• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zeldzame Cizeta V16 in beslag genomen door de Feds

Auteur: ricardo, gepost 9 december 2009 om 21:07 – 77 Reacties

Busted!

Kennen we het het merk Cizeta-Moroder? Nee? Eerst hier inlezen dan. Eén van de zeer beperkt gebouwde Cizeta’s is onlangs te Californïe in beslag genomen. Was er iets mis met de auto? Niet echt, op het feit na dat deze brute zestiencilinder zo’n beetje elke Amerikaanse environmental law breekt.

De Cizeta V16, het was de eerste naoorlogse 16-cilinder die in serie werd gebouwd. Nou ja, serie. Meer dan 10 zijn er nooit van de Italiaanse band afgerold. Des te unieker zijn ze vandaag de dag. Het exemplaar dat onlangs in Orange County is afgepakt van eigenaar en oprichter Claudio Zampoli is naar schatting $700.000 waard.

De bovenstaande Italiaanse supercar is gebouwd in 1994 en werd in 2001 naar de U.S.A. gehaald. Omdat deze rode duivel nou niet echt lief voor het milieu is mocht hij enkel onder strenge voorwaarden het land in. De auto mocht in Amerika heel even asiel zoeken om gerepareerd (?) te worden en moest daarna weer het land uit. Dat is laatste is echter nooit gebeurd, volgens L.A. Times omdat ze geen koper konden vinden.

Ook werd destijds opgegeven dat de auto slechts $125.000 waard zou zijn. Dit bedrag bleek meer dan 5 ton in dollars te laag. Serieuze fraude dus. En daarom is dit stukje automobiele geschiedenis in beslag genomen voor een federal investigation into violations of environmental and transportation safety regulations.

Hier nog wat links en vintage beeldmateriaal van De Vergeten Supercar om de pijn iets te verzachten.

Ook interessant!

  • V16
    Niks elektrisch! De V16 gaat zijn comeback maken
  • In beslag genomen auto snel verkopen kan straks niet meer
  • Gestolen Audi S7 door politie in beslag genomen
  • Lamborghini in beslag genomen omdat eigenaar geen MRB betaalde

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

Supercars

Vorig bericht: « Minder zware Porsche Cayman op komst
Volgend bericht: Hoe maak je een Lotus Elise nog lichter? »

Lees Interacties

Reacties

  1. JCD zegt

    9 december 2009 om 21:10

    lijkt erg op op een lambo, maar dat is niet erg :)

    Login om te reageren
    • jorn_v_v zegt

      9 december 2009 om 21:12

      @JCD:
      de desiger van deze auto heeft de diablo ook getekend, vandaar :mrgreen:

      Login om te reageren
  2. Edman zegt

    9 december 2009 om 21:11

    De ontwerper kwam in ieder geval wel wat fantasie tekort…

    Login om te reageren
    • rider zegt

      10 december 2009 om 16:11

      @Edman: deze designer had erna(!) de Lambo Diablo ontworpen. Echter de Cizeta kent bijna geen mens. hij gaat 325km/h, heeft niet zo heel veel vermogen (naar schatting 560pk) en deed 0-100 in 4,3sec. het ging hem ook niet om de pure specs, maar meer om het feit dat hier een V16 blok in lag opgebouwd uit 2x een aan elkaar geplakte V8. Als je het blok ook ziet zie je aan elke kant een distributieriem lopen!

      Login om te reageren
  3. RRPhantom zegt

    9 december 2009 om 21:11

    Dat wordt dus een veiling, eeuwig zonde ziet er vet uit en zou gewoon door moeten kunnen rijden wat mij betreft!

    Login om te reageren
  4. fresh zegt

    9 december 2009 om 21:11

    wow, vette kar, en fuck fed’s, word mijn job kan ik lekker dikke autos van dikke italiane afpakke :P

    Login om te reageren
  5. Stijn zegt

    9 december 2009 om 21:14

    Styling leek inderdaad op die van de Diablo en indien ik me niet vergis was de V16 opgebouwd uit 2 Ferrari V8’s (van de 348).

    Login om te reageren
  6. Laue zegt

    9 december 2009 om 21:18

    wat zouden 4 turbo’s met dit blok doen?

    Login om te reageren
  7. San Sebastiano zegt

    9 december 2009 om 21:20

    Marcello Gandini tekende zowel de Diablo als de Cizeta, vandaar ;-)

    Login om te reageren
  8. raor zegt

    9 december 2009 om 21:21

    ik las op de site da de auto werd getekend door een Lamborghini-designer…
    http://www.cizetav16t.com/FAQ.html

    Login om te reageren
  9. NiNja zegt

    9 december 2009 om 21:22

    Ik ken deze uit Gran Turismo 4! :D Daar is ie echt snel. Ik dacht altijd, ze stoppen de Diablo niet in het spe. Dus doen ze er een kopie in.

    Login om te reageren
    • Maarten zegt

      10 december 2009 om 12:43

      @NiNja: Volgens mij zat ie ook al in need 4 speed 2 SE
      ook snelle bak

      Login om te reageren
      • EJS zegt

        10 december 2009 om 13:06

        @Maarten:

        Klopt volgens mij ja;) En in nfs 3 hp mistte hij helaas weer..

        Login om te reageren
      • trigger565 zegt

        20 januari 2010 om 00:18

        @Maarten: jaaa, nu weet ik vanwaar ik hem ken! :D

        Login om te reageren
  10. Gioor zegt

    9 december 2009 om 21:23

    kruising tussen een Testarossa en een Diablo ??

    Login om te reageren
  11. Carmaster zegt

    9 december 2009 om 21:28

    Is het niet de Cizeta-Moroder V16>T<?

    OT: Geweldige bak, bijna niets kon deze wagen aan in die tijd m.u.v. de F1 natuurlijk. 580pk, een berg vermogen voor die tijd.
    En het design is gewoon gestoord, maar op een goede manier.
    Geinig feitje; de naam Moroder komt van 80s artiest/producer Giorgio Moroder, wiens grootste droom het was om de ultieme supercar te maken. Dat is natuurlijk niet gelukt, maar hij komt wel heel erg dichtbij :P

    Mr. Moroder in de hoogtijdagen:

    En nu:

    Login om te reageren
  12. meneersander zegt

    9 december 2009 om 21:30

    top snelheid??

    Login om te reageren
  13. MrNiceguy zegt

    9 december 2009 om 21:35

    @ Meneersander: 328 KmH

    Login om te reageren
  14. Lambo zegt

    9 december 2009 om 21:37

    Voor die genen die het niet weten. Marcello Gandini ontwierp de Diablo. Helaas vond Chrysler, de toenmalige eigenaar van Lamborghini, het nodig om aan zijn ontwerp te sleutelen. Marcello moest kotsen van de cosmetische veranderingen die Chrysler zo “smaakvol” had toegepast. Daarna bood Marcello het ontwerp maar aan Moroder.
    Zoals de Cizeta er uitziet, zo had de oorspronkelijke Diablo eruit moeten zien.

    Login om te reageren
  15. RenesisHP zegt

    9 december 2009 om 21:38

    Dit ding is dus voor de Diablo gebouwd.
    Ik dacht altijd andersom. :oops:

    Het geluid. :o

    http://www.youtube.com/watch?v=_5NgGQr2u4I

    Login om te reageren
  16. EJS zegt

    9 december 2009 om 21:39

    Wat mij betreft een van de meest begeerlijke supercars van itiliaanse bodem uit de jaren ’90, en ik vermoedt ook in z’n geheel.. Jammer dat ze zo zeldzaam en zó onbetaalbaar zijn..

    Login om te reageren
  17. Carmaster zegt

    9 december 2009 om 21:40

    @ Iedereen

    De Diablo is later getekend, dus de Diablo lijkt op de Cizeta.
    Cizeta-Moroder V16T: 1988
    Lamborghini Diablo: 1990

    Login om te reageren
  18. RenesisHP zegt

    9 december 2009 om 21:40

    Bovenstaande mensen.
    Linkjes aanklikken en lezen doet echt wonderen. ;)

    Login om te reageren
  19. koekoek zegt

    9 december 2009 om 21:42

    @carmaster
    Meneer snor heeft er nu eenvirndje bij, genaamd Baard

    Login om te reageren
  20. Carmaster zegt

    9 december 2009 om 21:43

    @ EJS

    Wikipedia zegt dat ze nog gemaakt worden?:O
    $650,000 en $850,000 voor iets wat ze de Spyder TTJ noemen.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Cizeta-Moroder_V16T

    Login om te reageren
    • EJS zegt

      9 december 2009 om 21:45

      @Carmaster:

      Kan best, maar dan zijn het replica’s, die dingen zijn allang uit productie vzv ik weet;) Er staat niet voor niks op wiki(ik citeer): The Cizeta-Moroder V16T is an Italian sports car [b](built from 1991 to 1995)[/b] created by automotive engineer Claudio Zampolli in a joint venture with music composer Giorgio Moroder.

      Login om te reageren
  21. Carmaster zegt

    9 december 2009 om 21:48

    Aha ik presenteer: de Cizeta-Moroder Fenice Spyder TTJ

    Uit 2003!! Ze worden dus nog wel gemaakt, als de crisis ze niet getroffen heeft tenminste.

    Login om te reageren
  22. Carmaster zegt

    9 december 2009 om 21:51

    Ho hier alsnog een fotootje:

    Login om te reageren
  23. Carmaster zegt

    9 december 2009 om 21:52

    He verdomme. Wat gaat er mis?

    Login om te reageren
  24. Carmaster zegt

    9 december 2009 om 21:53

    @ EJS

    Nou als dat een replica is dan staat ie wel tussen hele mooie, exclusieve auto’s op een prestigieuze show als ik dat zo zie.

    Login om te reageren
  25. Carmaster zegt

    9 december 2009 om 21:55

    @ koekoek

    Lol, idd :D

    Login om te reageren
  26. Duidelijk zegt

    9 december 2009 om 21:55

    @Carmaster: Ik denk niet dat de crisis er veel invloed op zou hebben. Zo’n wagen wordt enkel op bestelling gemaakt en ik denk niet dat die wagen een groot deel van het geschatte inkomen uitmaakt (maw: Het is wrs niets meer dan een exclusieve hobby).

    Login om te reageren
  27. Neluz zegt

    9 december 2009 om 21:58

    Zou leuk zijn als ze meer auto’s gingen bouwen. :D

    Login om te reageren
  28. Carmaster zegt

    9 december 2009 om 22:01

    @ Duidelijk

    Duidelijk.

    Login om te reageren
  29. Mao zegt

    9 december 2009 om 22:07

    Dit is dan wel weer ff schrikken :) Ik zie het nu voor et eerst.

    Kiekeboe, ik heb er 4 :)

    Login om te reageren
  30. Birger Alfa 147 zegt

    9 december 2009 om 22:17

    Italianen kunnen het toch eh :p

    Login om te reageren
  31. DD zegt

    9 december 2009 om 22:23

    @Mao: nou inderdaad zeg :-o Wilde er net een kopen maar nu hoef ik hem niet meer….

    Login om te reageren
  32. LQDI zegt

    9 december 2009 om 22:40

    Dubbele bassie en adriaan koplampen haha:p

    Login om te reageren
  33. cardesigner@USA zegt

    9 december 2009 om 22:50

    @Lambo, dan ben ik blij dat dit ontwerp niet uiteindelijk is gekozen. Wat zijn die koplampen lelijk zeg!

    Login om te reageren
  34. F355GTB zegt

    9 december 2009 om 22:51

    Blijft een apart ding. Inderdaad kun je aan de voorkant duidelijk zien dat het de zelfde ontwerper betreft als die van de Diablo.
    Wel een beetje log geluid:
    http://www.youtube.com/watch?v=kcb4iJ0ZHIo

    Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      9 december 2009 om 23:23

      @F355GTB:

      Totdat je gas geeft. |^|

      Login om te reageren
    • _eend_ zegt

      10 december 2009 om 08:54

      @F355GTB: Is dat niet dezelfde die in beslag is genomen? En waarom staan er mensen met grote borden achter de auto (eerste 5 sec.)? Of moeten ze het publiek beschermen tegen de hitte die van deze auto komt? xD

      Login om te reageren
  35. integralechubasco zegt

    9 december 2009 om 22:51

    nog een leuk feitje, de v16 middenmotor is DWARSGEPLAATST!!

    Login om te reageren
  36. Jorrit zegt

    9 december 2009 om 22:55

    Ik heb haar leren kennen in GT4, heb er sindsdien nog steeds een oogje op. ;-) Toffe bak!

    Login om te reageren
  37. Guust Flater zegt

    9 december 2009 om 22:57

    Die gekke Amerikanen doen moeilijk over import auto’s die niet aan de milieu-eisen zouden voldoen (een Zonda of 959 komen bijvoorbeeld ook de VS niet in), terwijl ze zelf in de meest vevuilende creaties van eigen bodem rondtuffen. Meer een kwestie protectionisme dan zorg om het milieu.

    Login om te reageren
  38. beetec zegt

    9 december 2009 om 23:02

    Volgens mij worden ze idd nog steeds gemaakt ergens in Amerika onder de naam Cizeta, dus zonder moroder.

    Login om te reageren
    • slappehap zegt

      9 december 2009 om 23:18

      @beetec: voor $800k: http://www.cizetausa.com/cizeta/order.asp.htm

      Login om te reageren
  39. Chriss zegt

    9 december 2009 om 23:10

    Er zitten wel wat verschillen in de foto’s bij het artikel, met name de luchtinlaten bij de achterwielen..de ene auto heeft verticale lamellen erin, en de ander ook nog horizontaal la testerossa.. verklaring?
    Verder, wat een heerlijke klassieker! Zonde dat die in een veiling verdwijnt..

    Login om te reageren
  40. Kuyl zegt

    9 december 2009 om 23:16

    @integralechubasco, Kwam toevallig laatst een plaatje op internet tegen van het kale onderblok. Zijn 2 aan elkaargeplakte V8`s en in het midden is er dan weer een as die naar achter gaat. dus de versnellingsbak ligt wel weer gewoon in de lengte. Echt apart ding.

    Login om te reageren
  41. beetec zegt

    9 december 2009 om 23:43

    @slappehap: Die was het ja. Meer ook op http://www.cizetav16t.com/

    @Chris: puntje 8 op http://www.cizetav16t.com/FAQ.html

    Login om te reageren
  42. Citrofiel zegt

    9 december 2009 om 23:57

    Je mag hopen dat de Amerikanen niet gek doen en de auto heel laten. Voor je het weet stoppen ze de auto uit principe in de crusher… Als ze slim zijn verkopen ze hem natuurlijk gewoon, weer een stukje staatsschuld minder. ;)

    Login om te reageren
  43. integralechubasco zegt

    10 december 2009 om 00:12

    @kuyl
    ja klopt, artikel die ik in gedachte hebt is uit de tijdschrift ‘autoselect’ ergens eind jaren tachtig… stond ook in dat met het bouwen van de prototype ze aanvankelijk motor in lengterichting hadden bedacht. maar dat paste niet op het chassis (…).

    er zijn ook types geweest met lichte aanpassingen zoals, inderdaad die horizontale versus verticale lamellen en 15 versus 16 inch velgen…

    die cabrio had ik niet eerder gezien…

    Login om te reageren
  44. Tombnolz zegt

    10 december 2009 om 00:15

    Maakt toch meer indruk op mij dan een Veyron. Heerlijk extreem design. Met een Cizeta zou ik wel ‘m zoon willen oppikken op school :)

    Login om te reageren
  45. integralechubasco zegt

    10 december 2009 om 00:22

    zal eerder 16 verus 17 inch geweest zijn wat betreft de wielmaten.


    hier een plaatje waarin je de dwarsgeplaatste motorblok kunt zien…

    Login om te reageren
  46. integralechubasco zegt

    10 december 2009 om 00:23

    Login om te reageren
  47. Benno zegt

    10 december 2009 om 00:27

    @ Jorrit: Slappe tekst…

    Login om te reageren
  48. tekkie zegt

    10 december 2009 om 01:36

    ik geef toch de voorkeur aan de vooroorlogse v16 automobielen! met zo’n lange neus, tegek

    Login om te reageren
  49. Timmie zegt

    10 december 2009 om 08:21

    Waauw: een V16T!

    Login om te reageren
  50. Hansie! zegt

    10 december 2009 om 08:43

    Tijdloos ontwerp, gewoon prachtig.
    Jammer van de onvriendelijkheid jegens het milieu.

    Ik zeg, her-uitbrengen met een nieuwe motor die net zo goed is (of beter) en wel vriendelijk-ish is voor het milieu :)

    Login om te reageren
  51. kuyl zegt

    10 december 2009 om 08:57

    Strikt genomen zou je kunnen zeggen dat het niet eens een V16 is maar een Bi-motor V8.

    Login om te reageren
  52. Lotus-Omega zegt

    10 december 2009 om 09:06

    wat er ook gebeurt! dit stukje “automobile geschiedenis” mag niet gesloopt worden! geef hem terug met daarop een post-it briefje: : “go back to italië” of zet hem bij Jay leno in de garage die er ongetwijfelt in goede handen is.

    maar SLOOP HEM NIET!!
    V16 motoren worden waarschijn lijk nooitmeer gebouwd al de V12 al steeds minder wordt…

    Login om te reageren
  53. Aad zegt

    10 december 2009 om 10:40

    Giorgio Moroder die de soundtrack schreef voor de film Scarface.

    Login om te reageren
  54. Benz.. zegt

    10 december 2009 om 11:03

    Wouw.. dat geluid van die V16 alleen al slaat alles.

    Login om te reageren
  55. Harie zegt

    10 december 2009 om 11:57

    Van welke auto ken ik die achterlichten? Die zijn gebietst bij een ander merk in ieder geval…

    Login om te reageren
  56. JCats zegt

    10 december 2009 om 12:13

    http://www.youtube.com/watch?v=DwBpwQROOBo&feature=player_embedded#

    Mooi filmpje over dit onbekend monster

    Login om te reageren
  57. Het lelijke eendje zegt

    10 december 2009 om 12:23

    En ne Bugatti veyron die mag wel in Amerika verkocht worden. Die is zuinigeer zeker?
    IK denk dat die van de FEDs jaloers waren op die wagen en hem daarom maar in beslag hebben genomen

    Login om te reageren
  58. bpc zegt

    10 december 2009 om 12:45

    wow ik geef mn linker nier voor de v16 uit deze wagen ik wil gerust nog wat afstaan voor de rest van de wagen een stuk lever een long ,.. iemand nog sugesties :D

    Login om te reageren
  59. Niels GP zegt

    10 december 2009 om 13:02

    Iedereen die nu zegt dat die 4 koplampen lelijk zijn moet zich eens bedenken dat als deze auto een lamborghini was geweest, dit waarschijnlijk een algemene standaard was geweest voor de Italiaanse auto’s in de jaren ’90… Ik vind het apart maar niet mis…

    Login om te reageren
  60. frans zegt

    10 december 2009 om 13:18

    Misschien is de wens hier de vader van de gedachte, maar het geluid vertoont volgens mij wel wat gelijkenissen met de BRM V16. Dát geluid… ueber-rawness. Kwijl alom.

    Login om te reageren
  61. guzmann zegt

    10 december 2009 om 13:33

    Ken deze ook van Gran Turismo 4 ja, vaag ding. :)

    Login om te reageren
  62. atakan zegt

    10 december 2009 om 15:56

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  63. atakan zegt

    10 december 2009 om 16:00

    Owja. Ik ben vaandag pas 15 geworden :D .
    –edit: doe dan eerst schrijfles nemen, daarna pas reageren aub–

    Login om te reageren
  64. gvr zegt

    10 december 2009 om 20:39

    de motor is gebaseerd op 2xV8 uit jalpa

    door ex ingenieurs van lambo…

    Login om te reageren
  65. ggj zegt

    10 december 2009 om 21:28

    Wauw, wat een autokenners hier. De Cizeta Moroder was er eerder dan de Diablo. Die laatste is geinspireerd op de Moroder.

    Login om te reageren
  66. TheR6tornado zegt

    11 december 2009 om 15:22

    Heb heel lang geleden (10 à 15 jaar) een artikel erover gelezen en herinner me dat de motor naar het schijnt nogal wat last heeft van oververhitting, ondanks de overbemeten luchtsleuven opzij. De breedte is belachelijk groot vanwege de dwarsopstelling van de motor.

    Login om te reageren
  67. Gerard zegt

    11 november 2010 om 23:39

    Ik had er ook enkele artikels over gelezen, en vindt het alvast één van de meest spraakmakende SupersportsCars ooit ontworpen en gebouwd, ook al zijn er maar 10 officieel van gemaakt.
    Deze wil’k alvast kopen moest hij intussentijd nog niet verkocht zijn, over enige dagen tot weken(hopelijk geen maanden meer) zal’k dan ook m’n vriending Kathleen navraag laten doen. En moest hij inderdaad nog niet verkocht zijn ondertussen, koop ik hem sowieso. Want, voor diegenen die het weten, zal dat voor mij geen probleem zijn als de financiering door de betreffende Sheikh rond is, m’n vriendin is alvast terug vollop bezig met hem te bereiken, want we willen het voorschot zo snel mogelijk rondkrijgen(zo iets van ’n 100 tot 500 mlj euro) op de totaalsom van enige miljarden euro’s(bedrijfskapitaal wel-te-verstaan).
    Wat zal het leven voor mij mooi gaan worden :D

    Login om te reageren
  68. rodeoro zegt

    12 november 2010 om 00:00

    ga slapen gerard, dan zijn je dromen veel realistischer als in de “echte” wereld

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North