En niemand me begrijpt.
Vlak na het behalen van het felbegeerde roze pasje, was dit de allereerste auto waarmee uw scribent de weg op ging. En ik overdrijf niet: dat was na die uitgebluste Golf Plus die altijd een beetje naar verbrande koppeling rook een absolute verademing.
De Starlet (P80) is niet het tuttige autootje dat je op basis van z’n twijfelachtige uiterlijk zou verwachten. Het 1.3 blokje (12 kleppen baby) is goed voor 75 gezellig pruttelende pk’s. Niet genoeg om indruk mee te maken bij de McDo, wel afdoende om het 750 kg lichte wagentje in 10,5 tellen naar de 100 te stuwen. Helemaal geen gekke waarde.
Bovendien draagt het lage gewicht bij aan een stukje beleving dat tegenwoordig praktisch is uitgestorven. De wegligging is misschien niet van een buitenaards niveau, maar dat doet er ook niet toe omdat je altijd het idee hebt dat je harder rijdt dan dat je daadwerkelijk doet. Komen we bij nog een groot voordeel: het ‘per ongeluk’ scoren van snelheidsboetes is met name op de snelweg praktisch uitgesloten.
Een oase van rust is de Starlet dan ook niet, zeker als je gewend bent aan modernere auto’s met aanzienlijk meer oempf en dito comfort. Aan de andere kant is het ouwe beestje wel een auto die met je communiceert. Je hoort en voelt wat er onder de kap en banden gebeurt, zodat je nooit voor grote verrassingen komt te staan. Kort gezegd: alles wat autorijden leuk maakt komt ongefilterd bij je binnen.
Vergeet bovendien niet dat auto’s als deze simpelweg niet kapot te krijgen zijn. Mocht er onverhoopt toch iets stuk gaan of slijten, dan blijft de rekening vaak binnen de perken. Dat is tegenwoordig weleens anders, niewaar? Het verbruik blijft (ook met 22 jaar aan levenservaring en ruim 250.000 km op de teller) netjes hangen rond de 1 op 16, olie zuipt ‘ie ook al niet.
Het is helaas niet allemaal hosanna wat de Starlet betreft. De remmerij is toereikend, maar niet veel meer dan dat. De versnellingsbak blinkt niet uit in trefzekerheid en zeker naar huidige maatstaven laten zowel actieve als passieve veiligheidssystemen nogal te wensen over. Ook hebben autodieven het nogal eens voorzien op deze oerdegelijke parel van Japanse engineering.
Tot zover deze liefdesverklaring aan deze onderbelichte en simpelweg briljante auto. Eigen ervaringen met op het oog knullige auto’s die een onuitwisbare indruk op je hebben achtergelaten? U weet waar.
Dutchdriftking zegt
M’n broer had er ook eentje als eerste auto. Wel nog een type ouder, de echte vierkante. Gekke ding liep 160km/h, we hebben er heeel veel lol me gehad. Met 140km/u net aan een Porsche inhalen met tegenwind. De beste man was niet eens beledigd maar kon er best om lachen.
SpiderIV zegt
Helemaal eens, top karretje, niet kapot te krijgen.
Ik zelf heb altijd iets met de Fiat Uno gehad. Met 1.4l blokje liep t geweldig en bochten waren leuk! ?
deora zegt
Ik heb een P9 Glanza V voor de hobby en ben het helemaal met je eens! Zelf heb ik een haat/liefde verhouding met de Citroën AX. Simpele techniek waar niet veel aan kapot kan gaan. En zelfs zo’n kleine Fransoos zoeft als een vliegend tapijtje over de weg.
b00m3rang zegt
@deora: Ik rij nu een AX 1.1 benzine en die comment over “vliegend tapijtje” klopt als een bus. De hardere hobbels filtert die vering er zo makkelijk uit. Het is de meest comfortabele auto waarin ik heb gereden (qua vering) en ik heb les gehad in een merc, ik rijd soms in een bmw en een vriend van me had een audi. Geen van allen komen in de buurt qua vering comfort. Als Citroen weer zoiets uitvind, word mijn volgende moderne auto een Citroen.
Jansen zegt
@b00m3rang: en dan hebben jullie het over een ax…. Je zou eens in een bx moeten rijden (bijvoorbeeld….)
retsok zegt
@jansen: ik heb ook 7 jaar en 180.000 km in een ax 1.1i volcane doorgebracht. Puurder autorijden kan bijna niet;) en nooit stil mee komen te staan?
sabrerator zegt
@b00m3rang:
Ik heb ook wel iets met een AX. Destijds was ik een jeugdig Citroënverkoper en ik had altijd een demo-AX van de zaak. Toen ik er ging werken was net de facelift geweest, maar we hadden wel wat van de eerste typjes als leenauto. Daarbij was ook een in onze kringen legendarisch exemplaar dat om een of andere reden schuwhard liep.
Sowieso hadden we uitgevonden dat de snelste AX een pre-facelift 1.1 injectie was. En dan wel de kaalste versie, driedeurs met 4-bak. Die wogen 648kg en hadden 60 fanatieke PK’s onder de kap en een blokje dat van toeren maken hield.
Door de 4-bak kon die nét in z’n 2 de 100 halen. Met een 5-bak lukte dat net niet omdat de overbrenging net wat korter was.
Dat was de algemene regel, maar die ene legendarische was blijkbaar ook stevig ingereden. Dat ding was echt bloedsnel. Ik reed toen in een 1.4 met 75 pk (na de facelift, was zwaarder) en ik kon dat ding niet bijhouden. De zoon van de baas liet hem op de snelweg nog wel eens de snelheidsmeter uitlopen! En die ging tot 180. Zalige autootjes!
eduardovich zegt
@sabrerator: ik heb ook zoiets meegemaakt met cinquecentos, waarvan er een echt sneller liep dan de anderen. Geen idee waar het nou aan lag.
stoffel16 zegt
Ik had een pre facelift AX 1.1i 3 deurs image, ging inderdaad als de brandweer, maar ik kwam niet verder dan 170 op de teller. Mijn tweede auto na een Visa Leader, praktisch (zo een hele kast achterin schuiven) en ook vlot, maar de AX was een stuk moderner en sneller/zuiniger.
jim75 zegt
@sabrerator: heb zelf 2x een AX GT 1.4 gehad, heerlijke scheurijzertjes… eentje van ’91 met injectie en eentje van ’89 met dubbele carbu’s.
Geweldige wagentjes om mee te rijden, top van vlot 190, met klamme handjes wel te verstaan ;-)
g40freak zegt
Ik heb getwijfeld tussen de starlet en de polo.
Wat mij tegenhield was het toch pittige verbruik (1 op 16?? Probeer maar eens boven de 1 op 13 te komen ermee, die 12v blokjes zuipen als een malle) en de prijzen van onderdelen.
Qua verbruik en kosten van onderdelen was de polo (in mijn ogen) goedkoper.
Ter vergelijking: onlangs nieuwe radiateur voor de polo gekocht voor ongeveer 25 euro.
Voor de starlet was hij bijna 90.
Author zegt
@g40freak: Ik heb serieus nooit een lager verbruik gehaald dan 1 op 15. Bij heel constante snelheden (zeg 80/90 km/u) is 1 op 19 geen probleem.
jzaero zegt
@mauritsh: ik had er ook een, heb er 30.000km mee gereden, naar school en andere leuke ritjes. Autootje was fantastisch wat ‘autorijden’ betreft. Pittig blokje, met ongezuiverde communicatie. Onderstuur voelde je vrijwel direct door je stuur heen, die ook nog eens niet bekrachtigd was, en als je het goed deed, ook overstuur. Fantastisch karretje was het, de top was170km/u exact op een vlakke weg en met moeite haalde je sneller als je bergafwaarts reed. Bovendien gebruikten we hem ook als cateringautootje, 50 personen catering? Geen probleem, bank plat en pannen achterin, gaaaaan! Ik mis hem nog steeds, helaas economisch niet meer redelijk te redden ivm onderhoud.
b088y zegt
@g40freak: als je de 1 op 13 niet kan halen met een starlet is het en denk ik niet verstanding om een rijbewijs te hebben. 1 op 16 is makkelijk haalbaar, zelfs met vlotte rijstijl en 325k op de klok.
redbeams zegt
@g40freak: Als je zo onzuinig net een 1.3 rijdt dan is een radiateur heel houden al een hele optie ja ;)
g40freak zegt
@redbeams: wat is dit npu weer voor achterlijke redenatie??
Als je had gelezen, had je gezien dat ik nooit een starlet heb gehad.
Mijn ervaring met het verbruik is omdat mijn moeder er ooit een had en die reed er dagelijks mee naar dr werk (dus snelweg en stadsverkeer) maar zij reed er niet zuiniger mee dan 1 op 13.
Zelf rijd ik een polo waar ik ongeveer de 1 op 18/19 mee haalde.
Totdat ik er een andere nokkenas en uitlaat op zette.
Mijn polo is 21 jaar oud en dan mag er beat een radiateur kapot gaan.
Al rijd je 1 op 8.
redbeams zegt
@g40freak: Dus omdat je moeder niet zuiniger dan 1:13 haalt is het verhaal van een ander dus bullshit als diegene zegt makkelijk 1:16 te halen???
Nee jouw verhaal is geloofwaardig met je starlet radiateur van 90eurie…zeker een goud randje.
philipf zegt
Ik snap je. Mijn moeder had er een. Niet kapot te krijgen. Totdat er iemand tegenop was gereden toen de starlet geparkeerd stond…
potver7 zegt
Helemaal mee eens. Hetzelfde geldt voor mijn allereerste auto, een Citroen AX 1.1 First Impression (sic!). Nog geen 70pk op nog geen 700kg: in ruim 11 seconden op de 100 en een verbruik van 1:16 tot 1:20. In een auto die gebouwd werd in 1993. En nog retepraktisch ook, de rugleuning van de achterbank had je er letterlijk in 10 seconden uit zodat er een vlakke laadvloer van achterbumper tot voorstoel ontstond. Zo kon de complete kampeeruitrusting voor twee personen, plus twee fietsen, gewoon mee ín de auto – en dan kon ik ook gewoon nog door de binnenspiegel naar het verkeer achter me kijken. Enige nadeel: geen airco.
sabrerator zegt
@potver7: dat was mijn eerste demo. De FZ-BB-27 (ik weet niet van al mijn demo’s het kenteken, maar dat was mijn allereerste).
De AX First was de basisversie, de Impression had metallic lak, getint glas en lichtmetalen velgen. En een stripingset die we er bij de dealer opplakten. Of niet, natuurlijk. Als de klant het niet wilde.
Mijn eerste was donkergroen. Fijne auto’s waren dat.
lincoln zegt
Billy boekenkast is ook briljant ..
Euro burger bij de Mac ook ..
Iphoontje ook ..
WD40 van de Action ..
Combiketels zijn ook briljant ..
Kliklaminaat ook ..
En werkelijk niemand begrijpt mij ..
Lijkt wel of ik de enige ben die het ooit gekocht heeft ..
En dat ze maar net doen of er miljoenen van de band gerold zijn ..
pinut187 zegt
@lincoln: haha, mooi!
handigeharry zegt
@lincoln:
Wees eerlijk mijn waarde, er zijn hier maar weinigen die je begrijpen.
Wat dan wel heel jammer Is.
toniominestrone zegt
@handigeharry: iets van spuiten en slikken?
ronnys zegt
@lincoln: Ik ben het bijna met je eens, maar een euro burger briljant noemen? Hoe krijg je het uit je vingers! Smaaktlloze kunstmatige rommel.
dwersbongel zegt
Fantastische auto. Mijn eerste auto was een type eerder, uit 88. 1.0 12v. Stelde weinig voor maar het was mijn trots. De lak (rood) glom als nieuw en ik had een sport interieur gevonden. Beste auto ooit.
undifined1 zegt
Dat eerste type met rwd is gelemaal moo
diesel78 zegt
Super autootje! Veel plezier aan beleefd in m’n studententijd. Was praktisch m’n eerste auto. Dat was eigenlijk een Punto, maar nadat daar een motorsteun van afbrak was ik er wel klaar mee en ruilde hem met bijna gesloten knip in op de Starlet. Aan alles voelde je dat het ding voor de lange levensduur gemaakt was. Compleet was t gekke ding ook. Had zelfs elektrisch bedienbare raampjes ?. Op en neer naar Essen (Duitsland) waar ik studeerde wel eens 170 op de klok gehad op de vlakke Oberhausen Straight. Zonder klamme handjes overigens.
roberto zegt
Ik heb 3 jaar bij Toyota gewerkt, en de Starlet blijft een legende. Op een koude winterdag een keer de Starlet van een klant weg moeten brengen, waarbij ik met een nors gevoel de auto in stapte, maar kwam na een kwartier met een grijns uit de auto, wat een heerlijke autootje is dat. Sindsdien snap ik wel waarom ze geld waard blijven en de auto voor een klein ‘koekblik’ mateloos populair is.
sleepyj zegt
Omdat ik erachter kwam dat een rx7 fd niet geschikt is voor woon-school verkeer, kocht ik een Starlet inruilertje automaat voor 3 meier. Doffe witte lak, en na 2 dagen uitsloven stond die te glimmen als nieuw. Wat heb ik een schik gehad met dat hokkie. Altijd volgas met de automaat, knallen over drempels, 5 mensen + een fiets vervoeren, en het kost geen reet. Ik snap het wel.
bots zegt
@sleepyj: automaat.. Suf!
sleepyj zegt
@bots: alsof dat boeit, voor de echt feestelijke kilometers had ik de FD
123bat zegt
@sleepyj: Precies.. Ik rij ook met een oud automaatje (Pug 205). Rijdt super in de stad!
Als ik lekker wil scheuren en schakelen neem ik wel mijn… Ehh.. Giant of klassieke Rambler Voyager! ;)
roppp zegt
@123bat: ga maar eens dagelijks een uur in de file staan. Dan zweer je bij een automaat.
retsok zegt
@roppp: ik zou dan zweren bij verhuizen.
automonteurtje zegt
@bots: ik heb zelf de automaat en handgeschakeld gehad, beide top wagens, alleen de automaat werkten altijd super goed tot je hem even flink doortrapten, mensen die dat ontkennen kunnen gewoon niet rijden!!
Groetjes
E34M5Touring zegt
M’n Ford Fiesta GT. Roesten als een dolle. Niet vooruit te fikken. Maar deed het altijd en had prima stoelen. Verkocht met 240k op de teller. Liep nog steeds prima.
maseratizzzzzzzz zegt
Wat een saaie 1e auto’s rijden de meeste zeg :p
jobberns zegt
@maseratizzzzzzzz: wat is/was jouw eerste auto dan?
maseratizzzzzzzz zegt
@jobberns: een MX-5 NA RWD+116pk+950 kg , enige nadeel was het dak en geen stuurbekrachtiging.
baardmijt zegt
@maseratizzzzzzzz: geen stuurbekrachtiging een nadeel? Mwah… Beetje meer werk met parkeren, verder eigenlijk een voordeel.
handigeharry zegt
@baardmijt:
Als je bij een NA klaagt over het ontbreken van de stuurbekrachtiging dan heb je de essentie van het autootje niet begrepen.
Dan ben je rijp voor een grijze Golf.
dawwg zegt
@handigeharry: Grijs Golfje 2 met 1.6, 75pk is anders zo’n leuk licht gebakje, nog een generatie ouder. De donkergroeneStarlet 1.3 12V XLi uit 1997 (98 ?) van m’n moeder was inderdaad een hondsbetrouwbare auto en best luxe voor z’n tijd met CD, meegespoten bumpers en airbags. Prima auto, beter dan de meeste Europese concurrentie eenmaal op leeftijd in dat segment, albeit een beetje truttig.
ej20g zegt
@handigeharry: dat hangt er maar net vanaf. Een vriend van mij heeft een NA als dagelijkse auto en heeft een aantal exemplaren zonder stuurbekrachtiging laten staan. Op standaard wieltjes is het nog te doen maar zodra je breder gaat wordt het snel minder leuk als je er dagelijks mee moet rijden. Maatje 215 stuurt niet leuk zonder stuurbekrachtiging.
ej20g zegt
@maseratizzzzzzzz: hoewel dat vaak wel waar is, is dat eigenlijk niet vreemd. Kleine, saaie autootjes kosten niks en doen het altijd. Het is gewoon een verstandige keuze die veel jongeren maken.
Mijn eerste auto was overigens totaal niet klein, totaal niet verstandig en ook niet saai.
maseratizzzzzzzz zegt
@ej20g: klopt , maar had op autoblog wel iets meer leuks verwacht. Er zijn ook best veel leuke auto’s voor weinig geld en niet al teveel maandelijkse kosten.
ej20g zegt
@maseratizzzzzzzz: dat klopt inderdaad. Maar toch hebben ze vaak de voorkeur voor iets populairs vanwege de aanschafkosten en de ruimte. Ik ben binnen mijn vriendengroep de enige die gelijk een grote auto met wat vermogen kocht. Maar ik ben dan ook de enige die het ervoor over heeft om zich scheel te betalen aan zijn auto. Veel jongeren zijn niet bereid veel te betalen voor hun auto, of kunnen het simpelweg niet. Klein én leuk wordt al gauw duur in aanschaf helaas.
maseratizzzzzzzz zegt
@ej20g: bij mij precies zo, ik ben 18 en heb een Seat leon Cupra 4 waarbij mijn vrienden in saaie alto’s en oude ibiza’s rijden.
ej20g zegt
@maseratizzzzzzzz: mooi ding, zo’n Cupra 4. Ik ben toen ik 18 was begonnen met een Volvo 850 2.5 20V, ik was dus altijd de lul als met de vriendengroel samen iets gingen doen.
Twee maanden geleden heb ik na net geen 1,5 jaar de 850 20V verkocht en een 850 T-5R gekocht. Het mooie daarvan is dat ik veel complimenten krijg over de combinatie van mijn leeftijd (20) en de auto. Stiekem streelt dat je ego wel een beetje.:)
maseratizzzzzzzz zegt
@ej20g: Dat is ook een beest van een auto! Heerlijk die 5 cilinder , heb je hem ook iets gekieteld?:)
ej20g zegt
@maseratizzzzzzzz: hij is nog vrijwel helemaal standaard, heb ‘m ook nog niet zo lang in bezit. Wel zitten er een KW Variant 2 schroefset en een setje 17 inch Eta Beta’s met iets lagere ET-waarde onder (originele velgen heb ik nog). Alle vacuümslangen voor de turboregeling zijn vervangen. Ik vind het belangrijk dat de auto eerst technisch in orde is, er moest namelijk wel wat werk aan gebeuren en het moet straks wel heel blijven als ik extra vermogen ga draaien.
Het betreft trouwens een Italiaanse 2.0 (211 pk) in plaats van een 2.3 (226 pk, 241 pk in overboost). Het plan is om binnenkort de kleinere TD04-13G turbo te verwisselen voor de iets grotere TD04-15G die van de 2.3 af komt en de injectoren van een 2.3 T-5 te installeren. Verder komen er hoogstwaarschijnlijk een volledig 3 inch uitlaatsysteem met enkele demper en katalysatorloze 3 inch downpipe van JT-Superflow onder. Dan wordt de auto uiteraard opnieuw afgesteld, ik hoop op ongeveer 260 á 270 pk met 400 á 430 Nm. Dat is ongeveer de maximale output van een 15G op een 2.0.
Zodra de financiën het toelaten gaat er een TD04-19T turbo op samen met 440cc injectoren en een verzwaarde 850R-koppeling waarmee het vermogen hopelijk op ongeveer 320 á 330 pk met 520 á 540 Nm uit komt. Dan wordt de auto uiteraard opnieuw afgesteld. Meer dan genoeg voor een daily driver lijkt me. Maar dit plan is voor later, eerst de 15G er maar eens op.;)
Hoe zit het trouwens met de Cupra, is die nog standaard of ben jij ook aan het kietelen geslagen?
maseratizzzzzzzz zegt
@ej20g: klinkt goed. Daar gaat dus nog wel aardig wat tijd in zitten! Ik heb een N/A 2.8 v6 met 204 pk dus qua vermogen valt er niet veel te winnen. Een chipje van 500 euro voor 11 pk vind ik iets te overdreven. Ben alleen nog van plan om een katvervanger eronder te zetten.
ej20g zegt
@maseratizzzzzzzz: de tijd is voor mij niet zo zeer het probleem, het financiële plaatje is voor mij vooral de rem omdat ik nog op school zit. Het scheelt wel enorm dat ik al het werk zelf kan omdat ik een technische achtergrond heb.
Een N/A motor is natuurlijk duurder en lastiger om vermogen uit te trekken. Maar een net open luchtfilter en een andere uitlaat maakt de VR6 toch ook al wat wakkerder. Een katvervanger zal het geluid natuurlijk ook al helpen, die motor mag gehoord worden.
airisforballoons zegt
@maseratizzzzzzzz: mijn eerste auto was een 106 rallye 1.3. Nooit problemen gehad. Geeft best een grijns als die op 7200 rpm in de toerenbegrenzer klapt! Kost ook niet veel en is redelijk zuinig mee te rijden.
maseratizzzzzzzz zegt
@airisforballoons: precies, mooi voorbeeld inderdaad. Wegenbelasting lach je ook om en is aardig vlot!
sabrerator zegt
@maseratizzzzzzzz: toen ik mijn eerste autootje had, moesten een aantal Autobloggers nog geboren worden. Maar mijn eerste eigen auto was een ’78-er Mini met trommelremmen rondom en de klokken in het midden. Als je remde was het iedere keer weer een verrassing welke kant-ie nu weer op zou trekken. Zeker niet saai. En kneiterhard iedere bocht door.
ronnys zegt
@maseratizzzzzzzz: tj als je na de studie een huis koopt moet je keuzes maken. Win hebben de slet nu 14 jaar en 120.000 kilometer en dit jaar voor het eerst meer kosten als een lampje of een dempertje. Starten en lopen en heerlijk rijden.
Rob zegt
Ongeveer een miljoenmiljardziljoen mensen hebben ooit zo’n Starlet gekocht @mauritsh…
Dus hoezo, “en niemand me begrijpt”?
Author zegt
@Rob: was meer met een knipoog bedoeld, het is niet bepaald een tot de verbeelding sprekende auto. Voor wie er nooit in gereden heeft dan.
Rob zegt
@mauritsh:
De Starlet is juist één van de weinige auto’s die EXACT doet van wat je ervan verwacht. Alles wat ik er van te voren van verwachte deed ie. Spreekt juist heel erg tot de verbeelding. Tenminste dat vond ik….
lincoln zegt
@Rob:
De Starlet is zo briljant dat er nog hooguit 200 rijdende exemplaren in NL te vinden zijn ..
Maar niemand begrijpt me ..
volvo-s60-adept zegt
Oma had een groene. Doosje Werthers Echte in het bakje voor de pook van de automaat, doos tissues op de hoedenplank, uitvouwpluutjes in de deurvakken en een Groot Stratenboek in het dashboard.
20 jaar geleden. Ik ben oud aan’t worden…
volvo-s60-adept zegt
@volvo-s60-adept: Oma’s volgende autootje liet een minstens zo grote indruk na: een vijfdeurs aubergine-paarse ’96 Ford Fiesta 1.25 zestienklepper. Dat werd mijn eerste auto. Heerlijk karretje, uitstekende wegligging, werd iedere maand minstens een pond lichter van de roest, maar reed altijd, ook tijdens Vrij Rijden op Zandvoort…
awesome zegt
Hier rjjd een familie rond in P7’s.
Motorblokken variëren. Van origineel tot 2 liter VTec en Glanza Turbo blokken.
Net als de beschikbare spoiler pakketten, ze lijken alle types te bezitten.
Er staat een starlet tussen waar velgen van 6x de dagwaarde onder zitten.
En ik kan niet anders zeggen dan dat ik het geniaal vind wat ze er mee doen.
bots zegt
Peugeot 205 1.4, eveneens niet kapot te krijgen en rijdt genieten
terazino zegt
Ik heb daar mijn rijlessen in gehad. Zat een stuk beter dan de Twingo waar we daarna in reden. Ding schakelde zo zacht en soepel. Lek wel of je een heet mes door de boter trok.
Arnoud zegt
Ik heb een Daihatsu Charade G200 1.3 gehad. Via marktplaats voor €650 gekocht met slechts een rotte uitlaat (probeer die maar eens op een sloperij te vinden!). 40.000km in gereden zonder een slag verkeerd tot iemand met 50km/h er achterop klapte terwijl ik stond te wachten om linksaf te kunnen slaan… Kreeg €950 uitgekeerd van de verzekering ?.
maxidyne zegt
Citroën AX 1.5D. 10 jaar door mijn broertje misbruikt. Nooit kapot geweest, minimaal onderhoud. Starten en lopen zelfs na 650.000 km, geen roest, keiharde bodem! Rijdt nog steeds, staat geloof ik nu 750.000 km op de teller!
retsok zegt
@maxidyne: monster!
desjonnies zegt
Ik heb het toch ALTIJD gezegd?
Je BESTE auto’s zijn de goedkoopste.
En wat deze Toyota betreft : één van de allerbeste auto’s ooit gemaakt, broer had een 12-kleppertje dat na een lang leven de export naar Afrika in is gegaan.
En mijn icoon is en blijft Dirrek de Datsun 120Y Wagon.
U mag me een spik splinternieuwe Maserati aanbieden of een oranje Dirrek in bijna nieuwstaat, ik zal de Maserati eigenlijk geen blik waardig gunnen, maar luisteren hoe Dirrek zijn 1200 cc motortje loopt als een naaimachientje, hoe de 4-bak schakelt als door roomboter gesmeerd en hoe de hele nederige black-plastic-fantastic ambiance me tot vreugde zal stemmen.
’t zijn de kleine dingen die het doen, die het doen ‘
mickkok zegt
Topding! ?? vooral de snellere japanse uitvoeringen!
ej20g zegt
Ahh, de Starlet. Die dingen krijg je niet kapot. Vrijwel altijd voor een paar tientjes door de APK. Alleen wat roestgevoelig maar that’s it.
Een op het oog knullig autootje met een onuitwisbare indruk? Hmmn, moeilijk. Dat moet dan haast ook wel de Starlet zijn. Of anders de Fiat Seicento. Net zoiets als de Starlet maar dan met meer karakter *kuch*. Kleine mankementjes, that is.
vwdaily zegt
Me zus had een p7 oranje wit blauw met bodykit heeerlijke auto was dat
reistje zegt
Eigenlijk zijn we gek dat wij ze niet massaal rijden. Simpele techniek in combinatie met Japanse degelijkheid, een laag verbruik en gewicht. En dat voor een habbekrats.
Spannend is het niet maar dat is een nieuwe Up! van 9000euro ook niet.
henrie zegt
De enige ervaring die ikzelf met zo’n Starlet heb, was in januari 2012, toen zo’n snotaap die net twee weken z’n rijbewijs had het kennelijk nodig vond om z’n 1997 Starlet in de achterkant van mijn net een half jaar oude Fiesta te drukken terwijl ik in een 30km/h-zone stilstond voor een stoplicht (samen met nog tig anderen, in de ochtendspits). Het is me nog steeds een raadsel hoe je dat voor elkaar krijgt…
Robert zegt
Herkenbaar verhaal. Dat heb ik nou met mijn Suzuki Swift van de eerste generatie. Was al voorzien van een 1 liter 3-cilinder blokje ruim een kwart eeuw vóór de term “downsizing” in zwang raakte in de autogeschiedenis. Helaas heeft het roestmonster hem uiteindelijk toch te pakken gekregen.
Esprit_de_Flandre zegt
Hear Hear!!
Heb hetzelfde met mijn eerste, ’88 Corolla, bloedrood met zwarte spoiler. Belangrijk, dat laatste. Geeft de auto een heel andere look…
awesome zegt
@Esprit_de_Flandre: 88 Corolla, daar had je toch ookndie twincam versie van? Die waren wel ‘dik’ en hadden iets meer spoilers dan een zwarte achterop :)
duderuud zegt
Ah, ook mijn eerste auto, een 1.3 xli! Prima karretje, 175 top (op weg naar de F1 in Spa).
Vriendin toendertijd had het eerste type met awd. Alleen geen vermogen dus moest je op zoek naar zand of grind om een beetje aso te kunnen doen ;)
jerommeke zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
jerommeke zegt
@jerommeke: mijn onuitwisbare herinnering: mijn eerste auto, een Ford Feest uit ’91. Een moddervette 1.1 die zich het lekkerst voelde in de stad en op de snelweg bij een lekker rustige 100 km/u, waarbij het leek of je minstens 200 km/u ging. Een 2e versnelling waar je naar op kon schakelen, maar niet naar terug (iets met synchro ofzo), en met een lekker grote subwo…uhh vochtvreter achter de voorstoel, omdat je anders elke dag de ramen moest dweilen. Het karretje was voorzien van welgeteld 0 opties, slingers voor de ramen en dashboardverlichting die meer deed denken aan verlichting in een U-boot. Oh, en een uiterst wispelturige brandstofmeter. Maar man, wat mis ik dat karretje..
jerommeke zegt
@jerommeke: heerlijk artikel overigens, mooi sentiment.
jochempie zegt
Ik was verzot op m’n Paseo!!
lincoln zegt
@Jochempie:
O,ja .. Dat was jij ..
Vanaf nu vergeet ik dat nooit meer ..
ikhebgeenauto zegt
De tweede auto van mijn ouders (toen ik mijn roze pasje had): driedeurs Citroen ax 1.1
Op en neer mee naar Zwitserland mee gereden, deed het prima in de bergen waar we het dakraam gefixed hedden met m’n zakmes. Daarnaast kan je in de deuren liters wijn kwijt .. maffe Fransen.
blaze3027 zegt
De glanza uitvoering is wel gek hoor van deze type.
Jammer genoeg is hij nooit in nl geleverd.
Er rijden wel een paar rond in rotterdam
linkador zegt
Een beetje een sleeper, van 0 tot 70 konden er weinig aan tippen. Vooral Audi en Golf rodelichten racers hadden geen kans. Eens de 70 voorbij moest je wel je best doen om je niet belachelijk te maken :) Heb jaren zo een 1.3 jaren gehad, ik mis haar haast iedere dag als een te kleine parking plek vind. En wat een laadruimte, mijn halve verbouwing heeft het arm ding vervoert … Rust in vrede liefste
toyotafortuner zegt
Ideaal studentenvervoer. Goedkoop, zuunig en retebetrouwbaar.
En als de 130pk sterke Glanza (Turbo V) een droom om te hebben. Geniale wagen.
remcott zegt
Niet zo modern maar als eerste auto een Classic Mini Cooper 1.3i, heerlijke auto was dat waar ik zelfs met m’n 1,90 meter goed in kon zitten.
Ook nog verrassend vlot tot +- 100 km/h alleen niet zuinig met brandstof en olie.
flippiez06 zegt
Kijk dit zijn leuke posts!!!
10us zegt
Eerste auto was een paarse (aubergine) Visa met het opgewaardeerde twee cilindertje van de 2cv. Ontzettend veel plezier mee gehad. Met vier tot vijf volwassenen plus bagage naar diverse popfestivals geweest. Auto werd nog trager dan hij al was (0-100 in dik 30 sec!) en de remweg tikkie langer, maar ach he… wat boeide dat (toen). Roesten deed ie ook. Ruim driekwart van de dorpels waren weggerot en konden nauwelijks gelast omdat er geen staal meer achter zat om het nieuwe stuk metaal aan te bevestigen. Overigens gewoon mee door de keuring gekregen. De auto stonk ook naar oud bloemenwater binnenin en had last van natte vloermatten. Later bleek het schutblad zo goed als volledig weggerot te zijn. Uiteindelijk verkocht aan een liefhebber die hem als donorauto ging gebruiken. Aaaahhh, die goeie ouwe tijd! Dussss…..
10us zegt
schutbord
shicomm zegt
Scoor de diesel , schop er een goeie bosch pomp in , pleur de tank vol met bakvet en lach je krom om de kosten…
Als ze niet zo onbetaalbaar waren om te scoren dan wist ik het wel…
Een van de weinige japanse kleintjes waar je echt gehecht aan kunt raken , ik snap het helemaal…
dotternetta zegt
Jaaaa! Ik ben begonnen met een roestige P7 en daarna 2x een P8, die overigen nog rijden, en nu rijdt mijn schoonmoeder in mijn oude P8 en ik in een P9 met een glanza blok :-) Het enige probleem is dat er geen goed alternatief is.
s.j._content zegt
Vergeet ook niet de Glanza/GT-Turbo modellen welke in Azie geleverd zijn. Zelfde 4E-FE motor alleen icm een turbo wat het een FTE maakt. 130pk in standaard vorm maar met wat kleine mods en een Impreza turbo schopt deze het vaak tot 200pk. Het mooiste is dat deze gewoon te verzekeren zijn als 1.3 starlet en dus geen moer in de verz kosten.
http://www.skyinsurance.co.uk/blog/wp-content/uploads/2013/09/starlet4.jpg
http://pre14.deviantart.net/3dd4/th/pre/i/2011/051/0/d/starlet_gt_turbo__by_gupa507-d39yej9.jpg
dotternetta zegt
@s.j._content: Zo heb ik dus een standaard linksgestuurde met een hele dikke intercooler in de voorbumper :-)
rubencarspotter zegt
Een van mijn docenten heeft er een elke dag iets van 50km en 50 terug maar dat ding heeft bijna nooit problemen.
rubencarspotter zegt
Japanse auto’s+jaren 90= nooit kapot.
rubencarspotter zegt
(Tenzij er een of andere pyromaan uit Enschede komt langs lopen
citroenvisa zegt
In die tijd had je nog de 205, 106, AX, Clio, Corsa… Dan is zo’n starlet een triest klapperbakje. Wil je een Japanner die echt karakter heeft? Eerste Honda Jazz, Eerste Daihatsu Charade. Of zelfs de eerste Micra. Dat is vergeleken met een Sterslet veel meer auto voor weinig kilo’s en gebruik.
1:16 reed ik overigens ook met m’n Astra F Stationwagon. Dat kan wel zuiniger denk ik!
G-Ammo zegt
Ik heb gisteren een P7 gekocht uit 1986… met zeldzame grill (+mistlampen) een S-Lip, middenconsole stuk, dakraam… en de lak is in top staat. Nergens iets op aan te merken.
Dit wordt m’n 2e project wagen. Komt een 4EFTE handbak in ;) Hopelijk een einddoel te creëeren van 160/180pk op 750kg.
redbeams zegt
@G-Ammo: Nice dat wordt zeker een bommetje ;)
G-Ammo zegt
@redbeams: Zeker! wordt een mooie mix tussen form & function. Ja… ik ben zo’n ”stance”-dude. :)
toyotafortuner zegt
@G-Ammo: Klinkt als een homebuilt Glanza! Erg dik. Ben benieuwd naar het eindresultaat. Post je wel het resultaat op Autojunk?
G-Ammo zegt
@toyotafortuner: Zal ik doen! Het project houd ik bij op Starlet-Forum.nl ;)
gerrelekker zegt
Mijn moeder reed meer dan 30 jaar terug met een Starlet (model p60 met 900cc motor) en als kind voelde ik werkelijk geen enkel passie voor deze auto. Mijn vader reed die periode rond met een Citroen 2CV en daarna een Renault R4. Van deze beide auto’s was ik als kind echt compleet gek. Pas jaren later, toen de Renault en de Citroen al lang op de schroothoop lagen begon mij het charme van de Starlet op te vallen: een eenvoudige wagen, degelijk, start altijd, mankeert nooit, simpel in gebruik, Koelkast gekocht? Koffer open, koelkast er in, koffer toe….
Putje winter, de eerste op de weg, was wel wat tricky met de achterwiel aandrijving, ..
Autootje is 16 jaar geworden, helaas afgekeurd door roestvorming, niets waar ze in Afrika veel problemen van maken, waarschijnlijk rijdt hij er nog rond….