Zijn die Chinezen nou helemaal gek geworden? Als we de verhalen uit Zweden mogen geloven heeft het Chinese Youngman een bod van “enkele” miljarden Zweedse Kronen gedaan op de restanten van Saab. Als we dat omrekenen naar euro’s komen we uit op een bod van enkele honderden miljoenen euro’s. Nog steeds veel geld voor een lege autofabriek, maar er is meer..
De details van het bod zijn nog niet openbaar gemaakt, maar we hoorden al eerder dat Youngman zo’n 5 miljard Zweedse Kroon (560 miljoen euro) zou willen betalen. Nu blijkt ook nog dat ze zo’n 1.000+ van de 3.400 voormalige Saab medewerkers in dienst willen houden.
Er zijn echter 2 grote struikelblokken: het gebruik van de merknaam “Saab” en de rechten om de huidige modellen (9-3, 9-4X en 9-5) te mogen bouwen. De rechten op de merknaam zijn eigendom van Saab AB (defensieconcern) en vrachtwagenbouwer Scania, het is maar de vraag of ze Youngman toestemming geven om die naam te gebruiken.
Dan blijft er nog vraag over: Welke modellen kan/mag Youngman produceren? Het (opnieuw) in productie nemen van de (gloednieuwe) 9-4X en 9-5 lijkt voor 99,99% uitgesloten. GM heeft al meerdere malen aangegeven dat ze geen onderdelen willen leveren en ook geen licenties voor de technologie willen geven. Daarnaast werd de 9-4X sowieso door GM in Mexico gebouwd en die fabriek is al “ontSaabt” door GM.
Fans van het Zweedse merk vestigen hun hoop op een versie van de 10 jaar oude 9-3, maar dan ontdaan van GM technologie. Dat zal ongetwijfeld een hele grote klus worden, maar als je er maar genoeg tijd, geld en moeite insteekt zal het lukken. Al zullen ze wel een nieuwe motorenleverancier moeten vinden.
Verder zou Youngman het roemruchte Phoenix platform willen gaan gebruiken. Het probleem daarmee is echter dat het nog 2 jaar en vele honderden miljoenen euro’s gaat kosten om dat platform gereed te maken voor productie. De ontwikkeling heeft (wegens geldgebrek) immers geruime tijd stilgelegen.
Met alleen de (hoogbejaarde) 9-3 kan een Saab 2.0 niet blijven drijven en dus zijn er extra modellen nodig. Maar wat heeft Zhejiang Youngman Lotus Automobile dan eigenlijk zelf te bieden? Niet zoveel eigenlijk. Laten we even voorop stellen dat de naam “Lotus” in hun bedrijfsnaam een nogal holle opmerking is.
Het Chinese Youngman bouwt of verkoopt géén modellen van Lotus (zoals de Evora of Elise). Ze waren ooit importeur, maar Lotus Cars is uit onvrede inmiddels met een andere partij in zee gegaan. Sterker nog, Youngman heeft helemaal geen eigen modellen. Het enige wat Youngman heeft is een overeenkomst met het Maleisische Proton voor het leveren van CKD (Complete Knocked Down) kits aka bouwpakketen.
Youngman doet niks meer of minder dan het in elkaar zetten van Proton modellen. De naam Lotus slaat in dit geval op “Lotus Engineering”, een tak van Lotus die je kan inhuren om bijvoorbeeld naar je onderstel te laten kijken. Zoiets staat vooral leuk in de folder, maar stelt verder weinig voor. Veel meer dan 20.000 auto’s heeft Youngman sinds 2007 niet “gebouwd”. Kijk hier anders eens naar hun huidige modellen.
Heeft het zin om deze modellen in Europa te gaan bouwen? Ik waag het te betwijfelen. De productiekosten liggen in Europa een stuk hoger dan in China en Proton probeert zelf met deze modellen al jaren voet aan de grond te krijgen in het Verenigd Koninkrijk, maar populair zijn deze auto’s nooit geworden. Een door Chinezen in Zweden gebouwde Maleisische Proton lijkt mij niet heel erg aantrekkelijk in Europa.
Overigens zou Youngman ook nog bezig met een ander “nieuw” model. Het zou daarbij gaan om een productieversie van de Lotus APX conceptcar die we in 2006 voorbij zagen komen. Deze ‘Lotus’ was ontwikkeld door Lotus Engineering (en dus niet door Lotus Cars!) om het Versatile Vehicle Architecture (VVA) platform onder de aandacht te brengen. Helaas voor Lotus had niemand echt interesse in deze auto. Het leek er even op dat het Amerikaanse ZAP! deze auto in productie wilde nemen (inclusief elektrische aandrijving), maar dat verhaal liep al snel dood. Net zoals elk ander project van ZAP!. Grappig is dat ZAP! enkele jaren geleden samen met Youngman het elektrische ‘automerk’ Detroit Electic heeft opgericht. Wederom een compleet mislukt project.
Zou zou de Youngman versie van Lotus APX er overigens uit gaan zien:
En zo zag de conceptcar in 2006 er uit:
Als afsluiter nog één leuk weetje. Hawtai (ook ooit geïnteresseerd in Saab) is inmiddels het nieuwe vriendje van Proton geworden in China. Het zou dus zomaar kunnen dat Youngman binnenkort de rechten kwijtraakt om modellen van Proton te “bouwen”. Voor Youngman zouden dan alleen de “Lotus APX” en “Saab 9-3” overblijven.
UPDATE 00:30 – Uit Zweden komen inmiddels geluiden dat het Chinese bod van (naar verluid) 3 miljard Zweedse Kroon geen schijn van kans heeft. De curatoren zouden eisen dat bij een verkoop van Saab als ‘geheel’ alle stakeholders (zoals GM) akkoord zouden gaan. En aangezien GM nooit akkoord gaat zit een verkoop als 1 geheel er dus niet in.
Het lijkt er nu op dat de volgende mogelijkheden overblijven:
Geely/Volvo
Het Chinese Geely zou samen met Volvo in Zweden een R&D centrum oprichten met engineers van Saab. Op deze manier zou de kennis van Saab in elk geval in Zweden aanwezig blijven. Volvo is sowieso nog op zoek naar duizenden engineers.
BAIC/Panasonic
Het Chinese BAIC bezit al de rechten op de vorige 9-3 & 9-5 en samen met het Japanse Panasonic zouden ze elektrische auto’s in China willen ontwikkelen/bouwen.
meneersander zegt
Snappen die Chinezen al dat ze geen GM techniek in handen krijgen.
robbie zegt
@meneersander: dat hebben ze wel door (mag ik hopen). De 9-4X zal sowieso nooit meer in productie gaan. Een woordvoerder van GM zei daar eerder deze week over:
“Our plant in Mexico has already adjusted to the end of 9-4X production”
En GM zal die productie echt niet gaan opstarten voor een andere fabrikant. Ze hadden sowieso al als voorwaarde gesteld dat als een andere autofabrikant meer dan 20% van Saab zou bezitten (SWAN werd duidelijk niet gezien als autofabrikant) dat GM zou stoppen met het leveren van de 9-4X.
GM kan de productiecapaciteit die gereserveerd was voor de 9-4X overigens prima gebruiken voor de Cadillac SRX. Dat model is immers niet aan te slepen en immens populair in de VS. Ik denk zelfs dat GM heel erg blij is dat ze de 9-4X niet hoeven te produceren.
Het “GM vrij” maken van de 9-3 zal in mijn ogen ook nog een zware klus worden. Want je moet niet alleen andere motoren vinden, maar ook “onzichtbare” zaken zoals elektronica en dat is een zeer ingewikkeld verhaal.
meneersander zegt
@robbie: Ja klopt. Het lijkt mij ook erg sterk dat als ze die Chineze techniek erin douwen dat ook maar iemand hem gaat kopen, dus ben ik benieuwd waarom ze zograag Saab willen kopen.
Jokkebrok zegt
Help Saab de winter door!
norge zegt
Gewoon doorlopen niks te zien.
bigcar zegt
tl;dr
mout zegt
@bigcar: Nou! Zeg dat wel! (?)
bram95 zegt
Nou laten we hopen dat er weer 9-3’tjes van de band gaan rollen. Dat zou natuurlijk erg mooi zijn… :). En de 9-5 heb ik dan ook het liefst weer in productie natuurlijk! De 9-4X maakt mij dan niet zo heel veel uit…
robbie zegt
@Bram95: zet die 9-5 maar uit je hoofd. Die deelt iets teveel techniek met actuele/moderne GM producten zoals de Opel Insignia, Buick Regal en Buick Regal.
GM zal nooit toestaan dat die techniek in “verkeerde” handen valt.
4991 zegt
gaat ontzettend veel geld kosten en als ze dat toch doen blijft de vraag of die wel goed zal verkopen
robbie zegt
UPDATE – Uit Zweden komen inmiddels geluiden dat het Chinese bod van (naar verluid) 3 miljard Zweedse Kroon geen schijn van kans heeft. De curatoren zouden eisen dat bij een verkoop van Saab als ‘geheel’ alle stakeholders (zoals GM) akkoord zouden gaan. En aangezien GM nooit akkoord gaat zit een verkoop als 1 geheel er dus niet in.
Het lijkt er nu op dat er de volgende mogelijkheden overblijven:
Geely/Volvo
Het Chinese Geely zou samen met Volvo in Zweden een R&D centrum oprichten met engineers van Saab. Op deze manier zou de kennis van Saab in elk geval in Zweden aanwezig blijven. Volvo is sowieso nog op zoek naar duizenden engineers.
BAIC/Panasonic
Het Chinese BAIC bezit al de rechten op de vorige 9-3 & 9-5 en samen met het Japanse Panasonic zouden ze elektrische auto’s in China willen ontwikkelen/bouwen.
Esprit_de_Flandre zegt
Het mag wel gezegd: Protons van tegenwoordig zien er niet slecht uit. Dat wist ik al een tijdje. Ja, ze komen nog een beetje achter qua design, een beetje zoals de Koreanen 10 jaar geleden, maar dat heeft de Koreanen ook niet tegengehouden…
Esprit_de_Flandre zegt
@robbie: Staan daar nu toch wel echte Loti op de site van Youngman/Europestar/Lotus.
Daarnaast is de L5 geen Proton, maar een echte Lotus (Engineering) …
Volgens mij heeft Youngman nog steeds goede contacten met Lotus Group, waarbij ze van de diensten van Engineering gebruik maken, plus de Britse wagentjes importeren…
robbie zegt
@Esprit_de_Flandre: lees dit anders maar even:
http://www.chinacartimes.com/2011/06/30/setting-the-record-on-lotus-nyo/
Youngman heeft “voor de sier” een aantal foto’s van ‘echte’ Lotus modellen op hun site gezet. Ze verkopen die niet!
En aangezien het niet al te lang meer zal duren voordat Lotus & Proton van elkaar gescheiden zijn zou het mij niks verbazen als Youngman op termijn gedwongen zal worden om de naam Lotus te laten vallen.
De L5 is overigens wel gebaseerd op Proton techniek/op Proton basis.
Ze importeren dus géén Lotus (sportauto’s).
En nog wat leesvoer:
http://www.chinacartimes.com/2011/06/09/lotus-may-have-disputes-with-china%E2%80%99s-youngman-lotus-over-latter%E2%80%99s-irregular-advertising/
http://paultan.org/2011/04/21/youngman-europestar-l5-based-on-long-wheelbase-gen2-platform-launched-at-shanghai-2011/
Esprit_de_Flandre zegt
@robbie: Mja, had al zo’n donkerbruin vermoeden dat de UK Loti erbij stonden voor de show.
Youngman die de naam Lotus verliest, ik vraag me af hoe Lotus UK dat gaat aanpakken. Als je ziet hoe “succesvol” ze zijn om hun merknaam in de F1 te verdedigen…
Vraag me trouwens ook af Wie Lotus gaat kopen. Ik denk niet dat ze lang op eigen pootjes kunnen staan, dus welke groep stapt in het verhaal? En als het een beetje een stevige groep is (VW?) kunnen ze misschien meteen Youngman ook opkopen, en daarmee Saab…
Nah, zal wel niet… :)
SjoerdMini zegt
CKD betekent ‘complete(ly) knocked down’ overigens..
robbie zegt
@SjoerdMini: check, zal het even aanpassen.
Tonnie zegt
Houdt het dan echt nooit op? Ik snap ook nog steeds niet waarom GM zo dwars gaat liggen, ze kunnen het toch op een akkoordje gooien over de onderdelen etc? Zij krijgen er weer geld voor voor iets dat zij niet gebruiken.
mariodv zegt
Maak me maar wakker als er weer Saabs gemaakt worden. Draai me nog een keer om..zzzzz
norge zegt
@mariodv: Weet je wel wat je zegt? :oops:
Klassiekerrally zegt
Ligt het nu aan mij, of lijkt die neus van die Youngman APX wel heel bewust wat op die van de Evoque?
mout zegt
@Klassiekerrally: Ja, het ligt aan jou, want de APX concept bestaat al 6 (!) jaar. Toen moest de Evoque nog van plan zijn verzonnen te willen gaan worden.
Wie weet heeft RR een mannetje of wat van Lotus Engineering gehuurd?
robbie zegt
@mout: je moet de reactie van @klassiekerrally wat beter lezen beste vriend!
Hij heeft het er over dat de Youngman(!) APX verdacht veel op de Evoque lijkt en dat klopt. Zoals je op de afbeeldingen onderaan het artikel kan zien is de neus van de APX in de afgelopen jaren redelijk veranderd.
2006 – Lotus APX
2011/2012 – Youngman APX
De Youngman APX heeft wel degelijk een snufje Evoque in zijn neus zitten. En dat is ongetwijfeld geen toeval.
mout zegt
@klassiekerrally @robbie: I stand corrected
mout zegt
@robbie: Ik zag al weinig overeenkomst met die Evoque. lol
robbie zegt
@mout: die recente tekeningen uit China stonden al de hele tijd in het artikel hoor ;)
Carreza zegt
Nee Youngman, het lukt jullie niet. (en maar goed ook)
Ik vestig mijn hoop op die andere mogelijkheid die jullie vergeten te vermelden zijn: het Turkse Brightwell Holdings ;)
Mits steun van de Turkse overheid (die absoluut een eigen automerk wil) ligt er daar misschien nog wel een toekomst voor Saab…
kevinRS6 zegt
Wat moeten ze nou nog met saab-_- . Saab soap seizoen 4?
floryn zegt
Laat Volvo lekker die ingenieurs inhuren. Het belangrijkste is dat ze weer eens kunnen werken. Jammer van de 9-5 en Phoenix, maar ik begrijp goed dat GM hun technologie niet wil verliezen.
bentley1969 zegt
Nog een keer…
Let op mijn woorden… Saab komt terug!
robbie zegt
@bentley1969: als vliegtuig? Als theepot? Of als auto?
Ik ben wel benieuwd hoe Saab “terugkomt” volgens jou. Hoe zie je dat precies voor je?
bentley1969 zegt
@robbie: als automerk, geen grap!
tarquesh zegt
hooooo wat een mooie modellen van Youngman de Lotus modellen. Hoooooo, mooi. Dit is echt goed.