Toen we vorige week (vrij uitgebreid) speculeerden over een overname van Alfa Romeo door VW/Audi schetsten we een scenario waarin Seat en Alfa Romeo samensmelten tot één automerk, laten we het Seat-Romeo noemen. De productplanning voor de komende jaren zou ongeveer als volgt uit kunnen komen te zien.
In deze hypothetische nieuwe structuur gaat VW in Pomigliano d’Arco auto’s bouwen, terwijl de faciliteit van Arese het hoofdkantoor, de design-, en R&D-afdeling van Seat-Romeo gaat herbergen. Voor het museum in Arese zou het meteen een uitkomst zijn.
Klik op onderstaande afbeelding om het lot van Seat bezegeld te zien / Seat’s revival te aanschouwen (doorhalen wat voor jou niet van toepassing is). Overigens maakte VW bekend om Seat-CEO (sinds 2009) James Muir per 1 mei te vervangen door de ons nog onbekende Juergen Stackmann. Muir wordt ‘gepromoveerd’ naar een niet nader omschreven managementsfunctie binnen het VAG-concern. Is het geschuif met poppetjes al begonnen?
Denk je nog steeds dat Fiat het merk Alfa niet gaat verkopen? Vraag je dan eens af waarom er een Maserati Ghibli (direct bij de introductie) met dieselmotor wordt geïntroduceerd: als ze ze echt volgend jaar een Alfa 166-opvolger op de markt hadden willen brengen dan hadden ze die Maserati alleen benzinemotoren gegeven en de Alfa een diesel.
Trouwens: Sergio Marchionne heeft laten weten het geld voor een Chrysler-overname in kas te hebben, maar wat extra liquiditeit voor de jaren daarna zou natuurlijk welkom zijn.
32 reacties
De Ghibli heeft die diesel gewoon nodig om met de Mercedes E en BMW 5 serie te kunnen concureren, een eventuele 169 is voor die kopersgroep geen alternatief.
Dit topic zal wel weer uitdraaien op een flameware…, helaas.
Om nog maar te zwijgen over interpunctie….
Care much.
Langs de andere kant zou in de verkoop van Alfa ook een fabriek mee “moeten” overgenomen worden, Fiat dat in de rode cijfers zit wil op die wijze ook af van overcapaciteit en kan zo zonder bedrijfssluiting een aantal werknemers doorschuiven. De vraag is in hoeverre VAG zin heeft om een FIAT fabriek/werknemers om te vormen naar een high performance produtiesite met flexible werknemers.
Probleem van VAG qua fabrieken is dat ze relatief veel ‘dure’ fabrieken hebben, met name in Duitsland. Kan best zijn dat ze de deal met Fiat gebruiken om relatief goedkope productiecapaciteit in te kopen.
De Mii is ook niet echt verkooptopper waar het doelpubliek dan eerder voor het zusje van Skoda gaat. Idem voor de Toledo en de Skoda Rapid (die recentere motoren heeft)… Enkel de Leon is levensvatbaar als “sportieve” Golf.
Enige waarde van SEAT voor VAG zijn de goedkope Spaanse fabrieken waar ze voor een veel lagere prijs dan in Duitsland Polo’tjes (Pamplona), Q3 (Martorell) en onderdelen kunnen van de band laten rollen…
Een Merge van Alfa en SEAT in een eventueel sportief model en rebadging (bv “SEAT Guiletta” of “Alfa Leon”) is op dat vlak wel interessant als concurrent voor de sportievere BMW 1 versies… Met aan de top een luxeberline als concurrent voor BMW 3/ BMW3 coupe
Ja, want een 169 is inderdaad een directe concurrent voor een toprange Maserati….. Bovendien is motoren en platformen delen om de kosten te delen iets totaal nieuws in autoland en is dat inderdaad de enige logische conclusie. Alfa wordt verkocht omdat Maserati een diesel introduceert…………
Bijgevolg is voor veel personen binnen het FIAT managment een verkoop van Maserati geen emotioneel moeilijke beslissing. En als je zou kijken naar de Maserati geschiedenis is er zelfs een meer emotionele link met Citroën en de Tomaso…
Er is verder niet onmiddellijk een plan om de SUV van Maserati (Kubang) daadwerkelijk te commercialiseren op korte termijn binnen de FIAT groep. Meer nog, enkele jaren geleden waren er gesprekken dat de SUV Kubang van Maserati het Quattro systeem van Audi zou gebruiken…
Ik ben het met de meesten hier eens, het is gewoon stemmingmakerij.
Nieuwsberichten bedekt met een lading meningen en voorspellingen gebracht alsof het feiten zijn. Begin bijna het verschil met de Telegraaf niet meer te zien..
Vraag je eens af of dat aan ons ligt of aan je eigen interpretatie. Het staat er vrij duidelijk, en meermalen, dat het een fictieve situatie is.
Maar natuurlijk is een keer boe-roepen makkelijker..
Al met al veel loze kreten wat m.i. overkomt als sensatiemakerij.
Heeft niks met boe willen roepen te maken. Als ik ergens heel enthousiast over ben, zeg ik het ook.