• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘Gratis parkeren, meer laadplekken en minder regels voor kleine ‘Made in Europe’ EV’s

Auteur: Dennis, gepost 12 december 2025 om 13:44 – 17 Reacties

made in europe

Als het aan Brussel ligt, worden kleine Europese EV’s straks 10 jaar lang voorgetrokken om de Chinese concurrentie voor te blijven.

Na de enorme golf aan elektrische auto’s die vooral erg zwaar en erg groot waren, is het tij gekeerd. We worden we overspoeld met kleinere, lichtere en betaalbaardere EV’s. Iets wat de EU als positieve ontwikkeling zien en daarom graag wil aanzwengelen met een voorkeursbehandeling voor dit soort karretjes.

“Made in Europe” en maximaal 1.500 kg

In Brussel zou gesproken worden over onder andere privileges zoals speciale parkeerplekken, exclusieve laadpalen, minder regeldruk en andere subsidies voor degenen die besluiten om een kleine Europese EV te kopen. Enige eis is dat de elektrische kar minder dan 1.500 kilo weegt, meldt The Financial Times op basis van ingewijden.

Aan de fabrikanten is ook gedacht. Kleinere EV’s die in Europa van de band rollen, worden de aankomende tien jaar vrijgesteld van de aankomende en steeds strenger wordende veiligheidsregels. Ook is de Euro 7 emmissie standaard niet van toepassing. Hierdoor zouden de fabrikanten dit soort kleinere EV’s goedkoper kunnen produceren, waardoor ze ook beter de concurrentie met Chinese merken aankunnen.

Auto-lobby trekt al ten strijde

Hoewel de plannen nog niet vastliggen, trekken autofabrikanten achter de schermen al aan de lobbybel. Er wordt volgens de FT nogal gesteggeld over het gewichtslimiet van 1.500 kg. De classificatie van de kleine ‘Made in Europe’ EV zou volgens fabrikanten bij voorbaat al ruimer opgesteld moeten worden. De Golf zou er bijvoorbeeld als model in moeten passen.

Tegelijk lijkt het erop dat daarmee het idee van de EU, wat losjes gebaseerd is op het Japanse Kei-car concept, voorbij gestreefd wordt. Desalniettemin is het wel een handreiking in de hele discussie die nu gaande is over het wel of niet of uitstellen van het verbod op de verkoop van auto’s met verbrandingsmotor per 2035. Daarover wil de EU op zeventien december een definitief ei leggen.

Ook interessant!

  • Xiaomi kaapt BMW-talent, wil Europa veroveren met goedkope EV's
  • EV-subsidie in heel Europa komt een stap dichterbij
  • EV's in Europa: waar worden de meeste en minste verkocht?
  • Huurauto's binnenkort verplicht elektrisch

Nieuwste artikelen

  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Goedkopere Tesla Standard-modellen hebben niet het gewenste effect
  • Alfa Romeo gooit Ferrari-sausje over de Junior
FacebookTweetPinLinkedIn

brussel, Elektrisch, europa

Vorig bericht: « Eén miljard schade door overhaaste youngtimer aanpassing
Volgend bericht: Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden »

Lees Interacties

Reacties

  1. Luuk zegt

    12 december 2025 om 13:50

    Brusselse logica: minder regeldruk verkrijgen door meer regels te maken.

    Login om te reageren
  2. werf76 zegt

    12 december 2025 om 13:56

    Een elektrische Opel Corsa is al zwaarder.

    Login om te reageren
  3. mashell zegt

    12 december 2025 om 14:00

    De Euro 7 norm niet van toepassing.???? Welke idioot heeft dat bedacht? Die norm kan prima van toepassing zijn uit uitstootvrije EV’s!
    Ik ben een beetje bang dat in de kleine lettertjes staat dat de Euro 7 norm niet van toepassing is voor kleine PHEVs en je daarmee dan veel relatief veel vervuilende kleine auto’s op de weg krijgt. Leuk voor de marge van de autoindustrie maar niet voor de samenleving.

    Login om te reageren
  4. ericc zegt

    12 december 2025 om 14:18

    Vervuilende PHEV?? De schepen die dagelijks de Europese havens in en uit varen stoten meer uit dan alle auto’s in Europa samen. Moderne auto’s met norm 6d is milieu vriendelijk genoeg en kan jaren mee. 6d bevriezen voor de komende 25 jaar en daarmee uit. Meer ICE auto’s en duizenden arbeidsplaatsen zijn gered!

    Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      12 december 2025 om 16:44

      @ericc waar haal je die onzin vandaan. Transport is goed voor bijna 25% van de CO2 emissies. Hiervan is 73% wegtransport en slechts 14% scheepvaart. Van dat wegtransport is overigens 61% personenauto’s.
      Al met al zijn de emissies van personenauto’s dus 3x zo veel als alle scheepvaart.

      Login om te reageren
      • RUBERG zegt

        12 december 2025 om 18:50

        Eric snapt het niet helemaal helaas.

        Login om te reageren
        • waterisnat zegt

          12 december 2025 om 19:32

          CO2 is geen vervuiling.

          Login om te reageren
        • ericc zegt

          13 december 2025 om 11:45

          Ik snap het beter dan alle boomknuffelaars samen. EV’s kosten ons gigantisch veel arbeidsplaatsen. Chemie en autoproducenten zijn vandaag (gelukkig) de grootste werkgevers van Europa. Maar daar de doorsnee burgers alles goedkoper willen, kopen ze goedkope rommel uit landen als China. En scheepvaart vervuild meer dan wegtransport daar ze vuilere brandstof gebruiken die niet geschikt is voor auto’s en vrachtwagens. Ze stoten meer vuiligheid uit buiten CO2. Wil je milieuvriendelijk zijn, rij zolang mogelijk met je huidige ICE!!!!

          Login om te reageren
    • mashell zegt

      12 december 2025 om 17:42

      Die mensen die nu verbrandingsmotoren in elkaar zetten kunnen ook wat nuttigers gaan doen. Desnoods wapens produceren voor de oorlog waar Rutte nu voor aan het lobbyen is.
      En 6d bevat nog steeds uitzonderingen. En die schepen zijn per vervoerde kilo relatief schoon.

      Login om te reageren
    • RUBERG zegt

      12 december 2025 om 18:49

      Appels en peren! Auto’s zijn trouwens niet milieuvriendelijk! Hooguit zijn sommige typen minder vervuilend…

      Login om te reageren
  5. RiKe zegt

    12 december 2025 om 14:24

    Dit bewijst ook maar weer dat het helemaal niet om milieu gaat, maar om geld. Een nieuwe wanhopige sprong van de EU om de achterstand van de Europese merken te beperken.

    Login om te reageren
  6. audirs3 zegt

    12 december 2025 om 16:39

    Waarom weer eisen aan een bepaald formaat. Waarom niet gewoon voor alle Europese EV’s. Ik dacht dat fatshaming uit den boze was…

    Login om te reageren
    • potenza zegt

      12 december 2025 om 17:20

      Precies. Sla eens een 80k stuk op een mooie
      IX3. Wordt iedereen in Europa beter van!

      Login om te reageren
    • rutgerg zegt

      12 december 2025 om 19:30

      Inderdaad, ik voel mij gediscrimineerd in mn Taycan ST van 2235kg

      Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      12 december 2025 om 19:52

      Lijkt Nederland wel met hun afgunst voor gewicht bij auto’s. Dat milieuvriendelijke batterijen zoals LFP zwaarder zijn is blijkbaar erger dan kinderarbeid in Congo. Lekker bezig Europa.

      Login om te reageren
  7. schuimbekje3 zegt

    12 december 2025 om 17:40

    Corrupte bende. Is gewoon renault subsidie.
    Van die fransozen heb je geen vijanden nodig

    Login om te reageren
  8. waterisnat zegt

    12 december 2025 om 19:33

    “Trump is gek met z’n tarieven”, maar wij kunnen het natuurlijk ook

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North