• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lezersvraag: in welke mate pas jij je rijstijl aan in de regen?

Auteur: nicolasr, gepost 30 juni 2016 om 20:49 – 201 Reacties

Regen!!! Gauw emmen!!!


Vanmiddag was het huilen met de pet op. Er vielen wat druppels regen en er stond bijna 400 kilometer file.

En als je achteraan mag aansluiten, heb je wel even de tijd om na te denken. Over waarom er altijd files ontstaan als het regent bijvoorbeeld. Ikzelf rij niet wezenlijk anders als de druppeltjes naar beneden vallen. Bij een enorme stortbui natuurlijk wel en ik ga ook geen 200+ blaffen bij slecht weer. Maar ik ga ook niet vol in de remmen als de ruitenwissers aanmoeten.

Ik vraag me daarom af waarom anderen dat wel doen. En van jullie wil ik graag weten, in welke mate pas jij je rijstijl aan als het regent? En wat doe je dan? Remmen? Rechts rijden en niet inhalen? Zeg het!

Ik ben benieuwd naar de reacties!

Ook interessant!

  • Lezersvraag: met welke auto wil jij niet in de file staan?
  • Lezersvraag: de lekkerste wegen van Europa?
  • Lezersvraag: welk automerk mis jij het meest?
    Lezersvraag: welk automerk mis jij het meest?
  • Lezersvraag: je goede auto voornemens voor 2022?
    Lezersvraag: je goede auto voornemens voor 2022?

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

files, lezersvraag, water

Vorig bericht: « A’damse stratenmakers werken om geparkeerde auto heen
Volgend bericht: Max en Ricciardo blijven voor altijd rivalen »

Lees Interacties

Reacties

  1. max038 zegt

    30 juni 2016 om 20:50

    Handrem, rechter voet naar beneden.

    Login om te reageren
    • hammond zegt

      30 juni 2016 om 20:51

      @max038: En dan je auto om een lantaarnpaal vouwen

      Login om te reageren
      • jordip zegt

        30 juni 2016 om 21:02

        @hammond: of toevallig net een smartje aantikken wat aan de gracht staat

        Login om te reageren
        • kennone zegt

          30 juni 2016 om 22:57

          @jordip: als het een of andere zeldzame supercar was had je gezegd.. Maar hij gebruikt hem tenminste wel ?

          Login om te reageren
      • max038 zegt

        30 juni 2016 om 21:24

        @hammond: @jordip Gelukkig heb ik nog geen auto en wilde ik gewoon even stoer doen.

        Login om te reageren
        • Jantje_555 zegt

          30 juni 2016 om 22:46

          @max038: misschien best zo houden, je spaarrekening gaat dit graag hebben.

          Login om te reageren
      • mrB zegt

        1 juli 2016 om 00:10

        @max038: ik rij ook altijd harder door als het regent. Daarbij word ik ook vele maler agressiever in het verkeer en ga ik meer mopperen. Maar dat komt gewoon omdat ik zeiknat word op mijn fietsje.

        Login om te reageren
        • amnesia zegt

          1 juli 2016 om 01:14

          @mrb: held ?!

          Login om te reageren
        • max038 zegt

          1 juli 2016 om 09:26

          @mrb: kijk. wij begrijpen elkaar.

          Login om te reageren
    • Janalleman zegt

      30 juni 2016 om 21:43

      @max038: gwn lekker door blijven rijden, alleen niet teveel gas dior de bochten, en als er file staat pas ik mn snelheid ook wel aan, is anders zo vervelend voor degene voor me

      Login om te reageren
    • jordivvo zegt

      30 juni 2016 om 23:30

      @max038: terug naar zn 3 en tog nog even flink glijden over de a44

      Login om te reageren
      • dawwg zegt

        1 juli 2016 om 10:30

        @jordivvo:Tijd om je slicks te vervangen ?

        Login om te reageren
  2. nopetrolnofun zegt

    30 juni 2016 om 20:51

    Esp uit en gas!

    Login om te reageren
  3. rodger zegt

    30 juni 2016 om 20:52

    Snelheid even naar standje normaal en zoveel mogelijk uit de spray blijven

    Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      30 juni 2016 om 21:31

      @rodger: dus je rijdt niet normaal? Stoere boiiii

      Login om te reageren
      • mercedesclk350 zegt

        30 juni 2016 om 22:07

        @87sandyd: Ik rijd meestal 136 km/u in plaats van 130 #ThugLife

        Login om te reageren
  4. Marijn90 zegt

    30 juni 2016 om 20:52

    Pas mijn rijstijl niet aan. Alleen in de wasstraat.

    Login om te reageren
    • smadb zegt

      1 juli 2016 om 00:19

      @marijn90: wil je wel even normaal doen jongeman?

      Login om te reageren
  5. jpo26 zegt

    30 juni 2016 om 20:52

    Ik hou me aan de snelheid op de borden ipv te hard.

    Login om te reageren
  6. ArnoldH zegt

    30 juni 2016 om 20:53

    Regen = Driftmodes

    Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    30 juni 2016 om 20:53

    Ik heb mijn eerste auto na 6 dagen door aquaplaning op een rotonde geparkeerd. (ook ik moest driften leren) dus met regen let ik altijd wel meer op. Maar uiteraard ga ik met 3 druppels niet als een idioot in de ankers.

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      30 juni 2016 om 23:16

      @dutchdriftking: leg dat is uit..? je gaat op een rotonde niet hard genoeg om te aquaplaneren.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        3 juli 2016 om 15:03

        @lambo4all: , @arnodk: , @alibombali: , @patje206:

        ik zal de situatie even toelichten. Ik was 18 jaar, en reed op een provinciale weg in Drenthe met rotondes. Destijds mocht je daar nog 100 km/h, dat is inmiddels voorbij. Het regende behoorlijk, (het zeek zo hard van de regen dat de makrelen over straat zwommen) dat ik als 18 jarige slechts 50/60 km/h reed waar 100 toegestaan was. Door de heftige regen kon ik weinig zien. Ineens doemde de beruchte rotonde op uit het niets, en hoe ik m`n best ook deed, ik kon het niet bij remmen, en hoe ik ook probeerde te sturen, de auto ging gewoon rechtdoor. Ik eindigde dan ook bovenop de rotonde…… Ik heb dus niet moedwillig andere medeweggebruikers in gevaar gebracht, zo`n idioot ben ik niet.

        Login om te reageren
    • arnodk zegt

      30 juni 2016 om 23:25

      @dutchdriftking: de helft van nederland gaat helaas wel vol in de ankers bij een drupje regen

      Login om te reageren
    • alibombali zegt

      1 juli 2016 om 01:45

      @dutchdriftking:
      Driften doe je dan ook met een RWD en dat leer je dan op een verlaten parkeerterrein.
      Niet met een Golf met dienbladen ondernde achterwielen op een rotonde, dat is de kneuzen manier, gelukkig heb je geen onschuldige slachtoffers gemaakt met je hersenloosheid.

      Login om te reageren
    • patje206 zegt

      1 juli 2016 om 11:06

      @dutchdriftking:
      Mij is het tot nu toe alleen gelukt om met een 206 op een droge rotonde te driften en dan ook nog op alleen de rijbaan een 369( net iets verder dan helemaal rond) te doen

      Login om te reageren
  8. Alexke zegt

    30 juni 2016 om 20:55

    Hangt een beetje af van de hoeveelheid water , en welke wagen…

    Ik heb een ”relatief” grote bandenmaat onder mijn daily (255) , en daarbij nog eens Michelin Pilot Super sports.
    Ik voel me niet onveilig , maar ik ben er wel van bewust dat ik gekozen heb voor banden die beter presteren dan gemiddeld op een droog wegdek.
    Ik zet me bij hevige regen op de rechterstrook en met mijn Cruise control op 95-110km/h

    als ik met mijn winterbanden rij (BLIZZAKS) dan gaat het wel iets vlotter.

    Login om te reageren
    • mrbasa zegt

      30 juni 2016 om 21:04

      @Alexke: wat is je daily als ik vragen mag?
      Wereld van verschil hé super sports vs Blizzak banden

      Login om te reageren
      • Alexke zegt

        30 juni 2016 om 21:43

        @mrbasa: bmw f31 330xd

        Login om te reageren
        • DennisS65B40 zegt

          30 juni 2016 om 23:06

          @Alexke: X drive man, kan het gas erop blijven toch ;-)

          Ik heb ook 255 achter en goede banden Vredestein, maar doe het wel iets rustiger aan met harde regen. E91 330i dus alleen achter aandrijving: lekker spannend

          Login om te reageren
          • Alexke zegt

            30 juni 2016 om 23:10

            @audir8v10: rond de 160km/h zal xDrive niet meer werken.

            Eigenlijk is mijn remweg langer dan een sDrive versie. door het gewicht en de extra roterende onderdelen die moeten worden afgeremd.

            Login om te reageren
            • Sir_Vmax zegt

              1 juli 2016 om 00:37

              @Alexke: als dat zo zou zijn dan had er ook geen abs op hoeven zitten…. Je remt dan te hard en blokkeren je wielen en dus ook je Assen. Je remmen zullen alleen een heel klein beetje meer slijten.

              Login om te reageren
              • Alexke zegt

                1 juli 2016 om 11:42

                @srthellcat: Als je tegen 250Km/h neem nu 70% van je remmen intrapt zonder ABS , zullen je wielen pas blokkeren rond de 100km/h (dit is natuurlijk extreem variabel)
                Je kan makkelijker wielen blokkeren hoe trager je wielen draaien.
                Dit komt door de rotatie inertie van de wielen die veel hoger liggen bij hogere snelheden.

                Het is gewoon een feit dat AWD : de remweg vergroot , hoger onafgeveerde massa en het stuurgevoel verneukt.
                Het geeft wel meer stabiliteit bij on-throttle momenten .

              • jack_abarth zegt

                1 juli 2016 om 13:25

                @Alexke:

                Hoger onafgeveerd gewicht? Ik kan me alleen maar bedenken dat je wat dikkere assen hebt, hoewel ik denk dat dat ook nog wel mee zal vallen.

              • Alexke zegt

                1 juli 2016 om 15:10

                @jack_abarth: Je hebt bij een BMW assen die je van voor niet hebt op een xDrive , en daarbij ook nog de spindles waar de as inzit. Die zijn zwaarder uitgevoerd dan een non-xDrive.

                Ongeveerd gewicht is de belangrijkste plek om gewichtsbesparing te doen.
                het verbeterd ongeveer alles.
                Remmen
                Optrekken
                sturen
                demping

    • Griffin zegt

      30 juni 2016 om 21:28

      @Alexke: bij zware regen juist van de CC af want als de boel eenmaal gaat varen wil je niet weten wat die CC gaat doen…

      Anyway, hier gaat het gaspedaal wel wat minder ver het tapijt in maar niet minder dan absoluut noodzakelijk. Wel houd ik wat meer afstand.

      Login om te reageren
      • Alexke zegt

        30 juni 2016 om 21:47

        @Griffin: cc zal automatisch uitgeschakeld worden bij het minste wielslip.

        Mijn oude e46 had eens versleten schokdempers achter.
        Mijn cruisecontol sprong steeds uit wanneer ik over een uitzetstrook reed.
        Geen AsC of dsc lichtje zelfs.
        Gewoon een extreem kleine rotatie verschil en de boel kapte ermee.

        Login om te reageren
      • Alexke zegt

        30 juni 2016 om 21:52

        @Griffin: ook za ASC of DSC lichtjes gas bijgeven op ijs,sneeuw en zefs bij aquaplanning. Dit om liftoff oversteer te vermijden.

        Login om te reageren
    • bigfun zegt

      30 juni 2016 om 21:44

      @Alexke: ik heb dezelfde banden onder mijn m4 en snap totaal niet deconzin die je kletst!

      Die banden zijn de allerbeste in de regen!!

      Gewoon rijden zoals altijd niets aanpassen in gewone regen

      Login om te reageren
      • Alexke zegt

        30 juni 2016 om 22:16

        @bigfun: ik zeg toch niet dat de banden slecht zijn ?
        Ik neem gewoon het risico niet , en ik kan wel chill zijn in het verkeer.

        Login om te reageren
      • Alexke zegt

        30 juni 2016 om 22:34

        @bigfun: en lees : HEVIGE REGEN 95-110km/h.

        Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      30 juni 2016 om 22:25

      @Alexke: 255 onder een iveco! Zo!

      Login om te reageren
  9. viezefreddyw zegt

    30 juni 2016 om 20:55

    Ik pas mijn rijstijl aan de situatie aan. Als het verkeer en het weer het toe laat dat ik gewoon mijn eigen snelheid, zo’n 140 waar je 130 mag en dergelijke. Als het te druk is om dat te doen of het weer laat het niet toe ga ik me aanpassen. Anders niet.

    Login om te reageren
  10. bmw1m zegt

    30 juni 2016 om 20:56

    Ik ga dan met 80 op de linkerbaan plakken :)

    Nope just kidding ik neem wat meer afstand en pas de snelheid aan.

    Login om te reageren
  11. v60germany zegt

    30 juni 2016 om 20:56

    Bij het volle bandenprofiel; nagenoeg niet.

    Tenzij ik in Nederland rij. Waarvan 50% op de snelweg momenteel het formaat Aygo krantenpapier rondrijdt. Ik snap wel dat zulke mensen zachter gaan rijden, 155 bandbreedte is mijn inziens nog zelfs te smal voor de gemiddelde aanhangwagen.

    Login om te reageren
    • Alexke zegt

      30 juni 2016 om 20:58

      @v60germany: nochtans zal een smallere band minder gevoelig zijn voor aquaplaning.

      Login om te reageren
      • v60germany zegt

        30 juni 2016 om 22:25

        @Alexke: leg dat maar eens uit aan de Aygo rijder.

        Die denkt juist het omgekeerde.

        Login om te reageren
      • peugpower1000cc zegt

        1 juli 2016 om 05:07

        @Alexke: niet alle mensen die in een auto van het formaat aygo krantenpapier rijden over 1 kam scheren!;)

        Login om te reageren
    • slippie101 zegt

      30 juni 2016 om 21:12

      @v60germany: je kunt beter dunne banden hebben dan brede banden…

      Login om te reageren
      • slippie101 zegt

        30 juni 2016 om 21:12

        @slippie101: smalle*

        Login om te reageren
      • v60germany zegt

        30 juni 2016 om 22:28

        @slippie101: je kunt beter banden hebben met de draaglast die bij je auto hoort.
        En nee, dat is geen keuze, dat is een vast gegeven.

        Login om te reageren
        • Tonnie zegt

          1 juli 2016 om 10:01

          @v60germany: je kunt beter banden hebben, dan geen banden.

          Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      1 juli 2016 om 10:01

      @v60germany: ik rijd dus ook vaak een aygo en pas m’n snelheid in de regen nooit aan eigenlijk. Ik neem meer afstand tot m’n voorligger en daar houd het wel op. Dat voelt voor mij vertrouwd en veilig genoeg. Je voelt in een aygo ook precies alles wat die auto doet en dat maakt hem juist makkelijker te rijden in de regen.

      Login om te reageren
  12. oranje123456789 zegt

    30 juni 2016 om 20:58

    Gas gas gas gas!

    Login om te reageren
    • MrShifra zegt

      30 juni 2016 om 21:14

      @oranje123456789: https://www.youtube.com/watch?v=3jVc8coAUhc

      Login om te reageren
      • oranje123456789 zegt

        30 juni 2016 om 22:30

        @MrShifra: jij hebt niet zo graag regen me dunkt, wat het meestal nog leuker maakt zijn kasseien, echt een aanrader

        Login om te reageren
  13. deora zegt

    30 juni 2016 om 20:59

    Het verschilt ook per weg. Je hebt op de A6 nog een stukje ouderwetse beton asfalt met behoorlijke sporen, daar ben ik altijd voorzichtig met een dikke bui. Maar op mooi nieuw zoab rijd ik weer een stuk sneller met regen.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      30 juni 2016 om 23:35

      @deora: op de a6 is daar een hele goede oplossing voor. Gewoon de rest voorbij rijden op de linker baan. Die sporen zijn gemaakt door vrachtwagen en zitten daar dus niet. Niet door vertellen hoor, straks werkt het niet meer.

      Login om te reageren
  14. sr20det zegt

    30 juni 2016 om 20:59

    Gewoon normaal, gewoon van de linkerbaan weg blijven en met 120 doorrijden, inhalen als het kan.
    Maar ook niet als een een debiel in de ankers en 90 gaan tuffen..

    Login om te reageren
  15. moveyourmind zegt

    30 juni 2016 om 21:05

    Het enige dat ik met zware regen aanpas is het hendeltje van de ruitenwisser. Die gaat 1 stand omhoog bij heel zware regenval zelfs twee.

    Meer is niet nodig, voldoende afstand houden doe ik altijd en ik heb altijd goede banden met ruim profiel onder de auto. Altijd Michelin, nu in de zomer Pilot Sports.

    Zelfs met 245 breedte geen last van aquaplaning of merkbare verminderde grip. Dus gewoon lekker door rijden om en nabij de geldende maximumsnelheid

    Login om te reageren
    • garp zegt

      1 juli 2016 om 06:54

      @moveyourmind: ik heb m’n ruiten een half jaar geleden gepoetst met een niet nader te noemen anti regen product. Dat standje extra ruitenwissers is niet meer nodig boven de 70kmh. Het waait er gewoon af. Topspul.

      Login om te reageren
      • gregorius zegt

        1 juli 2016 om 10:10

        @garp: noem het eens; want ik zoek naar een goede versie van dat spul.

        Login om te reageren
  16. robert110 zegt

    30 juni 2016 om 21:06

    Eigenlijk bijna niet. Alleen bij grote plassen kijk ik even uit. En ik blijf uit de buurt bij bermen, bermen, nat weer en ik gaan niet goed samen.

    Login om te reageren
    • Alexke zegt

      30 juni 2016 om 22:51

      @robert110: heb mij paar weken geleden laten vangen in mijn Defender 90 td4 , ik dacht eventjes door een grote plas te rijden , bleek het toch een gracht te zijn :(.
      het water kwam vlotjes binnen aan de passagierskant. (snel de disco gaan halen)

      Login om te reageren
  17. granlusso zegt

    30 juni 2016 om 21:07

    Ik rij op normale snelheid verder, ik hou alleen wat meer afstand, maar dat vreet ik niet door te gaan remmen, dat doe ik niet. Eigenlijk vreemd dat zoveel mensen langzamer gaan rijden. Althans zo lijkt het. Het is niet zo dat je met 120km/h in de regen opeens levensgevaarlijk bezig bent. Een file in de regen lijkt me eerder gevaarlijker, vanwege het beperktere zicht voor het verkeer dat achter aansluit (of er bovenop klapt).

    Login om te reageren
  18. thowmas97 zegt

    30 juni 2016 om 21:07

    In m’n MX-5 NA zonder abs en dergelijke hou ik, ook al heeft het maar een kwartiertje geregend, twee keer zoveel afstand dan normaal. Ook even een bochtje vlug nemen laat ik maar zitten. In de drie weken dat ik in die MX-5 rij stond ik al een keer letterlijk achterstevoren na een enthousiaste bocht.

    Login om te reageren
    • mischa94 zegt

      30 juni 2016 om 21:46

      @thowmas97: welke banden heb je?:p ik heb met mijn na’tje nooit echt last van regenval. Met nat weer moet ik hem nog steeds forceren om echt te gaan glijden

      Login om te reageren
      • thowmas97 zegt

        30 juni 2016 om 21:49

        @mischa94: weet ik niet helemaal zeker. Van het merk Wanzl. Nou is het profiel van de achterbanden al lang niet meer wat het ooit was. Dat zal er ook wel mee te maken hebben ;)

        Login om te reageren
        • moveyourmind zegt

          30 juni 2016 om 22:02

          @thowmas97: Bedoel je Wanli?

          Die scoren, net als de meeste andere Chinese banden nogal slecht op nat wegdek, ook als er genoeg profiel op zit. Komt doordat de rubbercompund nogal hard is en daardoor op nat wegdek stukken minder grip heeft.

          Bij vervanging zou ik toch voor de gevestigde bandenmerken gaan, en vooraf even goed op internet kijken en de prijzen bij aanbieders vergelijken, dat levert ook vaak al een leuke besparing op.

          Login om te reageren
          • thowmas97 zegt

            30 juni 2016 om 22:04

            @moveyourmind: Excuses. Wanli inderdaad. Dit verklaart een hoop. Over een paar weken maar eens nieuwe banden gaan regelen

            Login om te reageren
          • ej20g zegt

            30 juni 2016 om 22:27

            @moveyourmind: ik heb ook Wanli’s op de T-5R (zaten er al onder, dus ik rij ze op) maar ze plakken als een idioot in de regen en zijn behoorlijk goed in de regen. Ik moet er wel bij vertellen dat ze nog geen 2 jaar oud zijn en dat ik ruim 800 á 850 kilo in de neus heb in combinatie met een goede schroefset.

            Zodra ze versleten zijn gaan er fatsoenlijke banden onder, waarschijnlijk semi-slicks aangezien de 850 dan toch geen daily meer is.

            Login om te reageren
        • purepet9229 zegt

          30 juni 2016 om 22:34

          @thowmas97: Wanzl zijn winkelwagentjes ;-)

          Login om te reageren
    • ater zegt

      30 juni 2016 om 22:20

      @thowmas97: same, in een e30 320i!

      Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      30 juni 2016 om 22:48

      @thowmas97: Toen ik m’n MX-5 net had, zaten er oude banden onder. Tijdens een flinke hoosbui stond ik bijna achterstevoren toen ik op de “snel”weg door Luik werd opgeduwd door een idioot in een bestelauto. Heb er nu Continental PremiumContact 5 banden onder liggen. Ik kan ze ten zeerste aanraden. Ze kleven aan de weg, ook wanneer het regent!

      Login om te reageren
  19. slippie101 zegt

    30 juni 2016 om 21:10

    Ik iriteer me juist aan mensen die zijn rijstijl aanpassen. Opeens is het voor velen moeilijk om normaal auto te rijden

    Login om te reageren
    • bigfun zegt

      30 juni 2016 om 21:47

      @slippie101: helemaal mee eens
      Er zijn er genoeg die reageren die blijkbaar aanpassen.
      Ieder doet dat weer anders en zo krijg je een zooitje!!

      De aanpassers moesten eens snappen dat het helemaal niet nodig is

      Kan alleen met een rijtraining

      Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      30 juni 2016 om 22:50

      @slippie101: De enige aanpassing die nodig is, is meer afstand houden. En ja, als je meer afstand houdt, passen er minder auto’s op de weg, dus duurt het langer voordat er plaats voor je is (ergo: je rijdt langzamer). Tough shit.

      Login om te reageren
  20. opgooier zegt

    30 juni 2016 om 21:11

    Laatst al last van aquaplaning met 100km/u met behoorlijk nieuwe Michelin banden. Was wel even schrikken, pas de rijstijl altijd wel aan. Houd me dan wel aan de snelheid en houd wat meer afstand.

    Login om te reageren
  21. rickvanbuuren zegt

    30 juni 2016 om 21:14

    Max. snelheid omlaag, tractiecontrole uit en driften in de bochten :D (BMW)

    Login om te reageren
    • bofkont zegt

      30 juni 2016 om 21:24

      @rickvanbuuren: beetje dit niveau zeg maar ;)
      https://www.youtube.com/watch?v=B_x0-15dp5w

      Login om te reageren
      • rickvanbuuren zegt

        1 juli 2016 om 06:52

        @bofkont: slechter nog..

        Login om te reageren
  22. ponnie zegt

    30 juni 2016 om 21:16

    In de regen ga ik gewoon niet rijden, ik kan me toch niet inhouden en dat eindigt doorgaans in de greppel.

    Login om te reageren
    • bigfun zegt

      30 juni 2016 om 21:49

      @ponnie: juist thuisblijven

      Login om te reageren
  23. krauwbak zegt

    30 juni 2016 om 21:17

    Serieuze regen/plassen 2 handen aant stuur. Nog meer afstand en een cd van Vengaboys erin

    Login om te reageren
  24. allesmetturbo zegt

    30 juni 2016 om 21:17

    Meer afstand om de spray van de voorganger te mijden. Zelf meer handrem en gas erop :)

    Login om te reageren
  25. misterdrogba zegt

    30 juni 2016 om 21:17

    Ik ga niet echt trager rijden, of nerveus met mijn rem spelen. Genoeg afstand houden tegenover de voorligger en goede ruitenwissers hebben is vitaal volgens mijn eigen ervaring.

    Login om te reageren
  26. bofkont zegt

    30 juni 2016 om 21:19

    Ik ga gewoon niet rijden, wordt hij vies van.

    Login om te reageren
  27. atrak zegt

    30 juni 2016 om 21:19

    Wat braafjes allemaal, netjes aan de snelheid houden is er niet bij voor echte liefhebbers. Als ik me aan de snelheid zou houden kom ik nauwelijks boven de 2000RPM in mijn 340i.

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      30 juni 2016 om 21:30

      @atrak: Gelukkig kun je ook gewoon terugschakelen.

      Login om te reageren
      • atrak zegt

        30 juni 2016 om 22:03

        @Jochempie: Of wat meer gasgeven. De reaguurders hier lijken wel allemaal die irritante trutjes die met 5kmh verschil inhalen of vlak voor je neus naar links gooien, zo irritant als je met een aardig gangetje aan komt.

        Login om te reageren
        • Jochempie zegt

          30 juni 2016 om 22:46

          @atrak: Er is niets strafbaars aan inhalen met een snelheidsverschil van 5 km/u. Jij kan het irritant vinden, maar iemand anders vindt jouw rijgedrag weer irritant. “Lekker doorrijden” kan op CPZ, TTCA, Zolder, Spa, Nordschleife, noem maar op.

          Net even de auto ervoor gooien als je eraan komt is natuurlijk niet fraai. Maar je hebt niet het recht ten alle tijden ongehinderd te rijden. Als iemand met 110 km/u iemand anders inhaalt waar je 120 km/u mag rijden, en jij komt eraan rijden met 135 op de teller, mag je lekker lossen. Er geldt het recht van de voorste, niet het recht van de snelste.

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            30 juni 2016 om 23:40

            @Jochempie: tijdens inhalen hoor je ook je snelheid aan te passen. Gewoon optrekken naar wat de rest van het verkeer op de linker baan rijdt (als dat reëel is). Enig idee wat voor een gevaarlijke situaties het achter een langzame inhaler onstaan?

            Je bent nu echt heel gevaarlijk aan het lullen, ondanks dat je volgens de wet wellicht gelijk hebt.

            Login om te reageren
            • Jochempie zegt

              30 juni 2016 om 23:58

              @lekbak: Als ik 100 rijd en een vrachtwagen wil gaan inhalen, dan kijk ik of ik niemand hinder, trek ik op naar 110, wissel van baan, ga de vrachtwagen voorbij en ga weer naar rechts. Niemand op de weg die zo gedisciplineerd rechts houdt als ik. Al die sufkutten blijven op de middenbaan rijden. En omdat ik op de weg zo’n nette jongen ben, vind ik dat ik best wat mag zeggen over het 130+ treintje op de linkerbaan.

              Ja, elke automobilist moet waar het kan rechts houden, zodat sneller verkeer er langs kan. Maar mocht je een keer willen inhalen, dan moet dat gewoon kunnen. Een gevaarlijke situatie ontstaat doordat een trage inhaler niet in z’n spiegels kijkt wanneer hij van baan gaat wisselen. Niet doordat hij al op de rijbaan rijdt. Elke toffe jongen die 130+ op de teller heeft staan moet z’n ogen strak op z’n voorligger hebben en inschatten wat het snelheidsverschil is.

              Login om te reageren
              • atrak zegt

                1 juli 2016 om 00:45

                @Jochempie: Je Aygo gaat natuurlijk ook niet veel harder, kan jij ook niks aan doen. Je vindt de filmpjes van @Wouter vast verschrikkelijk aangezien hij regelmatig veel te hard rijdt op de openbare weg.

              • Jochempie zegt

                1 juli 2016 om 00:47

                @atrak: Kom maar met je commentaar, ik weet van wie het komt.

          • wpgt zegt

            1 juli 2016 om 00:46

            @Jochempie: niet alles wat asociaal is, is strafbaar.

            Login om te reageren
            • Jochempie zegt

              1 juli 2016 om 00:47

              @wpgt: Impliceer je dat een vrachtwagen inhalen met 110 waar 120 of 130 is toegestaan, asociaal is? Dan heb je echt even een reality check nodig.

              Login om te reageren
              • wpgt zegt

                1 juli 2016 om 00:52

                @Jochempie: ik imiceer dat je met achterop komend verkeer rekening kan houden en dat niet alles wat asociaal is is strafbaar is volgens de Nederlandse wet.

              • wpgt zegt

                1 juli 2016 om 00:53

                @Jochempie: ik impliceer dat je met achterop komend verkeer rekening kan houden en dat niet alles wat asociaal is is strafbaar is volgens de Nederlandse wet. Een achteruit kijk spiegel is er niet voor niets.

              • Jochempie zegt

                1 juli 2016 om 01:24

                @wpgt: Natuurlijk houd ik rekening met achteropkomend verkeer. Maar het moet van beide kanten komen (pun not intended). Achteropkomend verkeer moet ook rekening houden met de mogelijkheid van een iets tragere voorligger.

              • alibombali zegt

                1 juli 2016 om 01:39

                @Jochempie:
                Ik durf hem nog wel stelliger te stellen.
                Achteropkomend verkeer heeft er rekening mee te houden, zeker als je zelf te hard rijdt dien je er rekening mee te houden dat mensen die zich wel aan de regeltjes houden niet beseffen dat ik te hard rij.

                M.a.w. als ik te hard rij moet ik niet gaan fitten op bestuurders die zich wel aan de snelheid houden, niemand verplicht mij om te hard te rijden en dan ben ik nog iemand die op tijd vertrekt i.p.v. haast heeft.

              • wpgt zegt

                1 juli 2016 om 08:08

                @alibombali: een beetje extra gas tijdens een inhaal actie kan echter een hoop gerem schelenschelen. Puur dat idee begrijpt een groot deel van de Nederlandse weggebruikers volgens mij niet.

              • alibombali zegt

                1 juli 2016 om 08:17

                @wpgt:
                Dus omdat jij haast hebt/de regels niet voor jou gelden moet ik maar een snelheidsovertreding begaan?
                Beetje de wereld op zijn kop.

              • wpgt zegt

                1 juli 2016 om 08:43

                @alibombali: nee, dat hoeft niet. Maar zat mensen rijden ook onder de aangegeven snelheid. Als een klein beetje extra gas iemand anders wat kan helpen is t toch gewoon sociaal om het te overwegen. Als achterop komend wat van t gas gaat en de inhaler wat gas bij geeft kan dit gewoon de doorstroom van het verkeer verbeteren. Een vergelijkbare situatie als je ziet dat iemand achter je wilt invoegen. Met een klein beetje gas maak je het gat groter en help je de ander. Of een baantje opschuiven als degene die jij aan het inhalen bent ook wilt gaan inhalen. Volgens mij komen dit soort dingen gewoon totaal niet op in het hoofd van veel bestuurders en zijn ze meer bezig met hoeveel likes hun laatste selfie heeft gekregen. Dat vind ik asociaal en egoïstisch, maar dat zal dan wel een van vele kronkels in mijn op zijn kop staande wereldbeeld zijn.

              • bigfun zegt

                2 juli 2016 om 11:48

                @alibombali: 110 linkerbaan waar je 130 mag vindt jij aan de regels houden?

              • bigfun zegt

                2 juli 2016 om 11:46

                @Jochempie: tuurlijk is dat associaal
                Je stoort de hele linker baan en als je toch niet harder wil blijf rechts rijden

                Maar weet je best

    • nicolasr zegt

      30 juni 2016 om 21:54

      @atrak: Nooit geweten dat die ouwe Volvo’s injectie hadden. En met die Variomatic maakten ze juist veel meer toeren. ;-)

      Login om te reageren
    • bofkont zegt

      1 juli 2016 om 17:21

      @atrak: Ach wat stoer man.

      Login om te reageren
  28. oemplus zegt

    30 juni 2016 om 21:20

    Ik probeer gewoon zoveel mogelijk door te rijden, niet te gek doen in de bochten, op de snelweg gewoon 120/130. Ik zie soms mensen met regen overdreven langzaam rijden (die zitten bang achter het stuur denk ik) en dat vindt ik eigenlijk nog gevaarlijker dan hard doorrijden. Probeer gewoon een normale snelheid aan te houden.

    Login om te reageren
  29. lincoln zegt

    30 juni 2016 om 21:20

    Iedereen rijdt altijd zo irritant met regen ..
    En met droog weer ook ..

    Behalve ik ..

    Login om te reageren
  30. thimochand zegt

    30 juni 2016 om 21:22

    Regenbanden onder de fiets.

    Login om te reageren
  31. aquila2003 zegt

    30 juni 2016 om 21:24

    Vol in de remmen zodat ik goed opval. ALarmlichten aan, slingeren en met groot licht knipperen.

    Het is belangrijk je medeweggebruikers te informeren over dat het noodweer is.

    Login om te reageren
  32. audiisthebest zegt

    30 juni 2016 om 21:25

    Ik ben nog aan het lessen, ik heb pas een paar keer in de regen gereden. Ik minder geen snelheid als het regent, ik let wel wat beter op.

    Login om te reageren
  33. mrcabdrivert zegt

    30 juni 2016 om 21:26

    Waarom zou ik mijn rijstijl aanpassen bij een (normale) regenbui?

    Login om te reageren
  34. Jochempie zegt

    30 juni 2016 om 21:29

    Ik houd meer afstand omdat ik door de spray vaak weinig meer kan zien (een MX-5 zit nogal laag). Ook heb ik geen ABS dus is het ook verstandig meer afstand te houden (je moet je rempedaal heel anders moduleren). Het liefst heb ik geen auto voor me, en zal altijd de rustigste baan opzoeken. En ik doe m’n achterlichten aan. Niet m’n mistachterlicht, m’n achterlichten.

    Login om te reageren
  35. arjontje zegt

    30 juni 2016 om 21:30

    Iets meer afstand ivm spray. Tikje tegen de hendel van de ruitenwisser. En ter plaatse inschatten wat de beste snelheid is. Zo is de A15 hier(tussen Tiel en Bemmel) zwaar bagger en zal ik daar minder hard rijden dan op de A12. En anticiperen op het verkeer zodat ik niet hoef te remmen.

    Login om te reageren
  36. 87sandyd zegt

    30 juni 2016 om 21:35

    Ik rij altijd de toegestaande snelheid. Als er regen is hou ik iets meer afstand en kijk nog een keer extra als ik inhaal, want de helft rijdt zonder licht in Nederland, wat bij zware regenval met veel spray echt belachelijk is.

    Login om te reageren
  37. ej20g zegt

    30 juni 2016 om 21:37

    Dat hangt helemaal af van het wegdek, hoeveel regen er valt en hoe druk het is. Ik pas mijn rijgedrag altijd wel aan als het echt regent, maar soms meer en soms wat minder. Als het op de A325 tussen Arnhem en Nijmegen rustig is en er valt een normale hoeveelheid regen dan rij ik zoals altijd gewoon de snelheidslimiet + 10 km/h ongeveer. Als het echter echt hard regent hou ik me aan de snelheid of ga in extreme gevallen zelfs een stukje onder de snelheidslimiet rijden, uiteraard op de rechter baan. Wel hou ik bij nagenoeg alle soorten regenval extra veel afstand.

    Ik snap die idioten die bij zware regenval met de ruitenwissers op de snelste stand met 160 door blijven knallen niet.

    Login om te reageren
  38. KEV9 zegt

    30 juni 2016 om 21:38

    als ik BMW zou rijden gewoon overal 200 , maar met de regen van vanmiddag, in 15 minuten tijd toch nog 9mm, gewoon 100/110 op de snelweg.

    Login om te reageren
  39. joostdegrote zegt

    30 juni 2016 om 21:39

    Niet, ik ben toch verzekerd, er moet iemand toch die linkerbaan blijven schoonvegen?

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      30 juni 2016 om 21:56

      @joostdegrote: Dus als je achter op iemand anders klapt die daardoor blijvend letsel overhoudt, had die ander maar een veiligere auto moeten rijden?

      Login om te reageren
  40. eugene01 zegt

    30 juni 2016 om 21:40

    normale regenbui, iets meer afstand, verder ligt het aan de profieldiepte van het moment, op dit moment met 2 mm voor op een VW Golf met 140 Pk is het in de forse regenbuien wat listig. maar in m’n andere auto S4 met rondom 6 mm (zomer) geen probleem (en met de winterbanden er onder is het echt lachen in de winter) Kortom wees je bewust waarmee je rijdt en ken de kwaliteit van je banden, daar pas je je rijstijl op aan….

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      30 juni 2016 om 21:48

      @eugene01: mooi dat je toegeeft dat jij de oorzaak bent van files

      Gewoon je zaken op orde en doorstromen… niet andere ophouden meje budgetbak+onderhoud

      Login om te reageren
  41. robmulders zegt

    30 juni 2016 om 21:45

    Dsc knop 5 seconden inhouden, koppeling in gas geven en bij 5500 rpm koppeling los en dan begint het feest! En om de zoveel tijd langs euro master een nieuw setje achterbanden ophalen?

    Login om te reageren
  42. dwersbongel zegt

    30 juni 2016 om 21:46

    Ik laat hem lekker staan als het regent, dan loop ik wel naar het werk.
    Nee door de regen fietsen is mij niks ;p

    Login om te reageren
  43. mgmgb zegt

    30 juni 2016 om 21:49

    Sinds mijn voorruit eindelijk waterdicht is eigenlijk niet. Hooguit iets rustiger remmen en meer afstand houden zo zonder ABS.

    Login om te reageren
  44. Edge zegt

    30 juni 2016 om 21:49

    Het hangt vooral van de medeweggebruikers af. Meestal rijd ik gewoon door zoals ik ook rijd als het droog is, tenzij er echt extreem zware veel regen valt. Maar je kunt niet gewoon blijven doorkachelen als het verkeer om je heen stukken langzamer gaat rijden, dus meestal moet ik me gewoon aanpassen het volk dat wel op de rem gaat bij de eerste druppels op de voorruit. Ik rijd de meeste kilometers binnen de bebouwde kom, en inhaalmogelijkheden zijn er dan niet of nauwelijks en dan kun je vrij weinig.

    Login om te reageren
    • bigfun zegt

      30 juni 2016 om 21:56

      @Edge: inderdaad
      Etterende remmers

      Login om te reageren
  45. archiebald zegt

    30 juni 2016 om 21:54

    Niet heel erg eigenlijk. Koop altijd goede banden. Michelin of continental maar ook Uniroyal is koning. Zeker in de regen. Als het zicht ook erg slecht wordt hou ik daar wel rekening mee. Maar als er alleen water ligt doe ik niets anders. Goede auto, betere banden…. komt allemaal wel goed. De Uniroyals grippen in de regen zelfs beter als op droog!

    Login om te reageren
    • dailydriver zegt

      2 juli 2016 om 09:17

      @archiebald: conti’s slijten als een malle. Na 20 a 25.000km zijn ze weg/op.

      Login om te reageren
      • archiebald zegt

        2 juli 2016 om 09:47

        @dailydriver: eens. Eens. Uniroyal is niet veel beter trouwens. 30k en ze zijn op. Maar het kost ook niet zoveel. 50,-/stuk in mijn maat (205/55/16). Dus dan liever gewoon goed grip!

        Login om te reageren
  46. veenema007 zegt

    30 juni 2016 om 21:54

    Snelheid aanpassen en extra op de rest van de wereldburgers letten die niet weten wat ze aan het doen zijn. Verder de auto’s altijd uitgerust met zeer goede banden en auto’s uitgerust met esp, ABS etc.

    Login om te reageren
  47. bigfun zegt

    30 juni 2016 om 21:55

    Mensen die snelheid aanpassen in een normale regenbui cq remmen blijf aub thuis

    Jullie veroorzaken DE files

    Login om te reageren
  48. reistje zegt

    30 juni 2016 om 22:00

    Dinsdag nacht toevallig een flink stuk gereden door zware regen. Het viel mij op dat ik wat harder reed dan de rest, terwijl dit normaal niet het geval is. De laatste 30km(?) ben ik zelfs niet ingehaald terwijl ik toch niet heel hard reed.

    Bij lichte/normale regen doe ik niks speciaals. Is het wat zwaarder (lees spray, het zicht word slechter) vertraag ik tot een geschikte snelheid. Wat voor asfalt maakt natuurlijk een wereld van verschil.

    Login om te reageren
  49. banaan7 zegt

    30 juni 2016 om 22:06

    Dan laat ik me brengen met de auto.

    Login om te reageren
  50. Rick-dos zegt

    30 juni 2016 om 22:10

    Ik pas mijn rijstijl wel degelijk aan. In de stad ga ik bijvoorbeeld altijd wat rustiger rijden. Zo kan ik goed opletten waar de plassen liggen en waar voetgangers staan of lopen. Als ze dan beide in ideale positie zijn dan geef ik gas en rij vol door de plas heen. Voetgangers helemaal nat, maar een lol dat ik heb….

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      1 juli 2016 om 07:36

      @Rick-dos: wist je dat daar officieel een boete voor geschreven kan worden…?

      Niettemin blijft het leuk. Gnagnagna.

      Login om te reageren
  51. redbee5 zegt

    30 juni 2016 om 22:12

    Bij hevige regenval netjes met 100 op de rechterbaan en dan begint op de linkerbaan het grote remlicht tellen spel. Hoe vaak het maar net goed gaat is elke keer weer verbazingwekkend.

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      30 juni 2016 om 22:52

      @redbee5: Precies, die stress is toch voor niemand goed? Lekker rustig doortuffen wanneer het hoost, je komt toch wel thuis.

      Login om te reageren
      • bmwtouring zegt

        2 juli 2016 om 03:18

        @Jochempie:
        Inderdaad.
        Regen = minder grip, minder zicht.
        Snelheid aanpassen dus.
        Niks moeilijks aan, ik wil vooral heel thuiskomen, ipv koste wat het kost mijn snelheid proberen aan te houden.

        Login om te reageren
  52. roaldr zegt

    30 juni 2016 om 22:12

    Net als in de mist dichter op me voorligger zodat ik m goed blijf zien!

    Login om te reageren
  53. Homer55 zegt

    30 juni 2016 om 22:15

    Als de weg verder leeg is en geen kinderen in de buurt spelen zet ik een dikke powerslide neer… Of wat donuts… Of een dikke burnout. Dat gaat met nat asfalt altijd lekker makkelijk.

    Login om te reageren
  54. ocda zegt

    30 juni 2016 om 22:19

    Ach de Saab heeft XWD dus gewoon Audi’s blijven pesten is extra leuk in de regen. Hey ik heb n Audi joh! Nee knurft je hebt FWD, Doei!

    Login om te reageren
  55. purepet9229 zegt

    30 juni 2016 om 22:20

    Regenpak aan en gaan!

    Login om te reageren
  56. sjeppie156 zegt

    30 juni 2016 om 22:28

    Driften

    Login om te reageren
  57. mrvporsche zegt

    30 juni 2016 om 22:30

    Na 2 pirouettes op de snelweg met 130 bij een maatje in de auto, rij ik een stuk voorzichtiger.

    Login om te reageren
  58. e1000bmw zegt

    30 juni 2016 om 22:34

    Ik rijd een wat oudere BMW, met regenbanden maatje 225. Wat denk je zelf…?

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      30 juni 2016 om 22:53

      @e1000bmw523i: Ik denk dat je rustig aan doet, met zo’n brede slof! Aquaplaning is a bitch!

      Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        1 juli 2016 om 07:39

        @Jochempie: 225 breed? You kidding me? 225 is de minimale maat (op lichtmetaal dan). Gewoon gas.

        Login om te reageren
        • Jochempie zegt

          2 juli 2016 om 11:42

          @e1000bmw523i: In de regen geldt hoe smaller hoe beter..

          Login om te reageren
          • e1000bmw zegt

            2 juli 2016 om 16:31

            @Jochempie: True, maar je stelde dat 225 een dikke slof is. Dat is het dus – naar mijn maatstaven – verre van… ;)

            Login om te reageren
            • Jochempie zegt

              4 juli 2016 om 13:01

              @e1000bmw523i: Ach, ik rijd op 185 breed, dus voor mij is dat een hele brede slof ;)

              Login om te reageren
  59. amnesia zegt

    30 juni 2016 om 22:34

    DTC uit
    Sportstand aan
    En flipperen maarrrr

    Login om te reageren
  60. peug206 zegt

    30 juni 2016 om 22:38

    Afhankelijk van de auto, banden, verkeer voor me, weg en natuurlijk de snelheidslimiet ;)

    Login om te reageren
  61. jerudo zegt

    30 juni 2016 om 22:47

    Sinds ik een rijvaardigheidscursus gedaan heb, eentje van Bmw maar dat doet niet ter zake, pas ik m’n rijstijl wel degelijk aan bij regen. Het is nu wel al 15 jaar geleden maar op zo’n cursus leer je echt wel het verschil in grip en leer je ook wat er zo allemaal met de auto kan gebeuren.
    Trouwens, denk dat iedereen die ook met de motor rijdt wel het verschil in grip zal kennen bij nat wegdek.
    Raar genoeg rijdt ik bij sneeuw sinds die cursus wel harder dan de meesten.

    Login om te reageren
  62. trambel zegt

    30 juni 2016 om 23:02

    Ik zal wel moeten, daar mijn 84 er BMW dan more tail happy wordt als een 911 van dat bouwjaar. en gewoon meer afstand houden op de snelweg, want pompend remmen is ook niet alles.

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      1 juli 2016 om 07:41

      @trambel: E21 323i?

      Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        1 juli 2016 om 09:25

        @e1000bmw523i: natuurlijk niet! In ’84 was de E30 al op de markt.

        Login om te reageren
        • trambel zegt

          2 juli 2016 om 01:37

          @e1000bmw523i: Je zegt het zelf al.. Ik heb een e28 528 i .

          Login om te reageren
          • bmwtouring zegt

            2 juli 2016 om 03:20

            @trambel: Sweet!

            Login om te reageren
          • e1000bmw zegt

            2 juli 2016 om 16:31

            @trambel: Zo tail happy waren die toch niet?

            Login om te reageren
            • trambel zegt

              2 juli 2016 om 22:57

              @e1000bmw523i: Nou met regen kwispelt zij Er vrolijk op los.. Gelukkig is het gaspedaal prima te doseren door de lange slag, beetje behoudende rijstijl is wel nodig, geen abs ook..

              Login om te reageren
  63. autoriteit zegt

    30 juni 2016 om 23:05

    Ik rij niet wezenlijk anders, maar pas mijn snelheid aan als ik denk dat het anders niet verantwoord is. Ik trap echter nooit als een idioot op de rem en durf ook echt wel door te rijden in de regen.

    Login om te reageren
  64. maikelschennink zegt

    30 juni 2016 om 23:06

    Heb een non-turbo 1900 diesel met 64 peekaas & een 0-100 tijd van 18 seconden, als ik serieus rustiger aan zou doen dan heb ik niet alleen het geluid, maar ook de snelheid van een tractor….

    Login om te reageren
  65. dinobreezy zegt

    30 juni 2016 om 23:07

    Snelheid alleen als ik niets meer kan zien. Ik hou iets meer afstand en rem iets rustiger.

    Login om te reageren
  66. neo1 zegt

    30 juni 2016 om 23:17

    Gas gaat er vanaf en de oma mode aan.

    Al een keer aqua planing gehad doordat ik ff stoer door wou rijden in de regen. Resultaat was een 166 die voor èn achter de vangrail heeft geraakt. En hard ook

    Login om te reageren
  67. lekbak zegt

    30 juni 2016 om 23:45

    Onmogelijk om hier passend antwoord op te geven. Ik houdt altijd veel afstand, en verder anticipeer ik op de omstandigheden. Meer of minder drukte, spoorvorming of geen zoab, de auto waar ik in rij, etc etc. Ik pas mijn snelheid geregeld aan en de ene keer rij ik dan iets harder dan de rest, de andere keer rij ik op de rechter baan omdat ik dat hard zat vind voor die omstandigheden.

    Login om te reageren
  68. stephano zegt

    30 juni 2016 om 23:56

    Ik pas mijn rijgedrag eigenlijk te weinig aan. Ik zou me wat meer aan de snelheidslimiet moeten houden met regen, maar ik betrap mezelf er nog steeds op dat ik dan nog altijd makkelijk 140 rij op de snelweg.

    Heb wel een keer meegemaakt (toen ik nog niet zo lang mijn rijbewijs had), dat ik 100 km/h over de linkerbaan reed met regen en dat ineens een bestelbusje met naar schatting 70 km/h voor mij invoegde. Ik had hem niet geraakt, maar ik voelde de auto doorglijden terwijl ik remde.

    Login om te reageren
  69. TimD zegt

    1 juli 2016 om 00:06

    Zolang ik nog goed zicht heb en geen weerstand voel op de weg, op links en door… Mocht ik weerstand/aquaplaning constateren, even van het gas af en afremmen tot veilige snelheid … #quattro #onoverwinnelijk

    Login om te reageren
    • alibombali zegt

      1 juli 2016 om 00:41

      @TimD:
      Weer zo’n kneus die niet hoeft te anticiperen op de overige weggebruikers..
      Die K….ren maar op want ik heb Quattro..
      Misselijk egoïstisch mannetje..

      Login om te reageren
      • TimD zegt

        1 juli 2016 om 08:37

        @alibombali: jochie toch…. Volgens mij vertel ik eerder in het “verhaal” dat ik mijzelf toch echt aanpas ? Doe toch normaal man, sukkel ..

        Login om te reageren
      • bigfun zegt

        2 juli 2016 om 11:37

        @alibombali: onnodig remmen met honderden autos achter je is pas egoistisch!

        Likers jullie zijn DE file veroorzakers

        Login om te reageren
  70. timmmehhhh zegt

    1 juli 2016 om 00:13

    Soms doe ik bij regen het dak dicht.. En op lege rotondes e.d. af en toe lekker die MX-5 de bocht in smijten.. Blijft leuk. Met ander verkeer erbij pas je je snelheid en afstand natuurlijk aan aan de omstandigheden.

    Login om te reageren
  71. flik2punt0 zegt

    1 juli 2016 om 00:13

    Best wel enorm want je zicht is veel minder en ik zou het mij nooit vergeven dat door dat ik te hard reed icm met slecht zicht een kindje plat rijdt, zelfde geld voor mobiel gebruik achter het stuur….

    Login om te reageren
  72. drinspe zegt

    1 juli 2016 om 00:20

    Als ik in Nederland rijd, dan pas ik mij aan de omstandigheden aan. Als ik in Belgie rijd, dan activeer ik mijn auto’s duikbootmodus en trek ik mijn snorkel en flippers aan..

    Login om te reageren
  73. Sir_Vmax zegt

    1 juli 2016 om 00:26

    Regen betekent sport modus op de Batavus!

    Login om te reageren
  74. vonklausenburg zegt

    1 juli 2016 om 00:39

    Er zijn twee kanten. Aan de ene kant pas ik mijn rijstijl aan als ik met andere mensen in de auto zit of als het druk is op de weg. Normaliter rijd ik rond de 150 km/u met Flitsmeister uiteraard als waakhond. Mocht het ineens hard regen laat ik rustig de snelheid zakken. Afhankelijk van intensiteit van de neerslag, wegdek, drukte en grip rijd ik alsnog tussen de 80 en 130 kilometer per uur. Mocht ik passagiers hebben pas ik mij daar ook op aan. Vaak zijn de passagiers angstiger omdat ze niet even goed de grip en het asfalt kunnen voelen.
    Aanpassen moet je altijd, zeker heb heftige buien. Maar als ik alleen tussen Lelystad en Joure rijd en het plenst even? Dan houd ik snelheid en zal ik alleen wat beter en rustiger het stuur hanteren.

    Waar ik voornamelijk op anticipeer in de regen zijn andere automobilisten trouwens. Mensen die hun mistlichten aanzetten, stapvoets rijden of juist als een malloot gas geven vermijd ik en geef ik zoveel mogelijk ruimte of om er langs te gaan of om er zelf langs te gaan.

    O ja, sport modus uit en naar comfort modus en ESP en de hele mikmak aan. Je wil toch niet alleen op je stuurmanskusten vertrouwen. Mijn Benz rijdt gelukkig heel stabiel en stevig op de weg.

    Login om te reageren
  75. unknown234 zegt

    1 juli 2016 om 00:48

    Doet me denken aan die keer dat ik op een zomerse dag op de snelweg reed. Ik reed toen rond de 170-180 achter een porsche turbo (het was in de avond, dus rustig). Ineens vanuit het niets was er een hoosbui direct na het viaduct waar ik onderdoor reed. Ik zag de porsche voor mij spinnen en van de snelweg gaan (kwam netjes terecht in de berm, zachte landing). Toen ik op het zeiknatte gedeelte terecht kwam, greep ESP in en kon ik rustig door blijven rijden. Het merkwaardige was dat het na nog geen kilometer alweer droog was.
    OT: in de regen rijd ik gewoon zoals altijd, tenzij het met bakken uit de hemel komt dan wil ik nog wel eens rustiger aan doen. Het is ook mede afhankelijk van de verkeerssituatie. Gewoon geen abrupte bewegingen maken scheelt al een hele hoop. In de bebouwde kom doe ik zeker rustiger aan i.v.m. overstekend wild. Fietsers die met hun hoofd naar beneden fietsen alsof ze hun lenzen aan het zoeken zijn, irritant.

    Login om te reageren
  76. wpgt zegt

    1 juli 2016 om 00:49

    Cruise control er af en stuur met twee handen beet pakken, indien woon werk.

    Login om te reageren
  77. bassx zegt

    1 juli 2016 om 01:49

    Hangt bij mij compleet van het wegdek af. Als je op het Duitse beton rijdt hou ik me graag aan de 120km/u omdat er staand water is maar als je het zeldzame ZOAB tegenkomt bij de oosterburen en het regent ga ik alsnog 200+ rijden. Wel heb ik een keer geklaagd (zo’n tien jaar terug) bij de BMW garage dat bij 180km/u mijn ruitenwissers niet goed functioneerde, toen vroeg de monteur hetzelfde aan mij.

    Login om te reageren
  78. toyotafortuner zegt

    1 juli 2016 om 03:18

    Aangepaste snelheid etc.

    Login om te reageren
  79. izimo zegt

    1 juli 2016 om 03:26

    Irritatiepunt nr1! Mensen gaan vol in de remmen op de linker baan! Ik blijf gewoon max snelheid rijden. Mensen moeten gewoon rechts aanhouden als ze bang zijn. Overdreven gedoe!

    Login om te reageren
  80. Daniel073 zegt

    1 juli 2016 om 05:47

    Snelheid goed aanpassen en grote plassen ontwijken want daar houden m’n semi-slicks niet van

    Login om te reageren
  81. edjehaze zegt

    1 juli 2016 om 06:36

    Snelheid aanpassen naar 70km/h bij al een klein regendrupje.

    Omdat 267.813 andere @

    Login om te reageren
  82. bonzoo zegt

    1 juli 2016 om 07:06

    GANG IS ALLES REMMEN IS ANGST! En dooorrrrr

    Login om te reageren
  83. Bender zegt

    1 juli 2016 om 07:09

    Zelfde snelheid (tot zicht minder wordt van hevige regen) maar wel meer afstand. En dan heb je altijd van die helden die het gat vullen en mijn remweg laten verdwijnen… Ja dan langzaam beetje gas minder tot ik weer voldoende afstand heb.

    1 keer met heftige regen een kop staart gehad. Gebeurt me niet nog een keer. Remweg is een stuk langer bij noodstop.

    Login om te reageren
  84. Bender zegt

    1 juli 2016 om 07:11

    Oh ja, ik zal ook nooit meer besparen op banden!

    Michelins rondom, voor 225 achter 245.

    Login om te reageren
  85. reggie-boy_rood zegt

    1 juli 2016 om 07:52

    ESP uit

    Login om te reageren
  86. brankohyundai97 zegt

    1 juli 2016 om 08:45

    Ik sluit mezelf op in mijn kelder, waar ik autoblog filnpjes kijk en filmpjes van the clutch. Als de regen is gestopt ga ik weer op pad ;)

    Login om te reageren
  87. hacker zegt

    1 juli 2016 om 09:02

    Ik rij in principe ook niet wezenlijk anders als het regent ware het niet dat je dan gedwongen bent om anders te rijden omdat er veel mensen zijn die denken dat regen een synoniem is van ijzel.

    Feit is ook dat veel mensen met spotgoedkope banden rijden waardoor ze wel moeten vertragen tot stapvoetse snelheden want anders belanden ze met zekerheid in de grasberm.

    Login om te reageren
  88. G-Ammo zegt

    1 juli 2016 om 09:04

    als het echt heel hard regent: rechts rijden… 90/100km/h en geen achterlijke capriolen uithalen zoals inhalen. Mijn auto ligt 5cm van de grond, dus… ook niet te gek gaan doen!

    *inb4 stancef@g

    Login om te reageren
  89. baasbas zegt

    1 juli 2016 om 09:34

    Niet. Laat die kutregen zich maar aan mij aanpassen!

    jongeh

    Login om te reageren
    • G-Ammo zegt

      1 juli 2016 om 11:39

      @baasbas: zeetie

      Login om te reageren
  90. Onehp zegt

    1 juli 2016 om 09:34

    Tenzij er heel veel water op de weg staat, rij ik door als normaal. Vind ik leuker in de regen, moet je wat alerter zijn.

    Heb ik tijd over buiten de pendeluren zoek ik graag een bochtig binnenwegje op, in de regen blijven alle mooiweerrijders, motorfietsen en zondagrijders thuis en heb ik de wegen quasi voor mezelf :)

    Login om te reageren
  91. dappers zegt

    1 juli 2016 om 09:49

    Ja, aanpassingen, maar niet zonder reden:

    Ik reed in mijn ouwe corolla eigenlijk de hele zomer op semi slicks.
    Indien het droog is heb je meer grip dan alles en iedereen en als het regent zit je vrij snel in een goeie glijpartij. Wat een pk of 100 ineens een stuk interessanter maakt.

    Om hier zonder chaos vanaf te komen moet je dus wel je rijgedrag fors aanpassen op de snelweg. Meer afstand, verder vooruit kijken, niet boven de 110-120 rijden.

    Wat ik echter vaker deed was gewoon van de snelweg af en binnendoor mijn kleine 100pk RWD’er scheef over de polderweggetjes glijden met erg lage snelheid.

    Ik snap dat dit niet echt de ‘way to go’ is, maar het heeft me wel leren driften met een open diff en lage snelheden zonder schade of gevaar voor anderen.

    https://pbs.twimg.com/media/BjK2O6dCAAI9iH6.jpg

    Login om te reageren
  92. cossiekiller zegt

    1 juli 2016 om 09:52

    Ik weet niet of mijn Tesla zijn rijstijl aanpast.

    Login om te reageren
  93. patje206 zegt

    1 juli 2016 om 11:10

    Regen? Dan halen we de hovercraft maar uit de garage

    Login om te reageren
  94. sracert zegt

    1 juli 2016 om 11:15

    Niet over de witte lijnen rijden in bochten! snelheid en afstand aanpassen bij hoosbuien. Helaas heb je ook mensen die bij zo’n hoosbui stil gaan staan op de snelweg en dan ook nog op de linkerstrook, echt meegemaakt ter hoogte van Purmerend/Zaandam, Gekkenwerk.

    Login om te reageren
  95. mintye zegt

    1 juli 2016 om 15:10

    Op de linkerbaan blijven plakken en met 140km/h op z’n cruise doorrijden.

    Login om te reageren
  96. dailydriver zegt

    2 juli 2016 om 09:23

    Eigenlijk pas ik de snelheid niet aan. Dat zijn we toch gewend? Is niks nieuws. Max toegestane snelheid blijven voeren.

    Login om te reageren
  97. RobTWo zegt

    4 juli 2016 om 14:42

    Vizier dicht tegen de nattigheid en linkerhand op de vangrail, zodat ik weet waar ik mij bevind. Zo jammer dat een motorhelm geen ruitenwissers heeft.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North