• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zie jij wat er niet klopt aan deze Mercedes SL?

Auteur: Loek, gepost 1 augustus 2025 om 20:52 – 12 Reacties

Mooi hè, zo’n iets oudere Mercedes SL R129… eh, R230… eh, wat?

Als iemand die opgroeide in de jaren ’00 blijf ik de Mercedes SL R230 misschien wel de mooiste SL ooit vinden. Er zijn mensen die mij voor gek verklaren, want de R129 was veel mooier. En ja, ook die is erg gaaf, maar de R230 is ietsje meer tijdloos. De R129 is duidelijk een kind van de jaren ’80 en ’90. Wat je zelf vindt moet je maar achterlaten in de reacties, maar dat er voor beide generaties fans zijn is evident.

Frankenstein-SL

Overigens is het helemaal niet perse de details die de SL R230 zo mooi maken. Het is de balans. Zowel met de kap open als dicht klopt het lijnenspel perfect. En toegegeven, ook de balans van de R129 klopt op die manier echt wel. De twee zijn eigenlijk nauwelijks te vergelijken, laat staan inwisselbaar. Bewijs daarvan vinden we nu.

In één oogopslag kijk je naar een Mercedes SL R230. Toch? Fout. Iemand heeft -verrassend vakkundig- de onderdelen van een R230 op een R129 geboetseerd om tot een vreemde Frankenstein-SL te komen. En dan blijkt dat die balans van de R230 toch wel heel belangrijk is. @jaapiyo ligt al de hele avond te janken in de foetushouding vanwege de frontoverhang. De achterkant werkt iets beter, maar de hoekige lijnen van de hardtop maken ook daar het geheel niet fantastisch.

Het is ook niet de soort verbouwing waar alles met weinig moeite past. De R129 en R230 zijn van A tot Z andere auto’s. Dus er is behoorlijk wat uniek plaatwerk aan te pas gekomen. Met als resultaat… tsja. Een auto die héél misschien een leek op een blauwe maandag fopt dat er iets staat dat nieuwer lijkt dan het is. Maar wat er voornamelijk staat is een vreemde SL.

Pre-facelift

Er wordt overigens gesproken van een ‘facelift’, terwijl de SL R129 in kwestie toch echt een pre-facelift was. Het gaat om eentje uit 1994, toen de cijfers nog voor de letters kwamen. Dit is dus een 300 SL, met de 231 pk sterke 3.0 liter grote zescilinder. We willen niet doen alsof het werk voor niks is geweest, maar voor zo’n originele R129 kan je nog grof geld vangen. Voor deze creatie valt dat tegen. Overigens is er behalve het koetswerk niks veranderd aan de R129-origine, het interieur incluis.

Dankzij technisch malheur in de bediening van de softtop en het alarm moet deze slechts 93.350 km ervaren SL net geen 8.000 euro opleveren. We hebben veel vragen, maar wellicht is deze R129 die graag een R230 wil zijn wel de perfecte auto voor iemand. Wij zouden niet weten voor wie. (via Facebook Marketplace)

Met dank aan Joep voor de tip!

Ook interessant!

  • Video: pijnlijke vergissing met Mercedes SL
  • Gevonden: de goedkoopste SL (R232)
    Gevonden: de goedkoopste SL (R232)
  • Er is nu ook een Mercedes-Maybach SL !
  • Brabus tovert de Mercedes SL om tot bizarre shooting brake

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

Mercedes, R129, r230, SL, wtf

Vorig bericht: « Gefaalde blikvanger Nürburgring gaat tegen de vlakte
Volgend bericht: Tesla moet megaboete betalen vanwege fatale crash »

Lees Interacties

Reacties

  1. KennOne zegt

    1 augustus 2025 om 21:04

    Oeh, dit is toch wel zonde van het geld en de moeite geweest.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      1 augustus 2025 om 23:21

      Yep. Deze aanpassing betaal je zo ongeveer twee keer, één aan de ombouwer en nog een keer aan verlies van restwaarde.

      Login om te reageren
  2. banderas zegt

    1 augustus 2025 om 21:10

    Het sluit ook voor geen meter aan.

    Login om te reageren
  3. tenaci zegt

    1 augustus 2025 om 21:17

    Wat een gedrocht. Zal kapitalen gekost hebben, maar die zijn hierbij wel vernietigd. Dood en doodzonde. Overigens: de R129 is de mooiste!

    Login om te reageren
  4. Rohrl-fan zegt

    1 augustus 2025 om 21:17

    Er waren destijds toch verschillende firma’s die zo’n twijfelachtige ombouwkits maakten? Voor de S-klasse bestond die ook.

    Login om te reageren
  5. Edge zegt

    1 augustus 2025 om 23:02

    Het resultaat is lelijk, maar het ziet er wel uit alsof het heel netjes gedaan is.

    Login om te reageren
  6. Lambrusco zegt

    1 augustus 2025 om 23:04

    Je ziet het direct aan de lijn van de kofferklep. Geef mij maar een mooie R129 met putdeksels in die bordeauxrode jaren 90 kleur en oranje knippers.

    Login om te reageren
  7. Robert zegt

    1 augustus 2025 om 23:21

    De horror. Hoe netjes ook het werk is gedaan, dit is op alle vlakken fout: praktisch, esthetisch, economisch, echt op elk vlak.

    Login om te reageren
  8. rendomjoeser zegt

    1 augustus 2025 om 23:34

    Lekker praktisch: Er past een aardige frunk in die overhang.

    Login om te reageren
  9. gerjan zegt

    2 augustus 2025 om 00:39

    Geboren in je jaren 80. Ik vind bijde modellen mooi op hun eigen manier. Deze creatie kan zo mee op zwarte cross ofzo iets. Het is toch al niks meer.

    Login om te reageren
  10. wmku zegt

    2 augustus 2025 om 08:17

    Geef mij maar het beste uit de 90’s: de R129, liefst met V12.

    Login om te reageren
  11. kniesoor zegt

    2 augustus 2025 om 08:37

    ‘t Is knap in elkaar geknutseld, maar wat mij betreft dan toch liever een fabrieksoriginele R129. Overigens nóg liever een R230.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North