Zo ga je het snelst door een file

Auteur: , 74 Reacties

Ken je dat gevoel dat je altijd op de verkeerde strook rijdt?

Filerijden voor professionals

Natuurlijk ken je dat gevoel, Nederlandse automobilisten zonder file-ervaring zijn vermoedelijk op één hand te tellen. En anders ken je hetzelfde probleem uit de rij voor de kassa, met het verschil dat je voor dat probleem hier geen oplossing gaat vinden. Terug naar files op ’s Heeren snelwegen: Kies je de linkerbaan, dan zie je uiterst rechts de vrachtwagens opeens veel vlotter rijden en kies je de middelste baan, dan lijkt het er bij ritsen altijd op dat de linker invoegende strook sneller is dan de strook waarop jij rijdt. Daarom bij deze de manier om het snelst door een file te komen:

Per motorfiets.

Ok, geintje natuurlijk. Niet dat het niet waar is, maar jullie vierwieliggen willen dat helemaal niet lezen (een beetje opletten en ruimte geven mag overigens wel). Wat jullie willen weten is hoe je je als automobilist het snelst door een file baant. Simpel: links blijven rijden. Net als wanneer het verkeer normaal doorrijdt is de linkerbaan ook bij filesituaties doorgaans het snelst.

Zoals je wellicht al had verwacht, doen we in ons kikkerlandje gewoon onderzoek naar dit soort zaken. En dus werd op vier trajecten (3x A12, 1x A27) gedurende een periode geturfd welke baan het snelst was. Enkel op de A12 tussen Nieuwebrug en Woerden was de tweede (vanuit de middenberm gezien) rijstrook het snelst, al was het verschil met de uiterst linkse stroom minimaal. In alle gevallen is uiterst rechts houden de slechtste oplossing.

File
Bron: Nationale Databank Wegverkeersgegevens

Is de doorgaans snelste methode dan om altijd uiterst links te blijven rijden? Nee, de onderzoekers hebben op de trajecten verschillende meetpunten gebruikt en zijn later het traject gaan afleggen, waarbij ze per meetpunt (om de ca. 500 meter) naar de volgens eerdere onderzoeksresultaten snelste baan wisselen. Dit leverde een tijdwinst op, zij het een vrij beperkte. Daarnaast kun je deze strategie enkel uitvoeren als je weet op welk traject op welke strook de gemiddelde snelheid het hoogst is. En daarvoor moet je natuurlijk uitgebreid onderzoek uitvoeren natuurlijk.

Toch niet helemaal…

In een periode dat ik me met enige regelmaat over de A4 tussen Amsterdam en Delft door de spits worstelde, viel me op dat het bij een (nu verplaatste) versmalling van drie naar twee rijstroken sneller was om korte tijd de uiterst linker strook te verruilen voor de uiterst rechtse. Wetenschappelijk onderbouwen kan ik het allerminst, maar voor mijn gevoel was in in zo’n 70-80 procent van de gevallen sneller af. En zo zal een ieder die vaak hetzelfde traject rijdt in de file zulke trucjes kennen. Die kun je natuurlijk delen in de comments (=lief), maar dan loop je wel de kans dat het voordeel binnen de kortst mogelijke keren teniet is gedaan. Dus dan maar weer links blijven hangen.

Nog een gratis tip: DIT zijn de grootste fileknelpunten van 2016, dus die in de spits waar mogelijk vermijden is sowieso een goed plan.



74 reacties

“om korte tijd de uiterst linker strook te verruilen voor de uiterst rechtse.”

OK, dat verergert de file dus alleen maar.

Kies een baan, blijf daar op. Dan zijn we samen het snelste thuis. Of op werk, bij de bingo of minnares.
@escort77: sinds ik een minnares heb sta ik juist nooit meer in de spits.
@Dizono: Ik nooit meer bij de bingo!
@Dizono: Wanneer het van 3 naar 2 stroken gaat en jij gaat naar uiterst rechts wat sneller is is wel degelijk wetenschappelijk te onderbouwen… Ben je op de middelste baan wat uiteindelijk uiterst links wordt dan kom je in de remmers zone omdat uiterst links bij 3 banen ertussen wil bij het bord “ritsen hier” en dat geeft een rem harmonica effect. Ga jij al voor dat rommelige rem gedoe naar uiterst rechts dan hobbel je heerlijk met de vrachtwagens mee (die hun zware combinatie graag in gang willen houden) en zo rol je die bumper duwende remmers slang (i.v.m. ik laat niemand er tussen mentaliteit) lekker voorbij. Verderop als het weer 2 baans is en het gaat weer normaal rijden ga je weer naar links :-)
@escort77: nee, gas geven en ruimte pakken, dat lost de file op. Net als ritsen ipv “netjes” eerder invoegen. Die gaten die ontstaan komen door dat vroeg invoegen.
@bitd: Je moet inderdaad wachten tot het einde met invoegen, maar niet zoals dat nu gebeurd.

Nu zie je continu mensen op de linkerbaan voorbij stuiven om hem er vooraan tussen te prakken. Daardoor blijft de tweede baan dus steeds stilstaan. Totdat ze het zat zijn en iedereen de gaten dichtdrukt.

Zo moeilijk is het niet. De verdwijnende en overblijvende baan blijven met gelijke snelheid oprijden tot het einde. Beide kanten laten een gat vallen waardoor je een verspringend patroon krijgt in auto’s. Bij de versmalling schuift dat zo in elkaar, om de beurt 1 van elke rij. Net als bij, let op, EEN RITS.

Dat is alleen allemaal theorie. De praktijk zit vol met mensen die zichzelf veel te belangrijk vinden en elkaar geen ruimte gunnen. Dus drukt iedereen zich overal lomp voor vanaf de linkerbaan en drukt iedereen rechts de gaten dicht omdat ze ook eens willen opschieten en klaar zijn met al die lui die de file asociaal voorbijsteken
@timberleek: precies, als die mensen die niet ritsen gewoon links blijven rijden, dan is er ook geen ruimte om er langs te stuiven.
@timberleek:
Doorrijden tot het einde is ook als iedereen zich netjes gedraagt inefficient in de zin van doorstroming omdat de kans toeneemt dat je veel vaart moet minderen omdat de weg immers ophoudt.
@super: Niet als iedereen ruimte maakt zoals het hoort. Dan kun je gewoon rustig er tussen schuiven.
Je hoort ook niet harder te rijden dan het verkeer naast je.
@timberleek:
op tijd invoegen is een stuk eenvoudiger dan “netjes gedragen”.
@bitd: Ik heb zelf juist en hekel aan mensen die vol gas geven in de file. Dan krijg je veel meer dat harmonica-effect van snel rijden en weer stil staan. En je weet het he: “It is not speed that kills you, but suddenly becoming stationary”. Met andere woorden kunnen we beter een snelheid rijden die we allemaal constant kunnen aanhouden.
Bij het overgaan van 3 naar 2 rijstroken, is het inderdaad het beste om uiterst rechts te rijden. En verder haat ik de mensen die constant van rijbaan wisselen voor steeds dat ene plaatsje.
Ik merk vaak in files dat links veel vaker geremd wordt en dat de rechterbaan vaak rustiger door rolt, vind ik zelf prettiger dan start-stop. Of het sneller is, geen idee, volgens mij lijkt de andere rijbaan altijd sneller te gaan.
@shibby: Dat komt omdat links meestal de leaseridders elkaar staan op te duwen.
@berlinetta: en rechts rijden de vrachtwagens, die stoppen liever niet volledig. Ik vind het ook veel fijner op de rechterbaan in de file, zeker met een handbak.
@berlinetta: lekker hoor!!
@shibby:

Om die reden ga ik ook altijd rechts rijden, rijd vele malen ontspannender. Daarnaast vind ik het ook fijn dat je redelijk van je af kan kijken tussen de 2 banen door.
@shibby: Ik rijd graag zoveel mogelijk rechts, omdat inderdaad de onderlinge afstand groter is, en je relaxter achter het stuur zit.
Nu iedereen dit weet en waarschijnlijk toe gaat passen, ga ik lekker rechts blijven rijden. Oké?
Bij weinig in- en uitvoegstroken inderdaad, altijd links. Bij veel in- en uitvoegstroken, links ter hoogte van de invoegstrook en rechts ter hoogte van de uitvoegstrook. Bij wegversmallingen (van drie naar twee bijvoorbeeld) geldt hetzelfde. Uiteraard wel een heer (m/v) in het verkeer blijven en dus alleen van strook wisselen als het kan zonder de doorstroom te vertragen. Wat ik ook altijd doe is zo veel mogelijk anticiperen zodat ik zo min mogelijk hoef te remmen. Immers, mijn brandende rode pitjes zorgen vaak voor remreacties bij het verkeer achter mij (of het nu perse nodig is of niet) en dat creëert weer het bekende harmonica-effect. Mijn tips als ervaren filerijder.
@tenaci: nou vooruit, nog 1 gratis tippie dan. Ben je frequent veroordeeld tot filetrajecten, overweeg dan serieus voor je volgende wagen een automaat als je die nog niet hebt. In een file heeft een automaat de geweldige eigenschap een hoop frustratie te elimineren. Hij kan rustig rollen en bespaart je een aan je linker been een kuitspier die normaliter alleen profwielrenners hebben.
@tenaci:
ja, en als je dan ook nog adaptieve cruise control hebt wordt het helemaal een feest.
@tenaci: enige nadeel van een klassieke automaatbak is dat deze geen remmende functie heeft, waardoor je toch verplicht bent om je remlichten te laten branden.
@caferacer: in m’n hybride woon/werkvehikel een cvt die regeneratief remt. Helemaal top dus. Overigens Kan je met een klassieke automaatbak ook verzetjes terug waarmee je op de motor remt, mits met beleid uitgevoerd kan dit geen kwaad en voorkom je dat de remlichten onnodig moeten branden.
Mijn voorkeur gaat eigenlijk altijd naar rechts. Vooral als er veel vrachtwagens zijn blijft rechts tenminste rollen. Langzaam rollen, maar liever dat dan honderd maal 0-20-0 doen.
@reistje: Da’s ideaal, vooral met een automaat. Dat is sowieso een zegen in de file, maar een vloek op een lekker bergweggetje. (Mijne is een viertraps bak uit den ouden doosch)
@123bat: Gelukkig hebben we geen bergen in Nederland.
Of een alternative route nemen. Net zo lang en vaak sneller.
Ik rij nagenoeg altijd rechts. Trucks remmen namelijk niet zo snel, die blijven wel doorrollen.

Uitzondering op de ochtendvertraging A27 ri Utrecht thv Meerkerk. Daar zo lang mogelijk links rijden, tot het bord 300m afrit Meerkerk. Als je daar invoegt tussen de trucks ben je binnen 5 min door deze vertraging heen. Shit, daar gaat m’n geheimpje.
In de cijfers zitten dus ook de eikels verwerkt die op de linker baan 400m voor het invoegpunt besluiten een gaatje te zien in de baan rechts daarvan, de neus ertussen drukken en dan vervolgens stil moeten staan en daarmee feitelijk 2 banen blokkeren?

Oké
@baasbas: Snap je dat je allemaal door dezelfde bottleneck heen moet? Dus of je nou 400 meter of 10 meter voor het einde stil staat, het verkeer kan er toch niet sneller doorheen. Het enige voordeel dat je hebt als je 10 meter voor de bottleneck stilstaat, is dat je de rest van de wachtenden voorbij bent. Dus uiteindelijk ben je boos op iemand omdat hij je de kans ontneemt om de rest van de wachtenden voorbij te rijden, door 400 meter voor het einde van de invoegstrook de baan te blokkeren. Ergo: hufter.
@jochempie:
Het verkeer moet wel allemaal door dezelfde bottleneck, maar dat kan een stuk sneller als de doorstroming optimaal is.

Hoe langer je wacht met invoegen hoe lastiger het wordt om in te voegen omdat je steeds minder speling hebt waar je precies in kunt voegen, en dus bemoeilijkt het de doorstroming als je te lang wacht. Daarnaast, die paar autos die je voorbij rijdt als je tot het einde wacht is puur symbolisch, want als je eenmaal weer uit de file bent halen zij jou makkelijk weer in als ze dat willen. Mensen die tot het allerlaatst wachten houden de boel dus op voor zichzelf en voor anderen en van mij mag er een miljoen miljard euro boete plus 10 miljard jaar ontzegging rijbewijs op staan.
@super: Nee doorrijden tot het eind is juist goed. Maar dan moeten mensen eens aanleren ruimte te maken op het pad naar de versmalling zodat aan het einde de twee banen rustig in elkaar kunnen glijden. Dat is het hele idee van ritsen.

Echter is het verkeer volledig vergeven van kleine pikkies en andere minderwaardigheidscomplexen en stuift de linkerbaan maar overal voorbij om in een niet bestaand gat te duiken. En rechts worden alle gaten dichtgedrukt want stel je voor dat iemand voor je komt.
@super: Kan alleen sneller bij kortere onderlinge afstanden en geen reden om te remmen. Oftewel, gaat bij mensen niet lukken. Laat dat maar aan autopilot over.
@jochempie: ik schijn jou vaak tegen te komen dus? Laat me raden, jij bent er zoeen die ook naar links aangeeft op een rotonde?
Het laatste wat je kan gebruiken in een file is snelheidswisselingen. Een hork die te vroeg invoegt creëert van die mooie harmonicabewegingen. Bijkomend effect is dat hij de linker baan leeg maakt. En er zijn types die die uitnodiging accepteren en gas bijgeven. …wat weer meer remmen betekent en dus weer meer snelheidswisselingen. Dank ook voor het aannemen dat ik tot die groep behoor. ..
Traject Budel-Eindhoven (overdag).
En Eindhoven-Budel (in de avond)

Overdag, Rond invoeg stroken naar Links, voor de rest gewoon Rechts.
In de avond. Continu Links (tot het rits vlak bij afrit Valkenswaard) Daarna zsm mits veilig de rechter rijstrook op. Dit omdat om de een of andere reden de middelste rijstrook daar altijd stil lijkt te staan.

Doe dit al zo lang ik daar in de file sta. En scheelt me ongeveer 10 minuten op een rit van 30.
Filerijden. Mooi fenomeen eigenlijk. Je merkt de frustratie van alle mensen die de file gecreëerd hebben. Dat ene poppetje die constant van baan wisselt, het andere poppetje dat niemand de ruimte wilt geven om voor te laten. Kijk eens goed om je heen tijdens een file, vaak moet ik dan gewoon lachen. Me druk maken omdat ik in de file sta (eigenlijk sta je er niet in maar ben je de file) doe ik al heel lang niet meer. Ik rol met de meute mee en uiteindelijk kom ik er weer uit.
@viezefreddyw: file voor de Lemmerbrug bij de Waterpoort is niet fijn hoor..
@mars: Klopt, net als bij de Oppenhuizerweg daar bij café de Kroon. In de zomer kan het wel een tijdje duren voordat je er voorbij bent. Zeker nu ze een rotonde hebben geplaatst en de stoplichten weg hebben gehaald voor de Oosterdijk. Vreselijk…
@viezefreddyw: hahaha ja die ook, op de Leeuwarderweg in de file staan om rechtsaf te willen.. Goed plan die rotonde! (facepalm)
@mars: Ik vond het van begin af aan al een dom plan om daar een rotonde te plaatsen. In de zomer is het gewoon een fiasco en sta je constant vast. Is het niet bij de Lemmerbrug, is het wel aan de Jousterkade/Oosterdijk/Leeuwarderweg/Prins Hendrikkade.
@viezefreddyw: ik ben voor de aanleg van aquaducten..
@mars: Waar kan ik de petitie tekenen?
Ssst, straks neemt iedereen de linker baan!
@dutchdriftking: dat doen ze toch al. Dit artikel is dan ook bedoeld om mensen het idee te geven dat links sneller is (als het al sneller dan is dat verwaarloosbaar) zodat rechts lekker rustig en ontspannen kan blijven rollen.
Als je gewoon de vluchtstrook neemt, ben je er zo langs.
Wat is in Nederland dan een file? Beetje hinderlijk elkaar opjennen, 20km/h rijden van links naar rechts en op rechts ff vervolgens een vrachtwagen snijden?

Een file is in Duitsland vaak zo’n mooie volsperrung. Iets anders heet gewoon langzaam rijden, vanwege een Baustelle of normale verkeersdrukte.
Wat een lang artikel voor de maandagochtend zeg!

OT: Ik doe het al jaren zo, een lekker muziekje aan, geen stress en dan elk gaatje pakken, zo ben ik altijd het snelst uit de file.
Dat constant van baan wisselen is niks voor mij.

Zit ik op de rijstrook die het traagst is, dan heb ik pech maar van links naar rechts endan terug van rechts naar links in een file.. wekt meer frustratie op dan dat je je goed doet. Gewoon een goed stukje muziek en iets om op te knabbelen (snoepje oid) en meerollen met de rest van het verkeer. Komt helemaal goed hoor.

Of nog beter.. Van die gehaaste leasebakken die je met een rotvaart voorbijrijden omdan 200 meter verder door mij terug ingehaald te worden in de file. Haha heerlijk.
Als je constant wilt remmen en optrekken moet je inderdaad op de linkerbaan blijven, wil je wat smoother rijden, dan is de 2e baan wel beter. (Dit bij een 3-4 baans weg, bijv a2 utr-db)
Gewoon gestapo politie op de invoegstukken zetten met een laser en elke bijdehandte flerk die het weer nodig vindt om nog 100den meters door te rijden bij een rood kruis of invoegstrook meteen een dikke prent geven. Die mensen die allemaal uit eigen belang denken daarmee sneller te zijn, maken het alleen maar erger.
Tip: Bij invoegen of ritsen: Rijdt dezelfde snelheid als de auto naast je. Voeg zo laat mogelijk in. Je haalt niemand in (je irriteert in principe niemand) en je maakt maximaal gebruik van de beschikbare weg. Maar ga vooral niet halverwege de invoegstrook stilstaan om je Prius tussen de in een file staande auto’s van de naastliggende rijbaan te wurmen. Je blokkeert dan in je eentje 2 rijbanen. Kan hier niet eens een postbus 51 spotje over worden uitgezonden?
Met file blijf ik meestal waar ik rijd want niks is zo klote als je links staat vlakbij de afslag die dan weer moet hebben
Het nieuwe idee! Als we nou gewoon allemaal 130 blijven rijden en niet gaan stil staan/ongelijken maken. Probleem opgelost lijk me. Helaas in de praktijk gaat dit moeilijk. Hoe dat komt vraag ik me nog steeds af! Je rijd allemaal de zelfde kant op hoe krijgen mensen het voor elkaar een ongelijk te maken??? Oh ja! Debielen op de weg! Sorry hoor maar als er aan de weg word gewerkt snap ik het nog. Maar elke dag al die file’s hoe ze ontstaan is mij een grote vraag. Rij gewoon allemaal lekker door en doe niks gek!!!
@audirick1995: Ik heb een beter idee. Allemaal voldoende afstand houden, zodat je geen harmonica-effect krijgt als er één het gas moet lossen voor een inhalende vrachtwagen dan wel sukkelaar.
Het ligt er bij aan in welke bui ik ben en hoeveel haast ik heb. Meestal heb ik geen haast en sluit ik lekker aan in de baan waar ik rij en zie ik t allemaal wel.

Heb ik haast en/of geen zin in file dan rij ik links.

Behalve op de A15 thv Papendrecht, daar kies ik altijd de rechterbaan tussen de vrachtwagens
Ik sta regelmatig stil net voorbij Deventer, richting Hengelo. Mijn ervaring is dat de meest rechtse baan daar het snelst is. Het gaat daar ook van 3 naar 2 baans en uiterst rechts blijft altijd wel doorlopen. Rij daar meestal een sloot auto’s voorbij waar je u tegen zegt. Terwijl de rest bijzonder druk is met het tegenhouden van invoegend verkeer….
-edit: nutteloze bijdrage-
Als die slecht anticiperende mensen nu hun telefoon eens weg zouden leggen dan zouden ze zien dat er voor hun neus gewoon doorgereden wordt… Ik maak daar wel handig gebruik van door op de rechter baan de linker file voorbij te rijden, en als zo’n slaperd weer een flink gat heeft laten vallen, is er plek zat om rustig naar links te gaan als het daar weer harder gaat.

Zelf ervaar ik bij 3 naar 2 rijstroken dat er op de middelste strook veel neurotische automobilisten rijden die bang zijn dat er iemand op de linker baan voor hen gaat rijden. Dus dicht op de voorligger rijden met de neus in de buitenspiegel, de hiel op het gaspedaal en de tenen op de rem. Gevolg : Links en midden vechten om een plek, rechts rijdt door…

Wanneer ik toch op de linker baan ben beland merk ik dat, wanneer je bij het bordje “hier invoegen” met dezelfde snelheid schuin voor een auto gaat rijden, deze na een aantal seconden bedenkt dat het beter is om plaats te maken dan het gat dicht te rijden. Geef hem de tijd om dit te doen en zonder remmen of afsnijden rijdt iedereen zonder ergernis verder.

Het zal allemaal wel per situatie en wegdeel anders zijn, maar in 90% van de gevallen werkt dit wel voor mij.
En voor die overige 10% wacht ik gewoon op mijn beurt.
En iedereen die dit leest gaat bij de eerste de beste file links rijden dus is recht dan eigenlijk sneller?
Helemaal rechts, vluchtstrookrijden. Werkt perfect.
Als er een versmalling is (op links) dan moet je gewoon niet op de linker twee rijstroken zitten. Voor de rest heb ik altijd het idee dat de op één na linker het snelst is.
Laten we eerst maar eens leren aan te sluiten in de file, ipv 100-en meters gaten te laten vallen omdat we zonodig op onze f*king telefoon moeten zitten.
@prod: dat zit ook helemaal niet lekker op zo’n telefoon. Ik vind het helemaal niet erg als mensen in de file even die telefoon onder hun achterste weg halen zodat ze weer ontspannen kunnen zitten. Het is natuurlijk wel kwalijk als ze terwijl ze de telefoon van hun achterste naar het deurvakje bewegen nog snel even kijken of er nieuwe kattenfilmpjes op facebook staan.
Ik duik gewoon van baan naar baan waar ik een gat zie. Dan blijf ik ook wakker in de file…..
“bij een (nu verplaatste) versmalling van drie naar twee rijstroken sneller was om korte tijd de uiterst linker strook te verruilen voor de uiterst rechtse.”

Dit lijkt mij vrij logisch. Als de meest linker rijstrook, rijstrook 1 dus, ophoudt met bestaan, moet iedereen op die rijstrook ineens op rijstrook 2 rijden. Op die rijstrook moeten dan ineens twee keer zoveel auto’s rijden, aangenomen dat de mensen die al op rijstrook 2 reden niet van baan wisselen. Dan rijden er dus een relatief laag aantal voertuigen op rijbaan 3.
Leuk onderzoekje. Hadden ze alleen niet op meerdere snelwegen moeten gaan kijken
Het is allemaal niet zo moeilijk. Laten we sowieso eerst stay-youre-lane invoeren in Nederland. Doodmoe word ik altijd van die heen-en-weer-gasten in de file.
En daarbij gewoon de gentlemens-agreement dat iedereen ruimte maakt voor 1 invoeger.
Links zal over het algemeen inderdaad het snelste zijn, maar elke situatie is uniek en veel plekken loont het extreem om op tijd naar rechts te schuiven. Vergeet ook niet dat de meeste ongelukken op de linker strook gebeuren en pech gevallen weer altijd rechts een rijbaan blokkeren.
Rijkspolitie te motor graag invoeren en dan veel tijdens de spits. Ik weet zeker dat de meeste chauffeurs zich dan keurig gedragen en zo veel minder aso en/of angsthazen files veroorzaken. Ik tuf altijd rechts bij files en de invoegers die tot de allerlaatste mm doorrijden en hem er dan tussen willen proppen laat ik er niet meer tussen. Moet je maar beter anticiperen/opletten.
Tip: Ga aan de kant rijden waar de Prius niet rijdt.. als je daar achter rijdt kom je altijd al laatste thuis…
en als je hem in heb gehaald, wissel dan van rijstrook.. want ze laten altijd grote irritante gaten vallen… zo is dat volk nou eenmaal.
Daarom rijdt ik dus niet veel meer met vier wielen… geld geven aan een auto om me te ergeren aan het stilstaan? Mèh… voorlopig geen zin in.
De motor is nieuw de auto occasie… :P de motor boeiend, de auto praktisch… (en meestal op de oprit)
voordeel van rechterstrook is dat er vrachtwagens rijden en minder op elkaar zitten en meer rollen, waardoor je minder steeds in de ankers hoeft, gas bij, koppeling in enz…
Op A2 tussen Utrecht en Abcoude rij ik altijd over de middelste baan als er een file is. Geen start-stop en toch vlot. O, en bij het oprijden van A2 thv afslag Maarssen rechts rijden. Gaat veel sneller dan over linker rijstrook vd parallelbaan. Don’t ask me why. Vaak geprobeerd en altijd gelijk gehad ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).