Nu Porsche zich flink lijkt te verslikken in de overname van Volkswagen zou het sportwagenmerk kijken naar de mogelijkheden om een investeerder aan te trekken. De oorlogskas van Porsche was altijd bijzonder goed gevuld, maar de ruim 50% van VW die ondertussen is binnengehaald heeft een gigantische berg geld gekost. Porsche heeft daarom een schuld van zo’n 9 miljard euro en is dringend op zoek naar investeerders.
Een woordvoerder van Porsche ontkende gisteren dat het concern eind mei een krediet van 3,3 miljard moet terugbetalen: “dat krediet loopt nog bijna een jaar”. Hij bevestigde echter wel dat de schulden hoge prioriteit hebben. Er gaan nu geruchten dat Porsche in het Midden-Oosten aan het zoeken is naar extra geld. (oa via forbes.com)
Cantago zegt
Dat is echt VEEL geld, suc6 er mee in ieder geval…
Neptukker zegt
Ik zie kansen voor Spyker om Porsche over te nemen. ;-)
Slowpoke zegt
Kan Fiat Porsche niet overnemen? :p
tomE36 zegt
dat is idd een smak geld zeg ,haal je banken mee uit de crissis :D
ferrari zegt
hoe kan de tijd bekeren. het ene moment ben je financieel oppermachtig en het andere moment sta je aan de druppelaar. 9 miljard, hallo, zijn ze daar blind geweest of gewoon stom en naief!? dit had je toch ook wel voor de overname van VW kunnen weten dat je er zo slecht voor komt te staan! hebben ze geen prognose-analyse gedaan vooraf?
Lan_Evo zegt
Hmm ik weet niet of ze in het Midden-Oosten tegenwoordig nog wel zo snel overal geld in pompen, met die sterk dalende olieopbrengsten. Misschien eens in India zoeken, kennelijk hebben die altijd te veel geld over. ;)
Lan_Evo zegt
@ferrari
Ja, vind het ook een beetje vaag, maar meer bedrijven gaan daar wel de fout mee in. *kuch* Fortis *kuch* Zou me trouwens niet veel verbazen als Fiat vroeg of laat ook in de geldproblemen komt als ze al die plannen doorvoeren.
MiuRa zegt
Daar staat Porsche met hun grote mond, nog maar een actie modelletje dan om te cashen :’) ?
SHFT zegt
Bwa VW zal zichzelf op termijn wel terug betalen, komt wel goed
jdm zegt
Porsche is nu letterlijk Poor-sche
C6_R zegt
@ Ferrari: het ene moment hebben ze het geld geleend en het andere moment moeten ze het terugbetalen… Ik hoop dat het snode plannetje van Porsche mislukt (met geleend geld een groter bedrijf opkopen en dat dan leegplunderen om de schulden af te betalen). Heb namelijk niet zoveel op met die vorm van kapitalisme!
rikkon zegt
Normaal gesproken was het aandeel in VW jaarlijks goed voor een paar miljardjes aan dividend.
Kortom, nu voor 2009 dat extra’tje er niet in zit heeft Porsche een klein en best wel accuut cash-flow probleempje.
seg zegt
Gevalletje, “schoenmaker, blijf bij je leest”.
BmwMPower zegt
Ik geef wel een tientje, hoor.
Majinstar zegt
Ik bied ook wel een tientje ( in ruil voor een 911 ).
Laurens zegt
Als Porsche in deze crisis omvalt….. zou me dat eigenlijk niets kunnen schelen.
Jesper zegt
1:18 bedoel je zeker? ;)
Prisma zegt
Infeite mankeerd enkel Toyota nog een echt sport merk. Mischien kunnen ze hun slag nu thuishalen.
BmwMPower zegt
@ Majinstar: Waarom geen Carrera GT, aangepakt door Gemballa? (wel op de kosten van Porsche ) :)
RDS zegt
BMW kom er maar in, kunnen ze gelijk de reclames van ausi van binnenuit kapot maken.
oli4k zegt
Ik wil graag een automerk overnemen. Is er nog iemand die mij ± 10 miljard wil lenen?
de sjonnies zegt
Porsche was slim, let wel was, door voor zo’n tien miljard ! aan VW aandelen te kopen, wisten ze zichzelf 51% eigendom van VW te verwerven en laat VW nou net 11 miljard ! in kas hebben waar ze ’toch niets mee doen’.
met andere woorden, als het Porsche plan was doorgegaan, hadden de reserves van VW de overname DOOR Porsche zelf betaald.
Er zijn momenteel twee grote problemen voor Porsche, waarvan nummer 1 de deelstaat Nedersaksen is die rond de 20 % van de VW aandelen in bezit hebben, maar dit zijn preferente aandelen, aandelen met een zwaarder stemrecht.
Probleem nummer 2 is veel gevaarlijker, de famillies Piëch en Porsche staan momenteel lijnrecht tegenover elkaar, oftewel er is geen eensgezindheid in het Porsche kamp, dit kan beide famillies ruineren !
heidekonijn zegt
Woops there goes gravity.
Net als Laurens zegt, who cares? Ik heb al zo’n idee hoe de volgende 911 er gaat uit zien. En die daarna. En die daarna …zzz.
Citrofiel zegt
@ Laurens; Daar ben ik het, flauw genoeg, mee eens. Maar het zal er niet van komen. Porsche is zo geliefd en machtig dat het niet zomaar zal ‘verdwijnen’.
@ de sjonnies; Interessant! Slim plannetje van Porsche.
Jeroen zegt
Ze kunnen ook de naam veranderen van Porsche naar Boxster, a poorman’s Porsche.
o.k. even serieus, ik heb € 0,50 voor ze…
Majinstar zegt
@ Jesper: Dat gaat ver boven mijn verwachtingen :D
@ BmwMPower: Alles is welkom, maar mijn tientje wordt dan wel in een loop termijn van 20 jaar afgelost ( voor die Carerra GT ) :D
ELB zegt
@ Slowpoke
Dat deed pijn…
JoVanWittenberg zegt
Zolang ze blijven bestaan is het voor mij al goed. Porsche is een icoon dat niet mag verdwijnen.
Bugger zegt
VW en Porsche spelen een politiek spelletje met elkaar.. Ook is er intern bij Porsche het één en ander aan de hand. Porsche zal uiteindelijk goed of kwaadschiks alles oplossen en zeker blijven bestaan! Als er een sportwagenmerk failliet gaat zal dit niet bij de grotere, gevestigde namen zijn denk ik zo.
406_v6 zegt
De oplossing? Zowel bij Porsche als VW de stekker eruit….. wie mist er wat aan? :evil:
13 zegt
9 miljard euro, dat is bij de huidige, nog atijd hoge Volkswagen-koers iets van 40 miljoen aandelen.
Hoeveel procent van Volkswagen is dat?
Dan zegt
Succes ermee. Dit merk mag absoluut niet in de problemen komen!
tripple zegt
hebben we weer domme praat, wat is volkswagen waard?? 50 miljard?
of 100 miljard? je verkoopt 5 of 10 procent van je aandelen volkswagen en alles is koek en ei,of is dat nou zo moeilijk om te begrijpen..
gogogomagazine.com zegt
@Miura: Ik denk dat een actiemodelletje niet gaat helpen ;-)
Nu het oorspronkelijke doel van Porsche uiteindelijk toch niet helemaal is gelukt, waarom verkopen ze de aandelen niet weer? Tenminste als ze echt nergens geen gunstig vreemd vermogen kunnen vinden.
de sjonnies zegt
@ gogomagazine – Porsche heeft gehedged, aandelen op termijn ingekocht -nu kopen en over 6 maanden betalen- waardoor de vraag naar aandelen VAG opliep en de koers door deze vraag explosief steeg.
Wat denk je dat er met de koers gaat gebeuren als Porsche de VAG aandelen gaat dumpen ?
het koersverschil waarop ze gekocht hebben en de prijs die ze er uiteindelijk voor krijgen is je winst cq verlies, daarom zit Porsche in een hoogst oncomfortabele positie !
VAG heeft nu ineens de tijd, gesterkt door de 20,1% preferente aandelen die in het bezit van de deelstaat Nedersaksen zijn.
Omdat de Porsche auto verkopen wereldwijd ingezakt zijn, zullen ze moeite
hebben om alleen al de rente van de leningen te voldoen, dus VAG heeft de tijd en zoals de kaarten nu liggen zal VAG Porsche eerder overnemen dan omgekeerd.
Rocket Dog zegt
Porsche kan toch gewoon zelf een emissie doen. Snap het probleem niet zo.
Is zo wie zo altijd exemplarisch voor bedrijven die te veel de financiele trukkendoos opentrekken.
Porsche was bij de hand een investerings maatschappij die toevallig ook nog eens wat sport auto’s maakte.
Blijf bij je leest denk ik dan.
Vinny_93 zegt
@Rocket Dog: Precies. Ik denk dat Porsche te kapitalistisch was en teveel geld wou. Maar het is “sowieso”(is een Duits woord) :P
Maar je hebt wel gelijk.
Mercedes zegt
Wie is er nou zo dom om te zeggen dat Porsche niet KAN failliet gaan?
GM anyone?!
Ferdinand1 zegt
@ JoVanWittenberg
Helemaal mee eens!
Tommy zegt
Ik zal mijn varken zo even kapotslaan!:D
WieAndersDasAuto zegt
Ik zei al een half jaar geleden dat Porsche zich uiteindelijk zou verslikken. Wie weet is dit toch niet zo doordacht als het leek!
de sjonnnies zegt
@ rocket dog – een emissie doen Porsche?, hoeveel denk je dat een nieuw aandeel Porsche gaat ‘doen’ als ze een gegarandeerde schuld hebben van
€ 10 miljard?
BananaFlip zegt
Dan zoeken ze in ieder geval op de goede plek.
Een goed begin is het halve werk.
En ik heb ook nog wel een tientje onder de bloempot liggen hoor.
Oeps!
sir percy zegt
porsche is gewoon werelds, ze hebben t attijd goed gedaan…dus…ja…komt goed