• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Xpeng G6 is een betere deal dan de Model Y

Auteur: machielvdd, gepost 2 mei 2024 om 14:45 – 37 Reacties

De Tesla Model Y was tot op heden onverslaanbaar qua value for money, maar daar is nu verandering in gekomen…

De Model Y was weliswaar niet meer de nummer 1 vorige maand, maar het blijft een razend populair model. Je kunt er gewoon niet omheen als je gaat shoppen voor en elektrische cross-over. Tesla heeft een aanbieding die niemand anders heeft. Of wel…?

We schreven precies aan maand geleden al dat de Xpeng G6 in aantocht is. En dat is een auto die heel duidelijk zijn pijlen heeft gericht op de Model Y. De Xpeng G6 heeft hetzelfde formaat als een Model Y en lijkt qua vorm ook heel veel op een Model Y. De Xpeng scoort dus geen punten voor originaliteit.

Dat doet er verder ook niet toe, de grote vraag was wat de Xpeng G6 zou gaan kosten. Dat kunnen we nu vertellen: Xpeng zet de G6 in de markt voor €44.188. En jawel: dat is goedkoper dan een Model Y. Die kost namelijk €45.990.

Nu denk je misschien: heel leuk dat ‘ie goedkoper is dan een Model Y, maar die heeft natuurlijk veel beter specificaties. Nou, dat valt mee. De G6 heeft 435 km range, tegen 455 km range in de Model Y. De Xpeng heeft daar wel een iets grotere accu voor nodig, maar goed, het gaat om het resultaat.

Qua laden is de Xpeng G6 de Model Y zelfs de baas, want met zijn 800V-technologie kan de G6 snelladen met 215 kW. De instapversie van de Tesla moet het doen met 170 kW. De Model Y heeft dan weer wel meer vermogen: 299 pk in plaats van 259 pk.

Naast de G6 Standard Range met achterwielaandrijving zijn er ook nog de Long Range en de Performance. De Long Range heeft ook achterwielaandrijving, in combinatie met een grotere 87,5 kWh accu. Daarmee heb je maar liefst 570 km range. De Performance heeft dezelfde accu, maar dan met vierwielaandrijving, 477 pk en 550 km range.

Aan opties zul je niet veel kwijt zijn, want die zijn er eigenlijk niet. Het enige wat je nog aan kunt vinken is een trekhaak á €1.190 en voor een ander kleurtje dan wit moet je €800 bijbetalen. Een panoramadak, stoel- en stuurverwarming, audio met 18 speakers en een warmtepomp zijn allemaal standaard.

Niet alle Chinese auto’s zijn zo goedkoop als soms beweerd wordt, maar in dit geval is de auto gewoon heel scherp geprijsd. Want als je een betere deal hebt dan een Model Y, dan heb je écht een goede deal.

Configureren (voor zover er wat te configureren valt) kan via de website van Xpeng

Ook interessant!

  • Vergeet de Model Y, de Xpeng G6 komt eraan!
  • Video: Tesla Model 3 zit vast in cement
  • nieuwe goedkopere uitvoeringen Tesla
    Nieuwe goedkopere uitvoeringen Tesla Model S en Model X
  • Enorme terugroepactie Tesla heeft lullige reden
    Enorme terugroepactie Tesla heeft lullige reden

Nieuwste artikelen

  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
  • Dit waren de dikste spots van 2025!
  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
FacebookTweetPinLinkedIn

g6, geld, Prijzen, Tesla, xpeng

Vorig bericht: « Onze auto’s worden steeds minder vies. En dat is slecht nieuws
Volgend bericht: Peugeot 3008 (P84) 2016-2023 occasion aankoopadvies »

Lees Interacties

Reacties

  1. rulefollower zegt

    2 mei 2024 om 14:54

    Wat een range vooruitzichten zeg.
    Vreemd dat ik met mijn e-tron 55 met ook zo’n batterij amper 300km ver kwam (ipv 550 of 570km).
    Met moeite.

    Login om te reageren
    • horch zegt

      2 mei 2024 om 16:06

      Ten eerste haalt geen enkel merk de WLTP range, dus deze ook niet. Ten tweede is de e-tron 55 ruim 400 kilo zwaarder, dat kost simpelweg energie om iedere keer op gang te brengen.

      Tot slot: wanneer je een auto uitrust met grotere wielen dan standaard dan stijgt het verbruik vaak behoorlijk. Als laatste speelt rijstijl een niet te onderschatten rol. Maar ook bij continu 130 op de snelweg gaat de accu nou eenmaal sneller leeg dan bij 100 km/h. Dat alles tezamen zal vast iets te maken hebben met de range die u momenteel haalt.

      Login om te reageren
      • Flutterbear zegt

        2 mei 2024 om 20:13

        Gewicht maakt bar weinig uit met een een elektromotor. Het gaat allemaal om luchtweerstand.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          2 mei 2024 om 21:44

          Gewicht maakt juist een enorm verschil voor de efficiency, net als bij brandstofmotoren, dat is gewoon natuurkunde.

          Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      2 mei 2024 om 16:09

      Moet je eens kijken hoe ver een aerodynamische auto kan komen, zoals de model 3 of de hyundai ioniq. Die zitten onder de 150wh/km, een E tron doet 237 volgens ev database. Beetje alsof jij 1 op 10 rijdt en de ander 1 op 16. Want ja, geen aerodynamica van een tractor hebben helpt. Vraag Newey maar, die designed ook geen crossover voor maxie.

      Login om te reageren
      • Flutterbear zegt

        2 mei 2024 om 20:12

        eGolf doet ook onder de 150 watt/km.

        Login om te reageren
        • cossiekiller zegt

          3 mei 2024 om 14:43

          150 Wh/km ;-)

          Login om te reageren
      • mashell zegt

        2 mei 2024 om 21:42

        De e-tron is vrij aerodynamisch, goede CW waarde. Waarom de e-tron zoveel verbruikt is de breedte en de heel sterke koeling en verwarming van de batterij. Dat levert een snellaadkromme als een tafelberg en met een beetje geluk een heel lang batterijleven.

        Login om te reageren
    • flatsix010 zegt

      2 mei 2024 om 17:08

      Audi loopt ook dramatisch achter met hun e-tron gamma betreffende EV techniek. Snap niet dat je zo veel geld zou stukslaan op een auto die simpelweg niet praktisch is als auto.

      Als je >€40k besteedt dan wil je er gewoon mee op vakantie kunnen. Ofwel een snelwegrange van ongeveer 250km met een SoC tussen 80-10%. En met een beetje geluk >200kWh laden.

      Login om te reageren
      • okdoei zegt

        2 mei 2024 om 19:19

        Waarom wil je ermee op vakantie kunnen?
        Iedereen is anders en heeft andere wensen.

        Login om te reageren
    • minimoke1984 zegt

      2 mei 2024 om 17:20

      De Etron was ongeveer de minst efficiencieste ev die er was. 365 (bij 100%) was max haalbaar
      De nieuwe doet bijna 50% meer (510).. Dus ja de doorontwikkeling gaat hard.

      Login om te reageren
  2. robicide zegt

    2 mei 2024 om 15:03

    Model Y met de kont van het nieuwe model Kona. Mooi is-ie niet, wel (iets) minder lelijk…

    Login om te reageren
    • kas_par zegt

      2 mei 2024 om 19:29

      Ik vind hem er ok uitzien. Niet mo9i, niet lelijk. Het is gewoon een auto. Daarmee inderdaad een stuk beter dan de Tesla

      Login om te reageren
  3. jaso013 zegt

    2 mei 2024 om 15:14

    En hoe zit het met de service? Bestaansgarantie van het merk? Als ik zou leasen maakt dat natuurlijk allemaal niet uit. Bij prive aankoop zou ik dat ook meenemen en niet blind staren op paar duizend verschil.

    Login om te reageren
  4. Joris24 zegt

    2 mei 2024 om 16:18

    Tsja, ik zou het niet zo zoeken om een chinese auto te kopen. Dat er chinese onderdelen in mijn auto zitten is tot daar aan toe, maar het idee dat al mijn data, locaties, gesprekken et cetera worden opgeslagen op chinese servers en dat ik geen idee heb wat daarmee gebeurt vind ik niet prettig.

    Jaja, Amerika is ook niet onschuldig, google weet ook alles van je, etc, maar dan kun je het delen van data nog wel proberen te beperken. Ik ben ook zo iemand die apps op z’n telefoon niet meer machtigingen geeft dan nodig en geen sociale media heeft, een chinese auto is gewoon een gigantische bron van data en met de opkomst van AI, deepfakes, identiteitsfraude etc zit ik er niet op te wachten om ook alle bovengenoemde data te delen met china.

    En straks breekt de pleuris tussen china en taiwan uit, zetten de chinezen alle auto’s op afstand stil hier als wij kant van taiwan kiezen. Of god weet wat voor pressiemiddelen het ze op termijn geeft. Ik ga voor 1000 euro prijsverschil m’n ziel niet aan china verpatsen.

    Login om te reageren
    • minimoke1984 zegt

      2 mei 2024 om 17:23

      Onze overheid is lekker betrouwbaar..

      Login om te reageren
      • Joris24 zegt

        3 mei 2024 om 09:09

        Waar zeg ik iets over onze overheid? Wat heeft die er nou mee te maken?

        Login om te reageren
    • RiKe zegt

      2 mei 2024 om 18:59

      Nee het is veel beter dat al onze data bij ome Elon staan, toch?

      Login om te reageren
      • Joris24 zegt

        3 mei 2024 om 09:08

        Elon is in elk geval een westerling (jaja, zuid-afrikaan), ook al een rare pipo, maar hij zit wel dichter bij onze normen en waarden wat bijvoorbeeld democratie en gelijkheid betreft dan Chinezen, met een ondoorzichtige agenda, werkkampen en een dictatuur. Chinezen zouden dat liefst wereldwijd zo zien, wat Elon precies zou willen zien verschilt per uur en of ‘ie nuchter is of niet, maar dat staat in elk geval niet zo haaks op onze normen en waarden. Niet dat ik snel een tesla zou kopen, maar als ik moest kiezen, dan ja, liever een westers product omdat de ontwerpers en gebruikers van de data ook westers denken. Daar heb ik het meeste baat bij.

        Login om te reageren
    • vopo zegt

      2 mei 2024 om 19:11

      Helemaal met je eens. En zoals andere reacties al aangeven is Amerika zeker ook niet zaligmakend maar zijn ze zeker een meer betrouwbare partner dan China.

      Login om te reageren
    • kas_par zegt

      2 mei 2024 om 19:28

      Als de angst en wantrouwen zo diep zit kun je beter helemaal geen moderne auto kopen. En trouwens ook geen telefoon, of computer. En ik zou ook uitkijken met de wasmachine, thermostaat, verlichting. Misschien een hutje op de hei?

      Login om te reageren
      • Joris24 zegt

        3 mei 2024 om 09:05

        Angst zit niet diep, ik maak bewuste keuzes waar ik wel en niet mee in zee ga. Google is een noodzakelijk kwaad maar wel gehost en gebouwd door mensen die min of meer dezelfde ‘westerse’ grondbeginselen hebben en vanuit een democratie werken, waarom moet je zo vreselijk sneu overdrijven als ik alleen aangeef dat ik mijn data liever niet in chinese handen heb? ‘Ga lekker in een hutje op de hei zitten’, voelt dat nou leuk om iemand af te fakkelen die ook maar enigszins kritisch is naar wat er met big data allemaal gebeurt en kan gebeuren?

        Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      2 mei 2024 om 20:15

      Lol, zo interessant ben jij niet hoor.

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        2 mei 2024 om 21:10

        Maakt het Chinese MSS niets uit. Die passen gewoon de grain of sand methode toe op gebied van inlichtingen vergaren, dat is open source vrij goed te achterhalen trouwens. Het maakt hen niets uit wie je bent of wat je doet, ze vergaren alles wat ze kunnen krijgen en kijken dan wel of het van nut/waarde is.

        Login om te reageren
      • Joris24 zegt

        3 mei 2024 om 09:02

        Nee, mijn ouders ook niet, tot ze ineens gehackt waren omdat hun gegevens ergens in een sketchy database opdoken. En er digitaal bij genaaid werden. Of een collega van me wiens gegevens gelekt waren en wiens identiteit misbruikt werd om voor meer dan 10k digitale pokerfiches te kopen. Of mijn vrouw die om de zoveel tijd gebeld wordt door vervelende energieleveranciers omdat haar data ergens ligt, en laatst ook door een fraudeur met zwaar indiaas namens de ing gebeld werd die haar adres, geboortedatum, bankrekeningnummer etc wist. En dat zijn allemaal oninteressante mensen vlakbij mij.

        Een heel klein beetje opletten soms kan een hoop ellende schelen. Hoef je niet eens echt moeite voor te doen hoor.

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      2 mei 2024 om 21:49

      Je laat je beïnvloeden door Amerikaanse propaganda. Die betichten China van wat ze zelf doen, afleidingtactiek. EU wetgeving verplicht data van EU op EU servers. Je kunt je afvragen wie dat controleert. Maar als je bang wilt zijn kies dan Google in plaats van China.

      Login om te reageren
      • Joris24 zegt

        3 mei 2024 om 08:59

        Je laat je beïnvloeden? Niet echt, ik denk wel na over waar mijn data terecht komt. Met de huidige opkomst van AI etc zie je ook dat er steeds meer misbruik van gemaak wordt. En dan heb ik mijn data liever in een land waar we min of meer dezelfde grondbeginselen hebben (‘het westen’) dan een land waar door een dictator met harde hand geregeerd wordt, waar neutrale nieuwsgaring niet mogelijk is en met een agenda die totaal niet transparant is.

        Maargoed, er zijn ook mensen die vinden dat noord-korea en iran net zoveel recht hebben op kernwapens als Amerika of frankrijk, terwijl men daar heel anders staat tegenover ‘het westen’…

        Login om te reageren
    • maotje zegt

      2 mei 2024 om 23:35

      Dat je je daar allemaal druk om maak zeg. Pfff

      Login om te reageren
      • Joris24 zegt

        3 mei 2024 om 09:00

        Ik maak me er niet zozeer druk om, maar het weerhoudt me er wel van om een chinese auto te kopen.

        Login om te reageren
  5. tijntje2 zegt

    2 mei 2024 om 17:55

    11000 euri voor een kleurtje, of is het nou 1 euro en 119 cent..

    Login om te reageren
  6. kas_par zegt

    2 mei 2024 om 19:30

    Eindelijk de prijzen bekend en ben onder de indruk. Veel auto voor weinig geld. Zou wel eens mijn volgende auto kunnen gaan worden… heb nog tot december, dus misschien zakt de prijs zelfs nog wat??

    Login om te reageren
  7. Flutterbear zegt

    2 mei 2024 om 20:16

    Bereik staat niet eens in mijn top 10 van wensen. Wat een fossiele gedachte.

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      2 mei 2024 om 21:12

      Niet om de haverklap hoeven laden is wel lekker toch? Ik heb helaas geen oprit, dus hoe meer range hoe beter. Tankje volgooien is voor mij nog steeds het meest praktisch overigens, maar dat terzijde.

      Login om te reageren
  8. driver79 zegt

    2 mei 2024 om 20:40

    Dat witte interieur van Tesla nooit begrepen en wordt door Xpeng-pang-poef overgenomen. Is over een paar jaar niet aan de straatstenen te slijten. Beige interieurs zie ik ook vaak met langere statijden.

    Login om te reageren
  9. gezondverstand zegt

    2 mei 2024 om 22:31

    Dezelfde Y bochel en profile. Nee dank je.

    Login om te reageren
  10. alfamail2018 zegt

    3 mei 2024 om 10:23

    en dan savonds in de kroeg je sleutels op de bar gooien, van je chinees zonder naam..,
    de scoringskans met je Tesla is onmetelijk veel groter dan met die expang or whatever
    ik heb het ff gecheckt nl in het lokale wateringhole, niet voor mezelf maar voor een vriend uiteraard….

    Login om te reageren
  11. lekkerdwars zegt

    4 mei 2024 om 20:23

    …maar het gaat om het resultaat?? Nee Autoblog, het gaat om efficiency. Vermelden van batetrijinhoud is nutteloos, het gaat om bereik, verbruik, laadtijd 10-80% en gewicht vd auto.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North