Zo zou de Seat/Alfa Romeo-modellenfusie er uit kunnen zien

Auteur: , 32 Reacties

Toen we vorige week (vrij uitgebreid) speculeerden over een overname van Alfa Romeo door VW/Audi schetsten we een scenario waarin Seat en Alfa Romeo samensmelten tot één automerk, laten we het Seat-Romeo noemen. De productplanning voor de komende jaren zou ongeveer als volgt uit kunnen komen te zien.

It has begun: Seat Leon met Alfa-neus

In deze hypothetische nieuwe structuur gaat VW in Pomigliano d’Arco auto’s bouwen, terwijl de faciliteit van Arese het hoofdkantoor, de design-, en R&D-afdeling van Seat-Romeo gaat herbergen. Voor het museum in Arese zou het meteen een uitkomst zijn.

Klik op onderstaande afbeelding om het lot van Seat bezegeld te zien / Seat’s revival te aanschouwen (doorhalen wat voor jou niet van toepassing is). Overigens maakte VW bekend om Seat-CEO (sinds 2009) James Muir per 1 mei te vervangen door de ons nog onbekende Juergen Stackmann. Muir wordt ‘gepromoveerd’ naar een niet nader omschreven managementsfunctie binnen het VAG-concern. Is het geschuif met poppetjes al begonnen?

Seat-Romeo planning

Denk je nog steeds dat Fiat het merk Alfa niet gaat verkopen? Vraag je dan eens af waarom er een Maserati Ghibli (direct bij de introductie) met dieselmotor wordt geïntroduceerd: als ze ze echt volgend jaar een Alfa 166-opvolger op de markt hadden willen brengen dan hadden ze die Maserati alleen benzinemotoren gegeven en de Alfa een diesel.

Trouwens: Sergio Marchionne heeft laten weten het geld voor een Chrysler-overname in kas te hebben, maar wat extra liquiditeit voor de jaren daarna zou natuurlijk welkom zijn.



32 reacties

ik blijf het stemmingmakerij vinden en geloof er geen snars van.
De Ghibli heeft die diesel gewoon nodig om met de Mercedes E en BMW 5 serie te kunnen concureren, een eventuele 169 is voor die kopersgroep geen alternatief.
Dit topic zal wel weer uitdraaien op een flameware…, helaas.
@jrk68: Dat denk ik ook!
Ahahahahah deze is in R’dam een trotste hindoestaanse jongen rijd erin #istemerken zag ik bijna elkedag
@r32turbo: een hashtag, really?
@ej20g:
Om nog maar te zwijgen over interpunctie….
@r32turbo: Rijdt, wat een zin zeg, was het mogelijk nóg meer fout te doen?
@autobart: hindoestaanse = Hindoestaanse
@autobart: En de taal nazi is weer wakker hoor. Maar ach er blijven mensen die hun reacties niet terug lezen voordat ze hem versturen.
Care much.
Schandalig lelijk ding op de foto
Autoblog trolt z’n lezers….
De Alhambra zou inderdaad beter thuis zijn bij het praktische Skoda dan bij het “sportieve” Seat.
@mashell: Idem voor de Altea XL
als ze ze echt volgend jaar geen Alfa 159-opvolger op de markt brengen dan wordt het een ander verhaal.
Zouden jullie op willen houden met dit gespeculeer? Alle laatste berichten hier over zijn “scenario’s”. Als er niks nieuws over gemeld wordt laat het dan links liggen, want onder elk artikel met dit onderwerp gaat iedereen weer dezelfde vermoeiende discussie met elkaar aan. Iedereen denk het beter te weten, maar ze kletsen allemaal maar wat uit hun nek. Je hoort het vanzelf wel, heb geduld.
@woot: klikjes scoren. Daar gaat het om bij ab. Dit onderwerp scoort veel klikjes dus veel adveteerders happy. Grappig dat dat andere ab, ab-pro dat vervolgens weer de nek om draait…
@911GT2: that’s the whole story.
@911GT2: ab-pro…. que est-ce que c’est?
Denk je dat ze er deze keer wel intrappen Smoke? Eerste tekenen zijn slecht. Misschien eens iets proberen met Alfa en roest. Na al die jaren nog altijd iets waar wel ingetrapt wordt. Of Alfa en BMW of zo.
VAG zal er alles aan doen om SEAT de nek om te draaien, de 134 miljoen euro verlies die ze hadden vorig jaar is slecht aangekomen in Wolfsburg.

Langs de andere kant zou in de verkoop van Alfa ook een fabriek mee “moeten” overgenomen worden, Fiat dat in de rode cijfers zit wil op die wijze ook af van overcapaciteit en kan zo zonder bedrijfssluiting een aantal werknemers doorschuiven. De vraag is in hoeverre VAG zin heeft om een FIAT fabriek/werknemers om te vormen naar een high performance produtiesite met flexible werknemers.
@upstream: Als VAG Seat de nek om had willen draaien, hadden ze dat allang kunnen doen. In plaats daarvan lijkt het er nu op dat de ‘modelpolitiek’ bij Seat veel meer vanuit Wolfsburg wordt geregisseerd. Het verlies van vorig jaar zal zeker niet onverwacht gekomen zijn; de Exeo leverde niet het succes op dat ze gehoopt hadden, en verder had Seat ook niet echt aansprekende modellen. Inmiddels zijn er de Mii, Toledo en Leon waarmee ze toch wat beter in de markt gepositioneerd zijn.

Probleem van VAG qua fabrieken is dat ze relatief veel ‘dure’ fabrieken hebben, met name in Duitsland. Kan best zijn dat ze de deal met Fiat gebruiken om relatief goedkope productiecapaciteit in te kopen.
@potver7: De Exeo was natuurlijk de fout van VAG… Een sportief merk een oude Audi productielijn in de strot duwen voor hun nieuwe toprange berline kan je moeilijk slim noemen.

De Mii is ook niet echt verkooptopper waar het doelpubliek dan eerder voor het zusje van Skoda gaat. Idem voor de Toledo en de Skoda Rapid (die recentere motoren heeft)… Enkel de Leon is levensvatbaar als “sportieve” Golf.

Enige waarde van SEAT voor VAG zijn de goedkope Spaanse fabrieken waar ze voor een veel lagere prijs dan in Duitsland Polo’tjes (Pamplona), Q3 (Martorell) en onderdelen kunnen van de band laten rollen…

Een Merge van Alfa en SEAT in een eventueel sportief model en rebadging (bv “SEAT Guiletta” of “Alfa Leon”) is op dat vlak wel interessant als concurrent voor de sportievere BMW 1 versies… Met aan de top een luxeberline als concurrent voor BMW 3/ BMW3 coupe
Smokalet , ik adviseer je eens een journalistieke en technische ( auto) opleiding te gaan volgen .
Denk je nog steeds dat Fiat Alfa echt niet gaat verkopen? Vraag je dan eens af waarom er een Maserati Ghibli (direct bij de introductie) met dieselmotor wordt geïntroduceerd: als ze ze echt volgend jaar een Alfa 169-opvolger op de markt hadden willen brengen dan hadden ze die Maserati alleen benzinemotoren gegeven en de Alfa een diesel.

Ja, want een 169 is inderdaad een directe concurrent voor een toprange Maserati….. Bovendien is motoren en platformen delen om de kosten te delen iets totaal nieuws in autoland en is dat inderdaad de enige logische conclusie. Alfa wordt verkocht omdat Maserati een diesel introduceert…………
@E34M5Touring: Maserati zit onder Alfa (sinds 2005) binnen de FIAT groep. Bovendien is Maserati een merk dat geschiedenis maakte door een stuk rivaliteit met Ferrari en pas sinds 1993 eigendom is van FIAT.
Bijgevolg is voor veel personen binnen het FIAT managment een verkoop van Maserati geen emotioneel moeilijke beslissing. En als je zou kijken naar de Maserati geschiedenis is er zelfs een meer emotionele link met Citroën en de Tomaso…

Er is verder niet onmiddellijk een plan om de SUV van Maserati (Kubang) daadwerkelijk te commercialiseren op korte termijn binnen de FIAT groep. Meer nog, enkele jaren geleden waren er gesprekken dat de SUV Kubang van Maserati het Quattro systeem van Audi zou gebruiken…
@upstream: Dat hoeft ook niet want hij gaat z’n techniek delen met Jeep. Waardoor leentjebuur spelen bij Audi niet nodig is. Jeep heeft alle techniek in huis en is gehomologeerd voor de hele wereld. Bovendien, Maserati loopt, in tegenstelling tot Alfa redelijk goed op het moment. Die hoeft niet weg.
Ja inderdaad. De jaren 80 Thema had ook nooit een diesel moeten krijgen, want die had de Croma toen al…

Ik ben het met de meesten hier eens, het is gewoon stemmingmakerij.
@LaLancia: Nee, de Croma had ook zo’n Ferrari motor moeten krijgen!
Voor een merk dat absoluut niet interessant (meer) is, vind ik dat autoblog er veel energie in steekt.

Nieuwsberichten bedekt met een lading meningen en voorspellingen gebracht alsof het feiten zijn. Begin bijna het verschil met de Telegraaf niet meer te zien..
@barrrry: “gebracht alsof het feiten zijn”

Vraag je eens af of dat aan ons ligt of aan je eigen interpretatie. Het staat er vrij duidelijk, en meermalen, dat het een fictieve situatie is.

Maar natuurlijk is een keer boe-roepen makkelijker..
@sir_smokalot: Het gaat mij niet enkel om dít nieuwsbericht maar met name op veel eerdere nieuwsberichten, die niet alleen van jou afkomstig zijn. In dit nieuwsbericht gaat het mij om het stukje over een ”169 opvolger” (wat overigens 166 opvolger had moeten zijn), waar bijna iedereen terecht over struikelt.

Al met al veel loze kreten wat m.i. overkomt als sensatiemakerij.
Heeft niks met boe willen roepen te maken. Als ik ergens heel enthousiast over ben, zeg ik het ook.
@barrrry: Dank voor 169, dat is aangepast. Maar dan nog staat het argument overeind dat ik hier niets als feit wens te presenteren, hoewel jij dat wel beweert. Daar struikelde ik over.
@sir_smokalot: Oké, dan is dat de wereld uit en zal ik het artikel anders opvatten :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).