• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wörthersee Tour 2009: Audi Q5 Custom Concept met 408 pk

Auteur: Wouter, gepost 19 mei 2009 om 12:58 – 43 Reacties

Afbeelding Wörthersee Tour 2009: Audi Q5 Custom Concept met 408 pkAfbeelding Wörthersee Tour 2009: Audi Q5 Custom Concept met 408 pkAfbeelding Wörthersee Tour 2009: Audi Q5 Custom Concept met 408 pkAfbeelding Wörthersee Tour 2009: Audi Q5 Custom Concept met 408 pkAfbeelding Wörthersee Tour 2009: Audi Q5 Custom Concept met 408 pkAfbeelding Wörthersee Tour 2009: Audi Q5 Custom Concept met 408 pkAfbeelding Wörthersee Tour 2009: Audi Q5 Custom Concept met 408 pkAfbeelding Wörthersee Tour 2009: Audi Q5 Custom Concept met 408 pkAfbeelding Wörthersee Tour 2009: Audi Q5 Custom Concept met 408 pkAfbeelding Wörthersee Tour 2009: Audi Q5 Custom Concept met 408 pkAfbeelding Wörthersee Tour 2009: Audi Q5 Custom Concept met 408 pkAfbeelding Wörthersee Tour 2009: Audi Q5 Custom Concept met 408 pkAfbeelding Wörthersee Tour 2009: Audi Q5 Custom Concept met 408 pkAfbeelding Wörthersee Tour 2009: Audi Q5 Custom Concept met 408 pkAfbeelding Wörthersee Tour 2009: Audi Q5 Custom Concept met 408 pkAfbeelding Wörthersee Tour 2009: Audi Q5 Custom Concept met 408 pk

Audi Q5 Custom Concept
Het Oostenrijkse plaats Wörthersee is jaarlijks het domein van Golf GTI liefhebbers en fans van ander snel Duits spul uit de VAG stal. Zowel Volkswagen als Audi pleegt dan ook regelmatig een leuk conceptje daar te onthullen en ook dit jaar doen ze dat weer.

In het kader van de 100e verjaardag van Audi, pakken de Duitsers eens lekker uit in Wörthersee: ze nemen behalve de TT-RS, de A1 Concept Sportback en de R8 5.2 V10 ook een nieuw Q5 Concept mee. Die Q5 Concept is een voorbode van het Audi Genuine Accessoires programma, waarmee je straks je Audi naar eigen smaak wat kan aanpassen (klinkt als het BMW Performance programma, maar dit geheel terzijde).

De Q5 Concept wordt aangedreven door het 3.0 liter TFSI V6 blok dat we kennen uit de Audi S4 en S5 Cabriolet. In die beide auto’s levert de supercharged V6 333 pk, maar voor de Q5 Concept werd dat te min geacht. Dankzij diverse aanpassingen levert het blok nu een stevige 408 pk en 500 nm koppel. Daarmee wordt meteen maar eens duidelijk dat de de V6T best krachtig genoeg zou kunnen zijn voor de komende RS4 en RS5. Ook de Q5 Custom Concept krijgt er aansprekende prestaties door: de sprint naar de 100 duurt slechts 4,4 seconden, terwijl de topsnelheid begrensd is op de eeuwige 250 km/u.

Een tuningsshow bezoek je niet met een standaard ogende auto en dus heeft Audi ook het uiterlijk aangepast. De Daytona grijze kleur wordt aangevuld met frisse rode accenten. Tiefer und breiter zijn ook van toepassing: de auto ligt 60 mm lager en werd 90 mm breder. Dat staat lekker in combinatie met de 21″ lichtmetalen velgen. Een sportuitlaat met kleppen voor een verbeterde akoestiek maken het plaatje af.

Bij het inmiddels legendarische GTI-evenement aan de Wörthersee, dat dit jaar van 20-23 mei wordt gehouden, presenteert Audi de Audi Q5 custom concept. Deze zeer sportief uitgevoerde Audi Q5 beschikt over een 3.0 V6 TFSI-motor die goed is voor 300 kW/480 pk. Naast deze spectaculaire concept car laat Audi nog 19 modellen zien. De geschiedenis van het 100-jarige Audi staat daarbij centraal, maar ook de sportieve Audi’s van vandaag zijn goed vertegenwoordigd. Bovendien vormt de Wörthersee het decor voor een blik in de toekomst én wordt er een speciale designwedstrijd gestart.

De Audi Q5 custom concept is speciaal voor het GTI-evenement aan de Oostenrijkse Wörthersee ontworpen. De auto valt op door zijn krachtige styling met onder andere 21-inch wielen, een vergrote spoorbreedte (+ 90 mm ten opzichte van de standaarduitvoering) en een verlaagde carrosserie ( – 60 mm). Uiteraard is de in Daytona-grijs uitgevoerde concept car ook voorzien van extra grote vóór- en achterspoilers en keramische remschijven. De kleur rood zorgt op diverse plaatsen voor een sportief accent.
De Audi Q5 custom concept maakt waar wat zijn uiterlijk belooft. Dat komt op het conto van een speciale versie van Audi’s 3.0 V6 TFSI-krachtbron in combinatie met de zeventraps S tronic-transmissie. In de concept car is de motor met directe benzine-injectie en compressor goed voor een vermogen van 300 kW/408 pk en een koppel van maar liefst 500 Nm (tussen 3.000-5.000 tpm). De topsnelheid van de Audi Q5 custom concept is elektronisch afgeregeld op 250 km/h, de sprint van 0-100 km/h duurt slechts 4,4 seconden. De inzittenden beleven deze hoge prestaties in een uitermate luxueus interieur met onder andere S line sportstoelen en diverse Wörthersee-aanduidingen.

Een verleden met toekomst

Op de 300 m2 grote Audi-stand bij de Wörthersee komen verleden, heden en toekomst bij elkaar. Er is veel aandacht voor het 100-jarig bestaan van Audi. Dat gebeurt onder meer door het tentoonstellen van spraakmakende modellen uit het verleden, zoals de Audi 50, de Audi 100 Coupé, de Audi ‘Urquattro’ en de Audi A2. Ook ‘het heden’ is ruimschoots vertegenwoordigd met onder meer de nieuwe Audi TT RS, de Audi R8 5.2 FSI V10 en de Audi R8 GT3 LMS. Daarbij bestaat bovendien de mogelijkheid om een blik in de toekomst te werpen: de Audi A1 Sportback concept met zijn innovatieve hybridetechniek maakt ook zijn opwachting aan de Wörthersee.

Een Audi naar eigen idee

De Wörtherseetour 2009 markeert tevens de start van de Audi Customizing Club. Dit is een wedstrijd waarbij de deelnemers tijdens het Wörthersee-evenement door Audi-designers worden aangewezen. Zij krijgen de opdracht om creatieve voorstellen te doen voor nieuwe accessoires (spoilers, spiegels, interieurelementen etc.) voor de Audi A3. De bewuste deelnemers krijgen een speciale inlogcode voor de site www.audi-customizing-club.de en kunnen op die manier hun idee inzenden (tot en met 15 augustus aanstaande). Uit de inzendingen worden door een deskundige jury (met daarin onder andere designverantwoordelijken van Audi en DTM-coureur Matthias Ekström) drie winnaars geselecteerd. De ideeën van de winnaars worden vervolgens tijdens speciale workshops verder ontwikkeld om uiteindelijk te worden toegepast op de concept car die Audi volgend jaar tijdens de Wörtherseetour voorstelt.

Ook interessant!

  • Video: Audi Q5 wordt bedolven door vrachtwagen én kiezels
  • Video - Audi RS6 GTO Concept in detail
  • Audi Grand Sphere
    Audi Grand Sphere wordt volgende A7. Hopelijk.
  • Dit betaal je voor de vernieuwde Audi (S)Q5

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, concept, q5

Vorig bericht: « Porsche zoekt investeerders (9 miljard schuld is best veel)
Volgend bericht: Poepbruine matte X6 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Klassiekerrally zegt

    19 mei 2009 om 12:59

    Die rode onderlip doet me denken aan de Rover … in BRM uitvoering.

    Login om te reageren
  2. SupercarFan zegt

    19 mei 2009 om 12:59

    wow :O ziet er dik uit zeg!!!

    Login om te reageren
  3. SupercarFan zegt

    19 mei 2009 om 13:00

    alleen vind ik die rode onderlip maar niks

    Login om te reageren
  4. Citrofiel zegt

    19 mei 2009 om 13:05

    Aan die afschuwelijke rode accenten zie je wel voor welk publiek dit gebouwd is… Wörthersee-sjonnies! :roll:

    Login om te reageren
  5. Sorcerer zegt

    19 mei 2009 om 13:07

    Grappig. Ook het vermogen trouwens, sjee…

    Login om te reageren
  6. InViewAhumbleVaudevillianVeteran zegt

    19 mei 2009 om 13:13

    Ben blij dat dit maar een concept is =)

    Login om te reageren
  7. BmwMPower zegt

    19 mei 2009 om 13:19

    Ik vind de velgen erg mooi. Doet me denken aan de hele S en RS lijn.
    En dat is dus positief!

    Login om te reageren
  8. Robin zegt

    19 mei 2009 om 13:22

    Wow, die veerpootbrug met ingebouwd koelvloeistofreservoir is wel heel uniek..

    Login om te reageren
  9. Stefan-Venema zegt

    19 mei 2009 om 13:27

    Wacht, how is even ….. 4,4 s naar 100 ….. RS6: 4.6 s naar 100. Niet echt slim van Audi om je snelste paard van stal te verslaan door een terreinknecht :? .

    Login om te reageren
  10. JoVanWittenberg zegt

    19 mei 2009 om 13:32

    Mooi gedaan, alleen vind ik het rood iets te fel. Verder mag hij er wel zijn. Die led-achterlichten en die lange remstrip bovenaan vind ik geweldig!

    Login om te reageren
  11. bezoeker zegt

    19 mei 2009 om 13:32

    4,4s van 0-100, sneller als een m3 :p,
    best grappig voor een SUV

    Login om te reageren
  12. CSL zegt

    19 mei 2009 om 13:38

    Niet slecht voor een Concept.

    Login om te reageren
  13. PCCB zegt

    19 mei 2009 om 13:45

    Bah, doe dat afschuwelijke rood er eens af! Soberheid is net dat wat een Audi siert. Doe’m liever gewoon zwart, in normale trim, en ik vind’m al helemaal geslaagd!

    Login om te reageren
  14. Laue zegt

    19 mei 2009 om 14:03

    een mid size suv in 4.4 naar de honderd? met een v6? dat is aburd! en zoals stefan als zegt. sneller als een RS6 :S

    Login om te reageren
  15. MLTB zegt

    19 mei 2009 om 14:04

    @ Robin :

    Was ook het eerste wat me opviel, ziet er wel gelikt uit :)

    Login om te reageren
  16. MLTB zegt

    19 mei 2009 om 14:07

    @ Laue :

    Dat ding ownt de M X5 en X6! Maar toch, echt mooi vind ik hem niet btw..

    Login om te reageren
  17. onzin zegt

    19 mei 2009 om 14:08

    Het Oostenrijkse plaats”JE” Wörthersee

    “het plaats” kan natuurlijk niet he ;)

    ontopic:
    dat 3 liter blokje is nog best pittig dan!!!

    Login om te reageren
  18. Marc1986 zegt

    19 mei 2009 om 14:10

    De sprintcijfers zijn inderdaad van de pot gerukt..
    Mooie uitvoering alleen die accenten zijn te schreeuwerig voor mijn smaak.. Voor de rest ziet dit bakkie er stukken beter uit dan zijn gedrocht van een grote broer..

    Login om te reageren
  19. EJS zegt

    19 mei 2009 om 14:33

    Jezus, zit nog best potentieel in dat v6je dan:O een Q5 een 4,4s van 0-100, dat is serieus snel:O Verder is ’t een lelijk ding, zowel in standaard trim als zo “getuned”

    Login om te reageren
  20. CrazyHenkie zegt

    19 mei 2009 om 14:46

    Die rode accenten zijn wel origineel, leuk voor een showauto en ze zullen vast ook wel in goede aarde vallen bij het publiek, maar op straat ziet er niet uit, om nog maar te zwijgen over die kleuren van de velgen.

    Login om te reageren
  21. Gieltje zegt

    19 mei 2009 om 15:10

    Dat gaat wel hard, zou me niet verbazen als ze 5.4 bedoelen.
    Trouwens, zonder die opsmuk wel een hele dikke wagen, met deze motor erin.

    Login om te reageren
  22. Guido zegt

    19 mei 2009 om 15:12

    o tot 100 in 4,4 sec is bizar snel en minder snel als de rs6 terwijl die 580 pk heeft dus lijkt me niet echt logisch!

    Login om te reageren
  23. Tombnolz zegt

    19 mei 2009 om 15:32

    Als het rood van de neus en velgen eraf mag, vind ik het echt wel vet. Indrukwekkende prestaties ook. De Wörtherseegangers zullen het wel weten te appreciëren. Eens naar die meeting gaan lijkt me trouwens ook wel fijn. Staan vele mooie dingen!

    Login om te reageren
  24. mckroket zegt

    19 mei 2009 om 15:33

    lol is volgens mij een typo ja. sport wagens met hetzelfde vermogen gaan minder snel of net zo snel.

    Login om te reageren
  25. r3fl3x zegt

    19 mei 2009 om 16:06

    Waarom zou Audi een andere motor in de RS4 hangen als in de RS5?!

    Login om te reageren
  26. JamesBond007 zegt

    19 mei 2009 om 16:11

    De RS modellen van audi moeten ze ook gewoon op die manier aankleden ( zonder de rode details alsjeblieft dankjewel ).
    Vooral het interieur met de alcantara? bekleding op het stuurwiel

    Login om te reageren
  27. RenJie zegt

    19 mei 2009 om 16:18

    De rode accenten vind ik ook heel mooi staan! Moet een kei van een motorblok zijn.

    Login om te reageren
  28. ferrari zegt

    19 mei 2009 om 16:22

    GAAAAF! gelijk zo in produktie nemen. zelfs met al dat opzichtige rood erop en eraan! en dan die motor. heerlijk alles en iedereen voor schut zetten als je het gaspedaal eens lekker in het tapijt trapt en die sportwagens in verbijstering achter laten. als die 4,4 sec echt kloppen hebben ze de snelt optrekkende SUV gebouwd. maar al zal hij er een seconde langer over doen, zelfs dan is het een hele prestatie.

    Login om te reageren
  29. luukvankaathoven zegt

    19 mei 2009 om 16:22

    Die kleurtinten zijn echt een grap. Willen ze hiermee met name de (vaak foute) Russische olieboeren mee aanspreken?

    Login om te reageren
  30. Dan zegt

    19 mei 2009 om 16:47

    Uitbrengen die handel!!

    Login om te reageren
  31. florisw zegt

    19 mei 2009 om 16:50

    Meteen in productie ermee! Superbruut apparaat

    Login om te reageren
  32. Tommy zegt

    19 mei 2009 om 17:44

    Cool, ze hebben nog een extra aanvoerbuis aangebracht zodat de motor een dubbele inlaat heeft! :D Zouden ze bij de andere modellen ook moeten doen, dit blok kan veel meer dan 333 pk opwekken.

    De styling is een beetje inde trant van de TT clubsport quattro en A3 TDI clubsport quattro van de afgelopen keren, niet verkeerd dus! :P

    Login om te reageren
  33. Alessio zegt

    19 mei 2009 om 17:53

    Is waarschijnlijk een heerlijk blok die V6
    Ziet er ook heel dik uit deze versie, zouden ze gerust mogen uitbrengen!

    Login om te reageren
  34. phantom zegt

    19 mei 2009 om 19:41

    Zeker van 0-100 in 4,4 sec van een hellig af met een percentage van 100%, schiet toch op man…

    Login om te reageren
  35. Windhoos zegt

    19 mei 2009 om 19:48

    Met slechts 4.4s na de 100 is (normaal gesproken) idd onmogelijk, waarschijnlijk een type foutje dus idd. Verder wel een strakke bak trouwens, alleen wel jammer van de rode accenten….

    Login om te reageren
  36. Carlo zegt

    19 mei 2009 om 19:50

    Zonder de rode accenten is het een zeer vette wagen, veel mooier dan een Q7. Ik vraag me alleen af wat deze zou moeten kosten als hij uitgebracht wordt, gezien de dikke keramische remmen en de andere aanpassingen. De prijs zal dan wel dik over de ton zijn en voor dat geld zou ik toch een andere auto uitzoeken.

    Login om te reageren
  37. EJS zegt

    19 mei 2009 om 19:54

    Die 4,4 seconden is overigens geen typefout, het staat in ’t persbericht maar liefst 2 keer, dat hij in die tijd naar de 100 sprint.. En met de juiste versnellingsbak afstelling, kan het volgens mij prima hoor, zeker gezien ’t feit dattie 7 verzetten heeft;)

    Login om te reageren
  38. Windhoos zegt

    19 mei 2009 om 20:01

    Dan nog lijkt het me sterk EJS. Ik schat dat deze Q5 zo’n 1850 tot 1900 kg weegt en daarbij denk ik ook dat een R8 V8 al redelijk goed is afgesteld en die heeft 12pk meer en weegt slechts 1560 kg en doet de 0-100 in 4.6s

    Login om te reageren
  39. EJS zegt

    19 mei 2009 om 20:08

    @Windhoos

    De Q5 3.2 fsi met 7 traps automaat weeg net geen 1800 kg, de v6 heeft veel meer koppel(en wss een véél vlakkere koppelkromme), en de R8 moet ook een fatsoenlijke topsnelheid behalen, terwijl deze maar tot 250 km/h hoeft te komen, waardoor ze dus veel ruimte hebben om de versnellingsbak op acceleratie af te stellen, ik denk dat ’t kan;)

    Login om te reageren
  40. wimbers zegt

    19 mei 2009 om 20:47

    ehm,
    wielen 1 maatje kleiner. matgrijs. zelfde vermogen en specs houden.
    niks leuker dan een wolf in schaapskleren

    Login om te reageren
  41. Citrofiel zegt

    20 mei 2009 om 17:54

    Gefeliciteerd Audifans, jullie hebben je goed weten in te houden. ;)

    Login om te reageren
  42. BananaFlip zegt

    23 mei 2009 om 14:14

    Leuk dingetje, Audi wordt nog eens behoorlijk cool.
    De Q5 was natuurlijk al verschrikkelijk mooi en met die sexy pakketje is dat zelfs nog eens stuk gezelliger.

    Login om te reageren
  43. autoblogger zegt

    26 mei 2009 om 12:36

    Filmpje: http://www.autojunk.nl/clips/view/158102

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North