• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

EU doet water bij de wijn: 2 jaar uitstel CO2-eisen

Auteur: machielvdd, gepost 3 maart 2025 om 15:43 – 17 Reacties

EU doet water bij de wijn: 2 jaar uitstel CO2-eisen

Er worden voorlopig géén boetes uitgedeeld aan fabrikanten die de CO2-eisen niet halen.

Europese autofabrikanten zitten in een lastig parket. Ze moesten grote investeringen doen in EV’s, maar de groei daarvan valt tegen. Daarmee riskeren ze weer hoge boetes van de EU. Intussen moeten ze ook nog dealen met (oneerlijke) concurrentie vanuit het Verre Oosten. Vandaag is er echter goed nieuws voor de Europese auto-industrie.

EU-voorzitter Urusula von der Leyen heeft voorgesteld om de CO2-eisen met twee jaar uit te stellen. Daarmee geeft ze gehoor aan de smeekbede van de autofabrikanten, die aan hadden gegeven dat de normen onhaalbaar zijn in de huidige omstandigheden. Zij krijgen hun zin: er worden pas boetes uitgedeeld als de CO2-eisen in 2027 niet gehaald zijn.

De kogel is nog niet helemaal door de kerk, want het voorstel moet nog wel even goedgekeurd worden door het Europees Parlement en de lidstaten. De linkse partijen in het parlement zullen dit geen puik plan vinden, maar de meeste lidstaten waarschijnlijk wel.

Voor veel autofabrikanten zal dit een pak van het hart zijn, waaronder Volkswagen. Zij rekenden op een boete van €1,5 miljard. Dat komt niet zo goed uit voor een bedrijf wat keihard moet bezuinigen. Nu konden er wel boetes ontlopen worden via CO2-poules, maar daarmee spek je weer concurrenten zoals Tesla.

Een fabrikant die minder blij is met dit nieuws is Volvo, zo weet Automotive News Europe. Zij hebben flink geïnvesteerd om aan de CO2-eisen van de EU te voldoen en voelen zich nu een beetje genaaid. Dat begrijpt Von der Leyen ook, want ze noemde ook dat er “voorspelbaarheid en rechtvaardigheid” nodig is voor degenen die wel netjes hun huiswerk hebben gedaan.

Foto: BMW M4, gefotografeerd door @Row1

Ook interessant!

  • Volgende EU-land keert zich tegen CO2-boetes
  • EU-klimaatchef Hoekstra wil vasthouden aan 2035
  • PVV'er (!) roept EU op om zich te bemoeien met vergroening wagenpark
  • verbod op contante betalingen
    EU: verbod op contante betalingen auto's

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, europa-eu

Vorig bericht: « Bied mee op de ultieme zomerauto!
Volgend bericht: De Audi Q6 e-tron vreet zijn eigen broer op. »

Lees Interacties

Reacties

  1. italned zegt

    3 maart 2025 om 15:56

    Van uitstel komt afstel. Over een paar bestaat EU hopelijk niet meer. En dat mens van der L zit hopelijk achter de tralies.

    Login om te reageren
    • camber24 zegt

      3 maart 2025 om 16:00

      Wat een onzin. Waar hoop je dan op? Ieder land voor zich? Ook totaal geen oplossing.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      3 maart 2025 om 16:00

      Heh? Nu de VS doordraait moeten we vol voor een sterker Europa gaan. Europa kan de strijd met de VS en China aan, het koninkrijk der Nederlanden alleen kan dat niet. Defensie, economie, buitenlandbeleid, landbouwbeleid etc. gewoon allemaal zo snel mogelijk naar Europa overhevelen.

      Login om te reageren
      • theracingelf zegt

        3 maart 2025 om 16:07

        Doordraait? Het gaat daar eindelijk weer de goede kant op, hopelijk volgen wij in Europa snel hetzelfde pad.

        Login om te reageren
        • Fernando zegt

          3 maart 2025 om 20:28

          Goede kant op? Ja als 22 ste Republiek van Rusland.
          President Krasnov, Obersturmführer JD Vance en Marschall Musk zijn in sneltempo de Democratie aan het slopen.

          Login om te reageren
      • harrie zegt

        3 maart 2025 om 20:04

        Samenwerken ja, meer centralisatie als oplossing voor falende centralisatie nee.

        Login om te reageren
      • mark997gt3 zegt

        3 maart 2025 om 21:32

        Idd. We zijn het sterkste economische blok ter wereld. Willen we onze waarden enorme verdedigen dan moeten we oo geopolitieke en militair ons mannetje kunnen staan.
        Er zijn zeker wat kanttekeningen te plaatsen bij Europa. Echter, samen staan we sterk. Alleen zijn we een speelbal van USA, China of Rusland.

        Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      3 maart 2025 om 17:25

      Ik hoop dat de EU gewoon terug gaat naar de basis, soort Benelux XXL. Handelsunie, vrij vervoer van mensen en goederen, en laten we de euro wel houden. Maar voor de rest niet te veel bemoeienis over stikstof normen of pulsvisserij. Het is nu een grote geld rondpomp machine geworden waarbij er te veel in Brussel blijft kleven.

      Login om te reageren
      • Richmond zegt

        3 maart 2025 om 18:46

        Wel de hand ophouden voor hulp, maar niks voor terug willen doen. Dat gaat niet werken.

        Login om te reageren
        • audirs3 zegt

          4 maart 2025 om 09:27

          @benja01 nee, dus geen hand ophouden voor hulp. Geen geld er in, geen geld er uit. Net als de Benelux, dat koste ons ook nauwelijks een cent. Veel handelsverdragen zoals CETA kosten ons ook nauwelijks iets. Maar voor Brussel zijn wij een netto betaler. Ik zie daar het nut niet van in.

          Login om te reageren
      • padoempats zegt

        3 maart 2025 om 22:43

        Hoeveel procent blijft er kleven dan?

        Login om te reageren
        • audirs3 zegt

          3 maart 2025 om 23:10

          @padoempats ongeveer 10 miljard euro per jaar, en alleen al vanuit Nederland. Wij zijn een ‘netto betaler’. Geen nep nieuws ofzo, Google het maar.

          Login om te reageren
    • maotje zegt

      3 maart 2025 om 17:26

      Gaat niet gebeuren. Allebei niet.

      Login om te reageren
    • Fernando zegt

      3 maart 2025 om 20:34

      Is nog zo´n schatje ons Ursulaatje.
      7 op 7 in de weer.
      Altijd een koffer meezeulen op hoge hakken eist bij een vrouw wel zijn tol hoor.

      Login om te reageren
  2. degrotemuis zegt

    4 maart 2025 om 05:46

    Volkswagen, was dat niet de fabrikant die bij de vorige versoepeling op dit vlak onder andere meteen de ID.2 in de koelkast gooide? Als de eisen echt onrealistisch ambitieus blijken te zijn is het prima om uitstel te verlenen, maar dan wel onder de voorwaarde dat men vol investeert om de doelen dan wel te halen, niet zoals tot nu toe bij ieder uitstel langer doorgaan op de oude voet. Ik zie dus meer in een voorwaardelijke boete in plaats van plat uitstel, zodat er een stok achter de deur is.

    Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      4 maart 2025 om 09:49

      Precies dit. Volvo laat zien dat het gewoon kan. Waar een wil is is een weg.
      Volkswagen had gewoon de ID.2 in productie kunnen nemen en de Polo uit de schappen kunnen halen. Hetzelfde geldt voor de Golf naast de ID.3 houden, onlogische keuze en kannibalisme. Jammer dat ze nu worden beloond voor dit wangedrag.

      Login om te reageren
  3. larsboelman zegt

    5 maart 2025 om 23:04

    Staat er niet in de verklaring van Van Der Leyen dat nu pas aan het einde van 2027 gemeten wordt hoeveel de gemiddelde uitstoot was en dat aan het einde van 2027 de nu al gestelde waarden gewoon gehaald moeten worden? Met andere woorden: als ze in 2025 de normen niet halen, moeten ze in 2026 en 2027 onder de normen uitkomen om de gemiddelde limieten te halen. Dat is dus geen uitstel, maar een diepere kuil.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North