Yamaha Sports Ride Coupe komt in 2017

Auteur: , 62 Reacties

Mogen we in deze tijden van SUV-cering en crossoverpopulatie even een staande ovatie voor dit karretje?

Niemand zag ‘m aankomen, ineens was ‘ie er gewoon: de Sports Ride Concept van Yahama. Op de Tokyo Motor Show verraste het Japanse bedrijf, dat meer met motoren heeft, ineens met een Lotus-achtige RWD sportauto met een lengte van 3,9 meter en een drooggewicht van 750 kg. Good times!

Dat Yamaha meer wel auto’s wil gaan doen, blijkt wel uit het feit dat ze de Motiv city car – naar een idee van autolegende Gordon Murray – in Europa willen gaan produceren. Maar ook de Sports Ride Coupe komt op de markt. Volgens Motoring kiest Yamaha voor een 1,5-liter viercilinder (dealtje met Mazda?) en willen ze de middenmotor-auto in eind 2017 in Tokio in productievorm voorstellen.



62 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Jaaaa ja… Nou ik wacht even af tot ‘ie daadwerkelijk bij de dealer staat. Dit soort experimenten worden vaak op het laatste moment afgeblazen. Toch ben ik zeer benieuwd naar het eindresultaat. Liever 1 Yamaha Sports Ride Coupe op de markt dan 10 nieuwe SUV’s/SAV’s/Crossovers!!
@Jochempie: Ja, want dit is vast meer praktisch dan een SUV….
@norge: Als ik een praktische auto wil koop ik wel een Volkswagen Caddy. In een Cayenne zit je niet ruimer dan in een Ford Focus…
@Jochempie: Neem nooit een Caddy…..En probeer eens een SUV, die van mij is ruim en praktisch….Niet zo leuk als deze Yamaha….Maar daar pas ik of mijn gezin niet in ….Daarom ben ik blij dat die SUV,s er zijn…
@norge: Als de natuurlijke omstandigheden er naar zijn (het landschap, niet de kids) dan snap ik goed dat een SUV een praktische overweging is. Maar in ons platte kikkerlandje is iemand volgens mij net zo praktisch bedeeld met een Skoda Rapid als met een Skoda Yeti (als voorbeeld).
@Jochempie: iedereen… Altijd maar dat generaliseren. Misschien is het voor sommige mensen WEL praktisch. Probeer eens een flinke trailer (met paarden bijvoorbeeld) te trekken met een Skoda Yeti. Succes….
@aj26sc: Generaliseren is toch een logische onbewuste tactiek om je argument aan te dikken? Ik bedoel, jij zegt “altijd” en doet daarmee precies hetzelfde!
@aj26sc:

Een Yeti diesel mag 2.000kg trekken, moet goed komen dunkt mij….
@jack_abarth: En anders pak je een BMW 5 serie touring met dik diesel blok. dus niet een X5, maar gewoon een 535 TDS ofzo..

En dan nog: Voor een paardentrailer hoort gewoon een Defender.
@postzegel: Ik zou een paard eigenlijk liever niet vervoeren. Ze zeiden het bij Top Gear al. Neem gewoon een paard waar je ‘m vandaan wilt halen en een paard waar je naartoe wilt gaan.
@Jochempie: ei van colomubus! Eigenlijk kun je beter gewoon thuisblijven. Geen auto meer nodig… Ideaal. ;)
@postzegel: een defender is een prima idee. Als je niet al te veel problemen hebt met regelmatig stilstaan en/of een goede band wil met de mannen van de wegenwacht…
@postzegel: ja… Zo handig als je moet wegrijden van een modderig veldje.
@jack_abarth: 2000kg is lang niet genoeg. Een 2-paards trailer weegt minimaal 900kg. Twee flinke paarden nog eens 1200-1400kg. Dan heb ik het nog niet over de zadels etc… Tuurlijk, het zal best kunnen, maar ik loop liever niet het risico om bij een ongeluk niet verzekerd te zijn..
@aj26sc: je hoeft maar één ritje te maken naar die ballendraaier van de Ikea. En ook weer opgelost.
@roppp: haha.. Voor de duidelijkheid: ik ben niet de paardenliefhebber en SUV rijder… Mijn vrouw en dochter wel. Het zou me wel heel wat geld schelen (wat mij weer de gelegenheid zou bieden er nog een autootje bij te zetten… ;) )
@aj26sc: klopt een paarden trailer met 2 fatsoenlijke paarden en alle benodigdheden zit je zo op de 2500kg
Dan is het ook wel fijn dat de auto die de boel moet sleuren ook een beetje gewicht heeft een landcruiser 4.5 V8 of een range rover tdv8
Met een auto van 1700 kg een kar trekken die veel zwaarder is is vragen om problemen
@bmwpowerm5: jij betaald geen belasting aan de staat?
@aj26sc: Want alle SUV-rijders hebben een paardentrailer of een boot te trekken?
@BaRa: ehhhhh.. Nee dat zei ik toch niet? Ik toonde alleen maar aan dat SUVs voor sommige mensen ook in NL best nuttig kunnen zijn. Overigens, ik vind dat iedereen zelf maar moet uitmaken wat een nuttige/leuke/fijne/handige auto is in zijn/haar situatie.
@Jochempie: jij, jij snapt het niet.
@norge: hear hear! Sportiviteit is leuk, maar rust en ruimte kunnen ook fijn zijn in een daily driver. Als ik met kopersogen kijk naar deze auto, heb ik dan ook een dubbel gevoel. Erg gaaf, maar het praktisch nut is vrij ver te zoeken. Als variatie in het straatbeeld juich ik ‘m uiteraard van harte toe!
@Jochempie: Dan heb jij nog nooit in een Cayenne of Focus gezeten ;)
@Stefje: Most definitely yes though :)
@Jochempie: ik kreeg eigenlijk ook een kramp gevoel bij de Q7 & Range Sport … minuscuul binnenin tov buitenafmetingen.

Ik heb veel onbegrip voor mensen die woorden zoals “rijplezier” & “comfort/praktisch” combineren.
Dit is water en vuur.

Als autofan ben je idd beter en goedkoper af met bvb een MX5 & een Caddy, dan (IMO) een Range Sport. Dan heb je wagens die uitblinken op sommige vlakken ipv slecht zijn op elk vlak.
@Jochempie: Als er cijfers zouden zijn van het aantal prototypes dat uiteindelijk in (bijna) gewijzigde vorm in productie zijn gegaan, zul je waarschijnlijk schrikken.
Cool karretje, zonde dat ze er zo klein lullig motortje met turbos erin zullen kwakken, had liever een NA motor erin gezien met een leuk vermogen (denk aan een exige S2 of meer)
@spykerboy: ik zie in de tekst niks over turbo’s staan?
@vtechlover: klopt, maar een 1.5 zonder turbo zal anders nooit genoeg pk hebben. Dus voor het gemak ga ik uit van die ondingen onder de kap
@spykerboy: Yamaha maakt anders een redelijk sterk 1000cc blok ;)
@spykerboy: 750 kg met een 1.5-blok? Reken maar dat dat vuurwerk kan geven, ook zonder turbo.
@BaRa: tot een bepaald punt ja, word nou niet warm van een 1,5 op 750kg er even van uitgaand dat ie dan tussen de 125 en 150 pk krijgt. Dat is misschien leuk op lagere snelheden en de eerste maand maar ik gok dat je dat heel snel zat word voor een sport auto
@spykerboy: zijn genoeg mensen die een mx5 van 1.000kg met +- 130 tot 160 pk spannend blijven vinden. PK gewichtsverhouding is gewoon erg goed en heeft potentieel een heel leuk weggedrag.
Als ik het zo lees denk jij dat meer automatisch beter is, ik zou toch zeggen probeer het eerst eens voordat je oordeeld.
@vtechlover:
In de tekst staat inderdaad niks over een turbo 1.5.
Wel wordt verwezen naar een artikel van Motoring en daarin hebben ze het wel over een 1.5 turbo.
Heeft Toyota die (in Japan) op de plank liggen?
Mazda is van de atmosferische motoren.
Dat wordt kwaliteit jongens….Beste motoren bouwer ter wereld.
@norge: hooooooondaaaa
@poeperman: Is een goede tweede….
@norge: de Fazer waarmee ik nu rijd kan helemaal niet tippen aan de souplesse van een vergelijkbare Hornet. Daarenboven kan de versnellingsbak rampzalig slecht genoemd worden.
Ik vind ehm super. Niet echt mooi ofzo, maar wel een leuk speeltje.
Vind dat interieur echt gaaf gedaan, exterieur mogen ze wat mij betreft nog wel een keer over nadenken of een italiaan in dienst nemen.
Het interieur suggereert dat deze Yamaha een goedkoop alternatief voor een pagani wordt. Ik ben benieuwd
Het idee is leuk, maar het ontwerp doet me niet zo veel.
Ik hoop een doorontwikkeld big bang blok van een R1
Ong 280pk moet kunnen.
Yamaha heeft stiekem hier en daar wel wat sporen in de automotive. De V8 van Volvo bijvoorbeeld of de 1.7 uit de Ford Puma/Mazda 121.
En de 1.5 is al een soort samenwerking tussen Mazda en Toyota, dus als Yamaha erbij komt zal dit wel voor wat sportivere insteek zorgen met de Japanse kwaliteit :)
Hij komt echt?! Wat een TOPNIEUWS! Ha! Gaaf zulke auto’s. Had niet verwacht dat hij zou komen.
Mini Toyota FT1… iemand? nee? :D
Design blijft vreemd. Eerlijk gezegd vind ik de nieuwe lijn van Toyota een pak beter. Dit lijkt als een Toyota-concept van een jaar of 10 geleden…
Het concept was erg leuk! Wel gewaagd dat ze hem naar Europa willen brengen, maar we zullen zien. Ik ben wel benieuwd naar de prijs zeker omdat Yamaha niet bekend staat om hun goedkope producten (wel om hun kwaliteit).
Toyota Mr2 opvolger??
Wat ik niet begrijp is dat er lyrisch wordt gesproken over driecilinders in motoren (yamaha, triumph,..) in vergelijk met twins en viercilinders maar dat het bij auto’s nog steeds de minst voor de hand liggende keuze is. Nochtans past het karakter van een driecilinder van pakweg 1.5liter beter bij een auto (lagere toeren, meer koppel) dan dat van een vergelijkbare viercilinder.

Iemand?!
@poeperman: Ford doet het toch? Komen er vast meer als de meute er aan gewend is…
@norge: BMW doet het ook sinds kort, maar het lijkt eerder een keuze uit kostenbesparende overweging dan omwille van het karakter. De Yam uit de mt09 zou een leuk blok voor het lichtgewicht monstertje van hierboven kunnen zijn.
@poeperman: weinig koppel voor zoveel kilo’s vergeleken met de motor
Dus 150 ongeblazen mazda pk’s in dit bakkie.
Zal ietsje meer worden voordat deze er werkelijk is.
En waar kunnen we deze auto straks kopen? Gaat Yamaha een nieuw dealer netwerk opzetten, kunnen we bij de motorleveranciers bestellen, alleen on-line of sluiten ze aan bij een andere Japans automerk?
Als we Yamaha mogen geloven met die “750kg” slaan ze direct Lotus vd troon. Een tuner erop voor Dacia-prijzen krijg je een 4C killer.
@tombe: Ho ho, dit is Nederland hè, hier kun je alléén een vervoermiddel voor een Dacia-prijs aanschaffen.
Mischien word het wel net zoon suc6 als de ox99-11!
Ik mis een achterbank… Er zijn te weinig 2+2-sportwagentjes…
De voorkant doet me denken aan die toyota supra concept
@koenigsegggone1: toyota ft1 ofzo
Laten we hopen, dit is gewoon een mooi en begeerlijk dingetje.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).