• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wordt het tijd voor autosport op de Olympische Spelen?

Auteur: Dizono, gepost 6 augustus 2016 om 14:56 – 52 Reacties

Olympische Spelen


Waarom niet eigenlijk?

Terwijl in Rio het feest losbarst, genieten de heren F1-coureurs van een welverdiende en soms ook hoognodige vakantie. Autocoureurs gaan namelijk niet naar de Olympische Spelen, een vaststaand feit dat in eerste instantie heel logisch lijkt. Maar is het eigenlijk wel zo vanzelfsprekend?

De Spelen zijn een ultieme krachtmeting tussen sporters vanuit de hele wereld. In eerste instant ben je geneigd te zeggen dat het tijdens de Olympische Spelen om de kwaliteiten van de atleet zelf gaat en daarom auto’s helemaal niet passend zijn. Maar hoe zit het dan met paarden? Zijn die niet voor een heel groot deel bepalend voor het resultaat van de ruiter? En wielrenners dan, of bobsleeërs? De kwaliteit van hun materiaal bepaalt voor een aanzienlijk deel de prestaties.

En dat terwijl het makkelijk zou moeten zijn om iedereen in dezelfde auto te laten racen. Dat kunnen identieke karts zijn, maar ook de Formule E-auto’s zijn een prima optie. Tactisch inzicht, reactievermogen, stuurmanskunsten, het zijn allemaal eigenschappen van autocoureurs die je ook in andere Olympische sporten nodig hebt. Want dat autocoureurs tegenwoordig rasechte atleten zijn, dat moge duidelijk zijn.

Daarnaast zijn er op de Olympische Spelen ook heus wel wat sporten die we kunnen missen. De eerder genoemde paardensporten bijvoorbeeld en wat te denken van de ‘moderne’ pentathlon? Een combinatie van schermen, zwemmen, paardenspringen en een combinatie van hardlopen en pistoolschieten. Juist…

Ook interessant!

  • Video: is deze auto op tijd aan de goede kant?
  • De auto van Max Verstappen in 2022
    De auto van Max Verstappen in 2022
  • Video: herten willen racen met de motorcoureurs
    Video: herten spelen hindernisje met de motorcoureurs
  • Video: Red Bull Racing doet Europese roadtrip
    Video: Red Bull Racing doet Europese roadtrip

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

olympische-spelen, Racing

Vorig bericht: « Autoblog advies: sportieve auto met minimaal 300pk voor €30.000
Volgend bericht: Seat Fórmula: vergeten concept (1999) »

Lees Interacties

Reacties

  1. derkoning zegt

    6 augustus 2016 om 14:59

    waarom zouden de paardensporten worden gestopt? Dat is een olympische sport pur sang

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      6 augustus 2016 om 15:00

      @derkoning: noem het een persoonlijke voorkeur ;)

      Login om te reageren
    • mrrallycross zegt

      6 augustus 2016 om 15:21

      @derkoning: dat is een sport voor de paarden, die mensen doen niks

      Login om te reageren
      • sudsprint zegt

        6 augustus 2016 om 16:08

        @mrrallycross: Ik heb verder niks met paarden. Maar weet wel dat z’n beest niet uit zichzelf over een hindernis heen springt of pootje over gaat doen.

        Login om te reageren
        • Gulli zegt

          6 augustus 2016 om 23:40

          @sudsprint: pootje over? Als ze paarden gaan laten schaatsen ben ik weer voor de tv te vinden tijdens de spelen! :D

          Login om te reageren
      • stradale888 zegt

        6 augustus 2016 om 18:04

        @mrrallycross: dat klinkt exact hetzelfde als mensen die roepen dat autosport geen sport is omdat de auto het werk doet…

        Login om te reageren
      • coenijn zegt

        6 augustus 2016 om 18:13

        @mrrallycross: het kost verbazingwekkend veel moeite om bijvoorbeeld een dressuur met uiterste sinecure te rijden. T ziet er wat ouderwets uit maar t is echt reteknap hoe die lui met hun paard communiceren en omgaan.

        Login om te reageren
    • baklava zegt

      6 augustus 2016 om 15:31

      @derkoning:

      Het is belachelijk dat paardensport überhaupt op de spelen aanwezig is. What’s next, honden, katten? Gaat om menselijke prestaties.

      Login om te reageren
      • derkoning zegt

        6 augustus 2016 om 16:43

        @baklava: Jij denkt dat het persoon op het paard niks doet? Wat een grap.

        Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      6 augustus 2016 om 16:50

      @derkoning: Dat wordt niet gestopt. Autosport… paarden genoeg lijkt mij ;-)

      Login om te reageren
  2. henkhupelschoten zegt

    6 augustus 2016 om 15:00

    Hyundai is toch sponsor? Kart racing in de i10?

    Login om te reageren
    • ronaldddvos zegt

      6 augustus 2016 om 17:41

      @henkhupelschoten: Ik voel hier een vrijwilliger? Henk in een i10 volgas door de bochten… zie het al voor me!

      Login om te reageren
  3. ter zegt

    6 augustus 2016 om 15:08

    Nee, wij zitten niet op hun te wachten en andersom ook niet. Ieder zijn doelgroep.

    Login om te reageren
  4. imebz zegt

    6 augustus 2016 om 15:09

    En dan rijdt Max zeker voor België?

    Login om te reageren
    • hoonigan247 zegt

      6 augustus 2016 om 18:01

      @imebz: leg uit

      Login om te reageren
      • imebz zegt

        6 augustus 2016 om 18:05

        @hoonigan247: Is Max niet geboren als Belg?

        Login om te reageren
        • Gulli zegt

          6 augustus 2016 om 23:43

          @imebz: Lorna Kiplagat is ook niet geboren in Surhuisterveen maar ze komt al jaren voor Nederland uit. Tijdens de Formule 1 zie ik toch echt altijd zo’n rood-wit-blauw vlaggetje bij de naam van Max staan.

          Login om te reageren
          • imebz zegt

            7 augustus 2016 om 00:30

            @Gulli: helaas ken ik de regels omtrend land van afkomst en nationaliteit mbt land van deelname niet van zowel Formule 1 of van de Olympische Spelen. Ik het OC er wel voor aan hem te laten kiezen tussen het opgeven van z’n Belgische nationaliteit of uitkomen voor België. We’ll see.

            Login om te reageren
  5. MARS zegt

    6 augustus 2016 om 15:12

    Nee!

    Login om te reageren
  6. Milan zegt

    6 augustus 2016 om 15:13

    Race of Champions komt vrij dichtbij olympisch racen

    Login om te reageren
  7. meridian zegt

    6 augustus 2016 om 15:14

    Alsjeblieft zeg, dan krijgen we rijkeluiszoontje Max Kardashian ook daar te zien. Liever niet.

    Login om te reageren
  8. sportevo zegt

    6 augustus 2016 om 15:14

    Ik heb daar ook wel eens over nagedacht. Het probleem gelijkwaardige auto’s kun je oplossen met inderdaad een cup auto of kart. Maar ik denk dat met name de kosten een groot probleem zijn. Paardensport is al prijzig maar ik denk dat het runnen van een auto een factor hoger is.

    Daarnaast, dan zou je met Formule E gaan racen, wie zijn dan de atleten? De huidige rijders van het kampioenschap? Of een Vettel/Hamilton/Verstappen die het hele jaar in andere type auto’s rijden?

    Ik denk dat het te complex is om dit te organiseren en dat de kosten te hoog zijn.

    Login om te reageren
    • henrie zegt

      6 augustus 2016 om 16:02

      @sportevo: Je zou een kwalificatiesysteem voor de coureurs kunnen bedenken, net als bij andere sporten en/of een leeftijdscategorie, zoals bij het Olympisch voetbaltoernooi. Daar is vast wel iets op te verzinnen. En een race of champions-achtige opzet zou opzich best goed kunnen en ook leuk zijn voor de toeschouwers en voor op tv…

      Login om te reageren
  9. ericc zegt

    6 augustus 2016 om 15:14

    Er wordt al genoeg geld verspilt. Daar hoeft dure auto- en motorsport niet bij te komen. Ik kijk toch niet naar die spelen. Puur prestige van een omhoog gevallen regering terwijl het volk honger heeft.

    Login om te reageren
  10. Arnoud zegt

    6 augustus 2016 om 15:15

    Nee. Olympische snelheidssporten zijn gericht op natuurlijke voortstuwing. Dus evenwel lichaamskracht of windkracht e.d. Een motor, zijnde elektromotor of verbrandingsmotor, heeft er niets te zoeken.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      6 augustus 2016 om 16:00

      @Original_Arnoud: dan stel ik voor om in plaats van een hillclimb een hilldescent te introduceren. ‘Auto’s’ zonder mechanische aandrijving, die een lang en slingerend parcours moeten afdalen.

      Login om te reageren
      • henrie zegt

        6 augustus 2016 om 16:04

        @Dizono: Dat doen ze al op de winterspelen en dat heet bobsleeën, rodelen of luge. Dat laatste is ook wel bekend als gekkenwerk… ;)

        Login om te reageren
        • Dizono zegt

          6 augustus 2016 om 16:05

          @henrie: ja, maar dat gaat op tijd. Ik wil ze zien inhalen!

          Login om te reageren
          • bassx zegt

            6 augustus 2016 om 16:25

            @Dizono: als je laat inhalen gaat het ook om geluk en is de sport niet eerlijk. Je moet een time-trial doen net als rally. Ook moet het een autocross circuit zijn waardoor je al gauw op een wrc auto uitkomt. Maar dat is niet eerlijk omdat bepaalde coureurs in het voordeel zijn, geen F1 coureur zal winnen. Om het dan toch eerlijk te maken worden er verschillende soorten voertuigen gebruikt. Dit is precies was RoC al doet en naar mijn idee de beste manier om coureurs met elkaar te vergelijken.

            Login om te reageren
        • gekkenhuis zegt

          6 augustus 2016 om 16:26

          @henrie: gekkenwerk is naar mijn idee idee het rodelen met “head-first”.

          Login om te reageren
          • henrie zegt

            6 augustus 2016 om 16:42

            @gekkenhuis: Ja, dat bedoel ik ook. Dat heet ‘luge’ namelijk…

            Login om te reageren
            • MARS zegt

              6 augustus 2016 om 16:58

              @henrie: of skeleton

              Login om te reageren
              • henrie zegt

                6 augustus 2016 om 17:51

                @MARS: Je hebt gelijk. Niet luge maar skeleton is ‘head first’. Luge is Engels voor rodelen, dus met de benen eerst…

      • Rob zegt

        6 augustus 2016 om 16:06

        @Dizono:
        een soort zeepkisten race dus…

        Login om te reageren
        • rolov zegt

          7 augustus 2016 om 14:57

          @Rob: red bull heeft al zoiets

          Login om te reageren
  11. patrick zegt

    6 augustus 2016 om 15:16

    Because geld en veiligheid. Een circuit moet aan goede veiligheidsvoorschriften voldoen. In Brazilië hebben ze een mooi circuit maar volgens mij ligt het circuit te ver bij het olympisch park vandaan. Ik denk persoonlijk dat het relatief weinig bezoekers zal trekken. Karting zou opzij wel een leuk alternatief zijn. Weinig ruimte voor nodig en veel jongeren die aan karting doen als opstap klasse

    Login om te reageren
  12. rolov zegt

    6 augustus 2016 om 15:18

    Nee olympische spelen zijn voor fysieke sporten . En dan mag voetbal snel verdwijnen van mij.

    Login om te reageren
  13. Dutchdriftking zegt

    6 augustus 2016 om 15:21

    Hmmm, gun die mannen een zomerstop.

    Login om te reageren
  14. Robert zegt

    6 augustus 2016 om 15:25

    Eigenlijk best wel vreemd dat het Braziliaanse Olympisch comité het aldaar populaire karten niet als olympische (demonstratie)sport heeft aangemeld bij het IOC. De Japanse organisatie voor de Spelen van Tokyo (2020) hebben de in Japan populaire sporten als karate en honk-/softbal óók succesvol (terug) op de agenda gekregen.

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      6 augustus 2016 om 16:33

      @RRRobert: karate hoort erop. Net als de hardst groeiende sport ter wereld. Mma.

      Login om te reageren
  15. rob5nismo zegt

    6 augustus 2016 om 15:34

    Dit is er toch al
    Race of champions heet dat toch

    Login om te reageren
  16. HZW zegt

    6 augustus 2016 om 15:35

    Autosport heeft helemaal niets te zoeken op de Olympische Spelen.

    Login om te reageren
  17. HZW zegt

    6 augustus 2016 om 15:37

    Aanvulling, wel als het trap auto’s betreft, dan komt de prestatie van de sporter.
    Fred Flintstone zou kandidaat geweest kunnen zijn voor deelname.

    Login om te reageren
  18. str8six zegt

    6 augustus 2016 om 15:54

    Nee, gewoon alle andere sporten afschaffen en alleen nog maar autoracen.

    Login om te reageren
  19. 850t5r zegt

    6 augustus 2016 om 16:14

    Mmm… Auto’s vs. dameshockey…. niet moeilijk, sorry autosport.

    Login om te reageren
  20. hans75 zegt

    6 augustus 2016 om 17:39

    in de karting is er al jaren een internationale wedstrijd in de Rotax Max klasse waarbij de winnaars van de landencompettitie tegen elkaar strijden… wat het uniek maakt is dat op identiek materiaal gebeurt.. elke rijder krijgt een identiek kartchassis en twee hagelnieuwe motoren.. dat maakt de kosten lager… natuurlijk mag elk team de kart afstellen zoals hij/zij wilt, maar de motoren zijn verzegeld en mogen niet worden geopend.

    Login om te reageren
  21. bfvo zegt

    6 augustus 2016 om 17:54

    Nee, driewerf nee. Hoe mooi autosport ook kan zijn, deze is mijn inziens incompatibel met de olympische gedachte.

    Login om te reageren
  22. sralracer zegt

    6 augustus 2016 om 18:55

    Olympische kampioen trapauto

    Login om te reageren
  23. thefmanl zegt

    6 augustus 2016 om 19:24

    Bij olympische spelen doen geen GEMOTORISEERDE voertuigen mee, dat zijn de regels en zo simpel is het. Er zijn genoeg andere leuke races om te kijken, ik hoef ze echt niet op de olympische spelen. Nassr al attiyah (of hoe je hem ook noemt) doet zelf mee met het kleiduifschieten (en heeft daar ooit een bronze medaille mee gewonnen). Dus zo kan het ook

    Login om te reageren
  24. pinut187 zegt

    6 augustus 2016 om 19:58

    Nee, dat hoort er gewoon niet thuis.

    Login om te reageren
  25. ruben_deklerk zegt

    6 augustus 2016 om 20:51

    De spelen vinden plaats bij één stad, dus niet in een land. Het aanleggen van een formule 1 waardig circuit bij de betreffende stad voor één enkel evenement is zelfs voor de spelen financieel buiten proporties.

    Login om te reageren
  26. cthijs zegt

    7 augustus 2016 om 21:43

    Wat een onzin dit als olympische sport.alle sporten die niet zuiver met de lichamelijke krachten van het menselijk lichaam te maken hebben horen hier niet thuis,dus van mij mag de paardensport er ook af

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North