• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche zoekt investeerders (9 miljard schuld is best veel)

Auteur: autoblogger, gepost 19 mei 2009 om 11:45 – 44 Reacties

Dikke doekoe

Nu Porsche zich flink lijkt te verslikken in de overname van Volkswagen zou het sportwagenmerk kijken naar de mogelijkheden om een investeerder aan te trekken. De oorlogskas van Porsche was altijd bijzonder goed gevuld, maar de ruim 50% van VW die ondertussen is binnengehaald heeft een gigantische berg geld gekost. Porsche heeft daarom een schuld van zo’n 9 miljard euro en is dringend op zoek naar investeerders.

Een woordvoerder van Porsche ontkende gisteren dat het concern eind mei een krediet van 3,3 miljard moet terugbetalen: “dat krediet loopt nog bijna een jaar”. Hij bevestigde echter wel dat de schulden hoge prioriteit hebben. Er gaan nu geruchten dat Porsche in het Midden-Oosten aan het zoeken is naar extra geld. (oa via forbes.com)

Ook interessant!

  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Porsche verkoopt losse stoelen uit de printer
  • Nieuwe officiële onderdelen voor je oudere Porsche
  • Nederlandse gelimiteerde Porsche 992 Special!

Nieuwste artikelen

  • Video: en daarom bezuinig je niet op banden en remmen
  • Deze optie heb je nog niet eerder gezien op een Porsche
  • Koop een Brabus SLS AMG op Marktplaats
  • Gespot – Deze Ferrari 512 TR is om te smullen
FacebookTweetPinLinkedIn

Porsche

Vorig bericht: « AVUS Audi Q7
Volgend bericht: Wörthersee Tour 2009: Audi Q5 Custom Concept met 408 pk »

Lees Interacties

Reacties

  1. Cantago zegt

    19 mei 2009 om 11:47

    Dat is echt VEEL geld, suc6 er mee in ieder geval…

    Login om te reageren
  2. Neptukker zegt

    19 mei 2009 om 11:48

    Ik zie kansen voor Spyker om Porsche over te nemen. ;-)

    Login om te reageren
  3. Slowpoke zegt

    19 mei 2009 om 11:50

    Kan Fiat Porsche niet overnemen? :p

    Login om te reageren
  4. tomE36 zegt

    19 mei 2009 om 11:50

    dat is idd een smak geld zeg ,haal je banken mee uit de crissis :D

    Login om te reageren
  5. ferrari zegt

    19 mei 2009 om 11:54

    hoe kan de tijd bekeren. het ene moment ben je financieel oppermachtig en het andere moment sta je aan de druppelaar. 9 miljard, hallo, zijn ze daar blind geweest of gewoon stom en naief!? dit had je toch ook wel voor de overname van VW kunnen weten dat je er zo slecht voor komt te staan! hebben ze geen prognose-analyse gedaan vooraf?

    Login om te reageren
  6. Lan_Evo zegt

    19 mei 2009 om 11:56

    Hmm ik weet niet of ze in het Midden-Oosten tegenwoordig nog wel zo snel overal geld in pompen, met die sterk dalende olieopbrengsten. Misschien eens in India zoeken, kennelijk hebben die altijd te veel geld over. ;)

    Login om te reageren
  7. Lan_Evo zegt

    19 mei 2009 om 12:00

    @ferrari
    Ja, vind het ook een beetje vaag, maar meer bedrijven gaan daar wel de fout mee in. *kuch* Fortis *kuch* Zou me trouwens niet veel verbazen als Fiat vroeg of laat ook in de geldproblemen komt als ze al die plannen doorvoeren.

    Login om te reageren
  8. MiuRa zegt

    19 mei 2009 om 12:02

    Daar staat Porsche met hun grote mond, nog maar een actie modelletje dan om te cashen :’) ?

    Login om te reageren
  9. SHFT zegt

    19 mei 2009 om 12:11

    Bwa VW zal zichzelf op termijn wel terug betalen, komt wel goed

    Login om te reageren
  10. jdm zegt

    19 mei 2009 om 12:13

    Porsche is nu letterlijk Poor-sche

    Login om te reageren
  11. C6_R zegt

    19 mei 2009 om 12:16

    @ Ferrari: het ene moment hebben ze het geld geleend en het andere moment moeten ze het terugbetalen… Ik hoop dat het snode plannetje van Porsche mislukt (met geleend geld een groter bedrijf opkopen en dat dan leegplunderen om de schulden af te betalen). Heb namelijk niet zoveel op met die vorm van kapitalisme!

    Login om te reageren
  12. rikkon zegt

    19 mei 2009 om 12:19

    Normaal gesproken was het aandeel in VW jaarlijks goed voor een paar miljardjes aan dividend.
    Kortom, nu voor 2009 dat extra’tje er niet in zit heeft Porsche een klein en best wel accuut cash-flow probleempje.

    Login om te reageren
  13. seg zegt

    19 mei 2009 om 12:19

    Gevalletje, “schoenmaker, blijf bij je leest”.

    Login om te reageren
  14. BmwMPower zegt

    19 mei 2009 om 12:20

    Ik geef wel een tientje, hoor.

    Login om te reageren
  15. Majinstar zegt

    19 mei 2009 om 12:22

    Ik bied ook wel een tientje ( in ruil voor een 911 ).

    Login om te reageren
  16. Laurens zegt

    19 mei 2009 om 12:25

    Als Porsche in deze crisis omvalt….. zou me dat eigenlijk niets kunnen schelen.

    Login om te reageren
  17. Jesper zegt

    19 mei 2009 om 12:25

    1:18 bedoel je zeker? ;)

    Login om te reageren
  18. Prisma zegt

    19 mei 2009 om 12:28

    Infeite mankeerd enkel Toyota nog een echt sport merk. Mischien kunnen ze hun slag nu thuishalen.

    Login om te reageren
  19. BmwMPower zegt

    19 mei 2009 om 12:28

    @ Majinstar: Waarom geen Carrera GT, aangepakt door Gemballa? (wel op de kosten van Porsche ) :)

    Login om te reageren
  20. RDS zegt

    19 mei 2009 om 12:34

    BMW kom er maar in, kunnen ze gelijk de reclames van ausi van binnenuit kapot maken.

    Login om te reageren
  21. oli4k zegt

    19 mei 2009 om 12:35

    Ik wil graag een automerk overnemen. Is er nog iemand die mij ± 10 miljard wil lenen?

    Login om te reageren
  22. de sjonnies zegt

    19 mei 2009 om 12:41

    Porsche was slim, let wel was, door voor zo’n tien miljard ! aan VW aandelen te kopen, wisten ze zichzelf 51% eigendom van VW te verwerven en laat VW nou net 11 miljard ! in kas hebben waar ze ’toch niets mee doen’.
    met andere woorden, als het Porsche plan was doorgegaan, hadden de reserves van VW de overname DOOR Porsche zelf betaald.
    Er zijn momenteel twee grote problemen voor Porsche, waarvan nummer 1 de deelstaat Nedersaksen is die rond de 20 % van de VW aandelen in bezit hebben, maar dit zijn preferente aandelen, aandelen met een zwaarder stemrecht.
    Probleem nummer 2 is veel gevaarlijker, de famillies Piëch en Porsche staan momenteel lijnrecht tegenover elkaar, oftewel er is geen eensgezindheid in het Porsche kamp, dit kan beide famillies ruineren !

    Login om te reageren
  23. heidekonijn zegt

    19 mei 2009 om 12:45

    Woops there goes gravity.

    Net als Laurens zegt, who cares? Ik heb al zo’n idee hoe de volgende 911 er gaat uit zien. En die daarna. En die daarna …zzz.

    Login om te reageren
  24. Citrofiel zegt

    19 mei 2009 om 12:55

    @ Laurens; Daar ben ik het, flauw genoeg, mee eens. Maar het zal er niet van komen. Porsche is zo geliefd en machtig dat het niet zomaar zal ‘verdwijnen’.

    @ de sjonnies; Interessant! Slim plannetje van Porsche.

    Login om te reageren
  25. Jeroen zegt

    19 mei 2009 om 12:59

    Ze kunnen ook de naam veranderen van Porsche naar Boxster, a poorman’s Porsche.
    o.k. even serieus, ik heb € 0,50 voor ze…

    Login om te reageren
  26. Majinstar zegt

    19 mei 2009 om 13:13

    @ Jesper: Dat gaat ver boven mijn verwachtingen :D

    @ BmwMPower: Alles is welkom, maar mijn tientje wordt dan wel in een loop termijn van 20 jaar afgelost ( voor die Carerra GT ) :D

    Login om te reageren
  27. ELB zegt

    19 mei 2009 om 13:34

    @ Slowpoke

    Dat deed pijn…

    Login om te reageren
  28. JoVanWittenberg zegt

    19 mei 2009 om 13:35

    Zolang ze blijven bestaan is het voor mij al goed. Porsche is een icoon dat niet mag verdwijnen.

    Login om te reageren
  29. Bugger zegt

    19 mei 2009 om 15:04

    VW en Porsche spelen een politiek spelletje met elkaar.. Ook is er intern bij Porsche het één en ander aan de hand. Porsche zal uiteindelijk goed of kwaadschiks alles oplossen en zeker blijven bestaan! Als er een sportwagenmerk failliet gaat zal dit niet bij de grotere, gevestigde namen zijn denk ik zo.

    Login om te reageren
  30. 406_v6 zegt

    19 mei 2009 om 15:25

    De oplossing? Zowel bij Porsche als VW de stekker eruit….. wie mist er wat aan? :evil:

    Login om te reageren
  31. 13 zegt

    19 mei 2009 om 16:28

    9 miljard euro, dat is bij de huidige, nog atijd hoge Volkswagen-koers iets van 40 miljoen aandelen.
    Hoeveel procent van Volkswagen is dat?

    Login om te reageren
  32. Dan zegt

    19 mei 2009 om 16:46

    Succes ermee. Dit merk mag absoluut niet in de problemen komen!

    Login om te reageren
  33. tripple zegt

    19 mei 2009 om 17:00

    hebben we weer domme praat, wat is volkswagen waard?? 50 miljard?
    of 100 miljard? je verkoopt 5 of 10 procent van je aandelen volkswagen en alles is koek en ei,of is dat nou zo moeilijk om te begrijpen..

    Login om te reageren
  34. gogogomagazine.com zegt

    19 mei 2009 om 17:02

    @Miura: Ik denk dat een actiemodelletje niet gaat helpen ;-)

    Nu het oorspronkelijke doel van Porsche uiteindelijk toch niet helemaal is gelukt, waarom verkopen ze de aandelen niet weer? Tenminste als ze echt nergens geen gunstig vreemd vermogen kunnen vinden.

    Login om te reageren
  35. de sjonnies zegt

    19 mei 2009 om 17:28

    @ gogomagazine – Porsche heeft gehedged, aandelen op termijn ingekocht -nu kopen en over 6 maanden betalen- waardoor de vraag naar aandelen VAG opliep en de koers door deze vraag explosief steeg.
    Wat denk je dat er met de koers gaat gebeuren als Porsche de VAG aandelen gaat dumpen ?
    het koersverschil waarop ze gekocht hebben en de prijs die ze er uiteindelijk voor krijgen is je winst cq verlies, daarom zit Porsche in een hoogst oncomfortabele positie !
    VAG heeft nu ineens de tijd, gesterkt door de 20,1% preferente aandelen die in het bezit van de deelstaat Nedersaksen zijn.
    Omdat de Porsche auto verkopen wereldwijd ingezakt zijn, zullen ze moeite
    hebben om alleen al de rente van de leningen te voldoen, dus VAG heeft de tijd en zoals de kaarten nu liggen zal VAG Porsche eerder overnemen dan omgekeerd.

    Login om te reageren
  36. Rocket Dog zegt

    19 mei 2009 om 17:54

    Porsche kan toch gewoon zelf een emissie doen. Snap het probleem niet zo.

    Is zo wie zo altijd exemplarisch voor bedrijven die te veel de financiele trukkendoos opentrekken.

    Porsche was bij de hand een investerings maatschappij die toevallig ook nog eens wat sport auto’s maakte.

    Blijf bij je leest denk ik dan.

    Login om te reageren
  37. Vinny_93 zegt

    19 mei 2009 om 18:20

    @Rocket Dog: Precies. Ik denk dat Porsche te kapitalistisch was en teveel geld wou. Maar het is “sowieso”(is een Duits woord) :P
    Maar je hebt wel gelijk.

    Login om te reageren
  38. Mercedes zegt

    19 mei 2009 om 18:28

    Wie is er nou zo dom om te zeggen dat Porsche niet KAN failliet gaan?

    GM anyone?!

    Login om te reageren
  39. Ferdinand1 zegt

    19 mei 2009 om 18:35

    @ JoVanWittenberg

    Helemaal mee eens!

    Login om te reageren
  40. Tommy zegt

    19 mei 2009 om 20:24

    Ik zal mijn varken zo even kapotslaan!:D

    Login om te reageren
  41. WieAndersDasAuto zegt

    19 mei 2009 om 21:33

    Ik zei al een half jaar geleden dat Porsche zich uiteindelijk zou verslikken. Wie weet is dit toch niet zo doordacht als het leek!

    Login om te reageren
  42. de sjonnnies zegt

    19 mei 2009 om 22:10

    @ rocket dog – een emissie doen Porsche?, hoeveel denk je dat een nieuw aandeel Porsche gaat ‘doen’ als ze een gegarandeerde schuld hebben van
    € 10 miljard?

    Login om te reageren
  43. BananaFlip zegt

    20 mei 2009 om 18:52

    Dan zoeken ze in ieder geval op de goede plek.
    Een goed begin is het halve werk.
    En ik heb ook nog wel een tientje onder de bloempot liggen hoor.
    Oeps!

    Login om te reageren
  44. sir percy zegt

    23 mei 2009 om 21:03

    porsche is gewoon werelds, ze hebben t attijd goed gedaan…dus…ja…komt goed

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North