• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zit Lada op het randje van de afgrond?

Auteur: robbie, gepost 13 oktober 2009 om 13:03 – 22 Reacties

AvtoVAZ logoDramatisch nieuws! Door “de crisis” zagen we eerder dit jaar zo’n beetje de complete Amerikaanse autoindustrie op zijn bek gaan, maar ook de *kuch* machtige Russische autoindustrie blijft niet gespaard. De laatste tijd komen er namelijk geregelmatig onheilspellende geluiden uit Togliatti. Waar? In Togliatti is namelijk het hoofdkwartier gevestigd van AvtoVAZ, het bedrijf dat wij hier kennen als Lada. Enige tijd geleden werd al bekend dat ze 27.000 banen willen schrappen. Dat is ruim een kwart van het totaal aantal arbeidsplaatsen en de halfjaarcijfers over de 1e helft van 2009 laten zien dat er een verlies is geleden van maar liefst 445 miljoen euro (vorig jaar 43,6 miljoen verlies). Stront aan de knikker dus!

De verkopen van Lada zijn in het eerste halfjaar gedaald van 378.000 stuks in 2008 naar 169.000 stuks in 2009. Dat komt omdat de gehele markt in Rusland het zwaar te verduren heeft (-52% in september), maar ook omdat de producten van Lada natuurlijk redelijk achterhaald zijn. In een uitgelekt rapport naar de regering heeft Lada onlangs voor het eerst toegeven dat hun auto’s van een belabberde kwaliteit zijn (allemaal de schuld van toeleveranciers volgens Lada…).

Enige tijd geleden kreeg AvtoVAZ al $1 miljard overheidssteun, maar dat is lang niet genoeg. Vorige week hebben ze nog eens 1,6 miljard euro extra gevraagd. AvtoVAZ heeft twee grote problemen op dit moment: ze hebben torenhoge schulden en hebben zwaar verouderde fabrieken die helemaal niet efficient zijn (understatement van het jaar).

Om dat tweede probleem op te lossen werd eind 2007 25% van AvtoVAZ verkocht aan Renault voor $1 miljard, maar heel veel heeft die samenwerking nog niet opgeleverd. Doordat AvtoVAZ extra aandelen gaat uitgeven om geld op te halen dreigt het belang van Renault in Lada ernstig te verwateren. En om dat te voorkomen heeft Renault twee opties gekregen van de Russische overheid: of ze kunnen extra geld in AvtoVAZ steken of ze kunnen hulp geven in de vorm van technologie.

Naar alle waarschijnlijkheid zal Renault kiezen voor optie 2. Een beetje hetzelfde wat Fiat momenteel doet bij Chrysler. Nissan (partner van Renault) heeft al aangekondigd dat er Nissan’s gebouwd zullen gaan worden in Lada fabrieken (vanaf 2012). De komende weken zal er meer duidelijk worden over de situatie rondom AvtoVAZ. (via: autonews.com)

Ook interessant!

  • De comeback van de Renault 4 is nabij!
  • Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan
    Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan
  • Renault 5 is live met al zijn broertjes
    Nieuwe Renault 5 is live met al zijn broertjes
  • Video - Porsche Macan hangt over het randje

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

Carmageddon, Lada, Renault, rusland

Vorig bericht: « BMW 5 Serie GT met 22 inch AC Schnitzer velgen
Volgend bericht: Ford Focus ECOnetic: €26.700, 20% bijtelling »

Lees Interacties

Reacties

  1. vla zegt

    13 oktober 2009 om 13:09

    Ik heb het artikel niet gelezen, maar wil wel ff droppen dat het bekendste Russische merk niet zomaar zal ondergaan.
    Ben trouwens stiekem erg benieuwd naar zo’n moderne Lada! :P

    Login om te reageren
  2. JPM zegt

    13 oktober 2009 om 13:09

    Nou Renault kan ook nog wat leren van Lada als het om duurzaamheid gaat. Verkoopt Lada trouwens nog wel auto’s buiten ex-SovjetUnie landen?

    Login om te reageren
    • de sjonnies zegt

      13 oktober 2009 om 13:44

      @JPM: – Renault kan wat van Lada leren?
      Lada’s hadden magnetische achterbumpers zodat je je verloren onderdelen niet van de straat hoefde op te rapen.
      Lada’s hadden achterruitverwarming zodat je vingers ’s winters niet aan de Lada vastvroren als je hem moest aanduwen
      Lada’s hadden vier pedalen ipv drie, de vierde was om de airbag op te blazen.
      Liever een dertig jaar oude Renault dan een splinternieuwe Lada

      Login om te reageren
      • Merry zegt

        13 oktober 2009 om 13:57

        @de sjonnies:

        deze splinternieuwe Lada wil ik wel rijden hoor!
        http://www.automobilsport.com/uploads/_neustart/FIA-WTCC/fia-wtcc-lada-mexico.jpg

        Ga jij dan deze rijden

        http://media.photobucket.com/image/renault%2030%20jaar%20oud/SICM3/Renault5cabrio.jpg

        Login om te reageren
        • de sjonnies zegt

          13 oktober 2009 om 14:00

          @Merry:
          Ok Ok, ik heb niet altijd gelijk:)

          Login om te reageren
      • j zegt

        13 oktober 2009 om 14:03

        @de sjonnies:
        30 jaar oude renaults bestaan niet !
        Liever in een 30 jaar oude lada dan in een nieuwe Renault. Veel betrouwbaarder !

        Login om te reageren
  3. jan1666 zegt

    13 oktober 2009 om 13:11

    zeg zelf, een Lada Niva is een echt vet oostblokbakkie! wie wil er nou geen 4×4 voor de prijs van een…tja…een pakje boter zou ik bijna zeggen..

    Login om te reageren
  4. jan1666 zegt

    13 oktober 2009 om 13:12

    @JPM

    ja, in belgie zal ik laatst een kalina rijden

    Login om te reageren
  5. bmw zegt

    13 oktober 2009 om 13:18

    Toch ironisch dat 18 jaar kapitalisme nog geen oplossing hebben geboden voor dit merk, dat volgens velen “door de communisten” om zeep was geholpen. Dit moet toch een barometer voor de russische economie zijn?

    Login om te reageren
  6. tt zegt

    13 oktober 2009 om 13:22

    de niva is inderdaad een cultuur icoon. pure 4X4. Mss dat ze die toch wat betere motoren zouden kunnen geven. Hier in belgie is bv de diesel versie alweer verdwenen, en hebben we zelfs geen invoerder meer.

    Login om te reageren
  7. paulusrx7 zegt

    13 oktober 2009 om 13:31

    zou zeggen laat volkswagen erop los en alles komt goed! net als bij skoda en seat! maar ook renault kan het zie dacia.

    Login om te reageren
  8. northspotting zegt

    13 oktober 2009 om 15:58

    Die karretjes zien er nog best modern uit, ik had ze nog nooit gezien!

    Maar 445 miljoen USD verliezen in 6 maanden bij zo’n flutmerk… Ik verlies het liever bij BMW, als jullie snappen wat ik bedoel :P

    Login om te reageren
  9. Citrofiel zegt

    13 oktober 2009 om 16:31

    Ze hebben dus schulden die ze af moeten betalen. Ze moeten nog heel veel investeren om qua auto’s en productie op een hedendaags niveau te komen. Maar ja, zonder inkomsten gaat dat niet. Ik wens Lada veel succes…

    Login om te reageren
  10. Citrofiel zegt

    13 oktober 2009 om 16:33

    @JPM: Dit jaar zijn er maar liefst 10 Lada’s verkocht in Nederland. 4 Kalina’s, 4 Niva’s en 2 111’s. Dusseh, officieel wordt er nog wat verkocht buiten de USSR, maar veel stelt het niet voor.

    Login om te reageren
  11. Harm zegt

    13 oktober 2009 om 17:30

    Mijn voorstel: een niva met een hele lading opties (die moeten dan wel uitgevonden worden), een dikke V6 (past toch niet) en dan noemen we het SUV, verkopen we er een zooi van en dan… o, nee kan niet meer, cRiSiS, laten we dan maar een hybride-versie maken!

    Login om te reageren
  12. Harm zegt

    13 oktober 2009 om 17:31

    Toevoeging op mezelf: en dan is Lada gered!

    Login om te reageren
  13. JPM zegt

    13 oktober 2009 om 17:46

    @ de sjonnies

    Ik zie regelmatig Lada’s van 10 of 20 jaar geleden rijden. Renaults daarentegen…

    @ bmw

    Kapitalistisch kan je de huidige Russische economische situatie niet noemen. Vrije handel is mogelijk zolang het Kremlin overal de baas blijft en vinger in de pap heeft. Als er echt een vrije markt economie zou zijn zoals in het Westen dan zou Lada al jaren niet meer bestaan.

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      13 oktober 2009 om 17:55

      @JPM: Je bedoelt zeker dat je regelmatig Lada’s met een 10 of 20 jaar oud ontwerp ziet rijden. ;)

      Login om te reageren
  14. Esprit_de_Flandre zegt

    13 oktober 2009 om 18:41

    Waarom niet gewoon de Renault-modellen verkopen onder Lada-badge? De naam Lada stelt hier natuurlijk niets voor, maar in Mother Russia is het toch nog vrij geliefd.

    Login om te reageren
  15. WieAndersDasAuto zegt

    13 oktober 2009 om 19:06

    Ik wens Lada succes. Ik hoop dat ze het nog kunnen overleven in deze crisis. Want dan blijft er niet veel keuze over voor de wat armere Russen denk ik…

    Login om te reageren
  16. Cantago zegt

    13 oktober 2009 om 22:01

    Is er hier iemand die het zonde zou vinden als Lada er niet meer is? Iemand? Hallloooo?

    Login om te reageren
  17. Jan zegt

    16 december 2009 om 21:08

    Ja. Hier Cantago. Hier. Dat lada een underdog is wil nog niets zeggen!

    I Love Lada! I wish you Succes Lada!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North