De Tesla Model Y was tot op heden onverslaanbaar qua value for money, maar daar is nu verandering in gekomen…
De Model Y was weliswaar niet meer de nummer 1 vorige maand, maar het blijft een razend populair model. Je kunt er gewoon niet omheen als je gaat shoppen voor en elektrische cross-over. Tesla heeft een aanbieding die niemand anders heeft. Of wel…?
We schreven precies aan maand geleden al dat de Xpeng G6 in aantocht is. En dat is een auto die heel duidelijk zijn pijlen heeft gericht op de Model Y. De Xpeng G6 heeft hetzelfde formaat als een Model Y en lijkt qua vorm ook heel veel op een Model Y. De Xpeng scoort dus geen punten voor originaliteit.
Dat doet er verder ook niet toe, de grote vraag was wat de Xpeng G6 zou gaan kosten. Dat kunnen we nu vertellen: Xpeng zet de G6 in de markt voor €44.188. En jawel: dat is goedkoper dan een Model Y. Die kost namelijk €45.990.
Nu denk je misschien: heel leuk dat ‘ie goedkoper is dan een Model Y, maar die heeft natuurlijk veel beter specificaties. Nou, dat valt mee. De G6 heeft 435 km range, tegen 455 km range in de Model Y. De Xpeng heeft daar wel een iets grotere accu voor nodig, maar goed, het gaat om het resultaat.
Qua laden is de Xpeng G6 de Model Y zelfs de baas, want met zijn 800V-technologie kan de G6 snelladen met 215 kW. De instapversie van de Tesla moet het doen met 170 kW. De Model Y heeft dan weer wel meer vermogen: 299 pk in plaats van 259 pk.
Naast de G6 Standard Range met achterwielaandrijving zijn er ook nog de Long Range en de Performance. De Long Range heeft ook achterwielaandrijving, in combinatie met een grotere 87,5 kWh accu. Daarmee heb je maar liefst 570 km range. De Performance heeft dezelfde accu, maar dan met vierwielaandrijving, 477 pk en 550 km range.
Aan opties zul je niet veel kwijt zijn, want die zijn er eigenlijk niet. Het enige wat je nog aan kunt vinken is een trekhaak á €1.190 en voor een ander kleurtje dan wit moet je €800 bijbetalen. Een panoramadak, stoel- en stuurverwarming, audio met 18 speakers en een warmtepomp zijn allemaal standaard.
Niet alle Chinese auto’s zijn zo goedkoop als soms beweerd wordt, maar in dit geval is de auto gewoon heel scherp geprijsd. Want als je een betere deal hebt dan een Model Y, dan heb je écht een goede deal.
Configureren (voor zover er wat te configureren valt) kan via de website van Xpeng
rulefollower zegt
Wat een range vooruitzichten zeg.
Vreemd dat ik met mijn e-tron 55 met ook zo’n batterij amper 300km ver kwam (ipv 550 of 570km).
Met moeite.
horch zegt
Ten eerste haalt geen enkel merk de WLTP range, dus deze ook niet. Ten tweede is de e-tron 55 ruim 400 kilo zwaarder, dat kost simpelweg energie om iedere keer op gang te brengen.
Tot slot: wanneer je een auto uitrust met grotere wielen dan standaard dan stijgt het verbruik vaak behoorlijk. Als laatste speelt rijstijl een niet te onderschatten rol. Maar ook bij continu 130 op de snelweg gaat de accu nou eenmaal sneller leeg dan bij 100 km/h. Dat alles tezamen zal vast iets te maken hebben met de range die u momenteel haalt.
Flutterbear zegt
Gewicht maakt bar weinig uit met een een elektromotor. Het gaat allemaal om luchtweerstand.
mashell zegt
Gewicht maakt juist een enorm verschil voor de efficiency, net als bij brandstofmotoren, dat is gewoon natuurkunde.
Johanneke zegt
Moet je eens kijken hoe ver een aerodynamische auto kan komen, zoals de model 3 of de hyundai ioniq. Die zitten onder de 150wh/km, een E tron doet 237 volgens ev database. Beetje alsof jij 1 op 10 rijdt en de ander 1 op 16. Want ja, geen aerodynamica van een tractor hebben helpt. Vraag Newey maar, die designed ook geen crossover voor maxie.
Flutterbear zegt
eGolf doet ook onder de 150 watt/km.
cossiekiller zegt
150 Wh/km ;-)
mashell zegt
De e-tron is vrij aerodynamisch, goede CW waarde. Waarom de e-tron zoveel verbruikt is de breedte en de heel sterke koeling en verwarming van de batterij. Dat levert een snellaadkromme als een tafelberg en met een beetje geluk een heel lang batterijleven.
flatsix010 zegt
Audi loopt ook dramatisch achter met hun e-tron gamma betreffende EV techniek. Snap niet dat je zo veel geld zou stukslaan op een auto die simpelweg niet praktisch is als auto.
Als je >€40k besteedt dan wil je er gewoon mee op vakantie kunnen. Ofwel een snelwegrange van ongeveer 250km met een SoC tussen 80-10%. En met een beetje geluk >200kWh laden.
okdoei zegt
Waarom wil je ermee op vakantie kunnen?
Iedereen is anders en heeft andere wensen.
minimoke1984 zegt
De Etron was ongeveer de minst efficiencieste ev die er was. 365 (bij 100%) was max haalbaar
De nieuwe doet bijna 50% meer (510).. Dus ja de doorontwikkeling gaat hard.
robicide zegt
Model Y met de kont van het nieuwe model Kona. Mooi is-ie niet, wel (iets) minder lelijk…
kas_par zegt
Ik vind hem er ok uitzien. Niet mo9i, niet lelijk. Het is gewoon een auto. Daarmee inderdaad een stuk beter dan de Tesla
jaso013 zegt
En hoe zit het met de service? Bestaansgarantie van het merk? Als ik zou leasen maakt dat natuurlijk allemaal niet uit. Bij prive aankoop zou ik dat ook meenemen en niet blind staren op paar duizend verschil.
Joris24 zegt
Tsja, ik zou het niet zo zoeken om een chinese auto te kopen. Dat er chinese onderdelen in mijn auto zitten is tot daar aan toe, maar het idee dat al mijn data, locaties, gesprekken et cetera worden opgeslagen op chinese servers en dat ik geen idee heb wat daarmee gebeurt vind ik niet prettig.
Jaja, Amerika is ook niet onschuldig, google weet ook alles van je, etc, maar dan kun je het delen van data nog wel proberen te beperken. Ik ben ook zo iemand die apps op z’n telefoon niet meer machtigingen geeft dan nodig en geen sociale media heeft, een chinese auto is gewoon een gigantische bron van data en met de opkomst van AI, deepfakes, identiteitsfraude etc zit ik er niet op te wachten om ook alle bovengenoemde data te delen met china.
En straks breekt de pleuris tussen china en taiwan uit, zetten de chinezen alle auto’s op afstand stil hier als wij kant van taiwan kiezen. Of god weet wat voor pressiemiddelen het ze op termijn geeft. Ik ga voor 1000 euro prijsverschil m’n ziel niet aan china verpatsen.
minimoke1984 zegt
Onze overheid is lekker betrouwbaar..
Joris24 zegt
Waar zeg ik iets over onze overheid? Wat heeft die er nou mee te maken?
RiKe zegt
Nee het is veel beter dat al onze data bij ome Elon staan, toch?
Joris24 zegt
Elon is in elk geval een westerling (jaja, zuid-afrikaan), ook al een rare pipo, maar hij zit wel dichter bij onze normen en waarden wat bijvoorbeeld democratie en gelijkheid betreft dan Chinezen, met een ondoorzichtige agenda, werkkampen en een dictatuur. Chinezen zouden dat liefst wereldwijd zo zien, wat Elon precies zou willen zien verschilt per uur en of ‘ie nuchter is of niet, maar dat staat in elk geval niet zo haaks op onze normen en waarden. Niet dat ik snel een tesla zou kopen, maar als ik moest kiezen, dan ja, liever een westers product omdat de ontwerpers en gebruikers van de data ook westers denken. Daar heb ik het meeste baat bij.
vopo zegt
Helemaal met je eens. En zoals andere reacties al aangeven is Amerika zeker ook niet zaligmakend maar zijn ze zeker een meer betrouwbare partner dan China.
kas_par zegt
Als de angst en wantrouwen zo diep zit kun je beter helemaal geen moderne auto kopen. En trouwens ook geen telefoon, of computer. En ik zou ook uitkijken met de wasmachine, thermostaat, verlichting. Misschien een hutje op de hei?
Joris24 zegt
Angst zit niet diep, ik maak bewuste keuzes waar ik wel en niet mee in zee ga. Google is een noodzakelijk kwaad maar wel gehost en gebouwd door mensen die min of meer dezelfde ‘westerse’ grondbeginselen hebben en vanuit een democratie werken, waarom moet je zo vreselijk sneu overdrijven als ik alleen aangeef dat ik mijn data liever niet in chinese handen heb? ‘Ga lekker in een hutje op de hei zitten’, voelt dat nou leuk om iemand af te fakkelen die ook maar enigszins kritisch is naar wat er met big data allemaal gebeurt en kan gebeuren?
Flutterbear zegt
Lol, zo interessant ben jij niet hoor.
racerx zegt
Maakt het Chinese MSS niets uit. Die passen gewoon de grain of sand methode toe op gebied van inlichtingen vergaren, dat is open source vrij goed te achterhalen trouwens. Het maakt hen niets uit wie je bent of wat je doet, ze vergaren alles wat ze kunnen krijgen en kijken dan wel of het van nut/waarde is.
Joris24 zegt
Nee, mijn ouders ook niet, tot ze ineens gehackt waren omdat hun gegevens ergens in een sketchy database opdoken. En er digitaal bij genaaid werden. Of een collega van me wiens gegevens gelekt waren en wiens identiteit misbruikt werd om voor meer dan 10k digitale pokerfiches te kopen. Of mijn vrouw die om de zoveel tijd gebeld wordt door vervelende energieleveranciers omdat haar data ergens ligt, en laatst ook door een fraudeur met zwaar indiaas namens de ing gebeld werd die haar adres, geboortedatum, bankrekeningnummer etc wist. En dat zijn allemaal oninteressante mensen vlakbij mij.
Een heel klein beetje opletten soms kan een hoop ellende schelen. Hoef je niet eens echt moeite voor te doen hoor.
mashell zegt
Je laat je beïnvloeden door Amerikaanse propaganda. Die betichten China van wat ze zelf doen, afleidingtactiek. EU wetgeving verplicht data van EU op EU servers. Je kunt je afvragen wie dat controleert. Maar als je bang wilt zijn kies dan Google in plaats van China.
Joris24 zegt
Je laat je beïnvloeden? Niet echt, ik denk wel na over waar mijn data terecht komt. Met de huidige opkomst van AI etc zie je ook dat er steeds meer misbruik van gemaak wordt. En dan heb ik mijn data liever in een land waar we min of meer dezelfde grondbeginselen hebben (‘het westen’) dan een land waar door een dictator met harde hand geregeerd wordt, waar neutrale nieuwsgaring niet mogelijk is en met een agenda die totaal niet transparant is.
Maargoed, er zijn ook mensen die vinden dat noord-korea en iran net zoveel recht hebben op kernwapens als Amerika of frankrijk, terwijl men daar heel anders staat tegenover ‘het westen’…
maotje zegt
Dat je je daar allemaal druk om maak zeg. Pfff
Joris24 zegt
Ik maak me er niet zozeer druk om, maar het weerhoudt me er wel van om een chinese auto te kopen.
tijntje2 zegt
11000 euri voor een kleurtje, of is het nou 1 euro en 119 cent..
kas_par zegt
Eindelijk de prijzen bekend en ben onder de indruk. Veel auto voor weinig geld. Zou wel eens mijn volgende auto kunnen gaan worden… heb nog tot december, dus misschien zakt de prijs zelfs nog wat??
Flutterbear zegt
Bereik staat niet eens in mijn top 10 van wensen. Wat een fossiele gedachte.
racerx zegt
Niet om de haverklap hoeven laden is wel lekker toch? Ik heb helaas geen oprit, dus hoe meer range hoe beter. Tankje volgooien is voor mij nog steeds het meest praktisch overigens, maar dat terzijde.
driver79 zegt
Dat witte interieur van Tesla nooit begrepen en wordt door Xpeng-pang-poef overgenomen. Is over een paar jaar niet aan de straatstenen te slijten. Beige interieurs zie ik ook vaak met langere statijden.
gezondverstand zegt
Dezelfde Y bochel en profile. Nee dank je.
alfamail2018 zegt
en dan savonds in de kroeg je sleutels op de bar gooien, van je chinees zonder naam..,
de scoringskans met je Tesla is onmetelijk veel groter dan met die expang or whatever
ik heb het ff gecheckt nl in het lokale wateringhole, niet voor mezelf maar voor een vriend uiteraard….
lekkerdwars zegt
…maar het gaat om het resultaat?? Nee Autoblog, het gaat om efficiency. Vermelden van batetrijinhoud is nutteloos, het gaat om bereik, verbruik, laadtijd 10-80% en gewicht vd auto.