
De nieuwe CLA is behoorlijk prijzig, maar toch is het niet per se een slechte deal.
In maart introduceerde Mercedes een heel belangrijk model: de nieuwe elektrische CLA. Dit is de instap-EV van het merk, maar de specificaties zouden niet misstaan bij een topmodel. Met 800V, 320 kW snelladen en 792 kilometer range is dit een serieuze EV.
Inmiddels weten we ook wat deze auto moet kosten, want de nieuwe CLA is in de configurator verschenen. Er komen twee elektrische versies en een hybride viercilinder, maar voor nu kun je alleen de CLA 250+ bestellen. Dat is de elektrische instapversie.




De CLA 250+ kost – hou je vast – €58.979. Dat is behoorlijk prijzig voor een instapmodel. Er was een tijd dat je voor 34 mille een CLA had. Maar ja, dat was een lullige viercilinder.
We moeten er wel bijzeggen dat dit een Launch Edition is, dus dit is absoluut geen kale uitvoering. Je krijgt standaard onder meer 19 inch velgen, AMG-pakket, een panoramadak, stoelverwarming voor, een warmtepomp en nog veel meer. Er valt verder ook bijna niks aan te vinken in de configurator, behalve een ander kleurtje of een trekhaak.



De CLA 250+ heeft 272 pk op de achterwielen (jazeker!) en een range van maar liefst 743 kilometer. De actieradius is overigens minder dan belooft, maar dat komt waarschijnlijk door de 19 inch velgen. Later volgt nog de CLA 350 4Matic, die wel meer vermogen heeft (353 pk), maar niet meer range. Beide varianten hebben dezelfde 85 kWh batterij.
Dan kijken we nog even naar de concurrentie. Directe rivalen zijn er simpelweg niet, want er zijn verder geen premium EV’s in het C-segment. De BMW i4 komt nog het dichtst in de buurt, maar die zit echt een segment hoger. Hetzelfde geldt voor de Model 3 en de Ioniq 6, maar dat zullen toch een beetje de concurrenten zijn.

- Hyundai Ioniq 6 77,4 kWh (229 pk, 545 km range): €46.995
- Tesla Model 3 Long Range AWD (498 pk, 678 km range): €50.990
- Mercedes CLA 250+ (272 pk, 743 km range): €58.979
- BMW i4 (286 pk, 497 km range): €60.700
Zoals je ziet zit de CLA qua prijs gewoon in het D-segment, maar nogmaals: dit is wel een hele complete uitvoering. Er volgt ongetwijfeld nog een goedkopere versie. En als je kijkt naar de range en het laadvermogen is de CLA onovertroffen. Alleen de allerduurste EV’s zoals de EQS en de Lucid Air hebben vergelijkbare cijfers. In dat opzicht is de CLA dus geen slechte deal.
Zelf een CLA samenstellen (voor zover er iets samen te stellen valt) kan nu in de Mercedes-configurator





– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
Valt me eigenlijk niet eens tegen. Zonder AMG-pakket en wat opties minder zal die straks als CLA 250+ wel onder de €55K te krijgen zijn. Dan zal er ook nog een goedkopere variant komen met een 58kw batterij die dan wel onder de 50K zal beginnen. Voor de lease best interessant denk ik. Ik noteer m alvast als shooting brake voor als m’n polestar er over 1,5 jaar uit moet.
Mij iets teveel sterretjes.
Eerst even de anderhalf jaar afschrijving aan een ander gunnen en dan is het vast een mooie aanbieding.
En -3 prijsverlagingen.
Hij is net zo lang als een Tesla Model 3 en 3 cm korter dan een Mercedes C; lijkt me een regelrechte concurrent voor deze modellen
Oef, wat doet dit pijn aan m’n ogen. En dan ook nog eens voor die prijzen!
Ik weet echt niet waarom MB dit model (CLA) niet goed krijgt: de verhoudingen kloppen van geen kanten
Ben van de ‘oude’ Mercedes generatie, w126 en w140, in die tijd superieur op elk vlak en elke gulden waard. Huidige Mercedessen zijn de naam niet waardig, 13 in 12 auto’s, maar vooral zeer matige bouwkwaliteit en betrouwbaarheid. Er zijn zoveel betere auto’s van Kia, Hyundai, Lexus, etc. Voor de lease wellicht nog te overwegen want 4 a 5 jaar houden ze het nog wel vol, maar zeker niet ‘ kopen’ al helemaal niet tweedehands.
Toen ik de conceptversie zag dacht ik dat dit een hele fraaie auto zou worden. Maar dit valt erg tegen.
Als ik Mercedes wil rijden, boek ik wel een taxi. Wat een lelijk ding is dit geworden zeg!
Dat MB-Bananen design is niet echt een succes gebleken, nu gaan ze er gewoon mee verder. Soort van midlifecrisis bij Mercedes.
De CLA is even lang als de BMW i4 en Model 3 en langer dan een Ioniq 6. Lijkt me dus gewoon een D segment auto.
Verder een lelijk ding. Maar wel goed dat ze technisch nu echt concurreren met de beste EV’s.