
Er worden voorlopig géén boetes uitgedeeld aan fabrikanten die de CO2-eisen niet halen.
Europese autofabrikanten zitten in een lastig parket. Ze moesten grote investeringen doen in EV’s, maar de groei daarvan valt tegen. Daarmee riskeren ze weer hoge boetes van de EU. Intussen moeten ze ook nog dealen met (oneerlijke) concurrentie vanuit het Verre Oosten. Vandaag is er echter goed nieuws voor de Europese auto-industrie.
EU-voorzitter Urusula von der Leyen heeft voorgesteld om de CO2-eisen met twee jaar uit te stellen. Daarmee geeft ze gehoor aan de smeekbede van de autofabrikanten, die aan hadden gegeven dat de normen onhaalbaar zijn in de huidige omstandigheden. Zij krijgen hun zin: er worden pas boetes uitgedeeld als de CO2-eisen in 2027 niet gehaald zijn.
De kogel is nog niet helemaal door de kerk, want het voorstel moet nog wel even goedgekeurd worden door het Europees Parlement en de lidstaten. De linkse partijen in het parlement zullen dit geen puik plan vinden, maar de meeste lidstaten waarschijnlijk wel.
Voor veel autofabrikanten zal dit een pak van het hart zijn, waaronder Volkswagen. Zij rekenden op een boete van €1,5 miljard. Dat komt niet zo goed uit voor een bedrijf wat keihard moet bezuinigen. Nu konden er wel boetes ontlopen worden via CO2-poules, maar daarmee spek je weer concurrenten zoals Tesla.
Een fabrikant die minder blij is met dit nieuws is Volvo, zo weet Automotive News Europe. Zij hebben flink geïnvesteerd om aan de CO2-eisen van de EU te voldoen en voelen zich nu een beetje genaaid. Dat begrijpt Von der Leyen ook, want ze noemde ook dat er “voorspelbaarheid en rechtvaardigheid” nodig is voor degenen die wel netjes hun huiswerk hebben gedaan.
Foto: BMW M4, gefotografeerd door @Row1





Van uitstel komt afstel. Over een paar bestaat EU hopelijk niet meer. En dat mens van der L zit hopelijk achter de tralies.
Wat een onzin. Waar hoop je dan op? Ieder land voor zich? Ook totaal geen oplossing.
Heh? Nu de VS doordraait moeten we vol voor een sterker Europa gaan. Europa kan de strijd met de VS en China aan, het koninkrijk der Nederlanden alleen kan dat niet. Defensie, economie, buitenlandbeleid, landbouwbeleid etc. gewoon allemaal zo snel mogelijk naar Europa overhevelen.
Doordraait? Het gaat daar eindelijk weer de goede kant op, hopelijk volgen wij in Europa snel hetzelfde pad.
Goede kant op? Ja als 22 ste Republiek van Rusland.
President Krasnov, Obersturmführer JD Vance en Marschall Musk zijn in sneltempo de Democratie aan het slopen.
Samenwerken ja, meer centralisatie als oplossing voor falende centralisatie nee.
Idd. We zijn het sterkste economische blok ter wereld. Willen we onze waarden enorme verdedigen dan moeten we oo geopolitieke en militair ons mannetje kunnen staan.
Er zijn zeker wat kanttekeningen te plaatsen bij Europa. Echter, samen staan we sterk. Alleen zijn we een speelbal van USA, China of Rusland.
Ik hoop dat de EU gewoon terug gaat naar de basis, soort Benelux XXL. Handelsunie, vrij vervoer van mensen en goederen, en laten we de euro wel houden. Maar voor de rest niet te veel bemoeienis over stikstof normen of pulsvisserij. Het is nu een grote geld rondpomp machine geworden waarbij er te veel in Brussel blijft kleven.
Wel de hand ophouden voor hulp, maar niks voor terug willen doen. Dat gaat niet werken.
@benja01 nee, dus geen hand ophouden voor hulp. Geen geld er in, geen geld er uit. Net als de Benelux, dat koste ons ook nauwelijks een cent. Veel handelsverdragen zoals CETA kosten ons ook nauwelijks iets. Maar voor Brussel zijn wij een netto betaler. Ik zie daar het nut niet van in.
Hoeveel procent blijft er kleven dan?
@padoempats ongeveer 10 miljard euro per jaar, en alleen al vanuit Nederland. Wij zijn een ‘netto betaler’. Geen nep nieuws ofzo, Google het maar.
Gaat niet gebeuren. Allebei niet.
Is nog zo´n schatje ons Ursulaatje.
7 op 7 in de weer.
Altijd een koffer meezeulen op hoge hakken eist bij een vrouw wel zijn tol hoor.
Volkswagen, was dat niet de fabrikant die bij de vorige versoepeling op dit vlak onder andere meteen de ID.2 in de koelkast gooide? Als de eisen echt onrealistisch ambitieus blijken te zijn is het prima om uitstel te verlenen, maar dan wel onder de voorwaarde dat men vol investeert om de doelen dan wel te halen, niet zoals tot nu toe bij ieder uitstel langer doorgaan op de oude voet. Ik zie dus meer in een voorwaardelijke boete in plaats van plat uitstel, zodat er een stok achter de deur is.
Precies dit. Volvo laat zien dat het gewoon kan. Waar een wil is is een weg.
Volkswagen had gewoon de ID.2 in productie kunnen nemen en de Polo uit de schappen kunnen halen. Hetzelfde geldt voor de Golf naast de ID.3 houden, onlogische keuze en kannibalisme. Jammer dat ze nu worden beloond voor dit wangedrag.
Staat er niet in de verklaring van Van Der Leyen dat nu pas aan het einde van 2027 gemeten wordt hoeveel de gemiddelde uitstoot was en dat aan het einde van 2027 de nu al gestelde waarden gewoon gehaald moeten worden? Met andere woorden: als ze in 2025 de normen niet halen, moeten ze in 2026 en 2027 onder de normen uitkomen om de gemiddelde limieten te halen. Dat is dus geen uitstel, maar een diepere kuil.