• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Yes! Teambazen keuren staande herstarts goed voor 2017

Auteur: jaapiyo, gepost 25 november 2016 om 19:13 – 11 Reacties

Bernie-E


De F1 brengt eindelijk verandering waar we in kunnen geloven.

Als we kwaliteitspublicatie Autosport mogen geloven heeft Bernie Ecclestone een goede daad verricht. In Abu Dhabi zat hij een half uurtje om de tafel met alle teambazen van de elf teams in de Formule 1. Het was genoeg om meer voor elkaar te krijgen dan de F1 Strategy Group in aeons gedaan zou krijgen.

Naar verluidt hebben alle teambazen er namelijk mee ingestemd om vanaf volgend jaar na Safety Car periodes staande starts in te voeren. Dit omdat de startfase meestal het best bekeken en doorgaans spannendste deel van de race is. Vandaar ook de grote frustratie die er bij fans ontstaat als Charlie Whiting wéér besluit dat de race in de regen tóch achter de Safety Car gestart wordt, ondanks het feit dat er -krachtterm- afgesproken was dat dit niet meer zou gebeuren.

Enfin, zoals het er nu voorstaat gaan we dus meer starts zien in 2017 en daardoor meer briljante acties en epische faals. Wat mij betreft een puik idee omdat het de show verbetert maar tegelijkertijd niet een té kunstmatige ingreep is, zoals bijvoorbeeld een tweede race in het weekend met een ‘reverse grid’ of iets dergelijks. Goed starten is immers een skill die intrinsiek hoort bij het zijn van een goed coureur.

Helaas liggen er ondanks de mondelinge goedkeuring van de teambazen er nog wel wat beren op de weg voordat we daadwerkelijk kunnen genieten van meerdere starts per race. De FIA heeft al aangegeven dat elk voorstel zorgvuldig bestudeerd moet worden voordat het geratificeerd kan worden door de World Motorsport Council. Voordat het überhaupt ingediend kan worden moet het echter ook nog langs de F1 Strategy Group (wat als de teambazen woord houden geen probleem zou moeten opleveren) en de F1 Commission. Het illustreert nog maar eens precies het probleem dat Bernie laatst al aangaf in een interview: de F1 is teveel een democratie geworden en veel goede ideeën verzanden in de bureaucratische molen.

Ook interessant!

  • Ecclestone Vice-president
    Ecclestone vice-president FIA na verkiezingen
  • F1-teambazen vinden Max beter dan Lewis
  • Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
    Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
  • Record! McLaren F1 verkocht voor meer dan 17 miljoen euro
    Record! McLaren F1 verkocht voor meer dan 17 miljoen euro

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

bernie-ecclestone, fia, Formule 1, Racing

Vorig bericht: « Zo vinden Israëli’s het wiel opnieuw uit
Volgend bericht: Porsche komt met een extra sterke Carrera »

Lees Interacties

Reacties

  1. lekkerlinksrijden zegt

    25 november 2016 om 19:22

    En nu nog alle hulpmiddelen eraf, behalve de stuurbekrachtiging, die mogen ze houden. Dat je een shot ziet van de cockpit met een stuur zonder 13 knoppen. Puur autoracen dus

    Login om te reageren
  2. Ra1kkoneN zegt

    25 november 2016 om 19:41

    Ik snap niet hoe je hier blij om kunt zijn. Wat is het nut van een safety car als er daarna een staande start komt? Je kunt dan net zo goed een rode vlag geven. Nu zijn alle rondes achter de safety car oprecht nutteloos. Daarnaast, wat als het regent en er achter de safety car wordt gestart? Dan duurt het nog langer voor ze mogen starten. Daarnaast wens ik je succes in Monaco met herstarts. Startcrash na startcrash in bocht 1?

    Login om te reageren
    • pinut187 zegt

      25 november 2016 om 20:30

      @Ra1kkoneN: Monaco os zo en zo al niet al te spannend dus wellicht maakt deze nieuwe opzet het wat spannender..

      Login om te reageren
      • pinut187 zegt

        25 november 2016 om 20:30

        @pinut187: *is

        Login om te reageren
        • Gioor zegt

          25 november 2016 om 21:54

          @pinut187: Sowieso

          Login om te reageren
    • str8six zegt

      25 november 2016 om 22:40

      @Ra1kkoneN: waarom zijn rondes achter de SFC nutteloos als de baan opdroogt en je warmte in de banden krijgt? Ik kan dit alleen maar toejuichen.

      Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    25 november 2016 om 19:42

    Klinkt goed!

    Login om te reageren
  4. treinrukker zegt

    25 november 2016 om 23:56

    Dit slaat werkelijk nergens op, ik dan niet dat iedereen hierop zit te wachten, dit gaat zorgen voor veel crashes.

    Login om te reageren
    • Erik zegt

      26 november 2016 om 07:42

      @treinrukker: crashes = spectakel

      Login om te reageren
  5. mashell zegt

    26 november 2016 om 07:55

    Dit hadden we vroeger ook. En was doodsaai. Dan moest je weer een kwartier wachten en zag je de monteurs met de bandenwarmers heen en weer hollen.
    Het huidige “en door” na een safety car heeft meer met racen van doen.

    Login om te reageren
  6. bassx zegt

    26 november 2016 om 11:48

    Vind zelf dat ze die regel over de afstand tussen SC en leider in de wedstrijd moeten schrappen. Kat en muis spelletje wat altijd gedaan werd vond ik leuker.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North