• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zo hard is het Nederlandse wagenpark gegroeid

Auteur: RubenPriest, gepost 19 december 2019 om 11:58 – 19 Reacties

Zo hard is het Nederlandse wagenpark gegroeid


Auto’s, heel veel auto’s.

Bij het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) hebben ze weer eens een uiterst interessant onderzoek uitgevoerd. Men vergeleek het wagenpark van deze eeuw in vergelijking met dik 100 jaar geleden. Een onderzoekje in de categorie water is nat, want natuurlijk is het Nederlandse wagenpark explosief gestegen sinds 1927.

Hoeveel keus had je immers in 1927 qua automerken? Bovendien was het hebben van een auto vroeger enkel weggelegd voor de elite. Jaren na de Tweede Wereldoorlog werd het hebben van een auto pas normaal. Het CBS brengt de cijfers nu mooi in beeld. Nederland telde 41.000 auto’s in 1927. In 2019 is dit aantal meer dan 200x gestegen en zitten we inmiddels op 8,5 miljoen auto’s.

In 1939 reden er al 98.000 auto’s rond in Nederland. Tijdens de Tweede Oorlog lag die groei stil, maar na de oorlog ging de stijging verder. In 1949 werd de grens van 100.000 auto’s gepasseerd. Sindsdien ging het echt hard met de groei. In 1965 waren een miljoen auto’s een feit in Nederland. Vier jaar later zelfs twee miljoen auto’s. Het werd de gewoonste zaak van de wereld om naar je werk te rijden met een auto.

De autodichtheid bedraagt op dit moment 494 per duizend inwoners. Dat is bijna 1 personenauto op elke 2 inwoners. Ter vergelijking: de autodichtheid bedroeg in 1950 nog maar 12 personenauto’s per duizend inwoners. Anno 2019 is er juist een andere trend gaande. In plaats van het bezitten van een voertuig zie je steeds meer initiatieven met betrekking tot deelauto’s ontstaan. Met name in de grote steden is dit een trend.

Foto: Ford Focus, iemand? Via @fiestad op Autojunk

Ook interessant!

  • Nederlandse bermen zijn levensgevaarlijk
  • Nederlandse Teslarijder
    Nederlandse Teslarijder vindt dat 'ie te hard mag rijden
  • Video: Nederlandse politie achtervolgt inbreker
  • Video: nieuwe Nederlandse dashcam compilatie
    Video: nieuwe Nederlandse dashcam compilatie

Nieuwste artikelen

  • Dikste diesel van Marktplaats kan er maar één zijn
  • Wordt klussen aan je auto dan toch weer makkelijker?
  • Gespot – Extreem foute Mansory Urus
  • Officieel: GEEN ban op verbrandingsmotor na 2035!
FacebookTweetPinLinkedIn

cbs, onderzoek

Vorig bericht: « BMW bereikt mijlpaal in schone toekomst
Volgend bericht: ABT Audi SQ7 komt je vast bekend voor »

Lees Interacties

Reacties

  1. willemveenstra zegt

    19 december 2019 om 12:09

    Meer immigratie joh. Op naar de 20 miljoen mensen het gaat vast goed komen!

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 december 2019 om 10:28

      @willemveenstra: tot zover het kortzichtig populisme… De meeste migranten hebben een kleine baan, of als ze minder geluk hebben een uitkering of bijstand, dan is een auto een dure luxe die ze niet kunnen betalen. En dat terwijl als je de aantallen auto’s ziet je zou kunnen denken dat auto’s wel goedkoop moeten zijn.

      Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    19 december 2019 om 12:13

    We zitten al over het hoogte punt heen van aantal auto’s per inwoner. Maar het aantal inwoners zal dankzij immigratie wel blijven groeien.

    Login om te reageren
  3. koeberg zegt

    19 december 2019 om 12:16

    > bijna 1 personenauto op elke 2 inwoners.
    Dat is dus inclusief inwoners die minderjarig zijn, blinde inwoners, inwoners zonder benen of met een verstandelijke beperking, inwoners te arm om een rijbewijs laat staan auto te kunnen betalen en inwoners die zo oud zijn dat ze op omvallen staan.
    Dat zijn dus heel erg veel auto’s voor de hoeveelheid inwoners.

    Login om te reageren
    • melcon zegt

      19 december 2019 om 12:35

      @koeberg: uiteraard ook inclusief inwoners die op deze site zitten en liefhebber zijn en mogelijk meer dan 1 auto hebben (trackday auto, dagelijkse auto, weekend auto etc. ;-))

      Login om te reageren
      • grasvreter zegt

        19 december 2019 om 12:50

        @melcon: exact, ik heb er 2, mijn oom 3. Haalt de gemiddelden weer wat omhoog eh.

        Login om te reageren
        • melcon zegt

          19 december 2019 om 13:38

          @grasvreter: precies! Ik heb er ook 3 net als mijn vader. Binnen de club waar ik lid van ben (Club Renault Sportives) ligt het gemiddelde op 2.1 per lid en dan worden alleen club auto’s geteld dus excl. dagelijks vervoer indien geen club auto.

          Login om te reageren
      • marinepower zegt

        19 december 2019 om 20:32

        @melcon: wij hebben thuis allemaal een kwart auto.

        Login om te reageren
    • nietcreatief zegt

      19 december 2019 om 13:01

      @koeberg: tsjah, gemiddelde stelletjes van strijdbare leeftijd moeten beiden werken om huis en eten te kunnen betalen, dus beiden wel een auto(tje).
      Voordat die dan onder het gemiddelde 1 auto per 2 poppetjes zitten moeten ze 3 kinderen hebben.
      Zelfde voor pensionados, die hebben meestal wel een auto samen of er is er al een van de 2 dood.

      Login om te reageren
  4. frank2b zegt

    19 december 2019 om 12:17

    Peak car is bereikt.

    Login om te reageren
  5. crashingduke zegt

    19 december 2019 om 12:39

    Ik vraag me af, of je in 1927 misschien meer keuze had, qua automerken.

    Login om te reageren
    • kevindb zegt

      19 december 2019 om 13:57

      @crashingduke: Zeker! Toen had je nog geen overheid die bepaalde dat je zakelijk alleen maar in een Tesla kan rijden als je financieel voordeel wilt hebben.

      Login om te reageren
  6. simonbv zegt

    19 december 2019 om 14:38

    Ben wel benieuwd of het autodelen ook veel populairder wordt. Zijn daar ook van de laatste jaren cijfers van?

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      19 december 2019 om 14:44

      @simonbv: voor 25k onderzoeken ze dat ook

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        19 december 2019 om 16:36

        @lekkerlinksrijden: dan kan je zelfs aangeven of je wilt dat het de afgelopen honderd jaar is toegenomen of is afgenomen.

        Login om te reageren
  7. Robert zegt

    19 december 2019 om 14:55

    Als ik zie hoe de gemiddelde automobilist omgaat met de gemiddelde huurauto, dan heb ik er geen enkele behoefte aan om in een deelauto te rijden die na zes maanden al aanvoelt als een afgetrapt hok op karrewielen.

    Login om te reageren
    • 9000cse zegt

      19 december 2019 om 15:47

      @rrrobert: Als jij zicht hebt op het aantal “gemiddelde” automobilisten die hier van een huurauto gebruikmaken, dan zul je ook wel zicht hebben op het aantal “gemiddelde” automobilisten dat in een leaseauto rijden. En dan vraag ik me af of die soms anders met een auto omgaan dan mensen met een deel-/of huurauto. Het zijn immers allemaal geen “eigen” auto’s en daarom zal het de “gemiddelde” automobilist een zorg zijn wat de gevolgen zijn van het aftrappen op andermans kosten.

      Login om te reageren
  8. dailydriver zegt

    19 december 2019 om 22:49

    Dus de gehele zakelijk markt worden niet meegenomen in het onderzoek? Geen lichte en zware bedrijfswagen waar alleen B rijbewijs vereist is. Mijn inziens is dit een incompleet onderzoek geweest.

    Login om te reageren
  9. bfvo zegt

    20 december 2019 om 07:20

    1927. Dik 100 jaar geleden. Zucht…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North