De GP van Nederland houdt de gemoederen bezig. Het is nog niet makkelijk om het hele circus deze kant op te krijgen. Zo was er de discussie over hoe je de rugstreeppad en de zandhagedis beschermt, of je daarom daar wel mag bouwen, et cetera. Dat mag dus nu. Is daarmee alle heisa opgelost? Nee, er moet nog het één en ander gebeuren.
Wie echter de situatie zonnig in ziet, is Jan Lammers. Iemand die als één van de hoofden bij het uitvoeren van het project zit, die ziet natuurlijk elke ‘ja’ zonnig in. In een interview met De Telegraaf zegt Lammers echter dat het niet alleen wishful thinking is. Een GP in Zandvoort kan beter zijn voor het circuit en de omstreken. Zelfs durft hij te zeggen dat het beter is voor het milieu.
Om mee te beginnen, iets wat sowieso het streven is voor de Dutch GP is de meest groene GP op de kalender zijn. Dat is sowieso een nobel streven, dus moet je alles uit de kast halen. Lammers zegt dan ook dat constructieve feedback van milieuorganisaties goed is om mee te nemen. Onder de noemer ‘milieuorganisatie’ wil de autofanaat en pro-Zandvoorter nog wel eens alles wat zij zeggen bestempelen als gezeik, maar dat is onterecht. Het milieu is belangrijk en eigenlijk zijn wij autofreaks daar per definitie een doorn voor in het oog.
Maar is dat wel zo? Volgens Lammers heeft de GP nog veel andere voordelen, naast dat het goed is voor het milieu. Zoals al gezegd is er een hoop overleg met de milieuorganisaties, wat resulteert in groene oplossingen. Ook de infrastructuur – met name de treinverbinding – wordt beter en door de wet van de remmende voorsprong zullen ook zulke maatregelen een positieve invloed hebben op het milieu. Onthoud ook dat een beter werkende trein niet alleen tijdens het GP-weekend handig is: ze halen het nieuwe spoor uiteraard niet weg als het GP-weekend afgelopen is. VOor Zandvoort en de omliggende gemeentes heeft dat ook veel voordelen.
Kortom: Lammers durft te stellen dat ook mensen die helemaal niks met de GP te maken hebben, profijt hebben van de veranderingen. Een moderner Zandvoort voor iedereen. Dat wil je toch?
26 reacties
De uitstoot van de F1 auto’s zelf is echt compleet verwaarloosbaar als je vergelijk wat de bezoekersstroom en verbouwingen veroorzaken.
Hier zal het laatste woord nog wel niet over gezegd zijn verwacht ik.
Wees gewoon eerlijk en zeg dat autosport en De Bril hebben gewonnen van het milieu. De Oranjes zijn nou eenmaal goed in het binnenharken.
Juistem.
De tegenstanders kunnen maar op één ding hopen. En dat is dat de organisatie de verbouwing niet op tijd klaar krijgt. Maar aangezien half bouwend Nederland zijn magazijn voor de 2x deze week aan het afstoffen is, verwacht ik dat dat wel goed gaat komen.
Zeg het gewoon!
“Wij willen een mooi raceweekend in Zandvoort. Donder op met je blauwe sprinkhaan kikker-achtigen, je treinverbinding, stikstof des doods of bezwarende omwonenden. We gaan racen. Klaar. Wen er maar aan.”
Is dat nu zo moeilijk?
De beslissing om het door te laten gaan is toch allang genomen door iedereen die er wat over te zeggen heeft. Doe het dan gewoon en span niet Jantje Lammers voor je voorlichters karretje om wat te roeptoeteren over hoe duurzaam het allemaal wel niet gaat worden. Dat boeit zowel voorstanders als tegenstanders precies niks.
Een mooi raceweekend in Zandvoort. Humor om te lachen, lol.
Het wordt een thialf achtige kermis met bossen wortelen.
Boeiend, laat de mensen die er wel plezier aan beleven er toch gewoon plezier aan beleven.
Vervolgens heeft Zandvoort de race te pakken en kunnen de knaken binnenstromen waarna niemand meer klaagt over de F1z
Nu is de trein niet de economische winnaar, maar wel de ecologische.
Jantje toch, probeer je met het laatste restje eigenwaarde op te richten en stop met kruipen voor de corrupte prins.
https://jalopnik.com/miami-f1-grand-prix-update-who-even-knows-at-this-poin-1839465784?rev=1572441105765&utm_campaign=socialflow_jalopnik_twitter&utm_medium=socialflow&utm_source=jalopnik_twitter