Of wordt het misschien té gevaarlijk op de wegen met al die ongecontroleerde verkeershufters?
Het is de schrik van iedere wegpiraat persoon met een zware rechtervoet: de snelwegpolitie. Een groep van 20 agenten bij de Landelijke Eenheid van de politie met speciale training heeft (nu nog) de beschikking over acht snelle bakken om de allergrofste verkeershufters van de weg te kunnen plukken. Het gaat hierbij om speciaal uitgeruste auto’s met geijkte meetapparatuur, waarvan de helft onopvallend is.
De speciale unit laat kleine overtredingen voor wat ze zijn en houdt zich uitsluitende bezig met de échte hufters. Mensen die met hun telefoon bezig zijn achter het stuur, bumperkleven, of overduidelijk lak hebben aan de maximumsnelheid kunnen in hun kragen gevat wordt door de verkeerspolitie. Jaarlijks schrijven de platte petten van deze Landelijke Eenheid zo’n 11.000 boetes uit aan dit soort rapalje. Je zou zeggen dat de operatie daarmee geheel kostendekkend moet zijn.
Toch is het volgens RTL binnenkort schluss met deze opper-verkeersagenten. In de hoogtijdagen van de politie-Porsche’s werkten er nog zo’n 600 man aan dit soort activiteiten mee. Maar vanaf 31 december is er officieel geen aparte verkeerspolitie meer. De werknemers van de dienst gaan op in een grotere afdeling die zich ook bezig houdt met surveillance op stations en patrouilles op het water. Woordvoerder Ed Kraszewski bevestigt:
“Vanaf 31 december hebben we geen verkeerspolitie meer. De medewerkers van het project Verkeershandhaving hebben de afgelopen twee jaar goed gepresteerd en het aantal processen verbaal voldoet aan de verwachtingen.”
Echter, voordat je de titel van dit item te letterlijk neemt: de vermaledijde flitsers blijven -uiteraard- wel doorgaan met hun nobele werk:
“De landelijke Eenheid gaat nog wel door met de mobiele flitsteams langs de snelweg die controleren op snelheidsovertredingen.”
68 reacties
En recentelijk heb ik nog hartelijk gelachen om een onopvallende wagen. Sta je in de file, komen er vele aso’s echt honderdende meters over de vluchtstrook afleggen. Waaronder een zwarte Mercedes.
Die zwarte Mercedes stopte, en iedereen ging mooi op de bon! haha, wat heb ik genoten.
Maar ik vraag me dus af of dat ook eentje van deze brigade was. Want er gaat nog genoeg mis op de snelweg.
Gaat niet persee om te hard rijden, lijkt minder belangrijk te zijn.
De bermkassa laten voor wat het is en de hufters uit het verkeer pikken.
En als strafmaat voor de zware/herhalende overtreders auto en/of rijbewijs vorderen.
Ik denk dat het maar tijd wordt om een flink stuk hout in de auto te leggen om je te kunnen verweren straks als de agressieve asfalt terroristen hun kans zien. Dan maar eigen rechter en defensie spelen
Als burger betaal je steeds meer voor een overheid die minder voor je doet…waar blijft dat geld allemaal?
OT: jammer dat het weggaat. Ik vind de teams die controleren op echt gevaarlijke overtredingen juist belangrijker dan de flitsaparatuur die een boete geeft voor vijf kilometer te hard, ongeacht de situatie.
Ik zie toch regelmatig opvallende Volvo’s rijden op de snelweg. Zijn toch niet telkens dezelfde 4??
Welk specialistisch team
Alles voor stichting aap ..
Zeer slechte zaak dit, en dat daags na het nieuws dat er steeds meer ongelukken gebeuren door smartphone-gebruik tijdens het rijden.
keurig rijden met 10-20km per uur te hard? Leg dat maar uit aan de rechter en de ouder(s) van het aangereden kind als je in een 30km/u zone 50km/u rijdt. Let wel, een overtreding van 66,6%!
Op de snelweg kan je best keurig rijden, afstand houden, richting aangeven en anticiperen. Én 20 km/h harder rijden dan volgens de bordjes langs de weg toegestaan.
Overigens, de “snelwegpolitie” (het is dit niet maar een specifiek team) komen ook buiten de snelwegen getuige diverse TV programma’s. De speciale teams zijn niet specifiek voor de snelweg maar voor alle verkeershufters op alle wegen.
Als je met 50 per uur hier door de straat rijdt, in de schemering, zo tegen een uurtje om 8 a half 9 in de ochtend, ben je wél een asociaal; je houdt je wellicht punktlich aan de regeltjes, maar rond 8 uur a half 9 is het hier ’s ochtends óók gewoon spits: Kindjes met vlaggetjes op de fiets tussen de 3 en 8 jaar worden dan door ouders óók op de fiets hier om de hoek naar school gebracht. Dan is 50 misschien wel de maximum toegestane snelheid, maar wenselijk dan wel sociaal is het zeker niet. Maar goed: dàt zul jij qua rechtlijnigheid maar moeilijk kunnen begrijpen wellicht? Of heb je je punt gedrukt, en pak je nu popcorn en cola om te vieren dat je flame gelukt is?
En zoals iemand anders opmerkte, rijden er echt maar 4 opvallende v70’s?
De pakkans was de afgelopen jaren al nul voor de geoefende doorrijder. Daar komt dus geen verandering in. Dus zo veel erger zal het niet worden.
20 personen
Twee in een auto
Dus 10 teams
11000 boetes, dat is 1100 per team
Ze werken als ambtenaar 1400 uur per jaar, zonder ziek zijn en zo
Dus iets meer dan één boete per vijf kwartier.
Rustig baantje zou ik zeggen
En zou dit nu echt een verschil maken met de verkeersveiligheid?