Zo ram je een dealer en steel je een klassieke Ford Escort

Auteur: , 33 Reacties

Je zou er droevig van worden, maar dit is hoe drie autodieven onlangs een Ford Escort Mexico uit 1972 gejat hebben.

Ford Escort Mexico gejat na ramkraak

Het recept zal inmiddels bekend zijn: je neemt een behoorlijk stevige auto, ramt een gevel en neemt de buit mee. Die stevige auto was in dit geval een Land Rover Defender, de gevel die van Trackspeed Racing in het Britse Ripley. De Defender diende niet alleen gebruikt om de gevel stuk te rijden, maar werd even later ook gebruikt om de Ford weg te slepen.

Het gaat niet om een doorsnee Ford, want de Escort Mexico heeft een waarde van 150.000 euro. De dieven wisten duidelijk waar ze naar op zoek waren, want binnen 40 seconden waren ze weer vertrokken. Sterker nog: de politie vermoedt dat het om diefstal op bestelling ging. Zij gaan er ook vanuit dat de klassieker inmiddels is gestript, zodat de onderdelen van de zeldzame bolide verkocht kunnen worden.



33 reacties

Doe mij de Porsche maar
@kaasdevies:

Gratis advies aan @kaasdevies :

“Je hebt waarschijnlijk veel meer verstand van Kaas ”


groetjes,

desjonnies
150000 voor een ford escort??
@jurdespotter: inderdaad heel erg veel. Ik denk dat een perfecte Mexico, met weinig kilometers en bekende eigenaren maximaal 50k waard is. Misschien over een paar jaar.
Vaklui zijn het! Veel sneller kon dit niet
@a3aan: The talented mister (in) Ripley.
Snel is het zeker. Maar het gaat maar net goed als die Defender weg raced.

Of raakt hij die Porsche toch? Hij verplaatst wel wat bij 0:39-0:40 maar dat kan ook door dat glas zijn.
@reistje: Porschaah wordt inderdaad geraakt
Ik pink een traantje weg bij dit soort dingen… Ze gaan erg vakkundig te werk, maar als je je zaak de volgende morgen op deze manier zal aantreffen is dat niet leuk…
Gone in 40 seconds.
Da’s ook een manier om van je kapitale Escortje af te komen. De verzekering zal toch wel uitkeren? Dan moet er slechts alleen nog een ander chassisnummer op de kop getikt worden……..
Gone in Sixty Seconds
Volgens mij krijgt de Porsche ook een tik. Die heb ik veel liever trouwens….
@rufctr01: die Mexico rijdt als een trein hoor. Daar kan die Porsche niet tegen op.
Zeldzaam hoor, autodieven MET verstand van auto’s..

Gelukkig zijn ze heel zeldzaam en kiezen ze eerder voor een Golf..
@tupperware: ja in Engeland snappen ze het wel.
Stom idee
Als ik zo vrij mag zijn, een stukje FORD automotive geschiedenis.

Deze Fords werden gebouwd bij FORD AVO, oftewel FORD Advance Vehicle Operation, een onderdeel dat destijds werd opgericht om de GT 40 te ontwikkelen en begeleiden maar al gauw uitgroeide tot de kraamkamer voor de snelle(re) productie FORD’s, je zou het kunnen vergelijken met Abarth voor Lancia en Fiat, Gordini voor Renault .

Later liepen de snelle Escorts ook van ‘gewone’ productielijnen af, zoals FORD in Keulen en Saarlouis .

Deze zal ongetwijfeld een groot gedeelte van zijn waarde te danken hebben aan het feit dat zijn chassisnummer met GCA begint (als ik me niet vergis) , dat is namelijk de code voor de productiewagens van FORD AVO en die zijn nu eenmaal gewilder dan hun broertjes die op de gewone productie lijnen gebouwd zijn .

Daarnaast ‘doet’ een Mexico, Twin Cam of RS 1600 of 2000 gewoon een vermogen, na jarenlang negeerd te zijn geweest ; ook de competitie Opels kosten geld en een ander doodgeboren kindje de Renault 12 Gordini, die je zo kon opppikken voor rond de 10 mille doet nu minstens het dubbele.
Cést la vie zeggen ze in de Dordogne……..
@desjonnies: helemaal mee eens, wat dacht je van een Kadett/c GTE , doen ook al een mille of 50.
@desjonnies: zeldzaam en gewild zijn ze zeker die AVO’s maar 150k lijkt me teveel tenzij t ding FIA papieren en een historie heeft. Standaard Mexico’s hadden natuurlijk niet deze wielkasten en zulke roosters (Cosworth?) in de motorkap heb ik niet eerder gezien? Een RS1600 of Mk2 RS1800 zijn volgens mij een stuk zeldzamer maar nog niet in deze prijsregionen. Maar ben niet zo thuis in de MK1’s moet ik zeggen!
Je zou er eigenlijk een film over moeten maken…Gone in 40 seconds… ;-)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Roger_Clark#mediaviewer/File:Ford_Escort_RS1600_-_Race_Retro_2008_01.jpg

Bovenstaand een foto van een Escort RS 1660, de ex-fabriekswagen van Roger Clark en Tony Mason (later TopGear presentator) die hier nog in perfect gerestaureerde conditie is te zien, ik heb destijds het restauratie verslag gelezen van de eigenaar, een doodgewone jongen die het ding ooit als knulletje aan het werk had gezien, hem toevallig tegenkwam en met enorme veel oog voor detail en liefde had gerestaureerd.
Als ik het goed heb was deze op twee ton aan ponden getaxeerd als echte ex-works Escort, maar dat is alweer een jaar of 10 – 15 geleden en is deze wagen daarna uitgebrand.

Om jullie een idee te geven : alleen het maken van de stickers had meer dan vierduizend Britse ponden gekost, exclusief het opplakken !
@desjonnies: mooi stukje info
Waarom staan daar geen betonblokken of andere zaken die rammen vertragen of onmogelijk maken?
Sowieso georganiseerde diefstal, anders loopt het niet zo snel. Wie doet zoiets nou! Maar ja. Sommige mensen zijn tot rare dingen in staat.
Alsjeblieft voor de tip!
Dood zonde.
Je kan van alles zeggen, maar de dude die in de Escort klimt is wel gekleed naar de gelegenheid…
Lijkt ook wel de escort uit FF 6?
Holy shit!
Deze auto heeft een v8 en voor meer plaatjes klik je hier
http://platewave.com/DAD422K
Meer info: 10jaar geleden werd deze Mexico voorzien van een tvr v8 verkocht voor 22500 pond op een veiling. Full race spec auto..

http://www.classic-auctions.com/UserFiles/pdf/159901972FordEscortSpecial.pdf
Dit heeft niks met prijs te maken… Dit gaat letterlijk op bestelling, maar blijf het vreemd vinden bij zulke acties krijg ik gelijk het gevoel dat dit de eigenaar zelf is… Deze auto is one of a kind… #verzekeringsfraude

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).