• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Yes! Renault gaat de nieuwe Mégane RS NIET verzieken

Auteur: RubenPriest, gepost 4 oktober 2016 om 11:47 – 29 Reacties

Renault


De toekomstige hete hatch van de Franse autofabrikant blijft leuk.

Hè wat? Verzieken? Ja, we nemen je even terug in de tijd: in december 2015 schreven we dat de nieuwe Mégane RS mogelijk een automaat zou krijgen. Standaard. De handbak zou, net als bij de Clio RS (rijtest), verdwijnen. Renault Sport maakte deze spijtige fout bij de Clio RS en de angst was dat de Mégane RS hetzelfde lot zou ondergaan. Gelukkig kan dit horrorscenario nu (zo goed als) definitief de prullenbak in.

Het Australische Motoring raakte in gesprek met een bron die dichtbij de ontwikkeling van het nieuwe apparaat staat. Hier komt naar voren dat de nieuwe Mégane RS gewoon een handgeschakelde zesversnellingsbak zal gaan krijgen. Mocht je toch willen flipperen dan kan dit ook. In het gesprek zegt de bron dat de hot hatch tevens te bestellen zal zijn met een automaat met dubbele koppeling. Deze bak heeft zeven verzetten.

Opmerkelijk is dat de automaat volgens de bron in een rechte lijn langzamer presteert dan de handbak. Dit zou te maken hebben met het extra gewicht van de dubbele koppeling. Op het circuit is de automatische zevenbak wel in het voordeel.

Een ander interessant nieuwtje is het feit dat de nieuwe Mégane RS vierwielbesturing zal krijgen. We kennen dit natuurlijk van vroegâh, maar steeds vaker zien we recente auto’s die weer gebruik gaan maken van deze techniek. Een voorbeeld is de 911 (991) Turbo S (rijtest).

Het derde nieuwtje is een ander hip dingetje in autoland: automatisch tussengas bij een manuele bak. De Cayman GT4 (rijtest) heeft het, de Corvette heeft het en de Nissan 370Z heeft het. Volgens de bron krijgt de Mégane RS dit ook.

Het is overigens goed om bovenstaande info met een klein korreltje zout te nemen. Een bron die dichtbij de ontwikkeling staat is redelijk betrouwbaar, maar we hebben deze info vooralsnog niet uit de mond van Renault gehoord. Tot die tijd fingers crossed dat de nieuwe Mégane RS inderdaad zo leuk wordt zoals omschreven in dit artikel.

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Renault Mégane RS van Thom
    Mijn Auto: Renault Mégane RS van Thom
  • Volledig elektrische Renault Mégane ziet er zo uit
  • Audi RS e-tron GT rijtest
    Audi RS e-tron GT rijtest video
  • Gespot - Mégane RS Trophy van een vlotte moeder

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

megane, megane-rs, Renault, renault-sport

Vorig bericht: « Openingsscène The Grand Tour is duurste TV-scène ooit
Volgend bericht: OM wil bandenprikker uit Westland achter de tralies »

Lees Interacties

Reacties

  1. berlinetta zegt

    4 oktober 2016 om 11:50

    Goed dat de handbak blijft. Voor mij is het toch wel een essentieel onderdeel van een hothatch. Bovendien vind ik de nieuwe Megane erg fraai. Zag laatst de GT-uitvoering rijden. Zag er heel gaaf uit.

    Overigens wel vreemd dat de handbak sneller zou zijn dan de automaat. Bij alle merken is de automaat met dubbele koppeling sneller dan de handbak. Dan zou dat bij Renault toch ook het geval moeten zijn? Het vermogen (300?) moet toch wel overweg kunnen met het extra gewicht?

    Login om te reageren
    • vtechlover zegt

      4 oktober 2016 om 12:41

      @berlinetta: tuurlijk, automaatje zal altijd sneller schakelen dan een handbak.

      Login om te reageren
    • jordydeknecht zegt

      4 oktober 2016 om 13:24

      @berlinetta: Vergeet niet dat het een geüpgrade versie zal wezen van de Clio RS (Trophy) en daar is een partij woorden aan vuil gemaakt omdat de bak ondermaats presteert met schakeltijden en oppakken.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        4 oktober 2016 om 13:25

        @jordydeknecht: Dat wist ik niet. Ik dacht dat de kritiek vooral gericht was op het feit dat een handbak ontbreekt bij de Clio RS.

        Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    4 oktober 2016 om 11:53

    Laten we het hopen. De Megane RS is tenslotte een geniaal apparaat.

    Login om te reageren
  3. JeejEm zegt

    4 oktober 2016 om 11:56

    De reden dat hij langzamer op 100 zal zitten zal hem wel zitten in het vrij laten komen van het vermogen vanuit stilstand. Om de mechaniek te sparen wordt er soms gekozen om dit vanuit stilstand geleidelijk te laten gaan. Bij een handbak heb je deze problematiek zelf in de hand en kun je gewoon lomp de koppeling laten vallen.

    Verder is het automatische tussengas ook gewoon standaard op iedere nieuwe Mini. Zelfs mijn One (102 pk whoopwhoop) had het. Werkt overigens niet alleen sportiviteit in de hand maar zorgt er ook voor dat je super soepel terugschakelt in files of stedelijk verkeer. Goed syteem!

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      4 oktober 2016 om 12:13

      @jeejem: waar wordt er dan gezegd dat hij langzamer op de 100 zit?

      Login om te reageren
    • Gulli zegt

      4 oktober 2016 om 13:04

      @JeejEm: mijn Premium Duitse bijtellingsknaller heeft denk ik dezelfde bak en software (116d EDE)

      Login om te reageren
    • Gulli zegt

      4 oktober 2016 om 13:06

      @JeejEm: moet je voor de gein eens per ongeluk van z’n zes naar z’n drie terugschakelen, ik zat vanmorgen bijna in mijn toerenbegrenzer zonder dat ik het gaspedaal had aangeraakt :P

      Login om te reageren
  4. martinus zegt

    4 oktober 2016 om 11:57

    De verplichte Automaat op de Clio RS was nogal een franse tragedie inderdaad. Mooi dat dit drama de Megane RS bespaard blijft.

    Login om te reageren
  5. viezefreddyw zegt

    4 oktober 2016 om 12:01

    Is een goede zaak hoor, dat de handbak blijft. In een hot hatch is dat gewoon noodzakelijk. Dit gaat gewoon weer een ongelofelijke bom op wielen worden, wat we gewend zijn van Renault Sport.

    Het enige wat ik me nou echt afvraag is het volgende. Gaat er weer een 3-deurs versie komen van de Megane? Bij de vorige generatie Megane vond ik hem erg mooi als 3-deurs versie, al helemaal in RS-trim. Ben benieuwd of ze dat bij de nieuwe ook gaan doen.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      4 oktober 2016 om 12:12

      @viezefreddyw: Ik meen hier op AB gelezen te hebben dat er alleen een vijfdeurs van de Megane komt. Wel jammer, een driedeurshatch is toch altijd wel fraai. Zeker in trainingspak.

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        4 oktober 2016 om 12:18

        @berlinetta: Ah, dat is wel jammer. Bij de vorige generatie vond ik het een toffe auto. Maar goed, wat je zelf ook al zegt, de nieuwe Megane is een fraaie auto geworden. Daar valt vast ook wel een mooie RS van te maken. Ik ben trouwens erg benieuwd hoe veel vermogen het ding gaat krijgen. Wat zal het gaan worden, 300?

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          4 oktober 2016 om 13:13

          @viezefreddyw: Ik verwacht ook wel een peekaatje of 300. Daarna ongeveer 315 voor een Trophy-versie?

          Login om te reageren
  6. trustmeiamanengineer zegt

    4 oktober 2016 om 12:06

    Mooi. Zelf roeren voegt toch nog wel wat extra sportiviteit toe, hoewel ik een goeie automaat toch ook wel kan eaarderen. Trouwens de Focus RS en ook de Alfa Giulia Q met handbak kun je zelfs al zonder koppeling opschakelen, als je volgas gaat. Samen met het automatische tussengas bij terugschakelen maakt dat zo’n “ouderwetse” handbak toch wel leuk.

    Login om te reageren
    • domotro zegt

      4 oktober 2016 om 15:30

      @trustmeiamanengineer: wat je zegt klopt helaas niet. Flatshiften houdt in dat je het gas er vol op mag houden tijdens koppelen en schakelen. Alleen wanneer launch control is ingeschakeld trouwens.

      Login om te reageren
  7. maxhunter zegt

    4 oktober 2016 om 12:06

    4Wiel sturing past Renault alweer jaren toe in productie versies. Tot nu toe nooit in de RS versies maar wel op de Laguna GT vanaf 2008 bijvoorbeeld.

    Login om te reageren
    • martinus zegt

      4 oktober 2016 om 12:37

      @maxhunter: die slee is wel een stuk groter dan de magane. Ben wel benieuwd hoeveel gewicht zoiets toevoegd.

      Login om te reageren
  8. fuxhound zegt

    4 oktober 2016 om 12:11

    Dat gaat al in de goede richting.
    Nu nog een 3 deurs en een mogelijkheid dat het automatisch tussengas uit kan.

    Login om te reageren
  9. rufctr01 zegt

    4 oktober 2016 om 12:16

    Dit is toch al jaren de beste en leukste hot hatch die je kunt kopen.
    Ik denk dat VW dit graag zou willen evenaren met de Golf!

    Login om te reageren
  10. 87sandyd zegt

    4 oktober 2016 om 12:23

    Goed nieuws, nu hopen dat de normLe Megane ook een beetje verkoopt. Heb niet echt het gevoel datniedereen warmloopt voor deze auto

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      4 oktober 2016 om 13:04

      @87sandyd: Niet? Ik zie ze best vaak rijden al. En vaak ook in een best dikke uitv. De Talisman ook trouwens.

      Login om te reageren
  11. bofkont zegt

    4 oktober 2016 om 12:41

    Handbak is leuk en stoer aan de borreltafel maar een goede automaat is onder alle omstandigheden sneller, er zijn maar heel weinig mensen die koppeling/gaspedaal perfect kunnen bedienen vanuit stilstand, zie het zo vaak bij het stoplicht, toefje gas met mijn automaat en weg ben ik van de rest als ik dat zou willen.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      4 oktober 2016 om 13:15

      @bofkont: Een automaat is inderdaad sneller, maar niet iedereen vindt dat leuker. Zelf schakelen zou mij meer voldoening geven dan een automaat waarbij je alleen maar het gaspedaal hoeft te vloeren.

      Login om te reageren
      • bofkont zegt

        4 oktober 2016 om 14:12

        @berlinetta: het zal idd voorkeur zijn , maar de meeste mensen die eenmaal een automaat zijn gewend willen niet anders.

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          4 oktober 2016 om 14:26

          @bofkont: Ligt ook aan de auto vind ik. Bij een hothatch vind ik een handbak zeer goed passen, ook omdat die niet extreem veel vermogen heeft. Bij een supercar hou ik toch liever beide handjes aan het stuur, dus zou ik liever een automaat hebben.

          Login om te reageren
  12. lincoln zegt

    4 oktober 2016 om 14:33

    Schakelbeleving gaat altijd ten koste van je stuurbeleving ..

    Login om te reageren
  13. thomasthomas zegt

    4 oktober 2016 om 15:30

    Heeft Laurens van Den Akker niets te zeggen daar in Dieppe? Het lijkt me wel wat 20 inch of groter op de Megane RS.

    Login om te reageren
    • ds3thp zegt

      4 oktober 2016 om 15:48

      @thomasthomas: liever 19″ lichtgewicht velgen die de wegligging niet verzieken dan loeizware en onnodige 20″ velgen ;-)

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North