis van groen staal worden alle auto’s alleen maar duurder, ook de EV’s.
En we blijven nog langer aan het infuus van Qatar, VS en Rusland. Nou fijn zeg…
Dit zit de deur nog verder open voor China. Straks naast de stekkerauto’s ook auto’s met verbrandingsmotor van BYD e.d. beschikbaar in Europa…
Over 10 jaar zijn EV’s veel goedkoper en beter dan ICE’s. Ze zijn eenvoudiger te bouwen, hebben minder onderdelen en de technologische ontwikkeling gaat veel sneller. ICE’s zullen dan alleen gekocht worden door mensen die echt geen EV willen rijden en daarvoor willen betalen.
De toekomst zal moeten uitwijzen of dat inderdaad zo is, maar het zou fijn zijn. Voor de overgrote meerderheid van de mensheid maakt het geen fluit uit welk type krachtbron hun oto aandrijft, voor hen is alleen de kostprijs van belang. En enigszins de range en tank-/laadsnelheid. Als die categorie otomobilisten massaal overstapt op BEV’s blijft er meer fossiele brandstof over voor de fervente ICE-hobbyist. Zou me prima passen.
Onze Wobke had altijd al de ruggengraat van een windmannetje…
Alleen nog plek voor PHEV’s. Ja want die zijn echt zo goed voor het milieu. Als ze zouden gebruikt worden zoals het bedacht is, sure, maar het gros rijdt met een lege accu gewoon op de benzinemotor. Helemaal niks schoons aan…..
Kap dan maar meteen met de benzinemotor. Niemand zit op die hybride meuk te wachten.
Die groene klimaatwappies in Brussel. Hopelijk bestaat in 2035 dat hele ondemocratische EU niet meer.
Geen idee waar je dat vandaan hebt maar de EU is net iets democratischer dan Nederland. Want de EU commissie wordt op dezelfde manier samengesteld als de Nederlandse regering maar anders. Het EU parlement vervult dezelfde rol als de tweede kamer en de Europese Raad vervult de rol zelfde rol als de eerste kamer. In Nederland hebben we ergens nog een koning in het politieke spel, dat hebben we in Europa niet en dat maakt de EU democratischer dan Nederland. Maar goed, zolang er nog zoveel mensen op een niet democratische partij als de PVV stemmen maakt het allemaal ook niet zo veel uit.
Niemand maar dan ook niemand in Europa wil uberheks vonderleyen. Ze is echter permanent aan de macht door dat partijen van links tot rechts ze op haar stemmen in de EU. Dus nee dit is alles behalve democratie. Het is Chinese democratie. Je kan om het even op wie stemmen maar die stemt vervolgens op grote leider Xi. Ik wil sommige van die EU dictatuur wetten wel eens zien gestemt worden door middel van een referendum. Uitstoot regels, ice verboden en chat control zou er nooit maar dan ook nooit door komen.
Met ‘niemand’ bedoelt u uiteraard ‘ik’.
Niemand maar dan ook niemand en dan in de volgende zin dat partijen van links tot rechts op haar stemmen… Dat lijkt me een beetje tegenstrijdig en met die stemmende partijen best wel democratisch….
Er wordt overigens een kandidaat voorgedragen over wiens geschiktheid gestemd kan worden. Ushi werkt hard, is intelligent en is duidelijk. Ze is ook 0 charmant en waarschijnlijk niet zo’n goede moeder van haar kinderschaar.
Referenda hebben als nadeel dat ze niet over moeilijke dingen kunnen gaan en netto alleen tegenstanders aantrekken dus heel democratisch zijn die ook niet. Een democratisch gekozen volksvertegenwoordiger die gewoon zijn werk doet (zoals Pieter Omtzigt) levert meer kwaliteit. Overigens zou een referendum over het sluiten van Tata Steel, het inkrimpen van de veestapel en de verdeling van belastingdruk tussen burgers en bedrijven ook niet zo uitkomen zoals onze politici nu handelen.
Het probleem voor een aantal mannen met Ursela is, dat ze een vrouw 👩 is.
Was ze nu een mannetje met een hele kleine…… geweest en een hele grote auto uit Germanië, dan was het geen probleem 😉
Ooooph, ignorance is bliss. 🤣
Een totaal verbod van EV’s zou pas fijn zijn. Geen giga open mijnen waar duizenden vierkante kilometer worden vernietigd om hypocriete westerlingen met een EV te laten rijden. Euro 6d bevriezen tot 2050 en dan zien we wel. Eerst onze economie en arbeidsplaatsen redden! Leve ICE!
Hoe denk jij dat jouw geliefde Brandstof gemaakt wordt? Dat levert net zo goed natuurschade op. De enige die hypocriet is ben jij
Dat is altijd zo grappig eh. Gaat er zee leven naar de klote doordat er een windmolenpark gebouwd wordt, staat de fossiele industrie op haar achterste pootjes.
JAMAARHUNDAN
Liever milieuschade door rampen met olietankers of lekkende oliepijpleidingen. En dat voor spul dat je verstookt! Da’s pas intelligent.
Fuck arbeidsplaatsen, welvaart is niet hoeven werken, werken is slavernij van het groot kapitaal! Bauxiet mijnen zijn ook niet fraai.
EV’s rijden lekkerder en hebben veel minder energie nodig en je subsidieert er geen islamitisch terrorisme mee!
Alsof dat nog niet genoeg is, zouden kopers ook toegang krijgen tot exclusieve parkeer- en laadplekken.
Welk helder licht heeft dit nu weer verzonnen. Dit lijkt Nederland wel… (denkt aan 0%, 4%, 7% en 14% bijtelling etc)
Weet je laten we mensen die milieubewust gaan rijden rijden en het kunnen betalen zoveel voordelen geven dat ze er niet omheen kunnen. Dat er ook direct een afkeer komt op mensen die daar hun auto parkeren.
Net hetzelfde als met de laadpalen. In sommige gebieden neergezet waar al een parkeerprobleem is. Of waar ik steeds meer tegenaan loop… laadpaalplakkers. Mensen die hun bedrijfsauto/bus daar het hele weekend hebben staan. Of vanaf het moment dat ze thuiskomen en de kabel aangesloten maar niet aan het laden zijn.
Er zullen vast plekken in de EU zijn waar er parkeerplaats genoeg is maar om ONS geld te verspillen aan exclusieve parkeer en laadplekken? Totale onzin
Hopelijk wordt de WLTP een cyclus van 500km en niet 100km. Dan vallen al die PHEV’s door de mand.
Psst. WLTP is slechts 23 kilometer lang.
Het idee om dat over 500km te gaan meten vind ik overigens wel een interessante.