Lotus harkt een ietwat vreemde award binnen

Auteur: , 16 Reacties

Begrijpen ze het merk wel goed?

Lotus Evora geel

Lotus, een moeilijk merk. Het is een tijdje geleden dat ze daadwerkelijk een nieuwe auto de wereld in stuurde. Uiteraard worden de auto’s wel vernieuwd, maar de Lotus Elise bijvoorbeeld, die is al een tijdje in zijn laatste gedaante in productie. Er komt wel nieuws, helaas wél een SUV (waarschijnlijk) en helaas niet die reeks bloedgave concepts van tien jaar geleden. Naast hun laatste wapenfeit, een volledig elektrische hypercar genaamd Evija (2000 pk!), natuurlijk.

Goed, ze hebben in hun assortiment dus wel de Elise/Exige en Evora. Prima auto’s, maar op hun eigen manier en in hun eigen segment. Dat segment is, gezien de Elise bijvoorbeeld, gestripte sportwagens met een less is more-strategie. Voor puristische sportwagens heb je daarom niks te klagen met de Lotussen (Loti?). Voor luxe moet je misschien even ergens anders aankloppen.

Vandaar dat het vreemd is dat Lotus de LUXURY BRAND OF THE YEAR AWARD binnensleept. We durven Lotus namelijk niet echt een luxemerk te noemen. Want luxe zijn de auto’s niet bepaald. Ook als je kijkt naar een andere interpretatie van luxe, namelijk hoge bedragen die je moet stukslaan op auto’s als een ‘luxeproduct’, valt dat ook mee bij Lotus. De Elise is er vanaf zo’n 25.000 euro elders ter wereld.

De award heeft dan ook meer te maken met merk en imago, zo lijkt het. Want het vooruitzicht is goed. Door hun aankomende innovatie met als speerpunt de Evija, wat we wel een luxeproduct mogen noemen. Met zijn hoge prijskaartje en limitering van 130 is dat een bijzonder exclusieve auto. Eric Peacock, deel van de jury van de luxe-award, noemt dat dan ook de gamechanger voor de auto-industrie. Hoi Rimac!

Maar ook de nieuwe tagline ‘For the Drivers’ maakte furore bij de jury. Ook hun overgang naar nieuwe digitale ‘presence’ schijnt een goede bonus te zijn voor het ontvangen van deze award. Lotus is er content mee, die zien luxe als een mooie nieuwe invalshoek voor het merk.

Image-credit: een mooie Evora van een AB-lezer, via Autojunk.



16 reacties

Is dit zo’n awardshow waarbij de ‘genomineerden’ elk een paar rooitjes inschrijfgeld betalen met 100% unieke award garantie?
@harrie: Dat weten we niet, maar we kunnen wel vaststellen dat het een mooi stukje luchtfietserij is.
Da’s mijn Evora S sportsracer 🤔
Te volgen via https://www.instagram.com/lotusfanatic/
@XiPHiAS: Gave foto’s, lekker uitgevoerd jouw Evora!
@ouwedibbes83: dankje!
@720s the plural of Lotus is … Lotus (niet Lotussen of Loti)
https://www.lotustalk.com/attachments/lotus-plural-jpg.369241/
@xiphias:
Als je in Engeland woont misschien, in Nederland werkt het taalkundig net anders omdat we een andere taal spreken.
Ik stem voor Loti.
@stationcar: daar zal het merk zelf wel over oordelen. Merknamen, logo’s … past men niet zomaar aan, en al zeker niet omdat we hier in Nederland zijn.
@xiphias:
Jij snapt het niet, het gaat niet om het aanpassen van de merknaam, maar om hoe je de meervoudsvorm uitspreekt. Hoe je in het Nederlands Lotus in meervoud uitspreekt heeft niks met de fabrikant te maken, dat is iets taalkundigs. De meervoudsvorm van Nissan is Nissans, ook niet iets Japans weetjewel.
Eigenlijk gaat het nergens over 🤣
Waar kan je een Lotus Elise voor 25k halen ? Door manier van schrijven denk ik dat er een nieuwe bedoeld word?
@dell:
Inderdaad, zelfs in België kost de goedkoopste Elise vandaag de dag 51.450 euro nieuw…
Off-topic, maar ik denk dat als men daadwerkelijk die SUV gaat uitbrengen, Colin Chapman zich zo hard in z’n graf gaat omdraaien, dat de kist opfikt door de frictie.

“Complicate, then add heaviness”

Nee he?
@simonmc: Volgens mij wordt het meer zoiets als: “Electrify, then add luxury.”
Maar ja, echt uniek is dat niet op dit moment…
@SimonMc: Maar… Carbon stropjes! Die zijn toch superlicht! 😂
Nou nog ff vermelden wie de prijs uitgeeft, jury e.d. Kunnen wij als lezers weer verder.
Tja, leuk dat dit gave merk ook eens wat wint zullen we maar zeggen….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).