• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zo probeert Mercedes je achteraf opties te verkopen

Auteur: RubenPriest, gepost 30 januari 2019 om 14:54 – 45 Reacties

Zo probeert Mercedes je achteraf opties te verkopen


Een nieuwe manier van de Duitse autofabrikant om je alsnog geld te laten spenderen.

Stel, je hebt een gloednieuwe Mercedes gekocht. Je hebt de auto een paar weken in bezit en dan gaat het opeens knagen. Je mist een optie en wil deze toch hebben. Mercedes gaat je helpen, al gaat het op een iets andere manier dan je nu misschien in gedachten hebt.

Het gaat hier namelijk niet om AMG-bumpers of parkeersensoren. Nee, in dit geval gaat het om eenvoudige software upgrades die je zelf kunt aanschaffen. Zie het als een uitbreiding van een game die je achteraf koopt en installeert via de PlayStation Store.

In de Mercedes Me-applicatie van het MBUX-systeem komt een digitale winkel. Via deze winkel krijgen klanten de mogelijkheid om zaken als Apple CarPlay, Android Auto, digitale radio of navigatie achteraf te kopen. Dit zijn puur softwarematige upgrades. Een bezoekje aan de dealer is niet nodig. Uitkiezen, betalen, downloaden en installeren maar. Een kind kan de was doen.

De Duitse autobouwer levert deze betaalmogelijkheid voorlopig alleen in Europa. De feature is alleen mogelijk op een nieuwe A-klasse, B-klasse en de nieuwe GLE. Het voordeel van dit systeem is dat toekomstige eigenaren van een tweedehands auto deze opties achteraf kunnen aanschaffen, mocht de vorige eigenaar de optie niet aangevinkt hebben. De feature zal in het eerste kwartaal van dit jaar worden uitgerold.

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Mercedes-AMG E43 Estate van Marco
    Mijn Auto: Mercedes-AMG E43 Estate van Marco
  • Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!
    Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!
  • Mercedes roept meer dan een miljoen auto's terug
  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

android-auto, apple, carplay, geld, mbux, Mercedes, navigatie, radio

Vorig bericht: « Hier kaapt Tesla met de Model 3 kopers weg
Volgend bericht: Rapper Boef moet de komende 1,5 jaar met de bus »

Lees Interacties

Reacties

  1. trustmeiamanengineer zegt

    30 januari 2019 om 14:56

    Wel gunstig voor de BPM en bijtelling natuurlijk. Lekker achteraf erop zetten.
    Lijkt me ook lucratief voor de betere hacker.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      30 januari 2019 om 15:25

      @trustmeiamanengineer: Het lijkt mij inderdaad lucratief voor de betere hacker, maar het is ook iets waar je voorzichtig mee moet zijn als consument. Op het moment dat je je iPhone jailbreakt of je Androidtoestel van roottoegang voorziet verlies je vaak je fabrieksgarantie. Ik verwacht dat dat bij Mercedes niet anders zal zijn.

      Login om te reageren
      • trustmeiamanengineer zegt

        30 januari 2019 om 16:04

        @edge: Zeker waar. En een leasemaatschappij zal er ook niet blij mee zijn. Voor de tweedehands markt wel heel interessant. Schraal exemplaar achteraf opleuken.

        Login om te reageren
      • karhengst zegt

        30 januari 2019 om 17:40

        @Edge: Wanneer het een motorisch probleem betreft denk ik dat Daimler je gewoon wettelijk verplicht is de garantie na te komen.

        Indien je de complete infotainment elektronica verneukt is het een ander verhaal.

        Login om te reageren
        • Edge zegt

          30 januari 2019 om 18:07

          @karhengst: Ja, dat zou goed kunnen. Ik weet niet precies hoe dat MBUX werkt. Als het een gesloten systeem is, zou je inderdaad voor motorschade of iets dergelijks nog altijd bij Mercedes terecht moeten kunnen. Is het een systeem dat nauw samenwerkt met de motormanagmentsoftware (om bijvoorbeeld je verbruik te tonen of iets dergelijks) dan zou je nog wel eens pech kunnen hebben.

          Login om te reageren
    • eelco74 zegt

      30 januari 2019 om 16:22

      @trustmeiamanengineer: er wordt al heel erg lang geen bpm geheven op opties. De bpm wordt bepaald aan de hand van de CO2 uitstoot.
      Sommige opties (dikkere velgen) kunnen wel leiden tot meer CO2 en dus meer bpm. Maar dat zal wel niet met een software upgrade gerealiseerd kunnen worden

      Login om te reageren
    • gregorius zegt

      30 januari 2019 om 16:52

      @trustmeiamanengineer: *btw and bijtelling. BPM hangt alleen van verbruik af.

      Login om te reageren
  2. dees zegt

    30 januari 2019 om 15:12

    Leuk, dit is een stuk beter dan voor elke scheet naar de dealer te moeten.
    Maar ik vind het niet premium. Het zou premium zijn als al die onzin er gewoon standaard op zit, aangezien de hardware sowieso al aan boord is en het puur software is.

    Login om te reageren
    • sirprize zegt

      30 januari 2019 om 19:11

      @dees: en software ontwikkelen is gratis?

      Login om te reageren
    • Gulli zegt

      31 januari 2019 om 20:37

      @dees: het is juist ontzettend premium om je auto tot bijna het dubbele van de prijs te ‘speccen’ met opties die er standaard niet op zitten. Een Kia heeft al die ongein al in de basisprijs zitten

      Login om te reageren
      • stuko zegt

        3 februari 2019 om 10:03

        @gulli: jammer dat je bij Kia dan weer geen opties hebt om extra isolatiemateriaal aan te vinken of een dashboard dat niet gemaakt is van oude tuinstoelen…

        Login om te reageren
  3. rhellema zegt

    30 januari 2019 om 15:13

    Tja, er zijn ook bedrijven die je achteraf over proberen te halen om een kroontje achter je nickname te krijgen.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      30 januari 2019 om 15:17

      @rhellema: Geef maar toe, je bent gewoon jaloers

      Login om te reageren
      • rhellema zegt

        30 januari 2019 om 15:27

        @Edge: is jaloers het nieuwe “niet gevoelig voor marketing”?;)

        Login om te reageren
        • Edge zegt

          30 januari 2019 om 18:11

          @rhellema: Ik lees zoveel content en reageer op zoveel artikelen dat Autoblog wat mij betreft best een paar euro per jaar aan mij mag verdienen. En als ik Autoblog dan toch een paar euro aan mij laat verdienen, doe ik dat liever middels een abonnement dat mij een advertentievrije website geeft dan dat ik gratis lees, maar wel regelmatig advertenties moet wegklikken.

          Login om te reageren
          • sirprize zegt

            30 januari 2019 om 19:12

            @Edge: ze verdienen toch wel aan ons. Of via een betaald lidmaatschap, of via reclame. En dat is helemaal prima!!

            Login om te reageren
    • piquet1986 zegt

      30 januari 2019 om 15:26

      @rhellema: Je hebt ook bedrijven die je achteraf van die klote reclamefilmpjes af helpen.

      Login om te reageren
      • rhellema zegt

        30 januari 2019 om 15:28

        @piquet1986: waarom denk je dat ze je die voorschotelen?

        Login om te reageren
        • piquet1986 zegt

          30 januari 2019 om 16:04

          @rhellema: Zodat je een kroontje neemt:-)

          Login om te reageren
        • banaan7 zegt

          30 januari 2019 om 16:59

          @rhellema: omdat autoblog ook een inkomen nodig heeft??

          Login om te reageren
  4. fanboy zegt

    30 januari 2019 om 15:39

    Hmm, waar kennen we dit ook alweer van?

    Login om te reageren
  5. potver7 zegt

    30 januari 2019 om 15:49

    Voor de tweedehands markt wel handig natuurlijk, kun je tenminste nog fabrieksopties aanschaffen waarvan de eerst koper het nut niet inzag maar jij wel. Aan de andere kant moet je vervolgens afwachten wat de ondersteuningstermijn van al die mooie software is.

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      30 januari 2019 om 17:42

      @potver7: Je zal waarschijnlijk wel de nieuwprijs mogen betalen, in plaats van dat er al een flink gedeelte van is afgeschreven.

      Desondanks wel fijn als in de wagen met nét de juiste een optie of twee ontbreken.

      Login om te reageren
      • karhengst zegt

        30 januari 2019 om 17:42

        @karhengst: juiste kleur*

        Login om te reageren
  6. berlinetta zegt

    30 januari 2019 om 16:12

    Zou mooi zijn als je dan ook een A45-motor kan downloaden inje ouwe afgetrapte tweedehands leasebak.

    Login om te reageren
    • thomasthomas zegt

      30 januari 2019 om 18:19

      @berlinetta: kan toch al, ik rij al jaren rond met een v12 bi turbo AMG over de speakers.

      Login om te reageren
    • sirprize zegt

      30 januari 2019 om 19:13

      @berlinetta: of een panoramadak?

      Login om te reageren
  7. jbjohnny88 zegt

    30 januari 2019 om 16:22

    Proficiat Mercedes. Dat kan bij BMW al 5 jaar…

    Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    30 januari 2019 om 16:37

    De gemiddelde ’tuner’ kan dit ook. Vaak voor slechts een fractie van de prijs.

    Login om te reageren
  9. clubbtraxx zegt

    30 januari 2019 om 16:51

    Best handig bedacht… en idd voor de bijtelling kan dit ook gunstig zijn.
    Mercedes geeft bv wel eens gratis optie pakketten weg, die hufters bij de leasemaatschappij voeren de gratis verkregen opties gewoon op bij de fiscale prijs en betaal je er dus wel bijtelling over… Allemaal om hun restwaarde te verhogen natuurlijk.

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      30 januari 2019 om 16:53

      @clubbtraxx: Hufters? Je huurt een auto van een commercieel bedrijf; die proberen aan je te verdienen natuurlijk!

      Login om te reageren
  10. gregorius zegt

    30 januari 2019 om 16:55

    Wel handig als ze ook bijvoorbeeld nieuwe skins op die manier kunnen verkopen. Zal vast iets te duur zijn, maar wel leuk voor de verandering!

    Overigens: Android / Apple car dinges: is dat niet gewoon gratis? / hoort dat niet gratis te zijn?

    Login om te reageren
    • sirprize zegt

      30 januari 2019 om 19:13

      @gregorius: de basis is “gratis” maar integreren in een auto niet.

      Login om te reageren
  11. martijnev zegt

    30 januari 2019 om 16:58

    Handige methode om de bijtelling laag te houden: bestellen zonder de opties, vervolgens deze na aflevering alsnog downloaden.

    Login om te reageren
  12. lekbak zegt

    30 januari 2019 om 17:05

    Vet handig! Ik heb altijd al een origineel schuifdak in mijn w123 willen hebben!!

    Login om te reageren
  13. ghost zegt

    30 januari 2019 om 17:55

    Is Apple CarPlay op een W176 van 2018 ook softwarematige update?

    Login om te reageren
  14. powerblue zegt

    30 januari 2019 om 18:23

    Formeel betreft het accessoires en géén opties. Opties worden af-fabriek gemonteerd, accessoires worden gemonteerd nadat de auto geproduceerd is. Deze softwareaanpassingen betreffen dus accessoires.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      30 januari 2019 om 21:52

      @powerblue: accessoires zoals een trekhaak, skihut voor op het dak of een setje winterwielen neem je af bij de dealer. Deze features komen weer direct van de fabrikant.

      Login om te reageren
  15. HzR zegt

    30 januari 2019 om 18:29

    Kun je binnenkort een abonnementje boeken voor je stoelverwarming of massage…

    Login om te reageren
  16. harrie zegt

    30 januari 2019 om 20:05

    Dit is niks, Audi heeft al jaren een pay-per-use model voor hun richtingaanwijzers. Volgens mij.

    Login om te reageren
    • gandini zegt

      30 januari 2019 om 21:27

      @harrie: Dat was BMW toch? Lijkt slecht te verkopen trouwens.

      Login om te reageren
  17. nathanael zegt

    30 januari 2019 om 22:47

    Zolang het nu nog softwarematige zaken zoals Skins, navigatie enzovoorts vind ik het weinig toegevoegde waarde hebben. Maar vermoedelijk is dit de eerste aanzet naar opties die af-fabriek worden geleverd maar het knopje niet zichtbaar is tot je het aanschaft. Stoelverwarming bijvoorbeeld, de heaters alvast monteren in de stoelen, maar het knopje verbergen in het infotainment systeem tot je er voor betaald hebt. Dan wachten op de abonnementsvorm, stoelverwarming kost je dan €5,- per maand ?

    Login om te reageren
    • slowland zegt

      31 januari 2019 om 04:30

      @nathanael: Daar gaat het inderdaad naar toe. Dat zie je ook bij software voor de PC; Microsoft wil graag dat je Office 365 neemt voor $60 per jaar en niet in 1 keer een pakket aanschaft.
      ik vind dit een goed systeem, de leverancier verplicht zichzelf te blijven ontwikkelen en de consument heeft altijd de laatste en nieuwste software.

      Bij stoelverwarming is dat hetzelfde; als je het ‘huurt’ mag je ook gaan klagen als het niet werkt. Wordt het gratis gerepareerd…. Geen discusies meer over garantie.
      Enige nadeel is dat Mercedes na drie jaar stoelverwarming 2.0 gaat ondersteunen en dat jij dus een nieuwe stoel kan gaan kopen/huren…..

      Ach ja, tis allemaal wat….

      Login om te reageren
  18. mashell zegt

    31 januari 2019 om 07:47

    BMW heeft ook een connected drive store, waarin je voor een paar honderd euro Apple CarPlay kunt laten vrij schakelen. Maar waarom zou je?

    Login om te reageren
  19. autospotterkerkrade zegt

    31 januari 2019 om 19:16

    Aftikken

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North