Zie hier, de nieuwe Volvo V60 [updated]

Auteur: , 110 Reacties

De favoriete familieauto van Zweden is weer helemaal up to date.

Nadat de nieuwe Volvo V60 vorige week al vroegtijdig het internet op lekte, is het vandaag de hoogste tijd voor de officiële onthulling. De nieuwste generatie V60, op het oog een ietwat gekrompen V90 (rijtest), is per direct te bestellen, maar verschijnt aankomende zomer pas in de showroom.

Voor wie het bij de uitgelekte foto’s al was opgevallen dat de V60 aanzienlijk langer leek, komt niet bedrogen uit de bus. Integendeel, de wielbasis van de nieuwe V60 is 56 mm langer dan die van de laatste generatie V70. Wie niet bekend is met de exacte cijfers: dat zou betekenen dat waar de V70 een 2.816 mm lange wielbasis had, de V60 een wielbasis van 2.872 heeft. Het zal je dan ook niet verbazen dat Volvo claimt de beenruimte zowel voor- als achterin de auto te hebben vergroot. De bagageruimte groeit ook aanzienlijk, van 430 liter naar 529 liter.

Aan de buitenzijde vinden we voor en achter LED-verlichting, met zoals verwacht het inmiddels herkenbare Thor’s Hammer ontwerp. De auto krijgt standaard 16″ lichtmetalen velgen en een elektrisch bedienbare achterklep, terwijl de uitrusting binnenin wordt verrijkt met Electronic Climate Control en een 9″ Sensus Connect touchscreen. Uiteraard vinden we ook op de V60 allerlei veiligheidssystemen, zoals City Safety en een geüpdate versie van Pilot Assist. Optionele pakketten beginnen vanaf 995 euro.

Onder de kap veranderen er een aantal dingen. Volvo levert de V60 met twee benzine- en twee dieselmotoren. Bij de benzineslurpers vinden we de T5 en T6, waarvan de minder krachtige T5 over 250 pk beschikt, en de T6 liefst 310 pk in huis heeft. De diesels zijn beduidend tammer. Waar de D3 150 pk levert, biedt de D4 je 190 pk. Diezelfde diesels worden, in tegenstelling tot de benzinemotoren, overigens niet standaard geleverd met de automatische Geartronic transmissie. Wie automatisch wil dieselen, mag er 2.000 euro bij optellen.

De goedkoopste V60 vinden we zowel bij de diesel- als benzinewagens. De D3 en T5 kosten beide 43.995 euro. De krachtigste benzinemotor kost minimaal 58.495 euro, terwijl de krachtigste diesel tenminste 44.995 euro kost. De absolute topper is nog altijd de T8 AWD Twin Engine. De plug-in hybride, die er 390 pk uit weet te persen, kost minimaal 58.995 euro. Volvo heeft ook nog een volledig nieuwe T6 Twin Engine in de pijplijn, al moeten we daarvoor tot volgend jaar geduldig zijn. De D5 Twin Engine lijkt voorlopig te verdwijnen.

UPDATE: we hebben inmiddels de nodige bewegende beelden, zoals onze eigen video van de onthulling!

Check verder hier een video van het exterieur:

ext

Check hier een video van het interieur:

int

Een video van een rollende Volvo V60 check je HIER:

rol

Tot slot, altijd belangrijk bij een Volvo, check hier of de nieuwe V60 een beetje goed kablabber gaat:

crash



110 reacties

Jemig, dit is wel echt een hele mooie en chique ogende auto.
@stfu: Volledig met je eens. Wat een prachtige auto. Was eerder niet zo’n fan van het interieur, tot ik het ruitjespatroon zag, geweldig!
@stfu: inderdaad, beauty!
Jammer dat alles bij Volvo op elkaar begint te lijken.
@ihrte: Idd, maar de V40 lijkt veelbelovend om toch ietwat origineler te zijn…
@ihrte:

Snel knul ..
De ouwe V60 is nog te koop ..
@ihrte: als het er zo uit ziet dan vind ik dat geen enkel probleem
@ihrte: deze opmerking zou je niet verwachten….🤪
@ihrte: bij welk merk is dat anders? Bij iedere bmw, Audi, Mercedes of iets dergelijks zit ook altijd dezelfde neus en kont op. Ik ben het wel met je eens dat het jammer is. Er mag wat meer onderscheid zijn.
@ihrte: Enkele jaren terug leken de S40, S60 en S80 toch ook heel wat op elkaar , niet ? 😅
Prachtige auto. Vooral omdat ie nieuw is.
@E34M5Touring: +1, die lak ziet er overigens ook super uit
Heerlijke bak! Wat weegt een T5? De vorige vond ik aardig zwaar
Strak design, stuk bonkiger dan de “oude”. Dit ziet er weer uit als een Volvo.
@maxidyne: Met bondiger bedoel je de bekende “zeecontainer design”?.
Hij lijkt beter in de verhouding dan de V90, maar dat is dan ook het enige verschil dat ik nu kan ontdekken.
@berlinetta: Volvo dealers zullen het moeilijk krijgen om klanten over te halen een V90 ipv een V60 te kiezen.
@mashell: Daar kan je nog wel eens gelijk in hebben.
Keurige kar, een stuk lekkerder en duurder ogend dan die 508 van eerder.
@jochempie: Ik ben trouwens blij dat ze het maandverband-design van het dashboard hebben losgelaten.
@Jochempie: heerlijk zo in gesprek met jezelf 😉
@str8six: Leek me net iets minder spammerig. Maar klopt, tegen jezelf aan lullen is fijn.
@Jochempie: een schizofreen is nooit alleen!
Ik heb altijd gezegd dat ik in 2023 een V90 ga kopen, eerder kan ik ‘m toch niet betalen. Maar het zou zomaar eens kunnen zijn dat ik tot 2025 doorspaar en een V60 koop!
@volvo-s60-adept: Dat zei ik ook net tegen een vriend toen ik de promo video zag. Over 6-7 jaar staat er een T5 of T6 twin-engine op de stoep. Ik ben vooral erg blij dat de klep redelijk recht is en niet zo schuin als de V90/F31.
Puycke bak. Hiermee heeft Volvo definitief vaarwel gezegd tegen saai en veilig design. Mooi.
Volvo is goed bezig! Het nieuwe familiegezicht is erg fraai en een stuk spannender dan de andere priemiejum merken. Mocht ik in dit segment kunnen shoppen dan zou het een Volvo worden!
@jaso013: is Volvo een premium merk? Haha
@sntial: wat is er niet premium aan Volvo dan? Ik zie dit liever dan een Audi of BMW in ieder geval.
@jaso013: het hikt qua interieurmaterialen een beetje tegen de priemiejum merken aan. Iets meer plastic en zo. Daarnaast alleen nog 4-cilinders en hybrides. Dus tja, het is geen Audi/BMW/MB, maar het is wel beter dan VW. Dus laten we het op sub-premium houden
@sntial: Ik rijdt regelmatig met de nieuwe V90 mee en die is minstens even net en mogelijk beter afgewerkt dan mijn F31.
59k voor bijna 400pk! Dat zijn de betere cijfers.
@iijayvee: dat klopt. Maar het zijn niet de 400pk’s die je wilt.
@kennone: want?
@jvthof: De sterren moeten op een lijn staan. Sta je wel in de goede modus? Heb je wel genoeg stroom in je accu? Zodra je een beetje gaat boenderen gaat die accu leeg en verdwijnt je 400 pk als sneeuw voor de zon.
@Jochempie: dit! Heb een aantal keer in de xc90t8 gereden en het voelt gewoon minder aan dan een x5 met een 6 pitter die net 300pk heeft.
@Jochempie: Als de accu niet bijspringt, heb je 300 pk op de voorwielen. Ook niet altijd even fijn.
@berlinetta: XC60 T8 eigenaar hier, elektro motor komt altijd bij, ook bij een lege accu, maar enkel in de power modus
@tom307: buiten dat de prestaties uitstekend zijn voelt het niet als 400pk aan vind ik. Maar dat vind ik ook van de 4 cilinders t5 en t6. Als of ze moeite hebben om aan hun maximale vermogen te komen.

P.s. het kan misschien ook aan de stoelen of degelijkheid van de auto komen. Reed vanmiddag met veel moeite een Volvo V70 T5 (4cilinder) 2013 model weg. Nu weet ik natuurlijk niet of deze voorzien was van een kracht kuurtje maar het ging behoorlijk van zijn plek
@tom307: Hoe kan dat dan?
@dirkv: Je kan maar 8 van de 10Kw verbuiken, de accu blijft dus altijd wat sap overhouden, de benzinemotor heeft geen koppeling maar een motor-generator die de kracht overbrengt naar de versnellingsbak. In de powerstand zie je op je scherm dat tussen accelereren en tijdens remmen de motor max energie stuurt naar de batterij, heb het kunnen proberen. Bij starten aan curcuitrijden met een lege batterij, is hij door remmen en genereren tussendoor in een kwartier ook nog eens kwart gevuld.
@tom307: Aha, bedankt voor je uitleg!
Fraai! Benieuwd hoe je, met het huidige Volvo-gamma in je achterhoofd, bij een Audi uit zou komen.
@mout: als je een 6 cilinder wil bijvoorbeeld
@mout: als je Volvo maar een onnozel merk vind?
@sntial: als je een 8cilinder wilt hehe p.s. afwerking etc is bij de duitse concurrent ook echt beter
@kennone: het scheelt niet veel meer hoor. Beetje leuk Volvo-interieur doet me meer dan dat van BMW.
@kennone: Het is geen 2014 meer.
Laat me één van de foto’s zien om 2 uur ’s nachts en vraag me of het de V60 of V90 is – ik zou het echt niet weten. Niet dat daar per se iets mis mee is – ik vind de V90 er erg goed uitzien en deze V60 doet dat ook. Volvo zal uiteraard veel verkopen realiseren… maar toch. Een klein beetje anders zou leuk geweest zijn.
Deze auto oogt beter dan de V90, die er m.n. aan de achterzijde wat plomp uitziet. Dus als je de binnenruimte van de V90 niet nodig hebt, lijkt deze V60 me qua looks de betere optie.
@amghans:

De V90 is proportioneel gezien toch wel een hele chique verschijning ..

10.000 euro verschil is te rechtvaardigen (op het eerste gezicht uiteraard) ..
@lincoln: zelf vind ik de proporties van de V90 zelfs beter dan bij de V70. Dat probleem hadden ze eerder ook al, zo rond de eeuwwisseling. Toen was de S60 ook een te warm gewassen versie van de S80, en waren de proporties van de eerste eveneens zoek. Dat valt harder op naarmate de modellen ouder worden. De S80 blijft er goed uit zien, de S60 “hangt steeds meer uit de haak”. Dus puur voor de looks: doe me maar de V90. Of de Polestar 1 natuurlijk, als het ook een andere Volvo mag zijn :-)
@bara:

Scherpe observatie ..
raker kan je em niet raken ..
@lincoln: mits er 20″ velgen onder liggen. Laatst een op 16″ of 17″ gezien, dat is echt geen gezicht.
@henk_he:

Yep .. ook al ben ik zelf van de ballonbanden .. liefst 2 maatjes te hoog ..

20 inch op een V90 is bijna verplichte kost ..
Sowieso een stuk beter dan de huidige v60, die achterkant heb ik nooit mooi kunnen vinden. Mooie auto wat mij betreft alleen het begint inderdaad wel heel erg veel op elkaar te lijken, ook qua interieur.
Ik durf het haast niet te zeggen maar hij lijkt wel erg veel op de V90. Maar mooi is het wel, dat zeker.
Ik hik een beetje op twee gedachten bij de nieuwe V60. Enerzijds vind ik hem geweldig. Die nieuwe designtaal van Volvo is prachtig, en dat is op de V60 niet anders. Bovendien oogt deze V60 een stuk hoekiger dan zijn voorganger, en voelt daardoor meer als een echte Volvo aan. En toch… Anderzijds vind ik het enorm jammer dat Volvo niet íets meer variatie heeft aangebracht. Ook binnen de designtaal van Volvo moet het mogelijk zijn om onderscheidende ontwerpen te maken.
Keurig wagen zonder saai te zijn.
Kwa ontwerp staat Volvo ondertussen wel een stapje of 2, 3 hoger dan BMW/Audi/Mercedes.
@Rob: Mocht je ooit nog bij het veer willen solliciteren kan je gerust dit bericht aanhalen.

Het is zonder meer een fraai geslaagde auto, maar om nu te stellen dat het niveau van een A4 of C-klasse met meerdere stappen overstijgt is enigszins overdreven. De 3-Serie loopt al een jaar of 3 op z’n laatste benen en zal in die zin vooral concurreren met zijn nieuwe generatie.

Maar één ding is zeker, Volvo is het niveau VW ontstegen.
@karhengst:
Volvo heeft kwa ontwerp een richting gekozen die staat als een huis. Over de gehele linie staan er chique wagens met een luxe uitstraling, ongeacht het model of uitvoering dat je kiest. Ontzettend knap. Doet een beetje denken aan het Audi tussen 2007 en 2014. Geen enkele misser, elke model is gewoon goed. Mazda heeft dat momenteel ook op haar eigen manier.

Neemt niet weg dat de concurrentie niks fraais meer bouwt, maar over de gehele linie gezien steekt Volvo er positief boven uit.
Ik zag vanmiddag een v90 rijden waarbj het licht in de achterlampunits een gek knikje had, zoals bij deze. Volgens mij heeft de v90 dat niet, maar het lijkt me sterk dat ik de v60 al gezien heb….
@wouterjeuring: Ik weet niet hoe goed je zicht op die auto was, maar de XC60 heeft die ”losse’ knik ook.
Kopie van de V90 maar mooie auto geworden!

Maar serieus… 94 foto’s?!
En dan veel van hetzelfde, volgende keer vind ik een kleine selectie ook genoeg 😜
@imarinos: meer is beter. Vooral interieur foto’s met verschillende bekledingen zijn prettig.
mooie auto, maar ik gok wat kannibalisme met de V90. Je houdt wat centen in je zak en je rijdt praktisch het zelfde.
@jorden: als hun marges hoger liggen op de V60…
De nieuwe V60, binnenkort te vinden op 30 cm van je achterbumper
@123bat: kusje to you!
@123bat: moet je maar doorrijden op oprotten naar rechts trage opoe!
@henk_he: op=of
@henk_he: Nogal lastig als er nog iets voor je rijdt.
@ Autoblog Zou tof zijn moesten jullie ook de prijzen voor België bekend maken?
En nee, niet om jullie Nederlanders te confronteren met de verschillen. Wij hebben hier ook zoiets als BPM, namelijk BIV (Belasting op de In Verkeersstelling), die rekening ligt een paar dagen na de aankoop op de mat.
@White_Lightning: die staan op AUTOBLOG.BE
@henk_he: als jullie dan toch het domein bezitten, doe er dan wat mee, zoals bvb de Belgische prijzen op de gezamenlijke site te zetten.
Wat een mooie auto. Ik denk dat we deze heel veel op onze wegen gaan zien. Voor dit geld heb jij bij de concurrenten een behoorlijk kale auto. Volvo’s rijden en zitten heerlijk dus ik zou het wel weten als ik in deze klasse kon shoppen. En de mensen die hier zeggen dat ze het verschil met een V90 niet zien mogen langs Specsavers. Serieus, die verhoudingen zijn toch heel anders.
Wat een verschil tussen de T5 en T6 qua prijs, terwijl het verschil tussen de T6 en T8 slechts 500 euro is… Zou iemand ooit een T6 bestellen in NL?
@dizono: lang leve de bpm regeling in Nederland, nog grappiger is dat de T8 in de XC90 €12.000 goedkoper is dan de T6… hoe die duurder kan zijn in de V60 snap ik dan weer niet… schijnen nog best goed verkocht te worden die T8’s.
@henkhupelschoten: Ik zag laatst opvallende XC90’s. Eerst eentje met halogene dagrijverlichting ipv LED Thor en daarna in de wijk een XC90 D4. Die D5’s zie je nog regelmatig, maar een D4 met twee van die ielige uitlaatjes was voor mij nieuw.
In hetzelfde licht ben ik benieuwd hoeveel T6 V60’s we gaan zien. Daarbij komt dus nog een T6 Twin-Engine, hoe dat gaat vallen qua prijs is ook te bezien.
Oei. Ik ga het toch zeggen: nee. De V90 is gaaf, maar dat betekent niet dat de V60 er zo weinig van moet afwijken. De oude V60 had een redelijk iconische vorm met die korte motorkap en lage achterkant, had liever die gezien met het iconische front. Een familiegezicht is prima, maar Volvo draaft er nu een beetje in door.
17 pk minder voor het T8 blok in de grotere volvo’s? Mocht ie niet sneller zijn dan de grote broers? Of is het een ander blok?
@crusader: In het nieuwe modeljaar is het aantal PK’s voor de T5-motoren verlaagd van 254 naar 250. Wellicht heeft het een vergelijkbare reden.
@crusader: Zal inderdaad wel de 2e viool mogen spelen. Zelfde blok.
@crusader: denk dat er een kleiner accupakket in zal zitten ivm de grootte van de auto. En dan omwille van de range de vermogensafgifte zullen hebben geknepen..
Dat krijg je dus als je een v90 in de wasmachine doet en hem te heet wast.
@whoppie: ik heb daarstraks een bedelaar een euro gegeven, dus geef ik je nu een like.
Wow! Dat interieur. Had ik heel anders verwacht ;-)
Dat lichte interieur met de ruitjes bekleding is toch wel erg mooi en origineel.
@mashell: je vraagt je alleen af of de handgeschakelde versie met een golfballetje op de pook komt.
@karhengst: heeft VW nu ook al patent op ruitjes? Goh…
@karhengst: vroeger had iedereen ruitjes bekleding. Nu moet je vaak voor leer gaan als je een beetje kleur wilt. Kleur is belangrijk voor mij dus heb ik leer maar eigenlijk vind ik stof een prettiger materiaal.
Klein beetje groter dan een oude V70, dus dit moet gaan concurreren met een 5-serie en A6? En de V90 is de A8/7serie equivalent? Dan missen ze nog de A4/3serie/c-classe versie. Want de V40 is eerde een 1serie of a-classe evenknie. Toch?
@mda: Nee de V90 is juist voor de 5, E en A6. Deze voor de 3, C en A4.
@mda: De V70 was juist altijd een beetje net-niets. Het was een dure Mondeo, of een goedkope concurrent van de 5/E/A6. Qua prijs echter een medium aangeklede 3/A4 station.

Een paar jaar geleden hebben ze dus al de V50/Focus losgelaten en de V40 meer aan de hatchback kant van die markt gezet. Dus: geen Focus Wagon concurrent, maar wel 1/A3 hatchback. De nieuwe V40 blijft zo.

Vervolgens is de V60 in de markt gezet als stap daarboven, tegenover de 3/A4 stations. Hij was echter nogal lifestyle, waardoor de hoekige en iets ruimere V70 nog bestaansrecht had met zijn facelift.

Wat je ziet is nu dat de V70 is weggevallen, de V60 groter en daarmee (weer) een betere concurrent wordt van de (eveneens gegroeide) 3/A4/C. Daarboven zit de V90 voor het E-segment bij de 5/A6/E, al zitten ze daar qua prijs nog steeds ietsje onder. Ik vind de line-up van Volvo beter dan een paar jaar geleden tijdens de switch rond de V50/V60/V70. Maar zoiets kost ook tijd.
Prachtig. Ik vond de v90 al geweldig toen deze uitkwam, maar dit ook zeker hebberig. Ik vind het zeker een vooruitgang t.o.v. de vorige v60. Die was inderdaad erg rondig, deze is lekker als de meeste volvo’s ff hoekiger, maar zeker zeer strak.
Hahaha die gekke Zweden, waarom maken ze een V60? Ze hebben toch al de XC60, en dat is toch hetzelfde. (Aldus de genuises at Alfa Romeo)

Maar on topic: mooie auto, zoals alle nieuwe Volvos wel.
@jjcp: Ja, die genius at FIAT… Die de afzet niet haalt om geld binnen te slepen en daarmee zowel een Giulia SW als de Stelvio te ontwikkelen. Wat een stommelingen zijn het toch bij Volvo…
inderdaad een mooie auto. Heel jammer dat de oerdegelijke D5 motor niet meer leverbaar is.
Super mooi. Na 2x BMW gaat het deze worden. Huidige 3 is zeker vanbinnen te oud en ze worden niet goedkoper.
De V60 en V90 zijn identiek op een aantal kleine cosmetische aanpassing na. Het Tor’s hammer licht loopt iets verder door bij de V60 en de onderkant van de V60 heeft iets groter “fake” luchthappers. Het zijprofiel is letterlijk identiek. De achterkant is identiek aan de V90 behalve dat de V60 reflectoren heeft. Volvo kon gewoon de V90 en V60 op dezelfde dag uitbrengen, maar waarschijnlijk zouden ze zelf het onderscheid niet kunnen maken.
Zag de mail van Volvo vandaag binnen komen. Kon alleen de maten niet vinden, jullie dus wel. Vond hem al lekker groot ogen. Maar dit gaat over een jaar of 2-3 zeker de opvolger van onze v70 worden. Uiterlijk staat me enorm aan, en aangezien deze nog ruim is ook is er voldoende plek op de achterbank en de kofferbak (hond). De “oude/huidige” v60 vind ik daar toch fors krap en tegenvallen.
@agdesigns: zie net foto 39. Toch een minder ruime/praktische kofferbak. Met scheidingsrek wat we nu hebben in de kofferbak moet onze hond even paar uur in de droger om te krimpen.
Die uitlaten op foto 59/op (o.a.?) de T6… Het lijkt wel een AMG design, die gekoppelde vormen. Staat nog best leuk.

https://www.autoblog.nl/gallery/Volvo/V60_2018/Volvo-V60-2018-59.jpg
Leuk ding maar niet verrassend.
Ik had wel wat meer foto’s verwacht…
Fraai ding. Zeker
Besteld! Zwarte T5 inscription met wat opties. Mijn v60 hybride is in aug 5 jaar oud dus deze komt al geroepen! Helaas is de mindere optie de bijtelling die er standaard bij komt :(
@nijhofp: ik wist niet dat bijtelling een optie was?
Prachtige auto! Maar waarom alleen D labels (of slechter)?
Hebben ze nu tóch 10pk gepikt van de V90? Gewoon omdat ie lager in hiërarchie staat?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).