• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zo probeert Volkswagen de ID.1 goedkoop te houden

Auteur: RubenPriest, gepost 12 maart 2025 om 15:52 – 7 Reacties

Zo probeert Volkswagen de ID.1 goedkoop te houden

De Volkswagen ID.1 moet goedkoop zijn en 20.000 euro gaan kosten, hoe gaat VW dat doen?

Een betaalbare elektrische auto voor de massa maken. Het roepen is één. Het uitbrengen is een ander verhaal. Elektrische auto’s zijn duur om te ontwikkelen. Er ligt dus een uitdaging om zo’n voordelig model uit de markt te brengen. Volkswagen heeft een draaiboek klaarliggen om de ID.1 daadwerkelijk betaalbaar te maken.

Goedkope auto, goedkope productie

De Volkswagen ID.1 zal geproduceerd worden in Setubal, Portugal. Dus niet in de Duitse fabriek van het merk. Dit alles heeft met kosten te maken. Het is nu eenmaal voordeliger om de auto in Portugal te maken dan in eigen land.

Het is de bedoeling dat de betaalbare elektrische auto in 2027 op de markt verschijnt. Volkswagen blijft roepen dat de EV zo’n €20.000 moet gaan kosten. Ze hebben dat inmiddels zo vaak geroepen dat er geen weg terug is. Ze slaan een gigantische flater als het uiteindelijke bedrag duizenden euro’s hoger komt te liggen. Kortom, 20k. Dat moet het écht worden.

De ID. EVERY1, zoals het concept van de toekomstige ID.1 heet, is een knipoog naar de iconische Lupo en up!, maar dan zonder uitlaatgassen. De compacte EV wordt het nieuwe instapmodel van Volkswagen. Wie iets meer luxe aan boord wenst kan kiezen voor de: de ID. 2all, deze komt beschikbaar vanaf zo’n €25.000. Beide modellen zijn onderdeel van de nieuwe Electric Urban Car Family, die draait op het modulaire voorwielaangedreven elektrische platform (MEB) van Volkswagen.

Nieuwe klanten

Volgens VW-baas Thomas Schaefer moet de ID.1 nieuwe klanten aan de haak slaan. Zoals gezegd zijn elektrische auto’s duur om te ontwikkelen. Eigenlijk mag de ID.1 niet floppen, want enorme marges gaat Volkswagen niet draaien met het betaalbare model.

VW’s financieel opperhoofd Arno Antlitz geeft volgens Autonews toe dat het “moeilijk” wordt om winst te draaien op de Volkswagen ID.1. Het is niet voor niets dat veel autofabrikanten gestopt zijn met auto’s te maken in het A- en in sommige gevallen B-segment.

Ook interessant!

  • Volkswagen ID.Buzz langer, sterker en meer vermogen
  • Volkswagen plug-in hybrides
    Volkswagen: plug-in hybrides zijn de toekomst
  • Video: Volkswagen ID. EVERY1 - de EV van 20.000 euro
  • De Volkswagen ID. Buzz is nu af fabriek te pimpen!

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

id1, Volkswagen

Vorig bericht: « Wie bezorgt dit huis een BETER gevulde garage?
Volgend bericht: Gespot – Klassieke BMW steelt de spotlight van Porsche »

Lees Interacties

Reacties

  1. rwdftw zegt

    12 maart 2025 om 16:30

    Als je erover nadenkt….. Zelfs het meest simpele stadsrakkertje van tegenwoordig is al 20k. Er zijn maar 2 modellen als BEV onder de 20k verkrijgbaar. Als je dan een nieuw model met alle veiligheidseisen onder de 20k moet maken dan is het heel knap.

    VAG zelf heeft het segment al verlaten. Er was de Up! familie maar die is niet meer. We zullen het zien.

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      12 maart 2025 om 17:13

      De CO2 boete is ook wel vrij fors, zeker procentueel gezien, op het A segment. Ga je met een EV minder last van hebben.

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        13 maart 2025 om 07:43

        Vergeet niet dat er weer een hoop veiligheidszaken verplicht zijn bijgekomen. Die waren vroeger 500-1000 per stuk als optie, dat moet nu worden doorberekend in de vanafprijs. Een Kia Picanto kostte 10 jaar geleden vanaf 12k, nu zijn ze minimaal 19k, maar er zitten wel een hoop meer gadgets en veiligheidssystemen op.

        Login om te reageren
  2. por100 zegt

    12 maart 2025 om 17:21

    Vooral zaak om de wind uit de zeilen van andere bedrijven te halen toch? Op de Veyron en Pheaton maakte VAG grote verliezen dus waarom niet op het stadsrakkertje?

    Login om te reageren
  3. awesome zegt

    12 maart 2025 om 19:54

    2027, tegen die tijd heeft iedereen die in het segment zit al een Hyundai Inster of, die komt ongetwijfeld, de Kia variant.

    Login om te reageren
  4. ouwedibbes83 zegt

    12 maart 2025 om 22:53

    De vraag wordt nauwelijks beantwoord, door het in de fabriek in Portugal te maken wordt hij slechts 20K? En door het platform te delen? Beide besparingen worden nu toch ook al toegepast om goedkope modellen neer te zetten?

    Login om te reageren
  5. Jopie zegt

    13 maart 2025 om 22:50

    Ze gaan het doen door nog meer op kwaliteit in te boeten.
    Nog meer ouderwetse techniek te gebruiken, nog goedkopere plastic te gebruiken en tot slot hangen ze een bs verhaal op over inflatie en hoe in 2027 een verkoopprijs van 25000 net zo veel is als 20000 in 2025.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North