Het Oostenrijkse plaats Wörthersee is jaarlijks het domein van Golf GTI liefhebbers en fans van ander snel Duits spul uit de VAG stal. Zowel Volkswagen als Audi pleegt dan ook regelmatig een leuk conceptje daar te onthullen en ook dit jaar doen ze dat weer.
In het kader van de 100e verjaardag van Audi, pakken de Duitsers eens lekker uit in Wörthersee: ze nemen behalve de TT-RS, de A1 Concept Sportback en de R8 5.2 V10 ook een nieuw Q5 Concept mee. Die Q5 Concept is een voorbode van het Audi Genuine Accessoires programma, waarmee je straks je Audi naar eigen smaak wat kan aanpassen (klinkt als het BMW Performance programma, maar dit geheel terzijde).
De Q5 Concept wordt aangedreven door het 3.0 liter TFSI V6 blok dat we kennen uit de Audi S4 en S5 Cabriolet. In die beide auto’s levert de supercharged V6 333 pk, maar voor de Q5 Concept werd dat te min geacht. Dankzij diverse aanpassingen levert het blok nu een stevige 408 pk en 500 nm koppel. Daarmee wordt meteen maar eens duidelijk dat de de V6T best krachtig genoeg zou kunnen zijn voor de komende RS4 en RS5. Ook de Q5 Custom Concept krijgt er aansprekende prestaties door: de sprint naar de 100 duurt slechts 4,4 seconden, terwijl de topsnelheid begrensd is op de eeuwige 250 km/u.
Een tuningsshow bezoek je niet met een standaard ogende auto en dus heeft Audi ook het uiterlijk aangepast. De Daytona grijze kleur wordt aangevuld met frisse rode accenten. Tiefer und breiter zijn ook van toepassing: de auto ligt 60 mm lager en werd 90 mm breder. Dat staat lekker in combinatie met de 21″ lichtmetalen velgen. Een sportuitlaat met kleppen voor een verbeterde akoestiek maken het plaatje af.
Bij het inmiddels legendarische GTI-evenement aan de Wörthersee, dat dit jaar van 20-23 mei wordt gehouden, presenteert Audi de Audi Q5 custom concept. Deze zeer sportief uitgevoerde Audi Q5 beschikt over een 3.0 V6 TFSI-motor die goed is voor 300 kW/480 pk. Naast deze spectaculaire concept car laat Audi nog 19 modellen zien. De geschiedenis van het 100-jarige Audi staat daarbij centraal, maar ook de sportieve Audi’s van vandaag zijn goed vertegenwoordigd. Bovendien vormt de Wörthersee het decor voor een blik in de toekomst én wordt er een speciale designwedstrijd gestart.
De Audi Q5 custom concept is speciaal voor het GTI-evenement aan de Oostenrijkse Wörthersee ontworpen. De auto valt op door zijn krachtige styling met onder andere 21-inch wielen, een vergrote spoorbreedte (+ 90 mm ten opzichte van de standaarduitvoering) en een verlaagde carrosserie ( – 60 mm). Uiteraard is de in Daytona-grijs uitgevoerde concept car ook voorzien van extra grote vóór- en achterspoilers en keramische remschijven. De kleur rood zorgt op diverse plaatsen voor een sportief accent.
De Audi Q5 custom concept maakt waar wat zijn uiterlijk belooft. Dat komt op het conto van een speciale versie van Audi’s 3.0 V6 TFSI-krachtbron in combinatie met de zeventraps S tronic-transmissie. In de concept car is de motor met directe benzine-injectie en compressor goed voor een vermogen van 300 kW/408 pk en een koppel van maar liefst 500 Nm (tussen 3.000-5.000 tpm). De topsnelheid van de Audi Q5 custom concept is elektronisch afgeregeld op 250 km/h, de sprint van 0-100 km/h duurt slechts 4,4 seconden. De inzittenden beleven deze hoge prestaties in een uitermate luxueus interieur met onder andere S line sportstoelen en diverse Wörthersee-aanduidingen.Een verleden met toekomst
Op de 300 m2 grote Audi-stand bij de Wörthersee komen verleden, heden en toekomst bij elkaar. Er is veel aandacht voor het 100-jarig bestaan van Audi. Dat gebeurt onder meer door het tentoonstellen van spraakmakende modellen uit het verleden, zoals de Audi 50, de Audi 100 Coupé, de Audi ‘Urquattro’ en de Audi A2. Ook ‘het heden’ is ruimschoots vertegenwoordigd met onder meer de nieuwe Audi TT RS, de Audi R8 5.2 FSI V10 en de Audi R8 GT3 LMS. Daarbij bestaat bovendien de mogelijkheid om een blik in de toekomst te werpen: de Audi A1 Sportback concept met zijn innovatieve hybridetechniek maakt ook zijn opwachting aan de Wörthersee.
Een Audi naar eigen idee
De Wörtherseetour 2009 markeert tevens de start van de Audi Customizing Club. Dit is een wedstrijd waarbij de deelnemers tijdens het Wörthersee-evenement door Audi-designers worden aangewezen. Zij krijgen de opdracht om creatieve voorstellen te doen voor nieuwe accessoires (spoilers, spiegels, interieurelementen etc.) voor de Audi A3. De bewuste deelnemers krijgen een speciale inlogcode voor de site www.audi-customizing-club.de en kunnen op die manier hun idee inzenden (tot en met 15 augustus aanstaande). Uit de inzendingen worden door een deskundige jury (met daarin onder andere designverantwoordelijken van Audi en DTM-coureur Matthias Ekström) drie winnaars geselecteerd. De ideeën van de winnaars worden vervolgens tijdens speciale workshops verder ontwikkeld om uiteindelijk te worden toegepast op de concept car die Audi volgend jaar tijdens de Wörtherseetour voorstelt.
Klassiekerrally zegt
Die rode onderlip doet me denken aan de Rover … in BRM uitvoering.
SupercarFan zegt
wow :O ziet er dik uit zeg!!!
SupercarFan zegt
alleen vind ik die rode onderlip maar niks
Citrofiel zegt
Aan die afschuwelijke rode accenten zie je wel voor welk publiek dit gebouwd is… Wörthersee-sjonnies! :roll:
Sorcerer zegt
Grappig. Ook het vermogen trouwens, sjee…
InViewAhumbleVaudevillianVeteran zegt
Ben blij dat dit maar een concept is =)
BmwMPower zegt
Ik vind de velgen erg mooi. Doet me denken aan de hele S en RS lijn.
En dat is dus positief!
Robin zegt
Wow, die veerpootbrug met ingebouwd koelvloeistofreservoir is wel heel uniek..
Stefan-Venema zegt
Wacht, how is even ….. 4,4 s naar 100 ….. RS6: 4.6 s naar 100. Niet echt slim van Audi om je snelste paard van stal te verslaan door een terreinknecht :? .
JoVanWittenberg zegt
Mooi gedaan, alleen vind ik het rood iets te fel. Verder mag hij er wel zijn. Die led-achterlichten en die lange remstrip bovenaan vind ik geweldig!
bezoeker zegt
4,4s van 0-100, sneller als een m3 :p,
best grappig voor een SUV
CSL zegt
Niet slecht voor een Concept.
PCCB zegt
Bah, doe dat afschuwelijke rood er eens af! Soberheid is net dat wat een Audi siert. Doe’m liever gewoon zwart, in normale trim, en ik vind’m al helemaal geslaagd!
Laue zegt
een mid size suv in 4.4 naar de honderd? met een v6? dat is aburd! en zoals stefan als zegt. sneller als een RS6 :S
MLTB zegt
@ Robin :
Was ook het eerste wat me opviel, ziet er wel gelikt uit :)
MLTB zegt
@ Laue :
Dat ding ownt de M X5 en X6! Maar toch, echt mooi vind ik hem niet btw..
onzin zegt
Het Oostenrijkse plaats”JE” Wörthersee
“het plaats” kan natuurlijk niet he ;)
ontopic:
dat 3 liter blokje is nog best pittig dan!!!
Marc1986 zegt
De sprintcijfers zijn inderdaad van de pot gerukt..
Mooie uitvoering alleen die accenten zijn te schreeuwerig voor mijn smaak.. Voor de rest ziet dit bakkie er stukken beter uit dan zijn gedrocht van een grote broer..
EJS zegt
Jezus, zit nog best potentieel in dat v6je dan:O een Q5 een 4,4s van 0-100, dat is serieus snel:O Verder is ’t een lelijk ding, zowel in standaard trim als zo “getuned”
CrazyHenkie zegt
Die rode accenten zijn wel origineel, leuk voor een showauto en ze zullen vast ook wel in goede aarde vallen bij het publiek, maar op straat ziet er niet uit, om nog maar te zwijgen over die kleuren van de velgen.
Gieltje zegt
Dat gaat wel hard, zou me niet verbazen als ze 5.4 bedoelen.
Trouwens, zonder die opsmuk wel een hele dikke wagen, met deze motor erin.
Guido zegt
o tot 100 in 4,4 sec is bizar snel en minder snel als de rs6 terwijl die 580 pk heeft dus lijkt me niet echt logisch!
Tombnolz zegt
Als het rood van de neus en velgen eraf mag, vind ik het echt wel vet. Indrukwekkende prestaties ook. De Wörtherseegangers zullen het wel weten te appreciëren. Eens naar die meeting gaan lijkt me trouwens ook wel fijn. Staan vele mooie dingen!
mckroket zegt
lol is volgens mij een typo ja. sport wagens met hetzelfde vermogen gaan minder snel of net zo snel.
r3fl3x zegt
Waarom zou Audi een andere motor in de RS4 hangen als in de RS5?!
JamesBond007 zegt
De RS modellen van audi moeten ze ook gewoon op die manier aankleden ( zonder de rode details alsjeblieft dankjewel ).
Vooral het interieur met de alcantara? bekleding op het stuurwiel
RenJie zegt
De rode accenten vind ik ook heel mooi staan! Moet een kei van een motorblok zijn.
ferrari zegt
GAAAAF! gelijk zo in produktie nemen. zelfs met al dat opzichtige rood erop en eraan! en dan die motor. heerlijk alles en iedereen voor schut zetten als je het gaspedaal eens lekker in het tapijt trapt en die sportwagens in verbijstering achter laten. als die 4,4 sec echt kloppen hebben ze de snelt optrekkende SUV gebouwd. maar al zal hij er een seconde langer over doen, zelfs dan is het een hele prestatie.
luukvankaathoven zegt
Die kleurtinten zijn echt een grap. Willen ze hiermee met name de (vaak foute) Russische olieboeren mee aanspreken?
Dan zegt
Uitbrengen die handel!!
florisw zegt
Meteen in productie ermee! Superbruut apparaat
Tommy zegt
Cool, ze hebben nog een extra aanvoerbuis aangebracht zodat de motor een dubbele inlaat heeft! :D Zouden ze bij de andere modellen ook moeten doen, dit blok kan veel meer dan 333 pk opwekken.
De styling is een beetje inde trant van de TT clubsport quattro en A3 TDI clubsport quattro van de afgelopen keren, niet verkeerd dus! :P
Alessio zegt
Is waarschijnlijk een heerlijk blok die V6
Ziet er ook heel dik uit deze versie, zouden ze gerust mogen uitbrengen!
phantom zegt
Zeker van 0-100 in 4,4 sec van een hellig af met een percentage van 100%, schiet toch op man…
Windhoos zegt
Met slechts 4.4s na de 100 is (normaal gesproken) idd onmogelijk, waarschijnlijk een type foutje dus idd. Verder wel een strakke bak trouwens, alleen wel jammer van de rode accenten….
Carlo zegt
Zonder de rode accenten is het een zeer vette wagen, veel mooier dan een Q7. Ik vraag me alleen af wat deze zou moeten kosten als hij uitgebracht wordt, gezien de dikke keramische remmen en de andere aanpassingen. De prijs zal dan wel dik over de ton zijn en voor dat geld zou ik toch een andere auto uitzoeken.
EJS zegt
Die 4,4 seconden is overigens geen typefout, het staat in ’t persbericht maar liefst 2 keer, dat hij in die tijd naar de 100 sprint.. En met de juiste versnellingsbak afstelling, kan het volgens mij prima hoor, zeker gezien ’t feit dattie 7 verzetten heeft;)
Windhoos zegt
Dan nog lijkt het me sterk EJS. Ik schat dat deze Q5 zo’n 1850 tot 1900 kg weegt en daarbij denk ik ook dat een R8 V8 al redelijk goed is afgesteld en die heeft 12pk meer en weegt slechts 1560 kg en doet de 0-100 in 4.6s
EJS zegt
@Windhoos
De Q5 3.2 fsi met 7 traps automaat weeg net geen 1800 kg, de v6 heeft veel meer koppel(en wss een véél vlakkere koppelkromme), en de R8 moet ook een fatsoenlijke topsnelheid behalen, terwijl deze maar tot 250 km/h hoeft te komen, waardoor ze dus veel ruimte hebben om de versnellingsbak op acceleratie af te stellen, ik denk dat ’t kan;)
wimbers zegt
ehm,
wielen 1 maatje kleiner. matgrijs. zelfde vermogen en specs houden.
niks leuker dan een wolf in schaapskleren
Citrofiel zegt
Gefeliciteerd Audifans, jullie hebben je goed weten in te houden. ;)
BananaFlip zegt
Leuk dingetje, Audi wordt nog eens behoorlijk cool.
De Q5 was natuurlijk al verschrikkelijk mooi en met die sexy pakketje is dat zelfs nog eens stuk gezelliger.
autoblogger zegt
Filmpje: http://www.autojunk.nl/clips/view/158102