Yes! Snelwegpolitie afgeschaft, leve lekker doorscheuren

Auteur: , 68 Reacties
politie-BMW-Volvo

Of wordt het misschien té gevaarlijk op de wegen met al die ongecontroleerde verkeershufters?

Het is de schrik van iedere wegpiraat persoon met een zware rechtervoet: de snelwegpolitie. Een groep van 20 agenten bij de Landelijke Eenheid van de politie met speciale training heeft (nu nog) de beschikking over acht snelle bakken om de allergrofste verkeershufters van de weg te kunnen plukken. Het gaat hierbij om speciaal uitgeruste auto’s met geijkte meetapparatuur, waarvan de helft onopvallend is.

De speciale unit laat kleine overtredingen voor wat ze zijn en houdt zich uitsluitende bezig met de échte hufters. Mensen die met hun telefoon bezig zijn achter het stuur, bumperkleven, of overduidelijk lak hebben aan de maximumsnelheid kunnen in hun kragen gevat wordt door de verkeerspolitie. Jaarlijks schrijven de platte petten van deze Landelijke Eenheid zo’n 11.000 boetes uit aan dit soort rapalje. Je zou zeggen dat de operatie daarmee geheel kostendekkend moet zijn.

Toch is het volgens RTL binnenkort schluss met deze opper-verkeersagenten. In de hoogtijdagen van de politie-Porsche’s werkten er nog zo’n 600 man aan dit soort activiteiten mee. Maar vanaf 31 december is er officieel geen aparte verkeerspolitie meer. De werknemers van de dienst gaan op in een grotere afdeling die zich ook bezig houdt met surveillance op stations en patrouilles op het water. Woordvoerder Ed Kraszewski bevestigt:

“Vanaf 31 december hebben we geen verkeerspolitie meer. De medewerkers van het project Verkeershandhaving hebben de afgelopen twee jaar goed gepresteerd en het aantal processen verbaal voldoet aan de verwachtingen.”

Echter, voordat je de titel van dit item te letterlijk neemt: de vermaledijde flitsers blijven -uiteraard- wel doorgaan met hun nobele werk:

“De landelijke Eenheid gaat nog wel door met de mobiele flitsteams langs de snelweg die controleren op snelheidsovertredingen.”



68 reacties

Is dit dan ook het einde van het TV programma Wegmisbruikers?
@mashell: Het einde van Patrick en Dany..
@mashell: balen! Kijk met erg veel plezier naar dat programma, je leert er nog wat van ook!
@timobac: vooral van die notoire hardrijder Koos Spe…
@mashell: Het einde van die smurf die op een kratje staat en om de zin ‘koos, we zagen net’ of ‘deze wegpiraat / mobiele brigade komen we tegen bij’ zegt. Moral police… Wat moet dat toch een feest zijn met die twee op een verjaardag…
@mashell: Volgens mij werken die agenten geen van allen voor de snelwegpolitie van de landelijke eenheid. Dani is van eenheid Rotterdam, Patrick is van Midden Nederland, enzovoort.
@donvincenzo: ze zeggen anders wel altijd dat ze van de verkeerspolitie zijn..
@nicktexel: Ja, de verkeerspolitie van de betreffende regionale eenheid.
“Yes”? Het soort lui dat anderen in gevaar brengt op de weg omdat ze de risicos niet serieus nemen, hebben nu niet meer de vrezen. Snap niet hoe dit een goede zaak is…
@strijkijzer: Helemaal mee eens!
@strijkijzer: voor mensen die bijvoorbeeld een snelle auto hebben en regelmatig deze auto’s gebruiken waarvoor zij bedoeld zijn, is dit uiteraard goed nieuws. Lijkt mij een open deur toch?
@nvn1993:Nu nog linksplakken flink beboeten en men kan normaal doorrijden
@wildbeest: en wie moet daar dus nu op controleren ..
Zijn dit de V70’s die je wel eens op de snelweg ziet?

En recentelijk heb ik nog hartelijk gelachen om een onopvallende wagen. Sta je in de file, komen er vele aso’s echt honderdende meters over de vluchtstrook afleggen. Waaronder een zwarte Mercedes.
Die zwarte Mercedes stopte, en iedereen ging mooi op de bon! haha, wat heb ik genoten.

Maar ik vraag me dus af of dat ook eentje van deze brigade was. Want er gaat nog genoeg mis op de snelweg.
Gaat niet persee om te hard rijden, lijkt minder belangrijk te zijn.
@fanboy: een zwarte V70 kinetic…. niet te vertrouwen…
Tja, waarom zou je ook een dedicated team van specialisten willen, beter iemand met een half uurtje Touran ervaring die dat oplost inderdaad…. Maar gelukkig, ze mogen wel blijven flitsen. Want daar worden tenslotte de meeste levens mee gered. Oh nee wacht…
@E34M5Touring: Maar er zijn toch nog veel meer verkeersagenten? Kan me niet voorstellen dat de enige agenten die zich verkeerspolitie mogen noemen maar twintig man groot is…
@granlusso: Als ik me niet vergis is dit team veel uitgebreider getraind in oa extreme achtervolgingen, rijden ze met daarvoor geprepareerde Volvo’s etc. Ik vind dat wel een goed idee, zo’n team. Die mensen hebben skillsets en ervaringen die een normale agent wellicht niet heeft. Die 20 man, op al dat weggegooid geld. Moet dat dan per se anders denk ik dan.
@granlusso: ik hang zo’n 80k km per jaar op onze snelwegen rond en de echte verkeerspolitie is de laatste jaren bijna uitgestorven. Waar je 10 jaar geleden nog een boel Volvo’s in kleur zag, maar misschien nog wel meer in burger, zie je nu soms hele dagen helemaal niks meer.
Of het goed of slecht nieuws is laat ik in het midden, ik zie ze liever wel rondrijden.. Maar het was wel af en toe schrikken als je een donkergrijze E90 in je achteruitkijkspiegel zag opdoemen terwijl je iets sneller reed dan het overig verkeer.
@misterdrogba: en hoe weet je zo zeker of t politie was? Misschien was ik t wel :)
Yes? Treurige zaak! Mijn inziens zou er meer van die special units rondrijden op ’s Heerens wegen.
De bermkassa laten voor wat het is en de hufters uit het verkeer pikken.

En als strafmaat voor de zware/herhalende overtreders auto en/of rijbewijs vorderen.
@DonEmilio: idd, die vw teansporters op marktplaats en juist meer van deze mannen op de weg. Sommige lui riskeren constant de gezondheid van anderen en zie ze graag gepakt worden.
Hoewel ikzelf ook van doorrijden hou, vind ik dit een hele slechte zaak!

Ik denk dat het maar tijd wordt om een flink stuk hout in de auto te leggen om je te kunnen verweren straks als de agressieve asfalt terroristen hun kans zien. Dan maar eigen rechter en defensie spelen

Als burger betaal je steeds meer voor een overheid die minder voor je doet…waar blijft dat geld allemaal?
Shitt nu kan ik niet meer net doen alsof ik ook een onopvallende surveillancewagen ben met m’n v70 :(

OT: jammer dat het weggaat. Ik vind de teams die controleren op echt gevaarlijke overtredingen juist belangrijker dan de flitsaparatuur die een boete geeft voor vijf kilometer te hard, ongeacht de situatie.
@volvov70: Je wilt niet weten hoe vaak mensen voor me aan de kant gaan als ik met de donkerblauwe V70 van mijn leidinggevende naar een vergadering rijd. Mensen zien een donkere V70 met twee mannen erin en een telefoon met zuignap voor het raam al snel aan voor agenten met dashcam.
@Edge: een witte touran met rode reflecterende stickers werkt ook erg goed, zeker in het donker ?
Uiteraard!
Dus volgens de politiewoordvoerder is de proef een succes gebleken en als reactie daarop kappen ze met het hele project. Ja dat klinkt behoorlijk logisch…
How can that? 8 auto’s maar? Waarvan de helft onopvallend? Staan die 4 ‘opvallende Volvo V70’s’ dan allemaal bij PlankenWambuis gestationeerd of zijn dat andere auto’s?

Ik zie toch regelmatig opvallende Volvo’s rijden op de snelweg. Zijn toch niet telkens dezelfde 4??

Welk specialistisch team
@postzegel: Er is ook een Team Hoofdwegen (iig rond A’dam, gestationeerd dichtbij het Amstelstation). Hebben ook V70’s, maar zijn volgens mij niet degenen die ze hier bedoelen.
@postzegel: ook Waddinxveen heeft er heleboel! Is niet alleen voor de snelweg denk ik. Team Infra doet ook water en het spoor.
Sommige(n) verdienen hun rijbewijs totaal niet met hun hufter gedrag. Laat de Porsches maar terug komen. Vroeger bedacht men zich wel 3 keer voordat je asociaal weggedrag vertoonde. Jammer, jammer, jammer dat deze specialisten verdwijnen.
Yes! Leve de verkeershufters! Leve meer doden in het verkeer!
@lekbak: die vallen vooral in woonwijken waar men te hard rijdt.
Meer boetes .. minder veiligheid ..
Alles voor stichting aap ..
Ik vond de snelwegpolitie juist altijd nog een klasse apart. Vaak de heren waar mee te praten viel en ook nog wel eens wat door de vingers werd gezien. Ik neem aan dat die BOA-unit met snelle auto’s waarover enige tijd terug een artikel te lezen was hier, wel blijft?
@ghost: idd, die echte verkeerspolitie zijn niet verkeerd. 20km overschrijding maar verder wel netjes rijden is voor hun de moeite niet.
Slechte ontwikkeling!
Meer,meer,VEEL MEER van dit soort auto’s op de weg! Er rijden veel te veel stuntpiloten op de weg die denken dat de weg van hun is.
“Het aantal verkeerboetes voldeed aan de verwachtingen” ik dacht dat de bonnenquota afgeschaft was
Wat!? Nog maar 4 onopvallende politiesurveilances? En zelfs dat vinden ze nog te veel?

Zeer slechte zaak dit, en dat daags na het nieuws dat er steeds meer ongelukken gebeuren door smartphone-gebruik tijdens het rijden.
Kortom, echte hufters laten we lekker gaan, maar mensen die keurig rijden en 10-20km/h te hard gaan we extra hard naaien met extra mobiele flits eenheden. Kansloos weer.
@dutchdriftking:

keurig rijden met 10-20km per uur te hard? Leg dat maar uit aan de rechter en de ouder(s) van het aangereden kind als je in een 30km/u zone 50km/u rijdt. Let wel, een overtreding van 66,6%!
@erik2907: dit gaat over snelwegpolitie. Die komen niet in woonwijken noch 30 km zones.

Op de snelweg kan je best keurig rijden, afstand houden, richting aangeven en anticiperen. Én 20 km/h harder rijden dan volgens de bordjes langs de weg toegestaan.
@postzegel: sneller dan de snelheid die aangegeven staat getuigt van a-sociaal gedrag, al diegenen die zich wel aan de snelheid houden worden geconfronteerd met (mogelijke) bumperklevers die zonodig die extra snelheid willen rijden met (mogelijk) alle gevolgen van dien.

Overigens, de “snelwegpolitie” (het is dit niet maar een specifiek team) komen ook buiten de snelwegen getuige diverse TV programma’s. De speciale teams zijn niet specifiek voor de snelweg maar voor alle verkeershufters op alle wegen.
@erik2907: Er is een groot verschil tussen te hard rijden, bumperkleven en gevaarlijk rijden. Ik rijd graag door (= wat te hard) als het kan, maar heb nooit haast. Als je te laat bent weet je dat, kwestie van accepteren. Bumperkleven helpt daar echt niet bij.
@markie123: Okay, ik zal, wegens het volgens mij willens en wetens ‘trollen’ even zeer specifiek zijn: Als je op de snelweg A12, tussen het Prins Clausplein ( traject controle ) en de ring Utrecht,..(trajectcontrole op parallelrijbaan) je netjes aan alle verkeersregels houd, zo rond het middag uur, waarbij de verkeerdrukte minimaal is, het goed weer is, droog wegdek, zicht van enkele kilometers, banden op spanning, APK gekeurd, niet met je mobieltje speelt, uiterst rechts houd en niet links plakt, niet bumperkleeft, verlichting voert, richting aangeeft bij het naar links maar ook weer naar rechts voegen, je gordel om hebt, en niet rookt, drinkt of jezelf laat pijpen tijdens het rijden,. dan heb ik er géén problemen mee als je dat doet met een afgelezen snelheid op je snelheidsmeter die enkele tot tientallen hoger ligt dan de snelheid welke staat aangegeven op de bordjes op de vangrail. Niets a-sociaals aan. Sterker nog: Ik zou ’t zelf ook kunnen doen.

Als je met 50 per uur hier door de straat rijdt, in de schemering, zo tegen een uurtje om 8 a half 9 in de ochtend, ben je wél een asociaal; je houdt je wellicht punktlich aan de regeltjes, maar rond 8 uur a half 9 is het hier ’s ochtends óók gewoon spits: Kindjes met vlaggetjes op de fiets tussen de 3 en 8 jaar worden dan door ouders óók op de fiets hier om de hoek naar school gebracht. Dan is 50 misschien wel de maximum toegestane snelheid, maar wenselijk dan wel sociaal is het zeker niet. Maar goed: dàt zul jij qua rechtlijnigheid maar moeilijk kunnen begrijpen wellicht? Of heb je je punt gedrukt, en pak je nu popcorn en cola om te vieren dat je flame gelukt is?
@postzegel: Natuurlijk @erik2907 en niet @markie123
@postzegel: precies dat! @erik2907
@erik2907: leg maar eens uit dat je 30 in een 30 zone reed en een kind aanreed… de ten laste legging is niet anders ;)
@kritisch: ik heb het niet over anticiperen in een bepaalde situatie (minder dan maximale snelheid wegens omstandigheden) maar over willens en wetens de max. snelheid overtreden!
@erik2907: boeie. Bijna lege weg: who cares. Heb liever dat ze die klapmongolen pakken die over 20km op de linkerbaan rijden met 120 waar 130 toegestaan pakken.
Ik voel een rechtszaak aankomen waarin de staat wordt gedaagd omdat ze de veiligheid van de burger niet serieus neemt maar alleen politie op de weg heeft om geld te innen.
Laatst onderweg met de maserati zondagmiddag, te hard, zit er opeens een motor achter me. Haalt in, gebaart dat het wat rustiger mag en gaat er weer vandoor. +1
Kansloos om deze unit af te schaffen! Net zo kansloos als de titel, maar het zou sarcasme kunnen zijn… Net een artikel op het nieuws dat steeds meer mensen met 130 naar hun mobieltje aan het staren is.
Met deze actie laat de politie en politiek zien dat het hen helemaal niet gaat om de verkeersveiligheid maar enkel en alleen om veel geld te verdienen met het innen van verkeersboetes. Als zij de verkeersveiligheid hadden willen verhogen, hadden zei deze eenheid uitgebreid i.p.v. opgeheven.
Hmm.. van de week van de snelweg gedirigeerd door een nieuwe grijze a4 sedan… Ik snap het niet helemaal.. waarom zouden ze een nieuwe a4 (kenteken begon met KJ) inzetten om deze eind vh jaar overbodig te maken?
En zoals iemand anders opmerkte, rijden er echt maar 4 opvallende v70’s?
@alassad: In navolging van mijn verhaal onder dat van jou; ik vroeg aan de agent of ik nou echt gewoon heel veel pech had. Hij zei ‘ja, we rijden maar met 4 onopvallende auto’s in heel NL’. Dus ja, alleen was dit een V40.
@alassad: ik zie ze vaak in alle soorten en maten nieuwe modellen. In de tv programma’s hebben ze ook van alles. Lijkt wel of ze meer verschillende auto’s hebben dan agenten zelf. Zal me niks verbazen als ze gewoon in huurauto’s rijden en regelmatig wisselen.
Vlak voordat de A12 bij woerden 130 werd was dit nog 100-gebied. Jaar of twee terug. ’s ochtends reed ik in de spits 130 op de linker rijstrook met het verkeer mee. Dus zowel de auto voor als achter mij reden ook 130. En de auto daarvoor en daarachter. Auto achter mij was een V40, bleek politie. Bij het tankstation aan de kant gezet door de platte pet brigade omdat ik 25 km te hard reed. Ik gaf aan dat ik met de stroom mee reed en dat ik absoluut niet in zag wat verder de extreme gevaarzetting was die mij bijna 300 euro moest kosten. 100 rijden zou immers alleen maar meer irritatie opleveren bij degene achter mij. Geen antwoord, anders dan ‘regels zijn regels’. Een maand later werd het hele stuk 130. Stelletje clowns, sindsdien ben ik mijn respect voor die gasten wel kwijt.
Die gasten hebben mij een prent van 227 euro opgeleverd, dik 140 waar ik 100 mocht, a2 bij Nieuwegein. Ze gingen achter een Belg aan maar hebben mij op kenteken gepakt. Zo zonde
Ze denken het met computers en camera’s op te lossen en in de toekomst rijden we allemaal verplicht geroboticeerd. einde prognose.
Ik ben voor Porsche (targa) politie agenten x1250!
Echt te gênant voor woorden. Ik kan überhaupt al niet zien hoe dit soort diensten niet kostenneutraal kunnen functioneren, gezien de hoogte van de boetes en het aantal mensen dat ze aan de kant kunnen zetten voor zware overtredingen (omdat er zoveel mensen inmiddels andere dingen doen). Het doet me zoveel goeds om in Wegmisbruikers te zien dat ze iemand laatst (bijna, vervolgens deed ‘ie meer) lieten gaan die 30 over de limiet ging op de snelweg. Dat levert nauwelijks gevaar op, als je ziet dat iemand goed oplet. Ipv de kansloze stadsagent die je een bon geeft voor door rood lopen, alleen ‘omdat de wet het zegt’.
Tja, zonde. Zeker in de week waarin ook is geschreven dat er steeds meer ongevallen gebeuren door die verrekte apen met een iPhone achter het stuur. Of wat dacht je van die toename van files, die onder andere te wijten is de mensen die de dwang hebben om con ti nu links te plakken. Voor de notoire hardrijder is het nooit echt een angst geweest. Maar voor de notoire hardrijdende mafkees die eerst het rechts over de vluchtstrook inhaalde ‘omdat er een volvo (met daarin een notaris, maar goed) ze reed’ liet is het vast en zeker een enorme opluchting.
Wat is het hier weer een kringpijpfestijn van moraalridders.
De pakkans was de afgelopen jaren al nul voor de geoefende doorrijder. Daar komt dus geen verandering in. Dus zo veel erger zal het niet worden.
Laten we evens kijken
20 personen
Twee in een auto
Dus 10 teams
11000 boetes, dat is 1100 per team
Ze werken als ambtenaar 1400 uur per jaar, zonder ziek zijn en zo
Dus iets meer dan één boete per vijf kwartier.
Rustig baantje zou ik zeggen

En zou dit nu echt een verschil maken met de verkeersveiligheid?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).