• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tesla moet megaboete betalen vanwege fatale crash

Auteur: machielvdd, gepost 2 augustus 2025 om 08:31 – 11 Reacties

Juist nu ze zo druk zijn met autonome taxi’s.

Tesla is al in vele rechtszaken verwikkeld, vanwege incidenten met Autopilot. Dit resulteert meestal in een schikking of vrijspraak. Nu is er echter een rechtszaak die Tesla écht pijn gaat doen, zoals de zaken er nu voor staan.

Ongeluk in 2019

Het gaat om een langslepende rechtszaak, naar aanleiding van een ongeluk in 2019. De bestuurder van een Tesla Model S liet toen zijn telefoon vallen. Hij raapte deze op, in het vertrouwen dat Autopilot de auto op de weg zou houden.

De Tesla accelereerde echter en klapte met hoge snelheid op een geparkeerde Chevrolet. Tragisch genoeg werd daarbij een jong stel dat naast de auto stond geraakt. De 22-jarige vrouw overleed ter plekke en haar vriend raakte zwaargewond.

Tesla deels verantwoordelijk

De bestuurder zit natuurlijk sowieso fout omdat hij zijn telefoon aan het oprapen was, maar de rechter heeft nu geoordeeld dat ook Tesla deels verantwoordelijk is. Om precies te zijn wordt Tesla voor 33% verantwoordelijk gehouden voor de crash. Dit omdat het systeem gefaald zou hebben in het voorkomen van het ongeluk.

Tesla is nu een megaboete opgelegd. Van de 129 miljoen dollar aan schadevergoeding moet Tesla 43 miljoen betalen. Een mensenleven is onbetaalbaar, maar het zijn weer bizarre bedragen. Daarnaast moeten ze nog 200 miljoen aan punitive damages betalen. Dat is een geldboete die niet naar de slachtoffers c.q. nabestaanden gaat, maar puur dient als straf.

Hoger beroep

Tesla is het totaal niet eens met deze uitspraak. Volgens hen had de bestuurder zijn voet op het gaspedaal en overrulede hij daarmee Autopilot. Tesla zegt dat geen enkele auto, nu niet en in 2019 niet, deze crash had voorkomen.

Uit het verhaal wordt niet duidelijk of Autopilot nu wel of niet een fout heeft gemaakt. Zo niet, dat zou de bestuurder toch volledig verantwoordelijk moeten zijn. Tesla gaat in hoger beroep, dus hier is het laatste woord nog niet over gezegd.

Voor Tesla komt deze uitspraak in ieder geval op een ongunstig moment, want ze zijn meer dan ooit aan het inzetten op autonoom rijden, met de uitrol van hun Robotaxi’s. Deze publiciteit kun je dan missen als kiespijn.

Foto: Florida Highway Patrol

Ook interessant!

  • Tesla met Autopilot is 10x (!) veiliger dan een gemiddelde auto
  • Tesla autopilot is ongeschikt voor de autobahn
    Tesla autopilot is ongeschikt voor de autobahn
  • Video: Tesla kopt roodlicht-rijder
  • Verkoopverbod voor Tesla dreigt vanwege leugens

Nieuwste artikelen

  • Documentaire over auto’s spotten op NPO 3
  • Maak je eigen hardcore Temerario voordat Lambo het doet
  • Maserati sloopt viercilinder uit instapmodel
  • Benzineprijs op laagste niveau sinds maanden
    Grote verschillen tussen het goedkoopste en duurste tankstation van Nederland
FacebookTweetPinLinkedIn

autopilot, rechtszaak, Tesla

Vorig bericht: « Zie jij wat er niet klopt aan deze Mercedes SL?
Volgend bericht: Ford kondigt baanbrekende nieuwe EV aan »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    2 augustus 2025 om 09:41

    Ik dacht dat die Tesla’s alle inputs bijhielden, dus dan zou er toch bewijs moeten zijn dat ie het gaspedaal indrukte?

    Login om te reageren
  2. Roskampies zegt

    2 augustus 2025 om 09:50

    Wat me zorgen baart, is het volledige vertrouwen dat sommige mensen hebben in systemen zoals Full Self-Driving. Het lijkt alsof het idee van “de auto rijdt toch zelf wel” mensen ertoe brengt om dingen te doen die ze normaal gesproken nooit zouden doen tijdens het rijden.

    Neem bijvoorbeeld het verhaal hierboven, iemand die in een rijdende auto even bukt om een gevallen telefoon op te rapen,
    zonder ook maar een blik op de weg te werpen. Of iemand die onderweg zijn jas uitdoet, volledig gefocust op die handeling in plaats van op het verkeer. Onder normale omstandigheden zou je dat niet zomaar doen. Maar met FSD ingeschakeld denken sommigen: “Het systeem regelt het wel.”

    Dat is precies wat ik er zo eng aan vind. Door het vertrouwen in de technologie raak je als bestuurder mentaal losgekoppeld van je verantwoordelijkheid op de weg. En als het dan ineens misgaat, ben je niet alert genoeg om meteen in te grijpen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      2 augustus 2025 om 10:44

      Ik snap je punt, maar jassen uit doen tijdens het rijden, telefoons oprapen tijdens het rijden, make up corrigeren tijdens het rijden deden de mensen altijd al en dan kun je maar beter wel z’n assistent systeem hebben dan niet.
      Het grootste gevaar anno 2025 is de mobiele telefoon, dat ding zorgt voor enorm veel verstoorde zelfbeelden, de prikkels zijn voor velen zwaar verslavend en het ding zorgt voor veel afleiding tijdens het rijden, ik ben bang dat veel mensen niet alleen “mentaal losgekoppeld zijn van de verantwoordelijkheid op de weg” maar zelfs mentaal losgekoppeld zijn van de realiteit. Zolang we daar geen oplossing voor hebben zullen we ze een vangnet moeten bieden en dat is waar die systemen voor dienen.

      Login om te reageren
      • jaso013 zegt

        2 augustus 2025 om 12:12

        Amen! Het is idd van alle tijden. De mensheid laat keer op keer zien dat we niet klaar zijn voor zulke systemen. Oww de auto rijdt zelf? Das handig kan ik ondertussen een dutje/krantje/make-up/scheren etc etc etc etc.

        Die systemen werken pas als alle auto’s dit hebben en er geen menselijke factor meer is én dat de infra er goed op is aangepast.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          2 augustus 2025 om 15:45

          De huidige tussenstap (tussen 100% mens en 100% computer) waarbij de mens de machine moet bewaken daar zijn de meeste mensen totaal ongeschikt voor. Die gaan op in afleiding.

          Login om te reageren
  3. slickrick zegt

    2 augustus 2025 om 11:12

    Als FSD verplicht wordt dan hebben we een stuk minder of nagenoeg geen ongelukken meer . Volgende stap is dat de auto’s onderling met elkaar communiceren, dan zijn files ook vrijwel verleden tijd .

    Login om te reageren
    • flow82 zegt

      2 augustus 2025 om 11:49

      Ik raad je aan om het onderstaande filmpje even te kijken: https://youtu.be/IQJL3htsDyQ?si=R7HELUaQSLfGqhVF

      Tesla gebruikt geen lidar cameras in zijn auto’s, maar gewone optische cameras. Tevens heb ik boze bronnen gelezen dat Tesla AutoPilot zich miliseconden voor een crash zichzelf uitschakelt, om op die manier geen aansprakelijkheid te hoeven dragen volgens de Amerikaanse wet. Meneer Musk mag dan wel het eea aan hebben gezwengeld qua transitie, maar om nou te zeggen dat hij het beste met iedereen voor heeft gaat wat ver wat mij betreft. Daarvoor laat Tesla teveel steken vallen. Het filmpje maakt duidelijk waarom Tesla voorlopig even geen prominente plek moet krijgen wat FSD betreft.

      Login om te reageren
      • ty5550 zegt

        2 augustus 2025 om 14:33

        Het panormadoek dat exact de achtergrond nabootst is een edge case maar het toont wel een gevaarlijk verschil voor de latere autonome auto’s. Een lidar weet of een object er is of niet. Een tesla moet zaken interpreteren om te weten of er een object is. Zo zijn er tesla’s met autopilot op gekantelde vrachtwagens gereden en dwars op vrachtwagentrailers geknald omdat zaken als ongevaarlijk werden geclassificeerd met dodelijke afloop. Of de massale crashes op noodvoertuigen omdat het systeem verblind was door de noodlichten. Moesten tesla’s werkelijk zo veilig zijn op Autopilot , dan zou Elon niet altijd proberen de crashdata achter te houden of deze te verbloemen. Hij wil koste wat kost de autonome race winnen en zichzelf profileren als leidend hierin en wil daarvoor gerust op veiligheid besparen.

        Login om te reageren
    • potver7 zegt

      2 augustus 2025 om 17:51

      1. FSD gaat niet verplicht worden, dat zou betekenen dat iedereen verplicht een Tesla moet rijden. Wellicht dat enige vorm van autonomie ooit verplicht gaat worden, maar eerlijk gezegd zie ik dat er voorlopig niet van komen. De naar FSD is overigens supermisleidend, het suggereert dat de auto volledig autonoom kan rijden maar dat is gewoon een illusie.
      2. Ook als alle (nieuwe) auto’s verplicht autonoom kunnen rijden, zijn ongelukken zeker geen verleden tijd. Er zijn namelijk nog steeds een heleboel voertuigen die die voirziening niet hebben, en bovendien zijn er ook andere weggebruikers als alleen auto’s. En dan bestaat er nog zoiets als technische problemen, afvallende ladingen of andere voorwerpen die op de weg vallen.

      Het zal vast zo zijn dat autonoom rijdende auto’s in principe veiliger kunnen zijn dan auto’s bestuurd door mensen, maar zover zijn we nog lang niet.

      Login om te reageren
    • erwh zegt

      3 augustus 2025 om 00:01

      Dat files vrijwel verleden tijd zouden zijn is een enorme misvatting. Files oplossen doe je alleen door volwaardige alternatieven voor autorijden te bieden.
      Het systeem “auto” is namelijk ontzettend inefficiënt in het vervoeren van grote hoeveelheden mensen. Een autonoom systeem kan autorijden een stuk effectiever en efficiënter maken, maar uiteindelijk zorgt dat maar voor een marginale capaciteitsverhoging omdat de basis zo inefficiënt is. Net als dat het uitbreiden van een wegennet maar beperkt effect heeft op de capaciteit.

      Login om te reageren
  4. rwdftw zegt

    2 augustus 2025 om 11:21

    De bestuurder zat sowieso al fout want hoe kan je je telefoon laten vallen als je deze niet in je handen hebt? Dus als meneer (neem ik aan) niet zo obsessief met zijn mobieltje bezig was geweest had dat stelletje nog geleefd. Dat je je Tesla dan op Autopilot zet om je telefoon te pakken kan ik inkomen. Maar vervolgens geldt nog steeds dat je moet blijven opletten en dat deed deze bestuurder niet.

    Dan krijgt de bestuurder een mega boete op zijn dak van de nabestaanden van het stel wat hij aan gort gereden heeft om vervolgens zijn eigen onkunde af te wentelen op Tesla. Ik hoop echt zo dat Tesla data heeft die aantoont dat meneer zijn poot op het gas hield. In dat geval kan je Autopilot echt niets verwijten. Je moet het namelijk kunnen overrulen.

    Tesla is aan hun kant uiteraard fout door Autopilot überhaupt inschakelbaar te maken binnen de bebouwde kom. Een groot deel van de rechtzaken zou niet gevoerd zijn als een Tesla het vertikt om zelf te rijden binnen de grenzen van een dorp of stad.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North